Tamme gedumpte konijnen

Gestart door Aniek, oktober 17, 2014, 22:32:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Aniek

Ik kijk regelmatig via Waarneming.nl om te zien in welke omgeving myxomatose heerst, maar helaas kom ik ook vaak tamme konijnen op de foto's tegen.
Is er enige mogelijkheid om in contact te komen met deze waarnemers die ze gespot hebben om te informeren hoe en wat?
Dit is bijv. al de zoveelste keer bij Hellegatsplaten en zodra we het zien gaat er een opvang naar toe, maar nog mooier is sneller kunnen schakelen, want deze dieren hebben een zeer onaangenaam leven in de wilde natuur. Door heel Nederland hebben wij contacten met mensen die tamme gedumpte konijnen kunnen vangen.

Mocht dus iemand ergens een tam konijn zien huppelen, geeft het graag door.

Douwe van der Ploeg

In het waarnemingsscherm staat rechtsboven, onder contact, een knopje voor "E-mail Waarnemer".
Douwe van der Ploeg

Aniek

Thanks, was nog een aparte inlog zie ik :)
Helaas, wil deze waarnemer geen e-mail ontvangen, maar morgen gaan we weer in actie om een konijntje wat hier stond te helpen.


Aniek

Thanks, die zijn we inderdaad achter aan, aan het gaan.
De ene is eerder gevangen, andere is waarschijnlijk dood terug gevonden.
Die van 15 oktober gaan ze vandaag heen om te kijken of ze die kunnen vangen.
Zo triest is het :(

HPM

Herman van der Meer

Aniek

Thanks dat is inderdaad handig!
Helemaal handig als er een foto bij staat, want soms is het toch een wilde  ;D

HPM

Citaat van: Aniek op oktober 18, 2014, 11:26:51 AM

Thanks dat is inderdaad handig!
Helemaal handig als er een foto bij staat, want soms is het toch een wilde  ;D

Bij veel waarnemingen staat een toelichting.
Herman van der Meer

Aniek

Had ik gezien inderdaad :)

Helaas, is het konijn: http://waarneming.nl/waarneming/view/89206287 vandaag niet gevonden.
Helaas, kan ik niet met de waarnemer in contact komen. Is er iemand anders die in deze omgeving toevallig ook waarneemt?

ecotex

Aniek,


Wie weet een Buizerd je voor geweest ??? je idee is prima maar tamme konijntjes zijn naar mijn idee een heerlijke (aankomende) winter voorraad voor diverse gegadigde ;D

[/size][size=78%]succes met je jacht.[/size]
[/size]
[/size][size=78%]Groet Kees    [/size]

Aniek

Helaas, valt het vaak tegen mbt roofdieren die ze vangen. Meestal vinden we ze gewoon in zijn geheel dood van verhongering of andere dingen waar ze aan lijden. Een tam konijn kan niet overleven in de natuur. Zo zijn de vorige keren de stoffelijke overschotten van de tamme gedumpte konijnen daar ook gevonden. Nutteloos en wreed gestorven.
En ik vind het ook niet eerlijk voor deze dieren, want deze beestjes hebben nooit een echt goed leven gehad. Ze hebben dan überhaupt geen kans gehad. De wilde dieren mogen daarin wel wat meer moeite doen, we moeten als mens niet eerst iets perse domesticeren en vervolgens toch weer in de natuur dumpen, zo werkt dat niet.
We gaan ons best doen hem alsnog te vinden, het is een groot gebied.

Merel

Nou ik ben het met je eens Aniek, dat mensen gewoon hun verantwoordelijkheden zouden moeten nemen voor wat betreft hun huisdieren. Succes met het zoeken en vangen van deze dieren!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Aniek

Ik wil toch nog even een update plaatsen voor de mensen die het interessant vinden. En het waarom het een lijdensweg is voor een konijn dat gedumpt wordt in de natuur.

Het gaat om dit konijn: http://waarneming.nl/waarneming/view/89206287
Ze kregen hem niet gewoon gevangen, daarom is er uiteindelijk een vangkooi neergezet waar ze hem gelukkig mee te pakken kregen, maar dat had geen paar dagen later moeten zijn.



Broodmager


Vies en kapotte achterpootjes


Wat ik hier mee wil zeggen is dat dit onnodig lijden van een huisdier is geweest. Daarom zetten we ons in, veel gedumpte konijnen sterven niet als maaltje van een rover, maar aan uitputting en vermagering. Ik hoop dat doordat mensen dit topic zien dat als ze een tam konijn zien dit ook willen melden aan ons oid zodat we actie kunnen ondernemen.

Thanks iedereen voor het kijken en meedenken!

OlivierO

Citaat van: Aniek op oktober 19, 2014, 14:58:17 PM
(...) want deze beestjes hebben nooit een echt goed leven gehad.

Dat zou ik voor meer dan de helft van de gevallen serieus willen betwijfelen. Die beesten zitten meestal in véél te kleine hokken, worden niet of nauwelijks verzorgd zoals het hoort, vaak met veel te veel in één hok waardoor ze "kweken als konijnen".

Soms zijn ze dood nog beter af ...   :(
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Aniek

Dat is ook het geen wat ik zeg: nooit echt een goed leven. Want idd iemand die een prachtige grote ren heeft dumpt z'n konijn niet zomaar.
Ben het wat dat betreft eens dat soms beter dood zijn maar deze liep er al weken en dat is een lijdensweg. Terwijl ze keurig afstand kunnen doen bij een opvang die wel een baasje zoekt met grote ren met konijnenvriendje, maar eigenlijk moet dat niet nodig zijn daar mensen eigenlijk hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

xerocomis

Hoi Aniek, hier http://waarneming.nl/gebied/view/18743 loopt er ook een, en in de vijver zit een roodwangschildpad.
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

OlivierO

Citaat van: Aniek op november 14, 2014, 07:55:14 AM
Dat is ook het geen wat ik zeg: nooit echt een goed leven. Want idd iemand die een prachtige grote ren heeft dumpt z'n konijn niet zomaar.
Ben het wat dat betreft eens dat soms beter dood zijn maar deze liep er al weken en dat is een lijdensweg. Terwijl ze keurig afstand kunnen doen bij een opvang die wel een baasje zoekt met grote ren met konijnenvriendje, maar eigenlijk moet dat niet nodig zijn daar mensen eigenlijk hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

Excuses, ik had ooit gelezen ...  :huh: :-\ :rolleye:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Aniek

Citaat van: xerocomis op november 14, 2014, 08:10:11 AM
Hoi Aniek, hier http://waarneming.nl/gebied/view/18743 loopt er ook een, en in de vijver zit een roodwangschildpad.

Dank je voor de melding.
Kan geen melding vinden van iemand die 'm gespot heeft waar exact? Heb jij enig idee?

@ OlivierO
Aaah ja 1 lettertje verschil haha, kan gebeuren toch  ;D