mogelijk een botercollybia?

Gestart door madelief, oktober 29, 2014, 21:47:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

madelief

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/89537838
onzeker Botercollybia - Rhodocollybia butyracea gezien op 2014-10-28 Meijendel - Ganzenhoek
Foto's:




Toelichting:
rondom populier
bij voorbaat dank Anke Burgers

Melchior van Tweel

Lijkt me eerder een Lepista of een Clitocybe
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

madelief

Beste Melchior,

Als ik naar de Lepista kijk, dan lijkt mij dat de sordida zou kunnen qua uiterlijk. Maar die staat zelden in bossen en deze stond wel in bos. In dit geval in het bos, rond een populier.
Dan de Clitocybe. De anijstrechterzwam (de groene of de slanke) lijkt mij het dichtste erbij komen. En dan lijkt mij de slanke het meest waarschijnlijk: wit tot roze lamellen (hier wit- roze), steelbasis viltig (hier iets van te zien). En in bovenste foto in meest linkse paddenstoelhoed wat streepjes te zien.
Maar ja, helaas heb ik niet geroken...
Maar misschien is dit allemaal nog niet doorslaggevend...

Met vriendelijke groet en bedankt voor je meedenken,

Anke


Melchior van Tweel

Ik denk ook dat het een Lepista is, maar ik kan aan de hand van deze foto's geen naam noemen. Helaas.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

madelief

Beste Melchior,

Ik dacht meer aan Clitocybe. Zie mijn argumenten.
Jij zegt: ik denk ook aan een Lepista...maar daar ging ik net niet meer voor.
Dus, klopt het "ook"?

Met vriendelijke groeten

Anke

Melchior van Tweel

Sorry, "ook" klopt niet. Ik durf trouwens geen zekerheid te geven of het een Lepista of Clitocybe is.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

madelief


grietaf

Als je ter plekke een exemplaar doormidden had gesneden zou je geweten hebben hoe de lamel-aanhechting was.
Grieta.

madelief

Beste Grieta,

Bij een andere vraag heb ik Melchior al verteld, dat ik er veel moeite mee heb om altijd maar weer die paddenstoelen kapot te maken of mee te nemen voor sporen. Het mag, en de schimmel heeft er geen last van, maar zo kunnen anderen er ook niet meer van genieten. Ik zie zo vaak kapotte of afgebroken paddenstoelen, als ze al niet zijn meegenomen.
De paddenstoel in deze foto was al beschadigd. Dus hoopte ik met dit beeld al een en ander te kunnen laten zien, zonder er zelf meer van af te halen. Maar achteraf denk ik dat het wel beter was geweest, want dat was maar weinig extra snijden. Mochten ze er nog staan als ik er weer kom, dan kijk ik nog wel even of ik meer kan laten zien.
Voor mij is het al fijn om tot het geslacht te komen, want ik moet nog veel leren. En dan hoop ik in de meeste gevallen genoeg te hebben aan uiterlijke kenmerken en bijzonderheden. En ik merk dan wel wanneer ik er toch nog een soortnaam aan kan geven.

Met vriendelijke groet,

Anke

madelief

Tja, ben ik toch maar gaan snijden..
Onderstaande foto's heb ik nog gemaakt op 6 nov.






De lamellen zijn smal aangehecht en dus vervalt volgens mij de trechterzwam en zou de schijnridderzwam het meest waarschijnlijk zijn. Dus Melchior, dat was jouw indruk ook.

Anke