bruine beren in de wilde natuur van Flevoland

Gestart door Stefan, mei 04, 2007, 17:32:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan


tekenaar

Laten we alsjeblieft eerst proberen de beren te behouden op plaatsen waar ze nog voorkomen. Da's al moeilijk zat. Ervaring leert dat de plaatselijke bevolking een (her)introductie van beren in een nieuw gebied nauwelijks accepteerd.

Ik heb af en toe beren in mijn achtertuin, en ken de problemen/discussies over deze diersoort uit eigen ervaring. Ik heb daar in het verleden al over geschreven, en pas nog in Grasduinen. (Ik woon in Slovenie.)

Overigens houd je beren niet achter een ovp-hekje. Daar gaan ze direct overheen of onderdoor.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

redmar_woudstra

De OVP is toch veel te klein voor beren?
Er waren ook wilde plannen over het uitzetten van lynxen, maar toen bleek dat ze een territorium van 50 vierkante meter nodig hebben, is daar toch maar van teruggekomen. Ik neem aan dat het territorium van beren vele malen groter is. Als je die beren toch uit wil zetten, zet ze dan inderdaad alsjeblieft uit in een gebied waar ze wél de ruimte hebben én waar ze nog een bijdrage kunnen leveren aan de instandhouding van de populatie. Al weet ik niet of het zo goed is voor de soort als uitgezette beren zich gaan mengen met de wilde dieren (daar weet vast wel iemnand wat van af)
groet,
Redmar

tekenaar

Ik denk dat er in de ovp mischien plaats is voor 1 a 2 beren, die zonder meer ook uitstapjes buiten het gebied zouden gaan maken. Populatie? no way.

Ik snap niet precies wat je bedoelt met "mengen met de wilde dieren", kan je dat nader omschrijven? dan kan ik (hopelijk) een zinnige reactie geven.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

egilio

Waarom zo nodig altijd maar dieren uitzetten? Waarom moet altijd alles sneller gaan? Een paar honderd jaar wachten tot een dier vanzelf terugkomt is niks voor de natuur zelf. Neem nou de otter, die zal binnen 100 - 150 jaar echt wel weer vanzelf in Nederland terecht zijn gekomen. Er is vorig jaar, of het jaar daarvoor, ook al een otter gevangen in het oosten van Nederland die niets met het Nederlandse reintroductie project te maken had.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Stefan

De bruine beer uitzetten in NL is heel legitiem. Diersoorten als de bruine beer, het edelhert en de bever zijn destijds door de mens uitgeroeid dus mogen we die beesten ook een handje helpen om terug te keren.

1 a 2 beren in de OVP lijkt mij erg weinig; de gebieden waar beren nu voorkomen zijn vaak schraal en hebben een ongunstig klimaat (afgelegen berggebieden) De OVP is daarentegen erg voedselrijk. Onderschat de herstelkracht van de natuur niet.

Laten we binnenkort eerst maar eens een proef doen met ca. 5 beren in de "OVP-plus"In feite hoeven we alleen de omheining wat te versterken en moeten we de kadavers van runderen en paarden laten liggen (want die moeten nu op basis van historische veewetten worden opgeruimd). En bovendien komen er dan waarschijnlijk ook meer zeearendnesten. Over 5 jaar de proef maar eens gaan evalueren.

huysse

Citeer
en moeten we de kadavers van runderen en paarden laten liggen (want die moeten nu op basis van historische veewetten worden opgeruimd).
Wat oud is is nog niet altijd overbodig!


Groet,
Marijke

Peter Lubbers

#7
Beste Stefan,

Bruine beren zijn mijn favoriet!!

Ik vind het dan ook zeer bedroevend dat ze in ons kikkerlandje niet meer voorkomen. Een en ander terugdraaien door een genoemd aantal van 5 specimen ' in de OVP te parkeren op de door jouw genoemde 60 vierkante kilometer is zeer onrealistisch, 1 max 2 be(rin)nen hebben daar misschien lebensraum, maar daarmee krijg je geen zelfinstandhoudende populatie op gang,
zelfs al zou het 1 berin en 1 beer zijn die zich zouden kunnen reproduceren,
dan was de ecopoort naar de Veluwe wel heel hard nodig, want qua draagvlak
is de tax in de OVP met Pa en Ma al bereikt!! levert erg veel stress en littekenweefsel op voor de bruintjes!!!

En een Berenbos in Rhenen hebben we al (trouwens ook al te kleinl!!)

( N.V.T) De beren op de foto in jouw artikel zijn trouwens geen Europese Bruintjes, maar de variant uit Alaska: Ursus arctos middendorfi, maar dat wist je denk ik al, heb je die foto gebruikt omdat deze soort zich ook vaak in een moerassige omgeving, net als de OVP ophoudt??

Niet vervelend bedoelt hoor want ik heb sowieso respect voor je dat je dit publiceert! Maar ook al wil ik nog zo graag de terugkeer van de Bruine beer in Nederland, een paar bruintjes in de OVP neerzetten zonder daarover na te denken is een ernstige vorm van disrespect voor de natuur!

Realisme zit een hoop dromen (ook de mijne) in de weg,,,,



Met vriendelijke groet,
Peter Lubbers

tekenaar

Citeer1 a 2 beren in de OVP lijkt mij erg weinig; de gebieden waar beren nu voorkomen zijn vaak schraal en hebben een ongunstig klimaat (afgelegen berggebieden) De OVP is daarentegen erg voedselrijk. Onderschat de herstelkracht van de natuur niet.
Ik woon in het Notranjska-gebied in Slovenie. Het is hier niet afgelegen en zeker ook niet schraal. Wat hier wel is, is bos wat zich op hellingen bevindt. Hier kunnen beren holen graven waar ze de winter doorbrengen en waar ze de eerste maanden met jongen verblijven. Ik zie in de OVP geen enkele plaats waar ze dit kunnen doen.

Een paar dagen geleden werd in een ander gebied in Slovenie een beer geschoten (in Pohorje). Het gebied daar is vergelijkbaar met Notranjska, maar met 1 belangrijk verschil: de afgelopen 30 jaar zaten er geen beren. Je wilt niet weten wat voor paniek-verhalen er in de media kwamen (o.a. op het journaal: kunnen de kinderen nog veilig de straat op? Kunnen we nog veilig in het bos wandelen?).

De daardwerkelijke schade die beren aanrichten is meestal gering (al moet je bijenkasten en schapenweides met degelijk schrikdraad beveiligen!). Het probleem is de mensen, die niet aan de aanwezigheid van beren gewent zijn. Deze mensen raken in paniek bij het idee dat ergens een beer rondloopt. Dit is het steeds terugkerende probleem, in Frankrijk, in Italie, in Oostenrijk, in Duitsland en in delen van Slovenie waar een tijd geen beren zaten. Waarom zou dit in het dichtbevolkte Nederland anders gaan?

M.a.w. het gaat niet zozeer over voedselaanbod, maar over het aanbod aan schuilplaatsen en meer nog over de reactie van omwonenden. En nogmaals: een beer houd je niet achter een ovp-hekje. Wil je beren achter een hekwerk houden, dan is een flinke (financiele) investering nodig, en waar is dat goed voor? Investeer liever in het behoud van beren in de gebieden waar ze nog steeds (kunnen) voorkomen. M.a.w. educatie in Slovenie (en opstarten van beer-gericht ecotourisme) is veel harder nodig als het loslaten van een paar beren in dierentuintje OVP. In Slovenie is de afgelopen jaren een beren-uitroeiingscampanje opgezet door de overheid. Wat dacht je van een officieel jachtquotum van 100 beren per jaar bij een geschatte populatie-groote van 300-600? Ja, er worden vragen gesteld bij de Europese Commissie. Nee, enig effect hebben die vragen niet. En toen liet zich 1 beer zien in Pohorje: conclusie: beren breiden zich uit, ergo: er zijn inderdaad veel te veel beren dus er moeten er nog veel meer worden geschoten. Dit is niet overdreven, zo gaat het echt.

En dan zijn er een paar lieve Nederlandse mensen die dierentuintje willen spelen in de OVP... Ik vindt dit idee gewoonweg zielig.

OVP = natuur = laat me niet lachen. Het is wel een van de mooiste gebieden die er in Nederland zijn. Maar natuur? Nou nee, beetje zielig dat er niets beters over is, dat wel. (Hoe kan je van natuur spreken als een gebied van nature een paar meter onder zee zou moeten liggen?)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Peter Lubbers

Tekenaar heb niks aan je tekst toe te voegen!!

Alleen ben ik wel blij dat de OVP bestaat!! Niet oorspronkelijk, das waar!
De Zuiderzee lag er, maar alles beter als industrieterrein of afvalstort!!
Ik zie het als een RECLAIM van de natuur!!

Maar 5 bruintjes daar loslaten is te belachelijk voor woorden, helemaal mee eens!!

redmar_woudstra

CiteerIk snap niet precies wat je bedoelt met "mengen met de wilde dieren", kan je dat nader omschrijven? dan kan ik (hopelijk) een zinnige reactie geven.
mijn jargon is niet zo erg goed, maar dit is wat ik bedoelde.
De beren in het berenbos in Rheden zijn (naar mijn weten) afgedankte circusberen en dergelijke. Ik vraag mij af of het wenselijk is om een wilde populatie (bijvoorbeeld in Zweden) uit te breiden met dergelijke beesten. Ik denk dan aan vervuiling van de genen van de dieren. Vergelijkbaar met de discussie over het uitzetten van duitse korhoenders op de veluwe, wat eventueel vervuiling van de sallandse korhoenders kan veroorzaken (althans, zo is betoogd). Ik vraag mij af of de populatie zweedse beren er sterker (en dan bedoel ik gen-technisch ipv qua absoluut aantal) op wordt.

Nogmaals, ik ben geen bioloog (zelfs geen student biologie) en heb totaal geen verstand van deze zaken, maar goed, ik lees wel eens wat dus probeer ik er mijn eigen idee bij te krijgen. Ik hoop dat je hier misschien een zinnige reactie op kan geven ;)
groet,
Redmar

tekenaar

#11
nee, om vijf redenen:

- er is geen negatief effect van inteelt bekend bij Europese beren. Dus is er geen aanleiding om onverwante beren in een populatie te zetten.

- de berenbos-beren horen bij een andere populatie als de Zweedse (voornamelijk Roemeense): vermenging kan ten koste gaan van aanpassingen aan het klimaat (o.a. de neiging om een winterslaap te houden heeft hoogstwaarschijnlijk een erfelijke achtergrond)

- de berenbos-beren zijn gewent aan mensen in hun omgeving. Ze zijn niet bang voor mensen en zullen in de omgeving van mensen voedsel gaan zoeken. Dat betekend dat ze dorpen in wandelen om de vuilnisbakken leeg te halen. Dit maakt mensen bang en geeft een risico op confrontaties (= beer schrikt van dichtbijstaand mens - beer valt aan - beer wordt als "risicobeer" afgeschoten)

- de berenbos-beren hebben nooit geleerd voedsel te vinden in de natuur. Dit maakt dat er een extra risico is dat ze problemen veroorzaken (= bij mensen op zoek gaan naar voedsel).

- een deel van de berenbos-beren is gehandicapt (door verkeerd voedsel misvormd, bewust blind gemaakt door vorige eigenaar, hoektanden uitgetrokken enz.). het is maar de vraag of zulke beren zich in vrijheid kunnen handhaven.

Overigens zijn uit het wild afkomstige beren best verkrijgbaar, indien nodig. Bijvoorbeeld enkele Sloveense beren zijn in Frankrijk losgelaten. Zulke "verplaatste" beren gaan van het jachtquotum af. Het quorum in Slovenie staat op 100. Potentieel mogen dit jaar 100 wilde beren gevangen worden om elders los te laten. (In de praktijk is dat wat minder omdat verkeersslachtoffers ook van het quotum worden afgetrokken).


Zinnig genoeg?  ^_^

p.s. als ik me niet vergis zijn de mannetjesberen van het berenbos gecastreerd om te voorkomen dat er nog meer beertjes worden geboren (waar in Dierentuinen geen plaats voor is).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

redmar_woudstra

Citeer- de berenbos-beren horen bij een andere populatie als de Zweedse (voornamelijk Roemeense): vermenging kan ten koste gaan van aanpassingen aan het klimaat (o.a. de neiging om een winterslaap te houden heeft hoogstwaarschijnlijk een erfelijke achtergrond)

Zinnig genoeg?  ^_^
Zeker zinnig genoeg  ^_^
Maar het ging mij eigenlijk om dit punt, degenetische vermenging. Het voorbeeld van het berenbos was niet zo handig gekozen, maar genetische vermenging is dus wel een probleem bij het uitzetten van beren. Heb ik toch nog ergens goed opgelet  -_-  
groet,
Redmar

Stefan

Leuk om de reacties op mijn artikel te lezen.
Wel jammer dat de discussie gaat in de richting van hoeveel beren kunnen er leven en hoe groot moet het gebied straks zijn? Dat zijn in mijn ogen afgeleide vraagstukken. Waar het in feite om gaat is de vraag: wat gaat Nederland voor de bruine beer doen? Als we de zeehond, otter, das, bever, ooievaar, etc. ook helpen dan hebben we ook een inspanningsverplichting naar onze bruine beer.

huysse

Lijkt me heel nuttig om eerst vast te stellen hoeveel ruimte er nodig is!
Dan hoef je er gezien bovenstaande reacties kennelijk niet meer aan te beginnen.

groet,
Marijke

Peter Lubbers

CiteerLeuk om de reacties op mijn artikel te lezen.
Wel jammer dat de discussie gaat in de richting van hoeveel beren kunnen er leven en hoe groot moet het gebied straks zijn? Dat zijn in mijn ogen afgeleide vraagstukken. Waar het in feite om gaat is de vraag: wat gaat Nederland voor de bruine beer doen? Als we de zeehond, otter, das, bever, ooievaar, etc. ook helpen dan hebben we ook een inspanningsverplichting naar onze bruine beer.
CiteerWel jammer dat de discussie gaat in de richting van hoeveel beren kunnen er leven en hoe groot moet het gebied straks zijn? Dat zijn in mijn ogen afgeleide vraagstukken.

Mmmm en jij neemt je plan serieus??

CiteerWaar het in feite om gaat is de vraag: wat gaat Nederland voor de bruine beer doen?

Nou wat een redelijk denkend mens hiermee doet is,,,NIKS!!!

Esther

#16
Ik weet weinig van beren, het is net als in de Disneyfilms.
Mijn kennis is zeg maar daarop gebaseerd en ik vraag gebaseerd me op de Disneyfilms dan het volgende af: beren eten forel en zalm en leven bij gebieden met stromend water. In de OVP is dat er volgens mij niet echt.
Dan vraag ik me af waarom de beren zijn weggegaan in Nederland, laten we zeggen pakweg tussen Urk. Marken en Staphorst in is het dichtbevolkt en ingepolderd. In gebieden waar de bruine beer wel voor komt kun je volgens mij dagen lopen zonder een stad of dorp treinbaan of snelweg tegen te komen. Kortom wat zijn de primaire levensbehoeften van die beer? Eten ze Koniks of Schotse hooglanders? Of zijn beren  juist meer vissers of grazers?

Groeten Esther

Peter Lubbers

Het mooie van Bruine beren is wel het feit dat ze generalisten zijn, omnivoren net als jij en ik die ingesteld zijn om te eten wat verkrijgbaar is: Beren eten alles vehalve graniet! b(John Muir)

Neemt niet weg dat per jaargetijde systematisch bepaalde terreinen frequent
gebruiken, bijv. in het voorjaar tot voorzomer wordt er veel jong gras gegeten,
left overs van hoefdieren die de winter niet gehaald hebben terwijl in de nazomer en herfst veel aan de opbouw van de vetvoorraad voor de winterrust besteed wordt dus dan besteden ze veel tijd in terreinnen in hun territorium waar besrijke struiken en dwergheesters zich bevinden of in riviergebieden zalm, forel (denk aan Grizzlies in Alsaka, Kamtsjatka).

Ook menselijke activiteieten hebben invloed denk aan bijv, bijenkasten, Boomgaarden enz, deze worden ook in de loop van tijd frequent bezocht.
Maar doet zich tussen deze gebruikspatronen in hun territorium een gelegenheid voor om een buitenkansje te scoren, dan pakken ze die.

De invloed die Bruien beren hebben op bijv Wapiti's in de Verenigde Staten
ligt vooral in het feit dat ze in het voorjaar zeer efficient prederen op de jonge aanwas van deze prooisoort. Het daadwerkelijk bejagen van volwassen dieren
beperkt zich echter vaak tot verouderde verzwakte dieren.

Ik hoop hiermee in het korty je vraag te hebben beantwoord. Dit verslagje is geenszins volledig en gebruikspatronen en invloeden verschillen per situatie natuurlijk enorm! Een beer in Abruzzio, Italie leeft anders als een Beer in
Mc Neil River Alaska.

Groetjes Peter.

 

tekenaar

#18
Er zijn geen beren in Nederland omdat ze ooit allemaal zijn afgeschoten. Heel simpel. Mensen zijn bang voor beren en mensen maken enge dieren dood.

Zet je nu beren in Nederland, dan lopen die vroeg of laat onder een auto of trein, als ze niet eerst (legaal of illegaal) worden afgeschoten.

Bij de discussie over ruimte/hoeveel beren gaat het erom dat het alleen zinvol is een diersoort te herintroduceren in een gebied waar een hele populatie kan leven. Zo'n populatie moet op lange termijn levensvatbaar zijn (= geen al te grote inteeltproblemen krijgen & bestand zijn tegen natuurlijke aantalsschommelingen). Hiervoor heb je een minimaal aantal nodig van enkele honderden (!) exemplaren. Dus als je op termijn geen honderden beren kunt "huisvesten" dan is herintroduceren niet zinvol. Vandaar dat we direct beginnen met de vraag voor hoeveel beren er daadwerkelijk ruimte is in Nederland.

Wat Nederland kan doen voor beren? Ook dat is simpel: investeren in het behoud van levensvatbare beren-populaties elders in Europa. Ecotourisme is zo'n investering. Sponsoren van onderzoek en educatie is een andere mogelijkheid. Protesteren tegen onrealistisch hoge jachtquota is ook een optie. Maar overal waar beren leven zullen nu en dan beren worden geschoten om beer-mens conflicten te beperken.

p.s.: ik kan me nog goed herinneren wat voor paniek uitbrak toen er een enorm schuwe wolf/wolfhybride in Zeeland werd gesignaleerd. Hoe zouden Nederlanders reageren wanneer een niet-schuwe beer een dorp binnenwandelt om vuilnisbakken ondersteboven te keren? Dit is een realistische vraag, want overal waar beren voorkomen gaan exemplaren in de bebouwde kom op zoek naar voedsel. In "mijn dorp" breken beren elk jaar grote takken uit de pruimenbomen om bij het fruit te komen. Makkelijk: je hoeft de pruimen dan niet te snoeien. Maar mensen gaan 's nachts niet zonder meer de straat op...

p.s.2: Over de zin/onzin van andere herintroducties is ook het laatste woord nog niet gezegd. Stefan noemt de volgende soorten:

zeehond (verbod van jacht en vervolgens opvang van jongen was goede zaak toen de populatie klein was, momenteel lijkt de discussie een andere kant op te gaan, zie ander onderwerp. Geen bedreigde diersoort.)

otter (succes herintroductie niet bewezen, op Europese schaal geen bedreigde soort, zou Nederland ook op eigen kracht kunnen bereiken)

das (herintroducties met Nederlandse exemplaren maar vooral veel werk aan habitatverbetering en beperking aantal verkeersslachtoffers. Echter op Europese schaal geen bedreigde diersoort).

bever (wordt in sommige delen van Europa bestreden, geen bedreigde diersoort. Muskusratten graven in dijken, bevers ook en bevers zijn groter)

ooievaar (neemt in aantallen en verspreiding toe in Europa en zou Nederland op termijn zelfstandig bereiken)

hmmm, de vraag dringt zich op waarom we met alle geweld deze dieren terug willen hebben. Geen van alle zijn het bedreigde diersoorten. Nederland is zodanig "onder de schop geweest" dat ook geen sprake is van een natuurlijk systeem (en dus niet van "ontbrekende schakels" in die natuur!). Natuurlijk zijn het prachtige dieren en ik geniet evengoed als ik ze zie. Maar de vraag is of dat per se in Nederland moet en ten koste waarvan (bij herintroducties gaan ook dieren dood!). Ondertussen hoor je niet zo bar veel over zeggekorfslakken en ander "klein grut" waarvan in NL wel min of meer natuurlijke levensvatbare populaties voorkomen. Zo wordt Nederland een dierentuin voor enigmatische grote (aaibare) dieren terwijl de werkelijk natuurlijke populaties van andere (minder aaibare/kleinere) dieren nog altijd een marginaal bestaan lijden. Tegelijkertijd is in het buitenland een schreeuwend gebrek aan middelen om veel natuurlijkere gebieden te behouden. Denk je eens in wat je voor het geld van 1 herintroductie allemaal kan doen in Witrusland!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Leon Olsthoorn

Als ik zie hoeveel ophef de uitgezette beren in Italië (en Bruno in Duitsland) al geven kan ik me bijna niet voorstellen dat het uitzetten in de Oostvaardersplassen op termijn succesvol zal zijn. Drie dode schapen en één kind dat zich aangevallen voelt en er worden jagers opgetrommeld om die dieren af te schieten.

Maar ik ben voor, als we ervoor kunnen zorgen dat we de beren genoeg ruimte geven om ongestoord te leven. De belangen van het dier moeten voorop staan, geen verzameldrift of internationale prestatiedrang (kijk eens, wij hebben weer beren!). De risico's horen er wat mij betreft bij: natuur is onvoorspelbaar en af en toe een beetje gevaarlijk. Dat er eens een schaap aan gaat of wellicht eens iemand heel hard moet remmen voor een beer of eland is onvermijdelijk. Wij zijn een deel van de natuur, en zullen daarmee moeten leren leven.

Wat mij betreft zijn wolven op de veluwe trouwens een eerste stap
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Guus Peterse

CiteerMaar ik ben voor, als we ervoor kunnen zorgen dat we de beren genoeg ruimte geven om ongestoord te leven.
Maar ja, als je dan de diverse eerdere bijdragen leest, o.a. die van tekenaar hiervoor, ben je dus feitelijk tegen. Want dat kunnen we niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Tim Asbreuk

In grote lijnen ben ik het met Paul eens.

Als er een soort zich vanzelf weer in Nederland vestigd is dat echt iets om trots op te zijn (denk aan de zeearend, middelste bonte specht in Limburg en Twente, Wilde kat in Limburg). Of als aantallen weer toenemen zoals bij de boomkikker in Twente en de Achterhoek of bij de boommarter.

Dan is het toch veel mooier en geniet je er toch veel meer van als bij een herintroductie.

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Tim Asbreuk

CiteerEn boeren kunnen dat ook heel goed als ze een beetje ondersteuning en compensatie krijgen voor hun beheer van kleine stukjes natuurtuin (zoals houtwallen, kruidenrijke akkerranden, poelen etc.) op hun grond.

Ik denk niet dat je de OVP met het coulissen landschap kunt vergelijken

Ze zijn allebij zeer waardevol op hun eigen manier

Maar er moet zeker meer aandacht voor het herstel van kleinschalige landschaps elementen komen. Maar er moeten altijd natuurgebieden blijven waar dat niet aanwezig is.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Tim Asbreuk

Ik ben van mening dat de OVP zich goed heeft ontwikkeld. Verdre denk ik dat je het niet zozeer als een tuin moet zien maar meer als een proef. Wat gebeurt er met de grazers. Hoe fluctueren de aantallen (in nummers per soort), neemt de ene grazer juist toe of niet. Hoe reageert de natuur op kadavers.

Ik denk dat de OVP in dat opzicht veel inkijk kan geven in de toekomst van het natuurbeheer.

CiteerIk ben erg voor agrarisch natuurbeheer omdat het goed aansluit op het cultuurlandschap zoals wij dat in grote delen van het land al eeuwen kennen en omdat dat in de breedte de meeste kans van slagen heeft en omdat iedereen de kans moet krijgen om beestjes en plantjes te bewonderen. Maar dit terzijde.

Natuurlijkere landbouw gebieden zijn in Nederland hard nodig kijk maar eens naar de rode lijst en tel de hoeveelheid aan akker of weide gebonden vogels. Of de amfibiën die van poelen afhankelijk zijn. Maar het probleem is dat hierin de hele regio mee moet werken want er zijn dan bepaalde ingrepen nodig die ook invloed hebben op de omgeving zoals grondwatersstand en schaduw van bomen.

Ik ben zelf boeren zoon en woon nog thuis. Ik probeer mijn vader zoveel mogelijk te overtuigen van het belang van dat soort plekken. Mijn vader was zelf ook altijd al gek op bomen en struiken (zolang de inkomsten er maar niet te veel onderleden). Zo hebben we inmiddels de kikkerpoel heringericht (flauwe oevers enz.), 450 meter meidoornhaag, hoogstam boomgaard en verder nog een paar houtwallen, een klein bosje en een wegberm met bomen er langs (en de wegberm word verschraald)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Leon Olsthoorn

CiteerDe PvdD verschuilde zich in de kwestie van de Amsterdamherten o.a. op de ideeën van een Wageningse professor. Deze meneer wilde dat geen van de herten afgeschoten zouden worden. En waarom? Niet omdat hij het zielig voor de herten vindt. Nee, omdat-ie anders geen onderzoek kon uitvoeren. Dat de herten een groot gezondheidsrisico lopen (bv. van de honger langzaam sterven bij gebrek aan voldoende voedsel) wil hij op de koop toenemen.
Dit lijkt me ook niet meer dan normaal in de natuur. Dieren die niet voldoende voedsel kunnen vinden sterven van de honger, verzwakken en worden opgegeten of vertrekken op zoek naar betere gebieden. Zo gaan die dingen en dat moeten we zo laten.

Wat mij betreft hoeft de wetenschap er helemaal niet bijgehaald te worden, voor mij is afschot van dieren nooit een optie
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

#25
CiteerDat afschot geen optie is heeft niets met gevoel voor of kennis van de natuur te maken. Ik vermoed dat je een persoonlijke zaak is. Wat je persoonlijk met dieren hebt is heel belangrijk, maar als je het over zaken buiten jezelf hebt (zoals bv. dieren en planten), moet je ook een zekere distantie kunnen nemen van je persoonlijke gevoel.
Voor mij is het een persoonlijke levensinstelling. Wij als mensen hebben de keuze te leven zonder daarbij andere dieren te doden, en ik vind dat we geen excuus hebben om dat dan ook niet te doen.

Daarnaast kunnen we ook zorgen dat dieren niet lijden, maar op dit moment is afschot een te makkelijke optie. Als we die optie niet meer hebben zal ineens blijken hoeveel opties er nogmeer zijn. Als er niet genoeg ruimte is voor al die herten, moeten we zorgen dat meer gebieden met elkaar in verbinding staan, zodat dieren wel kunnen emigreren als dat nodig is. En zolang dat niet lukt kunnen we altijd nog dieren wegvangen en elders uitzetten.
Natuurlijk kost dat geld, maar een dier doodschieten omdat je geen geld hebt om het op een normale manier te laten leven...... Dat is voor mij pas een drogreden  :ph34r:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

CiteerUiteraard heb ik respect voor jouw instelling. Het is de vraag of die persoonlijke levensinstelling zomaar toepasbaar is op het beheer van alle natuurgebieden. Afschot is zeer effectief en niet zomaar gemakkelijk of goedkoop.

Kijken we naar de huidige situatie in Nederland, dan vind ik dat je jouw persoonlijke levensinstelling boven de gezondheid van een diergroep stelt. Dat is erg antropocentrisch. Zo maak je van iets dat natuur had moeten zijn, een park.
Naar mijn idee maak je juist een park van de natuur als je wel gaat schieten. Echte natuur zou zijn gang moeten kunnen gaan, helaas moet dat in Nederland in dit geval met onze hulp.  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

tekenaar

De actuele problematiek m.b.t. de bruine beer in Slovenie staat online op:

http://www.mop.gov.si/si/delovna_podrocja/...javim_medvedom/

(grotendeels Engelstalig, samenvattingen van een Symposium/discussiedag)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/