Cantharis figurata ??

Gestart door bruinekikker, oktober 21, 2014, 20:55:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruinekikker

Bij het opbergen van mijn foto's twijfelde ik toch of dit niet een Cantharis figurata
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85098451
Cantharis figurata gezien op 2014-06-02 Fochteloërveen - Drenthe
Foto's:


bij voorbaat dank Petra Tenge
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

bruinekikker

Even omhoog gehaald want ik ben wel erg nieuwsgierig of mijn naam klopt  ;)
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

Arp

Hoi Petra,

Ze zijn problematisch - althans voor mij en momenteel nog. Er circuleren (of circuleerden?) foto's van Cantharis sp. op internet die erg overeenkomen met het beest op jouw foto en waar de naam figurata aan geplakt is. Ik heb daarover, zacht gezegd, enige twijfels, maar zelf heb ik nog nooit één figurata in m'n handen gehad, dus dat is wat moeilijk hard te maken.

Een groot aantal van de Cantharidae is behoorlijk variabel, zowel in absolute afmeting als ook in tekening van halsschild, basiskleur, beenkleur etc. Veel dieren volgen een soort standaarduitvoering voor een bepaalde soort, maar er zijn beslist ook regionale of zelfs individuele afwijkingen/variaties. Dit heeft ook historisch tot heeeeeeeel veel misidentificaties en onpassende beschrijvingen in de literatuur gezorgd c.q. sleuteldoubletten die niet keihard zijn etc. etc. Ik heb momenteel eigenlijk geen enkele sleutel voor Cantharidae die ik 100% vertrouw. Veel sleutels spreken elkaar ronduit tegen en waar men tot op het genitaal gaat is dan meestal niet voldoende uitgewerkt hoe dit correspondeert met andere uitelijkheden en kleurvormen (fotokenmerken zegmaar).

Voor veel soorten zijn (bij gebrek aan een volledige beschrijving van alle kleurvormen en de variatie daarin) min of meer obscure details nodig die zelden op foto te zien zijn. Eén van de minder onscure details, maar ook niet te zien en vrijwel nooit meegeleverd (ook hier niet), is de gemeten lengte van het beest. Bij veel lastige gevallen sluit je daarmee alvast de helft of meer van de opties uit. Verder zijn er dan dingen zoals de exacte samenstelling van de beharing op dekschilden en andere plekken, de exacte vorm/kleur van mondwerktuigen en bijvoorbeeld het al dan niet aanwezig zijn van (vermoedelijk) acoustische sensororgaantjes in de voelersegmenten of dergelijke. En natuurlijk het genitaal, of alleen al de exacte vorm van de laatste achterlijfsegmenten van ventraal, hetgeen ook bijna nooit gefotografeerd wordt.

Lang verhaal kort: Totdat ik een keer kans heb gehad om dagenlang(!) beesten in diverse collecties te bekijken, fotograferen en vergelijken zijn er een aantal vormen die ik zeker van foto nog niet wil benoemen. En eerlijk gezegd verwacht ik dat ik sommige gevallen in collecties dan ook nog eens zou willen herdetermineren op genitaal (dus manipuleren, opweken, uitprepareren) van opvallende/afwijkende kleurvormen omdat ik dan domweg de naam in de collectie niet helemaal vertrouw ofzo. Dat kan ik nu nog niet beoordelen voor Cantharidae, want ik heb de collectie precies 0 keer gezien, maar voor andere groepen is dat zeker het geval - ook in museumcollecties staan zeer twijfelachtige dingen.

Dit is één van die vormen die ik duidelijk nog eens onderzoeken wil, want naar mijn huidige inschatting is het - ondanks gelijkende foto's op internet uit redelijk "betrouwbare" bronnen - zeer vermoedelijk géén figurata, maar (alweer vermoedelijk) één van de kleurvormen van rufa. Daar zijn twee "vormen" van (soms als variant, soms als ondersoort of zelfs eigen soort geclassificeerd) die goed met deze overeen zouden kunnen komen (liturata en/of darwiniana - en als ik me niet vergis uit de UK nog een scotia ofzo even uit m'n hoofd).

Maar dan loop ik veel te ver vooruit op de dingen die ik zelf nog leren/verifiëren moet voordat ik er wat zinnigs over kan zeggen.

Dus: Mijn inschatting (van een absolute leek die nog veel leren moet!) zou zijn dat het vermoedelijk rufa zal zijn, maar de kans dat dit ook klopt wil ik nog niet eens aan een percentage koppelen.

Misschien dat iemand van de andere keverkenners er nog wat over kwijt wil, maar dit is hoe ver (of juist niet dus) ik er zelf momenteel mee ben. Naturalis zou op 5 minuten afstand moeten staan, dan zou ik er vermoedelijk sneller mee vorderen, maar op 2 uur (één richting) en grofweg 40-50 Euro brandstof afstand (round trip) zie ik mezelf niet heel snel veel meer vordering maken - er zijn ook nog andere groepen die ik aldaar wil bestuderen :(
   
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bruinekikker

Hallo Arp , Dank voor je uitgebreide uitleg en het probleem qua determinatie van deze Cantharis-figurata. Mijn volgende vraag is nu zal ik deze nu wegzetten als Cantharis sp.
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

Arp

Aangezien ze - bij gebrek aan andere vrijwilligers - mij de Cantharidae hebben "gegund" als admin/validator (omdat ik ze serieus uit wil zoeken) zou ik voorstellen dat je er voorlopig Cantharis rufa onzeker van maakt, met het voorbehoud dat ik toekomstig misschien toch nog eens corrigeren moet (danwel naar zeker, danwel naar een andere soort). Dat is wat mijn huidige inschatting is, maar ik moet dus nog veel leren/uitzoeken.

Maar misschien had je een hint ook niet begrepen ;) : Hoe groot was het beest ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bruinekikker

Arp ik had de hint wel begrepen en zal in het vervolg de afmeting erbij zetten maar deze foto was al van een tijdje geleden en een gok doen hoe groot deze was leek mij ook niet verstandig. Ik ga deze wegzetten als Cantharis rufa onzeker. Veder heel veel succes bij je studie naar de
Cantharidae groep :duim:
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)