De nationale parken 2.0

Gestart door Arjan Broekhuizen, oktober 28, 2014, 08:48:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Tijdens de behandeling van de begroting Economische Zaken (waar natuur onder valt), doen de PvdA en D66 een voorstel voor de Nationale Parken 2.0. Zie: NU.nl - PvdA en D66 willen nieuwe nationale parken.

Goed idee of toch verkapt bezuinigingsvoorstel. Positief lijkt het voorstel dat een Nationaal Park minimaal 5000 hectare groot moet zijn en dat er jaarlijks 2 miljoen moet worden vrijgemaakt hiervoor (v.a. 2017). Anderzijds: De nationale parken 2.0 moeten meer doen aan natuureducatie en voor het trekken van toeristen moet worden samengewerkt met ondernemers.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Johan Helmus

"Grote nationale parken met internationale allure" klinkt mij wel goed in de oren. Ik mag hopen en verwachten dat niet dit niet betekent dat parken die kleiner zijn dan 5000 hectare die status wordt ontnomen?
Groeten, Johan Helmus

lucasn

parken moeten veel mensen trekken, het mag er niet rustig en leeg zijn want dan komen er te weinig mensen ::)
Groet,
Lucas Nieuweboer

Arjan Broekhuizen

Op de website van de NOS staat een radio-interview met Stientje van Veldhoven (D66), één van de initiators van het idee.
http://nos.nl/artikel/714979-nationale-parken-op-de-schop.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

En op de website van de Tweede Kamer staat het amendement dat is ingediend. (http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/amendementen/detail?id=2014Z18994&did=2014D38561)

Citeer
Met de verwachte invoering van een nieuwe Natuurwet in 2015, verdwijnen beschermde Natuurmonumenten als wettelijke categorie. Onder de nieuwe wet kennen we straks Europese natuurgebieden (bijvoorbeeld onder Natura2000, of onder de Habitatrichtlijn) en kunnen Provincies Provinciale Natuurgebieden aanwijzen. Maar de bestaande Nationale Parken hebben straks geen wettelijke status meer. Dit amendement beoogt middelen vrij te maken voor het opzetten en implementeren van een nieuwe standaard voor nationale parken, met naast iconische natuurwaarde een sterk merk, een aantrekkingsfunctie voor (internationaal) toerisme, mogelijkheden voor educatie, recreatie en economische ontwikkeling. Hiertoe wordt onder beleidsartikel 18.3 een nieuwe post gecreëerd genaamd 'Nationale Parken'. Deze zal middelen ontvangen die moeten worden vrijgemaakt uit de post 'Natuurvisie' onder artikel 18. Deze middelen zullen in het jaar 2015 1 miljoen euro bedragen. De indieners wensen voorts dat dezelfde overhevelingen van middelen vanaf 2016 een veelvoud hiervan zullen bedragen. De indieners zullen ter nadere duiding tevens een motie over Nationale Parken indienen.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

KorHaan

Citaat van: lucasn op oktober 28, 2014, 21:42:52 PM
parken moeten veel mensen trekken, het mag er niet rustig en leeg zijn want dan komen er te weinig mensen ::)


Ik wou dat IK dit had verzonnen. Dit briljante simpele zinnetje is voor mij de kwintessens van het hele natuurdebat.
Dit zinnetje is het moderne equivalent van Luceberts "Alles van waarde is weerloos". Waard om in te lijsten.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

jva

Citaat van: Arjan Broekhuizen op oktober 29, 2014, 11:56:32 AM
Op de website van de NOS staat een radio-interview met Stientje van Veldhoven (D66), één van de initiators van het idee.
http://nos.nl/artikel/714979-nationale-parken-op-de-schop.html


Nog meer horeca, fietspaden, parkeerplaatsen etc? Is daar hier ruimte voor dan!? De voorbeelden die D66 aanhaalt zijn toch echt van een andere orde dan de situatie hier in NL. Ik vrees dat het de toekomst zal worden om de natuur in ons land in stand te houden. Mij zie je er in ieder geval niet (meer) op een zonnige dag in het weekend, veeel te druk. Gelukkig zijn er juist nog de wat minder bekende plekjes, alleen hoe lang nog?
Jelle