Leptoglossus occidentalis

Gestart door thijsdegraaf, oktober 25, 2014, 12:09:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Voor al die mensen, die me hebben horen mopperen, dat ik hem nog steeds niet had. Eindelijk! Voor mijn gevoel ben ik de laatste van Nederland. Ik let er altijd op of ik hem in de bijkeuken of schuur zie en dan wordt hij gevonden door mijn vrouw in de gang! :-\  Nu de Rhaphigaster nebulosa nog.  :) 
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/89414689 Bladpootwants - Leptoglossus occidentalis gezien op 2014-10-24 Bergen (NH)
Foto's:


Toelichting: Gevonden in de gang.

IngridA

Toll Thijs - gratuliere!  :duim:
Ich habe diese Art hier im Bayerischen Wald im letzten Dezember zum ersten Mal gefunden und mich auch sehr darüber gefreut.

Herzliche Grüße
Ingrid
Vriendelijke groet, Ingrid
(met verontschuldigingen dat ik niet in het Nederlands schrijven kan, zie mijn introductie in m'n eerste bericht.)

Arp

Ha Thijs,

Mooi zo :)

Om je moppers wat te relativeren: Wellicht ligt het eraan dat ik maar weinig meer buiten kom, maar ik heb Leptoglossus dus ook pas twee keer gezien en één daarvan dood in een spinnenweb in Friesland een de andere dood in een badkuip in Frankrijk, beide alweer een paar jaar terug. Bij mij in de buurt nog helemaal niet, terwijl je het beest er wel gearriveerd is.

Ook Rhaphigaster kende ik tot voor kort alleen uit Limburg en Franrijk (okay, daar dus in overloed). Net dit jaar voor het eerst nimfjes in Twente gevonden en opgekweekt. Eentje op weg naar de supermarkt aan een takje in één of andere voortuin, de andere de volgende dag in de eigen achtertuin.

Het is dus niet zo dat de andere liefhebbers ermee worden doodgegooid ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

De één na laatste, Thijs. Ik heb ze geen van beide gezien. Gefeliciteerd met deze!

James

thijsdegraaf

#4

Danke Ingrid. Es ist immer schön, eine neue Spezies zu finden. Ich habe ihn auf deine Website    :duim: :duim: gesehen. 
Hoi Arp. Die van het spinnenweb herinner ik me nog van jouw antwoord op eerder gemopper van me. Ik was al nieuwsgierig of je hem nu wel had. Ik heb hem nog steeds, want toen ik meer foto's wilde maken voor mijn website verdween de zon om niet meer terug te komen. Je zag een blauwe strook boven zee hangen, maar daar had ik niets aan. Morgen dus maar. Hopelijk vind je er nog een. Ik voel me nu een beetje schuldig.  :angel:
In 2010 had ik een paar nimfjes van de Rhaphigaster nebulosa in de stacaravan in Frankrijk. Maar toen heb ik geen volwassen wantsen gezien. Ik had ze eigenlijk moeten meenemen.
Hoi James. Hoe is de vakantie? Gewoon volhouden dus. Mijn vrouw riep me, dat er een grote kever in de gang was (het was al donker zullen we maar zeggen) Ik moest meteen aan de Leptoglossus denken toen ik dat hoorde. Grappig, ik maar zoeken en zij vindt hem.

blaauw7

Ik had deze ook pas enkele weken geleden Thijs. Op de buiten muur van Radio Kootwijk ;-)
Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

#6
Het valt dus wel mee met me Dick.  :)  Het komt ook een beetje, omdat deze wants in het begin vooral aan de kust waar ik woon gevonden werd i.p.v. in het zuiden.
Radio Kootwijk niet bepaald de plek, waar je meestal op zoek bent lijkt me.

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

Waar dat al niet goed voor kan zijn.  ;)

jck

Ik zal mijn vrouw opdracht geven om de gang hier beter te controleren. ;D

James

PS Vakantie prima. :blink:


Douwe van der Ploeg

Als je nou gewoon vertelt waar en wanneer je m weer vrijlaat, Thijs, kunnen Arp en James m komen twitchen :) Bij vogels moet er geloof ik een dag tussen loslaten en "tellen" zitten, maar dit is geen vogel ;)
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#12
In m'n tuin Douwe, alleen is het behoorlijk bewolkt dus hij moet geduld hebben. Hij zit nu op een takje van een kerstboom, die ik vorig jaar in de tuin had gezet. De koffie staat klaar, maar 't is wel een stukje rijden.   :)

Arp

Of het voor die Leptoglossus moet zijn (en dus snel) weet ik zo net nog niet, maar een goed bakje koffie is vast wel lekker als ik ooit een keer zo'n pokke-eind in de auto heb gezeten dat ik toevallig in de buurt ben ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Je bent altijd welkom Arp. Het was gisteren een sombere dag bij ons. Vandaag een nieuwe kans voor de Leptoglossus, maar hij heeft het wel naar zijn zin op z'n sparrentakje geloof ik.

thijsdegraaf


rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

thijsdegraaf

Bedankt Riet. Ik was hier ook wel tevreden over. Hij liet zich heel rustig fotograferen.