Hoofdmenu

zwam op hout

Gestart door A. Soeting, oktober 18, 2014, 21:05:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Deze paddenstoel gevonden op 4 september 2014 in het bos ten zuiden van Hilversum. Zit op loofhout.
ik heb hem niet op naam kunnen krijgen. Welke is dit?

Lida

Rob Koelman

Lijkt mij gewoon een witte bultzwam...
Met vriendelijke groet, Rob

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

A. Soeting

Volgens mij is het geen witte bultzwam, die zijn groter en veel bobbeliger aan de bovenzijde en hebben vaak groene algen op en in de hoed.
Volgens de beschrijving in mijn boek is het ook de roodporiehoutzwam niet. Die is eerst okerbruin met een witte groeirand en daarna roodbruin wordend. Ze zijn ook veel dikker. de porien kloppen ook niet. al zijn die variabel van rond tot labyrinthachtig.
Deze paddestoelen zijn 5-6 cm breed. Had ik erbij moeten zetten.

Lida


Rob Koelman

Citaat van: A. Soeting op oktober 18, 2014, 21:41:37 PMVolgens mij is het geen witte bultzwam, die zijn groter en veel bobbeliger aan de bovenzijde en hebben vaak groene algen op en in de hoed.

Ik ben (nog) niet overtuigd.  ;D

Witte bultzwam is variabel van grootte (zoals bijna alle paddenstoelen). Die algen hebben ze ook lang niet altijd. Die andere paddenstoel die vandaag 'voorbij kwam' is lang zo wit niet als deze.

Ik ga dan ook nog steeds voor witte bultzwam...
Met vriendelijke groet, Rob

Ismael

dit lijkt mij ook een roodporiehoutzwam, zo te zien op berk of els, dat klopt wel aardig. Witte bult zit vaak op eik
Groeten Ismaël Wind

rietvanoosten

In ieder geval leuk dat gepuzzel  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

grietaf

Had nou maar even over de poriën gewreven, Lida. Maar ja, er is een oud gezegde dat als "hadden" komt "hebben" te laat is.....
Ik ben het trouwens met Ismael eens: Roodporiehoutzwam.
Grieta.

Rob Koelman

3 tegen 1

Ik erken mijn nederlaag...  :'(
Met vriendelijke groet, Rob

A. Soeting

Dus toch een roodporiehoutzwam. Zeker een hele jonge? Bedankt allemaal. Lida