Hoofdmenu

Vleermuizen

Gestart door wil4you, juli 15, 2007, 22:21:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

wil4you

In de draagbalken van mijn 10 hoog flat op mijn balkon zitten vleermuizen!  :rolleyes: En wel voor en achter! We hebben ze waarschijnlijk al meerdere jaren denk ik nu ! Elke avond omstreeks half elf vliegen ze uit en ik denk dat er twee zijn! Ik heb ze namelijk heen en weer zien  vliegen (dansen)toen ik niet kon slapen snachts ! En voor de raam zat te kijken in het donker! Ze zijn erg vlug en klein! Je ziet niet eens dat het een vleermuis is! Het is dat mijn man enige kennis van zaken heeft en zei ...het is geen zwarte vogel maar een vleermuis!  LOLOL Hij heeft hem voor mij op de video gezet !  

De vraag die ik heb is ...Is het niet zo dat vleermuizen in colonies funtioneren? Is het mogelijk dat er twee zitten en een nest hebben of dergelijke  :whistle: Ik weet er verder niets van af! Ik kom niet zo vaak nu op het balkon want ik wil ze niet storen  :wub:
Graag informatie als jullie dit weten en wat doe ik verder behalve nu ingespannen kijken als ze uitvliegen?  :twisted:
groeten van wil4you

Jeroen Nagtegaal

#1
Het gaat hier om Dwergvleermuizen als je ik beschrijving zo hoor, deze soort zit veel in de spauwmuren en in daken van gebauwen, het zijn insecte eteners en slopen dus geen isolatiemateriaal,

Verder leven vleermuizen inderdaad in kolonie's, je hebt 2 soorten 1 voor de mannen en 1 voor vrouwen, de vrouwtjes hebben een eigen kraamkolonie, de baren hun jongen als naakte en blinde wezentjes, ze krijgen maximaal 1 jong per jaar, en zijn daarom erg kwetsbaar. Ze maken dus ook geen nest maar stoppen de jongen veilig weg zodat mams kan eten zodat de jongen eten krijgen,

Je kan ook eens op de site www.vleermuis.net kijken,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Kees van Bochove

waar woon je ergens.
dit is namelijk boeiende informatie. zoveel mogelijk kolonies worden ook geteld om bij te houden hoeveel vleermuizen er precies zijn.
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

rouwhof

hallo.
Bij mij vliegen savonds ook rond een uur of half elf vleermuizen in de tuin,
ze vangen mugjes ed boven mij natuurvijver.
Ik heb na een boel speurwerk nooit kunnen vinden waar ze overdag zitten.
Gisteren echter vond ik een vleermuis op de grond die probeerde de boom in te klimmen en er vervolgens ook weer uitviel .
later vond ik hem of haar op het gras in de tuin , heb hem toen uit het zicht van de katten in het bos gelegd.
Wat dit een jong vleermuisje of was deze ziek en wat moet ik in zo'n geval doen?
mvg Ineke

Jeroen Nagtegaal

Jong is ie zeker niet, waarschijnlijk vermoeid, je kan hem eventuuel naar een vleermuis opvangcentrum brengen, maar vaak is rust genoeg, maar pak hem nooit zonder handschoenen op,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wil4you

Citeerwaar woon je ergens.
dit is namelijk boeiende informatie. zoveel mogelijk kolonies worden ook geteld om bij te houden hoeveel vleermuizen er precies zijn.
Hallo
Ik woon in vlaardingen in een flat 10 hoog! En in die draagbalken zitten gaten! daarin zitten ze !
Ik heb er twee gezien! Toen ze samen aan het vliegen vangen waren! maar volgens mijn man zitten ze aan beide kanten van het flat!
Hartelijke groeten,
wil4you

wil4you

CiteerHet gaat hier om Dwergvleermuizen als je ik beschrijving zo hoor, deze soort zit veel in de spauwmuren en in daken van gebouwen, het zijn insecten eters en slopen dus geen isolatiemateriaal,

Verder leven vleermuizen inderdaad in kolonie's, je hebt 2 soorten 1 voor de mannen en 1 voor vrouwen, de vrouwtjes hebben een eigen kraamkolonie, de baren hun jongen als naakte en blinde wezentjes, ze krijgen maximaal 1 jong per jaar, en zijn daarom erg kwetsbaar. Ze maken dus ook geen nest maar stoppen de jongen veilig weg zodat mams kan eten zodat de jongen eten krijgen,

Je kan ook eens op de site www.vleermuis.net kijken,
Bedankt voor je uitleg! IK ga zeker eens kijken op die site! In mijn idee dacht ik al te maken te hebben met een vleermuis en een jong! Maar dat weet ik niet zeker! Het zou goed kunnen wat je zegt omdat die balk een prima plaats is ..om een jong groot te brengen! Het is een gat (richel) in de voorkant van de balk!
(die het dak ondersteunt !)

Mijn man heeft er een op de video gezet! het is amper te zien want ze zijn erg vlug!  :wub:  

Jeroen Nagtegaal

Een moeder zal nooit alleen een jong werpen maar dit gaat meestal in groepen van 10-tallen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wil4you

#8
CiteerEen moeder zal nooit alleen een jong werpen maar dit gaat meestal in groepen van 10-tallen,
Hallo Jeroen,

Ik denk niet dat het er meer zijn als een of twee Jeroen!

Dan zouden ze alleen daar hun schuilplaats (nest) hebben in die stenen draagbalken? Dat zou ook mogelijk zijn! :)
Ga eens kijken of ik meer kan ontdekken!
Bedankt en groeten,
wil4you

Jeroen Nagtegaal

Dan is de kans dat het manntejs zijn denk ik groter, die willen wel eens alleen overdaggen
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com