Huidje bronlibel uit Turkije: picta of insignis?

Gestart door AvanderHeijden, oktober 29, 2014, 16:49:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

AvanderHeijden

 Weet iemand hoe ik kan zien of een exuviae van Cordulegaster picta of C. insignis is? Ik heb in Turkije ooit een bronlibelhuidje verzameld en ben er redelijk zeker van dat het daar alleen die 2 soorten kunnen zijn geweest. Gaat hier bij deze soorten hetzelfde onderscheid op als tussen C. boltonii en C. bidentata (dus de aan- of aanwezigheid van zijdoorns)? Bij voorbaat dank!

Edit: oeps, had natuurlijk in het huidjesdeel gemoeten... sorry.  :'(



M.Haverkamp

Citaat van: AvanderHeijden op oktober 29, 2014, 16:49:03 PM
Weet iemand hoe ik kan zien of een exuviae van Cordulegaster picta of C. insignis is? Ik heb in Turkije ooit een bronlibelhuidje verzameld en ben er redelijk zeker van dat het daar alleen die 2 soorten kunnen zijn geweest. Gaat hier bij deze soorten hetzelfde onderscheid op als tussen C. boltonii en C. bidentata (dus de aan- of aanwezigheid van zijdoorns)? Bij voorbaat dank!

Edit: oeps, had natuurlijk in het huidjesdeel gemoeten... sorry.  :'(




Waar in Turkije heb je het huidje gevonden?

AvanderHeijden

Citaat van: M.Haverkamp op oktober 29, 2014, 17:20:05 PM
Citaat van: AvanderHeijden op oktober 29, 2014, 16:49:03 PM
Weet iemand hoe ik kan zien of een exuviae van Cordulegaster picta of C. insignis is? Ik heb in Turkije ooit een bronlibelhuidje verzameld en ben er redelijk zeker van dat het daar alleen die 2 soorten kunnen zijn geweest. Gaat hier bij deze soorten hetzelfde onderscheid op als tussen C. boltonii en C. bidentata (dus de aan- of aanwezigheid van zijdoorns)? Bij voorbaat dank!

Edit: oeps, had natuurlijk in het huidjesdeel gemoeten... sorry.  :'(

Waar in Turkije heb je het huidje gevonden?

Verzameld ergens in de regio van Köycegiz, in 2000. Geen datum of precieze vindplaats meer van te achterhalen, anders had ik nog kunnen nagaan of het in picta- (boltonii-achtige beekjes) of insignis- (bronnen) biotoop was en dan had ik ook geweten welk van beide soorten het was  ;)

ewoudploeg

Daar kunnen inderdaad beide soorten voorkomen. Je kopt 'm zelf inderdaad al in: picta heeft (heeeeeel kleine) zijdoorntjes, insignis geheel geen. Ik geef er bewust bij aan dat ze bij picta heeel klein zijn, want het is soms echt zoeken. Het zijn absoluut geen doornen zoals bij boltonii (die ook al niet heel groot zijn). Advies: de zijkanten van segment 8 en 9 met een nat penseeltje goed poetsen en dan bij een flinke vergroting kijken. Wij hadden overigens een overgrote bulk insignis rond Köycegiz en zagen slechts 1 picta.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

AvanderHeijden

Citaat van: ewoudploeg op oktober 30, 2014, 10:22:29 AM
Daar kunnen inderdaad beide soorten voorkomen. Je kopt 'm zelf inderdaad al in: picta heeft (heeeeeel kleine) zijdoorntjes, insignis geheel geen. Ik geef er bewust bij aan dat ze bij picta heeel klein zijn, want het is soms echt zoeken. Het zijn absoluut geen doornen zoals bij boltonii (die ook al niet heel groot zijn). Advies: de zijkanten van segment 8 en 9 met een nat penseeltje goed poetsen en dan bij een flinke vergroting kijken. Wij hadden overigens een overgrote bulk insignis rond Köycegiz en zagen slechts 1 picta.

Super, ik laat vanavond m'n USB-microscoopje d'r op los!  :duim: Heb het huidje bij het prepareren reeds goed schoongemaakt dus ik denk dat dit kenmerk al zichtbaar moet zijn.

M.Haverkamp

Citaat van: AvanderHeijden op oktober 29, 2014, 19:23:12 PM
Citaat van: M.Haverkamp op oktober 29, 2014, 17:20:05 PM
Citaat van: AvanderHeijden op oktober 29, 2014, 16:49:03 PM
Weet iemand hoe ik kan zien of een exuviae van Cordulegaster picta of C. insignis is? Ik heb in Turkije ooit een bronlibelhuidje verzameld en ben er redelijk zeker van dat het daar alleen die 2 soorten kunnen zijn geweest. Gaat hier bij deze soorten hetzelfde onderscheid op als tussen C. boltonii en C. bidentata (dus de aan- of aanwezigheid van zijdoorns)? Bij voorbaat dank!

Edit: oeps, had natuurlijk in het huidjesdeel gemoeten... sorry.  :'(

Waar in Turkije heb je het huidje gevonden?

Verzameld ergens in de regio van Köycegiz, in 2000. Geen datum of precieze vindplaats meer van te achterhalen, anders had ik nog kunnen nagaan of het in picta- (boltonii-achtige beekjes) of insignis- (bronnen) biotoop was en dan had ik ook geweten welk van beide soorten het was  ;)


Soorten komen in beide biotopen voor, was er in juni: geen peil op te trekken. Denk je Turkse Bronbiotoop te hebben vliegt er een blauwoog langs, heb je een sijpelstroompje vliegt er een Turk.

AvanderHeijden

#8
Nou ja, microscoopje zou uitsluitsel moeten geven. Dus here goes!  :micro:

Ik zie niks op segment 8 maar op s9 zit wel een klein doorntje. Moet dus C. picta zijn.



Onder zo'n vergroting en met een paar felle LEDs erboven zie je pas dat ondanks secuur schoonmaken er toch een boel meuk op zo'n huidje achterblijft. Maar een paar dagen terug zat er nog 2 - 3mm modder over het hele ding.

AvanderHeijden


ewoudploeg

Nou, dat is inderdaad geen grote doorn, maar het is er wel eentje! Ik durf wel mee te gaan met picta hierin. Gaaf hoor!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

grunsven

Dat zijn inderdaad kleine doorntjes. Gelukkig werken huidjes geduldig mee en kunnen ze onder de  :micro:
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0


AvanderHeijden

Geweldig, bedankt voor de hulp!  :duim: Jammer dat ik niet kan achterhalen waar en wanneer precies dit huidje is verzameld, anders had ik het nog in kunnen voeren...