Hoofdmenu

hout kever

Gestart door leo custers, juli 17, 2007, 00:22:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

leo custers

foto
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

lo.troisfontaine

Hallo Leo,

dit lijkt me een klein vliegend hert.

groeten,

Lo

robin

groeten robin kraaij

Arp

Hoi allemaal,

Mag ik even meeliften met een vraag? Vorige week vond ik (in Frankrijk) onder een rotte balk ook steeds zulke slome kevers en op een goede dag onder dezelfde balk(en) ook een kereltje van het groot vliegend hert (die herkende ik tenminste  ;) )  Bij thuiskomst trok ik snel de conclussie dat de "kleintjes" (goed 3cm) dan wel vrouwtjes geweest zullen zijn. Dat er ook een klein vliegend hert zou zijn zie ik nu pas...

De foto van Leo lijkt me een vrouwtje, maar hoe kan ik nu vrouwtjes van klein en groot vliegend hert uit elkaar houden?? Heb wat naar foto's zitten turen maar zie het verschil niet echt .... of zijn die van mij ook vrouwtjes _K_vh??

Alvast bedankt voor iedere toelichting of verwijzing ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Ja, allemaal Dorcussen. Bij Dorcus hebben de voorschenen in de lengte lopende listjes of richels, bij Lucanus dus niet, maar er zijn ook verschillen in de behring van de tarsen  en de vorm van het labrum ...

Theodoor

Arp

CiteerJa, allemaal Dorcussen. Bij Dorcus hebben de voorschenen in de lengte lopende listjes of richels, bij Lucanus dus niet, maar er zijn ook verschillen in de behring van de tarsen  en de vorm van het labrum ...
En de gladheid van de dekschilden?? Of beeld ik me dat maar in?

In elk geval bedankt Theodoor (!), was ik dus weer wat te kort door de bocht gegaan omdat ik het kereltje groot vliegend hert er ook gevonden had - de foto's hier op waarneming.nl die ik er nu bij gehaald heb (sorry) zijn ook wat sprekender dan die op Wikimedia Commons.

Wel herken ik tussen mijn kleintjes niet echt duidelijk het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes ... zijn het inderdaad allemaal vrouwtjes of zijn rechtsboven en linksonder toch kereltjes :huh:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Nee, hoor, Lucanus heeft ook gladdere dekschilden.
Wat het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes van Dorcus betreft: kop bij de mannetjes mat en gechagrineerd, bij het vrouwtje grof en verward bestippeld. En de punten op de dekschilden zijn bij de vrouwtjes gedeeltelijk in rijtjes geplaatst. Ok zijn er nog verschillen in de kaken ...
Maar ondanks dat vind ik het toch lastig om de dieren op de foto te sexen ...

Theodoor

Th.Heijerman

... misschien heb je wel gelijk: linkboven is glanzender en bij rechtsboven en linksonder is op de kaken een naar bovengerichte tand te zien, zoals die in de meeste gevallen bij mannetjes vorokomt ...  

Arp

Kijk, daar wordt ik nou blij van - niet alleen vertel je me dat het lastig is de dieren van foto te sexen (dus ik ben toch niet zo'n klungel als ik dacht :gap: ), maar je bevestigt ook nog eens dat ik dan toch wel zowel mannetjes als vrouwtjes te pakken heb gehad  - plus nog eens gratis extra info erbij over de verschillende oppervlaktebehandelingen die m en v hebben ondergaan :lol:

Met die gladde dekschilden bedoelde ik overigens dat kennelijk en zo te zien die van de vrouwelijke Lucanus juist gladder zijn dan van Dorcus.
 
Van andere foto's meende ik vooral te moeten herkennen dat de mannetjes een iets bredere kop hebben en dat vond ik bij mijn beesten veel te veel van het perspektief afhankleijk. Ook dacht ik elders bij mannetjes eerder een soort echte "vork" op de kaakjes te zien terwijl ik bij de mijne er idd alleen een "bobbel" naar boven uit kon halen - maar als dat genoeg is dan kom ik er denk ik met al deze extra info wel uit om mijn foto's verder te sexen ... geweldig Theodoor - heel erg bedankt weer voor de uitleg!  :duim:

Gewoon voor de leuk nog een toegift met shot van onderen waarop ook wat mijtjes ofzo te zien zijn  B)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)