Opticron mm3 50ED

Gestart door Roy Sluis, oktober 12, 2014, 19:02:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roy Sluis

Hallo,

Ik ben mezelf aan het orienteren op een nieuwe telescoop en de reistelescopen zoals de genoemde Opticron en de Nikon 50ED vind ik interessant. Vooral omdat ik nu ook al gewend ben behoorlijk mobiel te zijn met de telescoop. Zijn er mensen die ervaringen hebben met de Opticron, van de Nikon is hier genoeg terug te vinden? Zijn er andere alternatieven die ik over het hoofd zie?
Nu behelp ik me met een 30 jaar oude Swift 60mm 844mkII telescoop, Klein en licht, maar met rechte inkijk en moet daardoor erg ver omhoog wil ik geen rugklachten krijgen. Dat is een wat instabiel geheel en zeker niet ideaal. Het beeld is scherp maar in lastige lichtomstandigheden wordt het beeld snel donker en verlies ik de kleur. Ik gebruik overigens vrijwel uitsluitend de 20x vergroting. Bedankt voor jullie input. O ja, budget is max 1000 incl. statief.

Gr. Roy

Wilfred

#1
Je zult mijn enthousiasme over mijn compacte set-up (Nikon ED50+Velbon Ultra Luxi statief+Flipside200 rugzak) ongetwijfeld in verschillende threads hebben gelezen dus daar zal ik je niet nogmaals mee vermoeien.
Toen ik afgelopen zomer op Texel was en de verrekieker winkel in de Cocksdorp bezocht stond daar de Opticron MM 3 waar ik uiteraard even doorheen gekeken heb. Mooi ding en qua optische kwalititeiten zal ie niet of nauwelijks onderdoen voor de Nikon.
Wat mij wel opviel was het relatief grote occulair t.o.v. de objectiefbuis waardoor het telescoopje wat vreemde verhoudingen heeft. Hij oogt wat meer topzwaar dan de ED50. 
Verder meen ik dat ie qua prijs niet zoveel verschilt van de Nikon.
Op dergelijke compacte telescopen kun je prima af met een vast occulair zoals de 27x op de Nikon.

Roy Sluis

Dank je Wilfred,
Wat ik er nog bij was vergeten te zetten is dat hij zeker geschikt moet zijn voor gebruik bij trektellen. Zijn de reistelescopen daarvoor ook geschikt of is de beperkte diameter van de lens een beperking (zoals ik nu met de swift merk)?

Gr. Roy

Wilfred

Ik heb geen ervaring met trektellen maar in het jaar dat ik nu rondloop met mijn ED50 kwam ik maar zelden in situatie's dat ik dacht "had ik nu mijn grote telescoop maar bij me".
Je doet natuurlijk altijd concessie's met een dergelijke kleine telescoop (dat doe je feitelijk ook met een grote telescoop) maar die wegen wat mij betreft niet op tegen het enorme mobiliteitsgemak. En zeker met top-optiek als de Nikon ED 50 en mogelijk ook de Opticron lever je nog niet eens zoveel in. De ED50 heeft een mooi contrastrijk en messcherp beeld. Echter bij schemer of zwaar bewolkt heeft ie natuurlijk het nakijken tov een grote scoop maar is ook dan nog steeds goed bruikbaar.

Roy Sluis

Even een bump. Na veel zoeken en lezen viel 50mm voor me af. Toch twijfels over de lichtsterkte bij schemer hoewel het verder prima scopes zijn. Kwam er ineens een Pentax Pf65ediia voorbij, via een kennis. 65mm leek me het ideale compris en na uitgebreid testen tot overeenstemming gekomen. Ik ben blij!! Het voordeel bij deze Scope is dat gewicht en afmetingen ook erg klein zijn zodat mobiliteit absoluut geen probleem is. optisch ook niets te klagen overigens.

Vincent Martens

Dat is ook een goede keus. Ik ben al een paar jaar heel tevreden een Pentax PF-EDa in combinatie met een XW-14 oculair. Dat is echt het ideale oculair voor deze scope, het geeft een vergroting van 27x en een mooi breed beeldveld.
groeten, Vincent