Rare achtergrondmeeuw. Pont? Pseudo-Pont?

Gestart door ZLHaberham, oktober 20, 2014, 02:51:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

ZLHaberham

Daar gaan we weer.

Zaterdag de eerste 1kj pont weer achter mijn huis (A'dam-Oost), zondag een 2kj iets noordelijker op IJburg. Bij die tweede kam ik echer iets uit de achtergrond - een vogel die me in het veld niet opviel omdat ik nogal was afgeleid door die 2kj. Maar het lijkt er zowaar nog één, en dan volgens mij een 3kj. Toch klopt hij niet helemaal, en dan kom ik traditiegetrouw hier uit.

Wat klopt er wel: hand met grote spiegel op P10 en dikke band op P5; zelfs nog zwart op de buitenvlag van P4. Vanzelfsprekend nog geen adulte handpennen, dus dat patroon zegt niet alles, maar toch. Handdekveren nog zwart, staart nog met wat tekening, al is het niet veel meer. Kop veel witter dan bij de zilvers ter plekke, oog nog donker, snavel dun en lang. Iets van een boa, maar minder duidelijk dan je bij sommige ponten in dit kleed ziet.
Wat klopt er niet: de kleur van de snavel; die loopt flink achter (vergelijk met die 2kj); de algemene proporties lijken me niet lekker (die zitten me het meest dwars), en de mantel is raar donker. Allemaal geen harde kenmerken.

Boeiend detail is overigens de tong op P10; die is gescheiden. Er zit een geïsoleerde vlek tussen de tong en de spiegel; zie de pijltjes op één van de foto's.

Omdat de vogel steeds op de achtergrond staat van foto's die eigenlijk die 2kj als onderwerp hebben ziet het er allemaal niet optimaal uit; ik heb steeds beide vogels uitgelicht; het zal geen toelichting behoeven wie wie is, maar op de eerste foto staat de duidelijke 2kj rechtonder en de onderhavige rare 3kj linksboven:

Let op vreemd donkere snavel en wat rotzooiige boa; hoewel wittere kop dan de zilvers toch wat meer streping dan de 2kj. Wat donkere mantel:

Spiegel op P10, band op P5 en buitenvlag P4. Snavelvorm goed te beoordelen:

Geïsoleerde vlek tussen de apex van de tong en de spiegel (zie pijltjes):

Wat zeggen de stamoudsten? Ik ben benieuwd. Zoals altijd bij voorbaat dank voor de inzichten.

theomuusse

Om te beginnen zijn het allebei 3cy vogels.

Theo

ZLHaberham

Dat verklaart dan waarom 'ie in het veld niet opviel, en dat het regeltje "bij twijfel zal het wel een zilver blijken" vooralsnog nog steeds opgaat ;). Dank, weer.