Hoofdmenu

Roofvogel

Gestart door Rinie van Reenen, juli 14, 2007, 14:44:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

Hierbij enkele foto's van een roofvogel, anderhalve week geleden in Zuid-Limburg. Wespendief?
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

De tweede:
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

En nr. 3:
Groet, Rinie van Reenen

Jeroen Nagtegaal

Waarom denk je aan wespendief?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

carel

Rinie
Heb je de foto`s ook in een groter formaat ?
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Rinie van Reenen

#5
Aan Wespendief dacht ik vanwege het volgende:
- Overwegend lichte onderkant
- Relatief lange staart en lange smalle vleugels
- Vrij kleine kop
- Ontbreken van polsvlekken
Een Buizerd leek het me duidelijk niet (vooral vanwege verhoudingen en ontbreken van polsvlekken), en overigens kon ik niets bedenken wat het zou kunnen zijn.
(Heb nog wel even gedacht aan een zeldzaamheid als Dwergarend, maar behalve dat je niet te snel aan zeldzaamheden moet denken, leek ook het ontbreken van 6 vingers me voldoende falsificatie).
Nee, dit is het grootste formaat dat ik heb; is genomen met 700 mm.; dichterbij kwam de vogel niet.
Ik realiseer me heel goed de tip om eerst in het veld de kenmerken goed op te nemen, maar ik dacht: als ik een foto maak, heb ik vast duidelijk materiaal in handen (omdat ik niet enorm veel vogelervaring heb, weet ik in het veld niet altijd precies waar je op moet letten, met het vogelboek erbij - naast de foto - is dat makkelijker); vervolgens vloog de vogel zozeer in lijn met de zon, dat er met de verrekijker geen details meer waren waar te nemen.

PS: aan een Wespendief dacht ik ook, omdat een mede-waarnemer later daar in de buurt een vergelijkbare vogel zag, die duidelijk een Wespendief was (geluid).
Groet, Rinie van Reenen

Jos Welbedacht

Ik zou ook zeggen Wespendief, maar heb ook even aan Grauwe Kiek gedacht.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Wespendief lijkt me goed Rinie maar je argumenten zijn niet allemaal even sterk. Lange staart, vrij smalle en kleine kop zijn goede kenmerken (en 5 vingers, heel goed!) maar lichte onderzijde kan op veel rovers van toepassing zijn! Ook denk ik niet dat er polsvlekken ontbreken (Wespendief heeft die wel maar soms zijn ze klein) maar dat is op deze foto's nauwelijks of niet te zien. Daarbij zijn de vleugels niet over de hele lengte zo smal: de arm is dat wel maar de hand v.a. de pols is duidelijk iets breder (voller), een goede pointer voor adulte Wespendieven (en waarom ze nogal eens 'Slangenarend' worden genoemd maar dat moet je niet verder vertellen....)

Groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rinie van Reenen

Citeermaar lichte onderzijde kan op veel rovers van toepassing zijn! Ook denk ik niet dat er polsvlekken ontbreken (Wespendief heeft die wel maar soms zijn ze klein) maar dat is op deze foto's nauwelijks of niet te zien.
Het was ook meer bedoeld als een aaneenschakeling van argumenten (het ene punt sluit het ene stel rovers uit, het andere punt het andere stel) dan als een viertal op-zichzelf-doorslaggevende-argumenten. Wat betreft de polsvlekken: ik meende uit foto 1 af te kunnen leiden dat deze niet zo prominent waren als dat bij een Buizerd het geval zou moeten zijn; er zou in geval van een Buizerd m.i. wat meer contrast zichtbaar geweest moeten zijn.
Overigens: bedankt voor commentaar!
Groet, Rinie van Reenen