Illegale vogelvangst - slinkse methodes

Gestart door Albert de Jong, oktober 13, 2014, 13:12:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

Ha vogelaars,

Hoewel er al een linkje gedeeld is in het vogelnieuwstopic, wil ik er toch nog maar even de aandacht op vestigen.Op 8 oktober zijn enkele verdachten opgepakt die zich in het afgelopen jaar bezig zouden hebben gehouden met illegale vogelvangst op grote schaal. Voor een uitgebreid bericht: http://www.flakkeenieuws.nl/nieuws/vogels-vastgeplakt-aan-lijmstokjes/6914

De methodes die hierbij werden gebruikt zijn heel slinks. Waarnemers uit de noordelijke delta werden door de verdachten gevolgd via waarneming.nl. Zo kwamen ze bijvoorbeeld te weten waar ze groepen sneeuwgorzen konden vangen met behulp van met lijm ingesmeerde vegetatie. Verder maakten ze gebruik van een rugtas met een ingebouwde kooi en deden ze voorkomen alsof ze vogelaars waren.

Zo'n bericht ontneemt je opnieuw alle naïviteit: er zijn ook mensen in het veld die met heel andere bedoelingen naar vogels kijken. Illegale wildvang is nog steeds een lucratieve bezigheid (totdat je gepakt wordt).
Van een bericht als dit word je boos. Enerzijds is het delen van leuke waarnemingen leuk, maar er is dus ook een zeker risico. Dat laatste kunnen we beperken door heel erg alert te zijn op vreemde types in het veld. Hoe je die types kunt herkennen, daar kan de politie hopelijk snel meer tips over geven.

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

milvusmilvus

Hoe weet je dat ze waarnemingen op wrn.nl volgden? Staat niet in artikel.
Groet, Edzard

Albert de Jong

Hoi Edzard ....,

Uit een betrouwbare bron. Inderdaad, niet alles staat in het bericht.

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

migratorius

Misschien kan waarneming.nl dan eindelijk deze soorten eens standaard vervagen? Het weerwoord: "Maar dan is er helemaal geen toezicht meer" gaat sowieso niet op: ik heb in de herfst wel eens in het weekend in een bij de vermelde soorten populair gebied in de Delta rondgelopen zonder andere vogelaars aan te treffen.
In de Kempen werden op vogelsindekempen.nl alle interessante vinkachtigen vervaagd, wat mij ook verbaasde tot ik de foto's van vastgelijmde barmsijzen te zien kreeg...

JanHein

milvusmilvus

Citaat van: Albert de Jong op oktober 13, 2014, 15:20:49 PM
Hoi Edzard ....,

Uit een betrouwbare bron. Inderdaad, niet alles staat in het bericht.

:duim:

Alles vervagen zou ik erg jammer vinden, maar wel begrijpelijk.
Groet, Edzard

jfbouwmeester

Zulke vangers richten alleen maar schade aan, evenals hun afnemers. :wacko:

Zij benadelen niet alleen de natuur, maar schaden ook ernstig de vogelorganisaties zoals o.a. de N.B.v.V waar ik lid van ben.
Ik voel mij dus ook door hen benadeeld. Binnen onze organisatie worden zulke lieden levenslang geschorst en kunnen ook geen lid worden van onze organisatie.

Het verbaasde mij dan ook dat vogels vangen nog blijkt te bestaan, dus dan moeten er blijkbaar ook afnemers zijn. Ik snap ook niet hoe ze gevangen vogels alsnog zouden kunnen ringen? Dan moeten ze ook nog eens geregistreerd worden. En dat gaat alleen als je ze aantoonbaar zelf gekweekt hebt.
Ik ben blij dat ze gepakt zijn. :police:


Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

hiskodevries

#6
Albert, ik wil het verhaal graag omdraaien. Door een goede samenwerking tussen Waarneming.nl  en terreinbeheerders van Natuurmonumenten zijn deze kl***** gepakt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Albert de Jong

Hisko, begrijp me goed, ik bedoelde hier alleen bewustwording te creëren voor het feit dat ongure types meekijken. En dus niet met een beschuldigende vinger te wijzen. Als ik die indruk gewekt heb, dan is dat niet bedoeld.

O ja, meer achtergrondinformatie over illegale vogelvangst in Nederland lees je in dit rapport.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

hiskodevries

Ik wil hier wel even bewaken dat voor de zoveelste keer Waarneming.nl kop van jut wordt.
Dat vogelvangers actief waren in deze regio is al drie jaar bekend bij ons. Op verzoek van de terreinbeheerders zijn juist NIET de waarnemingen van een aantal soorten verborgen. Dit om de pakkans te verhogen.
Dat is dus gelukt.
Dus vogelvangers : Overal waar interessante soorten wel worden getoond is de pakkans groot !
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

milvusmilvus

Citaat van: hiskodevries op oktober 13, 2014, 16:36:47 PM
Ik wil hier wel even bewaken dat voor de zoveelste keer Waarneming.nl kop van jut wordt.
Dat vogelvangers actief waren in deze regio is al drie jaar bekend bij ons. Op verzoek van de terreinbeheerders zijn juist NIET de waarnemingen van een aantal soorten verborgen. Dit om de pakkans te verhogen.
Dat is dus gelukt.
Dus vogelvangers : Overal waar interessante soorten wel worden getoond is de pakkans groot !

Hulde!
Groet, Edzard

HPM

Citaat van: hiskodevries op oktober 13, 2014, 16:36:47 PM
Ik wil hier wel even bewaken dat voor de zoveelste keer Waarneming.nl kop van jut wordt.
Dat vogelvangers actief waren in deze regio is al drie jaar bekend bij ons. Op verzoek van de terreinbeheerders zijn juist NIET de waarnemingen van een aantal soorten verborgen. Dit om de pakkans te verhogen.
Dat is dus gelukt.
Dus vogelvangers : Overal waar interessante soorten wel worden getoond is de pakkans groot !

En misschien hebben waarnemers er wel baat bij gehad dat daar werd gevoerd.  :)
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: hiskodevries op oktober 13, 2014, 16:27:30 PM
Albert, ik wil het verhaal graag omdraaien. Door een goede samenwerking tussen Waarneming.nl en terreinbeheerders van Natuurmonumenten zijn deze kl***** gepakt
Bedankt voor de terechtwijzing en gefeliciteerd met het resultaat.

Desondanks blijf ik erbij dat een zekere bewustwording bij de waarnemers gevraagd is. Die lijkt er nu meestal alleen bij zeldzaamheden te zijn.

JanHein

August

Citaat van: hiskodevries op oktober 13, 2014, 16:36:47 PM
Ik wil hier wel even bewaken dat voor de zoveelste keer Waarneming.nl kop van jut wordt.
Dat vogelvangers actief waren in deze regio is al drie jaar bekend bij ons. Op verzoek van de terreinbeheerders zijn juist NIET de waarnemingen van een aantal soorten verborgen. Dit om de pakkans te verhogen.
Dat is dus gelukt.
Dus vogelvangers : Overal waar interessante soorten wel worden getoond is de pakkans groot !
:duim: :duim: :duim:
August van Rijn

Dirk van Straalen

Inderdaad geweldig werk van Waarneming.nl en alle betrokken partijen. Het is gewoon onder mijn neus gebeurd. Buiten het feit dat ik een keer voerplekken heb gevonden echt nooit iets verdachts gezien, zoals alle lokale/regionale vogelaars.
De vogelvangers vingen echt alles, van fitis tot blauwborst, putter, sneeuwgors, ijsgors en mezen. De ringen worden letterlijk over hun pootjes heen gedrukt, waardoor ze van alles breken of erger. Ook zijn er lui die de ringen er omheen solderen, waardoor ze brandwonden oplopen.
Ook hadden ze buitenlandse vogels, dus ja...weten we ook waar die witkruin vandaan komt.  ;D :P


Dylan

Precies wat Hisko zegt, Waarneming.nl is door de betrokken organisaties en instanties expliciet gevraagd om NIET te vervagen (dat zou het onderzoek negatief beïnvloeden).


Hulde dus aan de terreinbeheerders en de opsporingsambtenaren die in deze casus heel veel werk hebben gestoken, en ons (in vertrouwen) bij elke stap geïnformeerd hebben. Het is ook wel fijn dat wij nu eindelijk iets anders kunnen zeggen dan "we kennen de situatie en we zijn ermee bezig".


Dank ook aan allen die zich zorgen maakten om dit gebied, die ons om vervaging vroegen en die het bovenstaande antwoord kregen ...
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Edwin Schuller

Citaat van: Dylan op oktober 14, 2014, 08:41:12 AM
Precies wat Hisko zegt, Waarneming.nl is door de betrokken organisaties en instanties expliciet gevraagd om NIET te vervagen (dat zou het onderzoek negatief beïnvloeden).


Hulde dus aan de terreinbeheerders en de opsporingsambtenaren die in deze casus heel veel werk hebben gestoken, en ons (in vertrouwen) bij elke stap geïnformeerd hebben. Het is ook wel fijn dat wij nu eindelijk iets anders kunnen zeggen dan "we kennen de situatie en we zijn ermee bezig".


Dank ook aan allen die zich zorgen maakten om dit gebied, die ons om vervaging vroegen en die het bovenstaande antwoord kregen ...

:duim: :duim: :duim:
Edwin Schuller

peter van santbrink

en wat zal de straf bij veroordeling zijn; paar euro boete en reprimande (niet meer doen).....

jfbouwmeester

Peter,

geen paar Euro Boete en een reprimande.
Maar gevangenisstraf en een hoge boete, staat hier op.
Het bedrag? Dat weet ik niet maar "van Horen zeggen" heb ik al bedragen van dertig duizend euro gehoord.
Van horen zeggen is natuurlijk niet betrouwbaar maar ik deel het toch mee.
Misschien heb je zin om te gaan googlen?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

#18
Citaat van: jfbouwmeester op oktober 14, 2014, 14:21:42 PMgeen paar Euro Boete en een reprimande. Maar gevangenisstraf en een hoge boete, staat hier op.
Het bedrag? Dat weet ik niet maar "van Horen zeggen" heb ik al bedragen van dertig duizend euro gehoord.
Van horen zeggen is natuurlijk niet betrouwbaar maar ik deel het toch mee.
Misschien heb je zin om te gaan googlen?

De wet geeft maximum straffen aan voor dit soort zaken. Die hoeven niet per se ook te worden opgelegd. In veel gevallen zullen lagere straffen worden opgelegd, al dan niet deels voorwaardelijk. E.e.a. hangt ook af van de vraag of een verdachte al eerder voor een vergelijkbaar delict is veroordeeld.

Als je wilt weten wat dergelijke overtredingen in de praktijk aan straf opleveren, moet je dus vooral kijken bij eerdere uitspraken m.b.t. dit soort zaken...

Het is overigens wel interessant om nu te kijken wat de illegale vogelvangers van Goeree aan straffen opgelegd krijgen. Alleen kan de rechtszaak en bijbehorende uitspraak nog wel geruime tijd op zich laten wachten. Houdt rekening met tenminste enkele maanden, maar dat kan al gauw een stuk langer worden...
Met vriendelijke groet, Rob

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

peter van santbrink

Citaat van: jfbouwmeester op oktober 14, 2014, 14:21:42 PM
Peter,

geen paar Euro Boete en een reprimande.
Maar gevangenisstraf en een hoge boete, staat hier op.
Het bedrag? Dat weet ik niet maar "van Horen zeggen" heb ik al bedragen van dertig duizend euro gehoord.
Van horen zeggen is natuurlijk niet betrouwbaar maar ik deel het toch mee.
Misschien heb je zin om te gaan googlen?

Jan Bouwmeester

denk dat dit geldt voor beschermde diersoorten (http://www.nu.nl/algemeen/496486/straffen-illegale-dierenhandel-zwaar-genoeg.html); hier trouwens een uitspraak: http://www.wetboek-online.nl/jurisprudentie/ljnBE9384.html, daar wordt je niet vrolijk van...

jfbouwmeester

Werkstraf van 200 uur en voorwaardelijke gevangenisstraf van 3 maanden.

Tja, ik denk niet dat die werkstraf hem zal weerhouden om zijn drang tot vogels vangen en te verhandelen zal doen ombuigen. Dat zit blijkbaar diep in het stroper zijn verankert. Maar drie maanden voorwaardelijk zal hem toch wel steeds opnieuw aan het denken zetten. Want dan kan je zelfs geen vogels meer in de natuur zien. Je moet wel een hele domkop zijn om het dan toch weer te proberen.

Jan Bouwmeester.
jfbOUWMEESTER

peterlindenburg

plus een strafblad, wat je bij bijvoorbeeld het solliciteren naar bepaalde banen niet goed kunt gebruiken. En ga je familie maar eens uitleggen waarom je 200 uur papier moet prikken.
groet Peter

Johan Helmus

#23
Misschien is het een vooroordeel, maar ik vermoed dat dergelijke types in het algemeen niet voor zulke banen in aanmerking komen, en dat hun naaste familie meestal prima weet wat ze uitspoken.
Groeten, Johan Helmus

jeroenroelofsen

Dat denk ik ook wel Johan, wordt al snel weggeschreven als "beroepsrisico" :'(
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ecotex

Stropers hebben respect voor de natuur! Dit zijn geen stropers maar "handelaren"die pronken met andermans veren!! >:D Vaak nog in opdracht naar mijn idee voor lui die het grote geld binnen slepen. Alles wat maar een beetje verhandelbaar is onder embargo in een ruime broed periode!


Kees

snwja3

Citaat van: ecotex op oktober 18, 2014, 21:53:34 PM
Stropers hebben respect voor de natuur! Dit zijn geen stropers maar "handelaren"die pronken met andermans veren!! >:D Vaak nog in opdracht naar mijn idee voor lui die het grote geld binnen slepen. Alles wat maar een beetje verhandelbaar is onder embargo in een ruime broed periode!


Kees

Hoi Kees, jij hebt waarschijnlijk nog de romantische blik van stropers van 50 jaar geleden, sommige hebben daar ook leuke boeken over geschreven. Helaas die zijn uitgestorven. De huidige stropers hebben geen respect voor natuur of wat dan ook, alleen hun eigen portemonnee.
Wietze Janse

ecotex

stropers en stropers Wietze. er zijn nog steeds stropers die alleen hun eigen "haggie"verzamelen. maar zoals ik aangeef in mijn stukje zijn dit idd geen stropers maar  telt alleen het financiele plaatje

HPM

Lees en huiver:
Gekweekt met de vangkooi
Verkenning naar illegale praktijken in de handel in wilde Europese vogels in Nederland
http://www.ulucus.nl/uploads/gekweekt.pdf
Herman van der Meer

Dirk van Straalen

Nieuws over vogelvangers: https://mobile.twitter.com/milieupolitiemn/status/525539853837287424

Ps. Soorten onder embargo zetten is zinloos. Ze vangen werkelijkwaar alles wat je kan invoeren of rapen eieren uit nesten om deze vervolgens in broedmachine te leggen enz enz.