Ivoorkoraaltje - Ramariopsis kunzei?

Gestart door Theo M Kiewiet, oktober 30, 2014, 08:44:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/89539161
onzeker Ivoorkoraaltje - Ramariopsis kunzei gezien op 2014-10-29 Ameland - Buurderduinen
Foto's:






bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

wimperzwam

Waarschijnlijk geen R. kunzei (meestal duidelijk forser en witter) maar behorende tot het Clavulinopsis subtilis complex, ook R. tenuiramosa is nog een iets minder waarschijnlijke mogelijkheid. Moet in ieder geval onder de microscoop. Opsturen mag altijd bij soorten uit deze groep.

Mvgr.,
Henk Hiijser.

Theo M Kiewiet

#2
Citaat van: wimperzwam op oktober 30, 2014, 11:47:02 AM
Waarschijnlijk geen R. kunzei (meestal duidelijk forser en witter) maar behorende tot het Clavulinopsis subtilis complex, ook R. tenuiramosa is nog een iets minder waarschijnlijke mogelijkheid. Moet in ieder geval onder de microscoop. Opsturen mag altijd bij soorten uit deze groep.

Mvgr.,
Henk Hiijser.

Merci, Henk,  :duim:
materiaal ligt klaar, waar kan 't naartoe?
Inmiddels bijna 100 exemplaren kunnen tellen in de omgeving.
(Postzegels zijn op :( ) dat wordt een dag extra..
Met vr groet, Theo.

wimperzwam

Adres:  H. Huijser
           Frederikstraat 6,
           5671 XH  Nuenen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Theo M Kiewiet

#4
Citaat van: wimperzwam op oktober 30, 2014, 20:19:30 PM
Adres:  H. Huijser
           Frederikstraat 6,
           5671 XH  Nuenen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

:duim: Gaat morgen op de post.

Is nu onderweg zaterdag kan 't er zijn.
Met vr groet, Theo.

wimperzwam

Hallo Theo, het materiaal is goed aangekomen en onder de microscoop bekeken. Het behoort inderdaad tot het C. subtilis-complex. Het zien van veel van dit soort vondsten is de enige mogelijkheid om inzicht te krijgen in de variabiliteit van deze "soort" en of er daadwerkelijk meer dan een soort in het spel is. Ik denk dat je dit soort waarnemingen voorlopig zou moeten opgeven als C. subtilis sl. Ik weet niet of dit mogelijk is maar dat moeten de admins maar uitleggen. Nogmaals dank voor het opsturen ook voor mij blijft dit soort vondsten leerzaam.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Theo M Kiewiet

Citaat van: wimperzwam op november 03, 2014, 22:27:37 PM
Hallo Theo, het materiaal is goed aangekomen en onder de microscoop bekeken. Het behoort inderdaad tot het C. subtilis-complex. Het zien van veel van dit soort vondsten is de enige mogelijkheid om inzicht te krijgen in de variabiliteit van deze "soort" en of er daadwerkelijk meer dan een soort in het spel is. Ik denk dat je dit soort waarnemingen voorlopig zou moeten opgeven als C. subtilis sl. Ik weet niet of dit mogelijk is maar dat moeten de admins maar uitleggen. Nogmaals dank voor het opsturen ook voor mij blijft dit soort vondsten leerzaam.
Mvgr.,
Henk Huijser.
Hartelijk bedankt voor het kijken naar het materiaal, Henk!
Fijn dat jouw uitkomst C. subtilis-complex is.
Ik zal vragen of er een mogelijkheid is om C. subtilis sl in te voeren.
Er staan wellicht meer dan 100 exemplaren in het duingrasland en 4/5 verschillen groepen.
Als je meer materiaal/foto's wenst uit deze groepen, dan is dat voor mij nu eenvoudig te verkrijgen.

Gistermiddag ontdekte ik opnieuw 3 groepen koralen (Oerd Ameland), die lijken op Ramariopsis kunzei & Ramariopsis tenuiramosa.
Daarvan heb ik meteen materiaal meegenomen.
Heb je hiervoor ook belangstelling?
Zo ja, is vers materiaal gewenst of kan gedroogd (1 dag) ook?
Vr groet, theo.
Met vr groet, Theo.

wimperzwam

Theo, je mag mij best van de straat houden met goede verse collecties van soorten uit de geslachten Clavaria, Clavulinopsis en Ramariopsis. Behalve dat de grenzen tussen de diverse soorten nog niet altijd duidelijk zijn, is ook de afgrenzing tussen deze geslachten nog problematisch. Hier wordt de laatste jaren ook moleculair wat werk verricht. Zo zou het best kunnen dat C. subtilis na de volgende vernieuwing van de "lijst", ingevoerd moet worden als Ramariopsis subtilis. Ik had me dit jaar voorgenomen mijn kennis op dit gebied weer eens wat op te frissen maar juist dan vind je die dingen zelf weinig. Ik houd me dus aanbevolen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Theo M Kiewiet

Citaat van: wimperzwam op november 03, 2014, 23:37:25 PM
Theo, je mag mij best van de straat houden met goede verse collecties van soorten uit de geslachten Clavaria, Clavulinopsis en Ramariopsis. Behalve dat de grenzen tussen de diverse soorten nog niet altijd duidelijk zijn, is ook de afgrenzing tussen deze geslachten nog problematisch. Hier wordt de laatste jaren ook moleculair wat werk verricht. Zo zou het best kunnen dat C. subtilis na de volgende vernieuwing van de "lijst", ingevoerd moet worden als Ramariopsis subtilis. Ik had me dit jaar voorgenomen mijn kennis op dit gebied weer eens wat op te frissen maar juist dan vind je die dingen zelf weinig. Ik houd me dus aanbevolen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Helder, Henk, als er geen ander onvoorzien werk op me af komt, en het weer een beetje meewerkt, kan ik vandaag een ronde maken voor soorten uit deze geslachten en me beter voorbereiden om het materiaal mee te nemen.
Ook probeer ik een locatie van Clavaria straminea van 2013 te bezoeken, als deze er nu staat (beweid gebied bij Ballum).

En een vermeende Hygrocybe konradii (& evt H. reidii) zou dat zin hebben om die mee te sturen?

Met vr groet, Theo.

wimperzwam

Soorten uit het genus Hygrocybe behoren ook tot een oude liefde, dus als je deze "bijvangst" meesstuurt wil ik best kijken of ik er de goede naam bij kan vinden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Theo M Kiewiet

Citaat van: wimperzwam op november 04, 2014, 10:00:37 AM
Soorten uit het genus Hygrocybe behoren ook tot een oude liefde, dus als je deze "bijvangst" meesstuurt wil ik best kijken of ik er de goede naam bij kan vinden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Ah dat is fijn Henk! De eerste soort: Strogele knotszwam - Clavaria straminea  (Ameland - Lange Duinen) Heb ik klaarliggen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/89659972

De lunch is bijna op en ik vertrek zo in oostelijk richting, het is prachtig weer. :blink: En ik zit nog op schema. ;)
Met vr groet, Theo.

Theo M Kiewiet

Om 16 uur had ik alles mooi op tijd klaar voor de post dacht ik, was he niet dat de deadline een boot vroeger is gezet, waardoor ik een half uur te laat was. Dus Henk, de koralen en wasplaten worden donderdag bij je bezorgd.
Het doosje past waarschijnlijk niet in je brievenbus, wellicht dat het dan bezorgd gaat worden?

Er is een nieuw locatie van Ivoorkoraal bijgekomen, naast de plek waar in 2013 de Anijskoraalzwam stond.
De wasplaten waren erg broos en zijn helaas kapot de doosjes ingegaan.
Met vr groet, Theo.

wimperzwam

Ivoorkoraal en Anijskoraal bij elkaar in de buurt daar kunnen wij in het overbemeste Brabant alleen maar van dromen. Dat die wasplaten niet helemaal gaaf zijn, hoeft voor de determinatie niet altijd een probleem te zijn. Ben benieuwd.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Theo M Kiewiet

#13
Citaat van: wimperzwam op november 04, 2014, 16:49:20 PM
Ivoorkoraal en Anijskoraal bij elkaar in de buurt daar kunnen wij in het overbemeste Brabant alleen maar van dromen. Dat die wasplaten niet helemaal gaaf zijn, hoeft voor de determinatie niet altijd een probleem te zijn. Ben benieuwd.
Mvgr.,
Henk Huijser.

Bij nader inzien, Henk, is wat ik onder Ivoorkoraaltje(?) Oerd Hoogland heb verpakt waarschijnlijk Anijskoraalzwam.
De Anijsgeur is niet sterk als ze wat ouder zijn.
Ik hoop dat je de geur wel meekrijgt van deze:
http://waarneming.nl/waarneming/view/89670072
onzeker Anijskoraalzwam - Ramaria gracilis gezien op 2014-11-04 Ameland - Oerd
Met vr groet, Theo.

Theo M Kiewiet

Met vr groet, Theo.

wimperzwam

Hallo Theo, zit op dit moment tot mijn nek toe in het werk. Het gedroogde opgestuurde materiaal blijft nog even liggen. Het verse heb ik inmiddels bekeken en daar is het volgende uitgekomen. Weer C. subtilis inderdaad samen verpakt met Ramaria gracilis. Uit beide potjes kwam me de anijslucht bij het openen al tegemoet. De knotszwam was niet C. straminae, maar de Heideknotswam (C. argillacea). Wat de wasplaten betreft, waren alle collecties Hygrocybe ceracea (Elfenwasplaat).

Mvgr.,
Henk Huijser.

Theo M Kiewiet

#16
Citaat van: wimperzwam op november 10, 2014, 15:43:20 PM
Hallo Theo, zit op dit moment tot mijn nek toe in het werk. Het gedroogde opgestuurde materiaal blijft nog even liggen. Het verse heb ik inmiddels bekeken en daar is het volgende uitgekomen. Weer C. subtilis inderdaad samen verpakt met Ramaria gracilis. Uit beide potjes kwam me de anijslucht bij het openen al tegemoet. De knotszwam was niet C. straminae, maar de Heideknotswam (C. argillacea). Wat de wasplaten betreft, waren alle collecties Hygrocybe ceracea (Elfenwasplaat).

Mvgr.,
Henk Huijser.
Super! dank voor de reactie, Henk, geen haast.

Als het gedroogde materiaal niks is fijn, in de wacht zetten zolang je wilt, ik ben allang blij met dit geweldige resultaat!  :duim: :duim: :duim:
Met vr groet, Theo.