Hoofdmenu

Ongeldige coordinaten

Gestart door wimvdven, oktober 12, 2014, 19:05:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimvdven

Sinds een week krijg ik de melding "Ongeldige coordinaten" te zien als ik in Nieuwe waarneming op de kaart klik en nog geen Gps-fix had. Voorheen kreeg ik de kaart te zien met als middelpunt de Vaste locatie.  Dat vond ik handig om even op de kaart te kijken.
Wim van der Ven

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wimvdven

Sinds dat de layout helemaal is aangepast Sinds zondag 5 oktober.
Wim van der Ven

Alex Kwak

Altijd eerst bijwerken tot de laatste versie, momenteel 4.2.5
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wimvdven

Is vanmorgen bijgewerkt naar versie 4.2.5. op android 4.2.2. Toestel Samsung Galaxy S3 Mini VE.
Het werkte tot vrijdag 3 oktober nog.
Wim van der Ven

Alex Kwak

#5
Kan het zijn dat je nog geen gps-fix hebt op het moment dat je naar de kaart wilt? Dan kan de kaart (nog) niet worden getoond.
In versie 3.x ging je dan naar de locatie van de vaste positie (die 100km verderop kon liggen...)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wimvdven

Dat is nu precies wat ik eigenlijk terug wil.
Wim van der Ven

Alex Kwak

Technisch helemaal geen probleem, maar ik vraag me af of het functioneel gewenst is.
Als iemand een idee heeft, hieronder is ruimte voor reacties...  :blink:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

dat is ongewenst, want dat kan maar zo leiden tot waarnemingen op de verkeerde plek.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Ik vind het nog steeds gewenst, want ik kom regelmatig op plekken waar een GPS fix slecht te krijgen is, of m'n accu bijna leeg is, maar ik wel precies weet waar ik ben op de kaart..
Douwe van der Ploeg

wimvdven

Ik vind het ook nog steeds gewenst. Ik kan op de kaart de (oude) waarnemingen bekijken.
Wim van der Ven

Taka

Binnen krijg ik geen gps fix, maar er komt wel af en toe wat binnen vliegen...

Overigens is er een app genaamd fake gps, die een gps-locatie simuleert. Die gebruik ik nu maar. Dat kan zomaar een waarneming op de verkeerde locatie opleveren als ik even vergeet dat die aanstaat.

Oftewel: hiermee voorkom je geen foute locaties. Misschien induceert het wel meer foute locaties. Handmatig op de kaart de locatie selecteren zie ik ook graag terug.
(Sybe)


marcel123

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 13, 2014, 17:24:03 PM
Ik vind het nog steeds gewenst, want ik kom regelmatig op plekken waar een GPS fix slecht te krijgen is, of m'n accu bijna leeg is, maar ik wel precies weet waar ik ben op de kaart..
Mee eens. Ik begrijp dat je nu een vaste locatie niet meer kan corrigeren op de kaart en dus moet invoeren op de vaste locatie zelf?

Alex Kwak

Citaat van: optilete op oktober 13, 2014, 23:26:37 PM
Mee eens. Ik begrijp dat je nu een vaste locatie niet meer kan corrigeren op de kaart en dus moet invoeren op de vaste locatie zelf?

Nee, je kan op basis van die vaste locatie wel een andere positie kiezen op de kaart
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

http://waarneming.nl/pda/obsmapp/obsmapp.html#h.x8nvfxr9tyjs


Die groene satelietontvangers als hij nog aan het zoeken is van een coordinaat is misschien verwarrend....zou oranje niet beter zijn?
En ik kan ook een groen vinkje krijgen links van de coordinaat. Wat doet deze dan?
Hij lijkt gerelateerd aan het kiezen van een vaste coordinaten in het swipe menu.


SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op oktober 13, 2014, 15:13:56 PM
dat is ongewenst, want dat kan maar zo leiden tot waarnemingen op de verkeerde plek.


Ik ben het hier ZEER mee oneens!... ik gebruikte dit vaak wanneer mijn gps weer eens traag was en ik dus geen fix verkreeg. Dan was even op de kaart aanklikken vaak sneller... nu is er geen mogelijkheid meer om een waarneming in te voeren als je geen fix hebt.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

marcel123

Citaat van: SlechtValk op oktober 31, 2014, 13:23:02 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 13, 2014, 15:13:56 PM
dat is ongewenst, want dat kan maar zo leiden tot waarnemingen op de verkeerde plek.


Ik ben het hier ZEER mee oneens!... ik gebruikte dit vaak wanneer mijn gps weer eens traag was en ik dus geen fix verkreeg. Dan was even op de kaart aanklikken vaak sneller... nu is er geen mogelijkheid meer om een waarneming in te voeren als je geen fix hebt.


Als je een dag geen fix hebt heb je dus een dag geen waarnemingen. Dus mooi je oude obsmapp houden.

Alex Kwak

Wat is hier onduidelijk aan?

CiteerNee, je kan op basis van die vaste locatie wel een andere positie kiezen op de kaart
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Vanheuverswyn

Ik ook bijna altijd de kaart om een waarneming in te geven om twee redenen:
- mij gps locatie fix is vaak ellendig traag
- Ik wil de exacte locatie van de vogels aangeven, en dat is zelden op de exacte locatie van mezelf.

Hierdoor navigeer ik bijna altijd vanuit mijn vaste locatie naar waar ik mij bevind. (Of indien ik snel een gsm-mast locatie te pakken heb, van daaruit).

Zou best handig zijn mocht het mogelijk zijn om verschillende vaste locaties te kunnen definieren. Nu pas ik mijn vaste locatie aan wanneer ik op reis ben, questie van niet vanuit Belgiƫ steeds enkele honderenden km te moeten scrollen op de kaart. Of gewoon handig om de plekken waar ik vaak kom vast te kunnen steken als locatie, zou ook steeds wat scrolwerk besparen.

radeby

Ik post dit maar even onder dit topic.  Hopelijk mag dat.  Melding van wat ik beschouw als een probleem, mogelijk zelfs een bug, en dan wellicht in ObsMapp.

Casus: waarneming http://observado.org/waarneming/view/115702340.  Die is via ObsMapp geupload, en gaf oorspronkelijk op de site als coordinaten aan (0.2296135996806 -79.49523936957098).  Deze coordinaten zijn foutief, op mijn mobiel staan in het oude lijstje waarnemingen (reeds geupload dus) de juiste coordinaten : (-0.187540  -78.349110).  Iets ten O van Quito.  (Ik heb inmiddels gecorrigeerd, maar ja, dit voelt niet goed, als je in de afgelopen weken 1000+ waarnemingen hebt geupload.)

Vraag 1: welk software-onderdeel is verantwoordelijk voor die coordinaatverbastering?

Vraag 2: hoe komt de site aan die coordinaten met onwaarschijnlijke precisie?

Vraag 3: Doe ik wellicht iets fout?  (Meen van  niet, kan me althans niet indenken waar dat zou gebeuren.)

Groet,

Rolf

Alex Kwak

Citaat van: radeby op april 11, 2016, 21:48:12 PM
Vraag 1: welk software-onderdeel is verantwoordelijk voor die coordinaatverbastering?
Vraag 2: hoe komt de site aan die coordinaten met onwaarschijnlijke precisie?
Vraag 3: Doe ik wellicht iets fout?  (Meen van  niet, kan me althans niet indenken waar dat zou gebeuren.)

1) Je toestel zelf! ObsMapp vraagt aan de gps van je toestel de locatie. De enige berekening die hier nog in zit is een vergelijk met locatie-gegevens van netwerken.
2) Niet op letten, is eigenlijk onzin info
3) Nee, maar zie deze links voor meer info over gps: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360899#msg1360899 en http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1373366#msg1373366
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

radeby

Dag Alex,

Dank voor je reactie.  Ik vrees dat mijn vraagstelling niet helder genoeg is geweest ...

ObsMapp heeft van de gps sensor de juiste coordinaten gekregen, en die zijn met de waarneming opgeslagen.  Zo staan ze dus ook in het lijstje "oude waarnemingen".  Met die coordinaten is niets mis.  Echter nadat ik de waarneming heb ge-upload (enkele dagen later) geeft de website geheel andere coordinaten, zoals in mijn  eerdere post gerapporteerd.  Ergens lijkt mij dat in de overdracht/upload iets niet goed gaat.  De vraag is: wat kan dat zijn?

Groet,  Rolf

Alex Kwak

Hallo Rolf,

Ik zie dat je de betreffende waarneming 6 minuten voordat je de locatie hebt gecorrigeerd ook nog hebt gewijzigd qua soortnaam. Kan daarbij iets fout zijn gegaan?
Zou je anders eens op je toestel willen kijken in de directory [sdkaart]/obsmapp/backup Daar staan de backup-bestanden van alle uploads. Als je het betreffende bestand naar mij kunt mailen kan ik kijken of er iets raars in die upload staat: info@alexkwak.nl

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Rolf, heb je voor mij een waarneming die volgens jou foute coordinaten heeft, maar nog niet is gewijzigd ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0