indeling springstaarten

Gestart door gbeersma, oktober 24, 2014, 17:47:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

gbeersma

Ik heb gisteren een springstaart ingevoerd, en wilde dat doen onder 'insecten overig'. Ze bleken echter onder 'geleedpotigen overig' te staan. Springstaarten zijn toch insecten??
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Arp

Een klein beetje nuance is misschien duidelijker.

Ten eerste: "Insecten" is een Nederlands woord en de inhoud daarvan wordt min of meer bepaald door een soort consensus onder de gebruikers van de Nederlandse taal. Het is de taak van woordenboeken om het woordgebruik en de verschuivingen van de betekinis ervan door de tijden heen te documenteren. Ofwel met andere woorden: De inhoud/betekenis van woorden verandert in de loop van de geschiedenis. Of ook niet (?!?) Ooit, lang geleden, zullen het Nederlandse woord "insect" en het entomologische taxon "Insecta" grofweg dezelfde inhoud hebben gehad, namelijk in de tijd dat Linnaeus het Taxon "Insecta" oprichtte. In die tijd waren onder andere spinnen, duizendpoten, sommige kreeftachtigen etc. ook onderdeel van het taxon Insecta en (dus) van de inhoud die Nederlandstaligen aan het woord "insect" gaven. Maar het taxon Insecta (sensu Linnaeus 1758) is in de loop der eeuwen steeds verder uitgekleed. De "last frontier" in dat proces zijn de diertjes die vroeger bekend stonden als Apterygota of Thysanura. Ik heb daar ooit voor Wikipedia een stukje over geschreven, dus hoef dat hier niet te herhalen.

In de loop van alle verschuivingen zijn de Collembola dus uit de Thysanura en uiteindelijk ook uit de Insecta gehaald. Tot op de dag van vandaag is er nog wel wat discussie mogelijk over welke groepen binnen de Hexapoda nou net wel of net niet binnen de Insecta zouden moeten vallen en het zou me niks verbazen als daar in de komende tijd voor de zoveelste keer wat aan verandert. In feite had het taxon Insecta allang afgeschaft moeten worden en plaats moeten maken voor een andere indeling met andere namen - er is in de loop van de geschiedenis veel te veel aan veranderd om nog enige consistentie te hebben. Dat het nog bestaat komt vooral omdat het begrip "insect" in veel talen zo'n aanspekende benaming is, waar idereen wel een gevoel/idee bij heeft. Maar het grappige is dus dat de invulling die taalgebruikers aan het woord "insect" geven al lang niet meer synchroon loopt met wat entomologen (vandaag, tijdelijk) in het taxon Insecta plegen te schuiven. In dat opzicht is er niks mee om als gebruiker van de Nederlandse taal een springstaartje een "insect" te noemen: Er is echt helemaal niemand van de gemiddelde taalgebruikers van het Nederlands die het ene biet kan schelen wat de entomologen de afgelopen decennia aan de rand van het taxon Insecta heen-en-weer hebben zitten rommelen. Sterker nog: Ik wil ze de kost niet geven die een spin, duizendpoot of pissebed ook nog een insect noemen (en tot op zekere hoogte is dat dus ook gewoon legitiem).

Maar de orde Collembola zit dus al enige tijd niet meer in het taxon Insecta, maar valt onder de Hexapoda, naast de Insecta.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Aanvullend: Het zou mijns inziens voor waarneming, zowel database als forum, veel intuïtiever zijn om alle Hexapoda als een soort "Insecta s.l." bij elkaar te houden naast een groep "Geleedpotigen (overige)". Ook blijkt het nog steeds verwarrend dat forum en database niet synchroon lopen voor Spinachtigen en Geleedpotigen. Voor de duidelijkheid zou het dus geen kwaad kunnen nog eens wat aan die indelingen te schaven hier en daar ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gbeersma

Dank voor de toelichtingen. Als het taxon Insecta zo'n probleemtaxon vormt waar mogelijk in de nabije toekomst ook weer dingen in veranderen lijkt het me voor de gebruikers van waarneming.nl handig als ze bij het invoeren van een waarneming in elk geval niet verkeerd terechtkomen.  Je zou dit mogelijk kunnen bewerkstelligen door genoemde probleemsoorten zowel bij de 'overige insecten' als bij de 'overige geleedpotigen' te kunnen laten invoeren, waarbij uiteraard waarnemingen slechts op 1 plaats in de database geparkeerd worden. Een soort verwijzing dus als je in de verkeerde groep zoekt.Een andere optie zou zijn: verwijder de groep 'overige insecten' en voeg wat daar nu in staat toe aan de overige geleedpotigen. Nooit meer verwarring, en als het taxon verandert hoeft er in de database weinig aangepast te worden.
Overigens raak ik nu ook weer niet in paniek als ik de volgende keer bij het invoeren van een gek beestje even moet zoeken in welke groep het op dit moment kennelijk thuishoort :blink:
Succes met het eventuele schaafwerk aan de indelingen.
Groetjes, Gerard
www.gerardbeersma.nl
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?