Slang

Gestart door Thomasr, oktober 23, 2014, 19:20:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thomasr

Hallo, tussen de oude vakantiefoto's nog een onscherpe foto van een slang in het water gezien. Is hier iets van te maken? een addersoort?

Bedankt alvast!
Met vriendelijke groet,
Thomas

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Volgens mij een adderringslang. Maar ken deze soort zelf niet echt goed...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 23, 2014, 19:21:29 PMNatrix maura

Citaat van: Rob Koelman op oktober 23, 2014, 19:21:41 PMVolgens mij een adderringslang. Maar ken deze soort zelf niet echt goed...

Natrix maura = adderringslang...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Thomasr

Met vriendelijke groet,
Thomas

rikk

Ehm... waar is de foto gemaakt?

Ik vind het meer op een ringslang, Natrix natrix lijken.
Rik

Thomasr

hallo rik, dat lijkt me niet. Frankrijk of portugal was het denk ik.
Met vriendelijke groet,
Thomas

rikk


Waarom kan het geen ringslang geweest zijn?
Rik

Thomasr

die heeft nauwelijks vlekken van boven
Met vriendelijke groet,
Thomas

Micha

Citaat van: rikk op oktober 23, 2014, 20:40:53 PM

Waarom kan het geen ringslang geweest zijn?

Heb je de koptekening gezien? Is wat vaag maar onmiskenbaar voor maura.

Met vriendelijke groeten,
Micha van de Weg
Micha van de Weg

rikk

Je bedoelt, denk ik, vooral de tekening in de nek. Misschien heb je gelijk... zou ook maura kunnen zijn.

Aan de andere kant, de stompe kop, het grote donkere oog en de witte randen rondom het oog, wijzen weer meer op een (jonge) ringslang.
(Als je de foto een kwartslag draait zodat hij horizontaal ligt, krijg je ook een ander perspectief.)

Misschien is de originele foto scherper. Als er een uitsnede van de kop gemaakt wordt, die scherper is, zijn we het waarschijnlijk snel eens.
Rik

Thomasr

De foto zelf is al niet scherp. Dit is al een uitsnede. Het lijkt me echt geen ringslang ik heb vaak ringslangen gezien en ben er wel bijna zeker van dat dat hem niet was. Bedankt voor de reacties
Met vriendelijke groet,
Thomas

Bart van Hoogstraten

Gedrag is bovendien ook typisch adderringslang. Ringslangen zwemmen goed maar duiken niet graag. Adderringslangen duiken wel graag en rusten zelfs op de bodem. Ringslangen rusten niet in het water maar op het land. Adderringslangen duiken naar de bodem als ze zich bedreigd voelen, ringslangen maken dat ze uit het water komen om in de vegetatie of in een ratten-/muizenhol een schuilplek te zoeken. Ik heb vele adderringslangen gezien en een aantal daarvan inderdaad rustend op de bodem van een water. Bij ringslangen heb ik dit gedrag nog nooit gezien. (Maar ik kan me uiteraard vergissen, zoals bij deze adderringslang die ik met blote handen onder mijn auto vandaan wilde redden voor het verkeer...  :P http://observation.org/waarneming/view/70323723 ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Thomasr

Bedankt Bart voor je levenswijze beschrijving. Dat klopt wel, ik kan me herinneren dat hij echt onder water zwom. Bij ringslangen heb ik dat ook niet gezien. Leuke waarneming, prachtige slang!
Met vriendelijke groet,
Thomas

rikk

Bart, ik vroeg me toen je die waarneming plaatste al af waarom je een aspisadder met je blote handen oppakte.  ;)
Ik begin me langzaam wel te laten overtuigen dat maura de waarschijnlijkste optie is, heb inmiddels ook eindelijk op internet een foto gevonden van een juveniele maura die er een beetje op lijkt. Dat de gele iris niet te zien is en dat de kop stomp lijkt, zal dan wel door de vaagheid van de foto komen.

Ringslangen verdwijnen trouwens ook wel onder water, heb dat zowel in Nederland als in Griekenland  een aantal keer gezien.
Rik

Bart van Hoogstraten

Citaat van: rikk op oktober 24, 2014, 16:57:23 PM
Bart, ik vroeg me toen je die waarneming plaatste al af waarom je een aspisadder met je blote handen oppakte.  ;)

Ja, zeer stomme actie. Het stikte bij dat meer van de adderringslangen en dan trap je, bij het wegrijden, op de rem voor een overstekend exemplaar die zich dan onder je stilstaande auto verschanst terwijl er achterop- en aankomend verkeer nadert. Ik wilde hem even veilig stellen maar kon hem niet goed zien in de schaduw van het achterwiel. Gelukkig griste ik hem stevig bij zijn nek voor die 1% kans dat ik het gaf dat het iets anders was. Sissend haalde ik hem onder de auto vandaan om te bekijken en dan slaat je hart toch wel een slag over als je opeens de kattenoogjes met wipneus ziet als je hem voor je neus houdt. Ze zijn venijniger dan onze adders trouwens -> als een adulte aspis door weet te bijten heb je minimaal een zware nierbeschadiging en ben je arbeidsongeschikt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Micha

#16
Citaat van: rikk op oktober 24, 2014, 15:28:15 PM
Je bedoelt, denk ik, vooral de tekening in de nek. Misschien heb je gelijk... zou ook maura kunnen zijn.

Aan de andere kant, de stompe kop, het grote donkere oog en de witte randen rondom het oog, wijzen weer meer op een (jonge) ringslang.
(Als je de foto een kwartslag draait zodat hij horizontaal ligt, krijg je ook een ander perspectief.)

Misschien is de originele foto scherper. Als er een uitsnede van de kop gemaakt wordt, die scherper is, zijn we het waarschijnlijk snel eens.

Ja, ik bedoel ook de tekening in de nek. Maar volgens mij begint die op de kop. (Zie ter vergelijking de bijgevoegde foto's)

Bart, geluk gehad! Ben als 15 jarige ooit gebeten door een aspis en heb twee dagen in het ziekenhuis verbracht. Geen nierbeschadiging aan over gehouden, overigens.
Micha van de Weg

Remon

Mazzel gehad daar Bart! Zo'n flinke knaap kan je behoorlijk wat last bezorgen.

W.b. foto: m.i. ook gewoon maura.

gr Rémon

Thomasr

Dank voor je mening!
Met vriendelijke groet,
Thomas

tekenaar

ook eens met N. maura
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grabbelton

ook eens met Natrix maura, dit gedrag vertonen ringslangen trouwens ook.


grtz,


ingo
Ingo Janssen

Thomasr

Bedankt voor al jullie reacties. We houden het op de Adderringslang.
Met vriendelijke groet,
Thomas