Roodkeelpieper, toch!?

Gestart door BramtK, oktober 11, 2014, 22:16:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

 Welk fototoestel en lens heb je voor deze foto's gebruikt?
Ik vind ze zo mooi scherp. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


Christian

Citaat van: jfbouwmeester op oktober 29, 2014, 13:22:26 PM
Welk fototoestel en lens heb je voor deze foto's gebruikt?
Ik vind ze zo mooi scherp. ;)

Jan Bouwmeester


Foto's zijn niet door mij gemaakt Jan, maar door Stephen Menzie, ik meen met een Canon 550D en de standaard kitlens.
Christian Brinkman

jfbouwmeester

Bedankt Christian :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

frankneijts

Hierbij nog een compilatie van een 11-tal Roodkeelpieper-hoofdjes (en 1 Graspieper). Het betreft allemaal herfst- of winterbeestjes uit de WP: meest (6) Scandinavië maar ook enkele uit het Midden-Oosten (4 + de Graspieper) en 1 Roemeen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roel Schwartz

Fantastische compilatie Frank :duim: :angel:. Daar kan voorlopig geen Veldgids tegen concurreren. Misschien leuk, maar vooral leerzaam om dit topic bij Determinatiegidsen te plaatsen.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

OlivierO

Correct me if I'm wrong, maar het voorhoofd van de Graspieper lijkt mij steiler dan dat van de Roodkeelpiepers. Is dat effectief zo, of heeft dat met de hoek van de foto te maken? Of is het gewoon een te kleine steekproef (qua Graspiepers). Roodkeelpieper 5 heeft het ook wel wat, maar die zet volgens mij zijn kopveren iets of wat recht.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Roel Schwartz

Ha Olivier,

Leuk dat jouw dit ook was opgevallen. Het wordt in de veldgidsen als zodanig niet vermeld. Misschien interessant om toch nog veel meer Graspiepers op dit kenmerk te checken. Toen ik de foto's zag moest ik een beetje denken aan de kop/snavel jizz van Taiga- versus Toendrarietgans. De Roodkeelpieper heeft op deze foto's een veel horizontalere overgang van snavelbasis naar kruin, vergeleken met de Graspieper. Maar misschien een te kleine steekproef of toeval?

M.v.g.,

Roel Schwartz.

BramtK

Die snorstreepjes zijn wel erg variabel zeg, het gros heeft weliswaar een 'half' snorstreepje, van verschillende dikte, maar nummer 11 lijkt roet in het eten te gooien. Die heeft een langer snorstreepje, toch?, en trouwens ook niet erg duidelijke kruinstreping. Is dat wel een RKP? ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: r.schwartz2 op oktober 31, 2014, 13:19:09 PM
Ha Olivier,

Leuk dat jouw dit ook was opgevallen. Het wordt in de veldgidsen als zodanig niet vermeld. Misschien interessant om toch nog veel meer Graspiepers op dit kenmerk te checken. Toen ik de foto's zag moest ik een beetje denken aan de kop/snavel jizz van Taiga- versus Toendrarietgans. De Roodkeelpieper heeft op deze foto's een veel horizontalere overgang van snavelbasis naar kruin, vergeleken met de Graspieper. Maar misschien een te kleine steekproef of toeval?

Bloot toeval jongens: hierbij een compositie van platte Graspieperkoppen en dat zijn alleen nog maar beestjes uit mijn eigen archiefje...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: BramtK op oktober 31, 2014, 18:39:19 PM
Die snorstreepjes zijn wel erg variabel zeg, het gros heeft weliswaar een 'half' snorstreepje, van verschillende dikte, maar nummer 11 lijkt roet in het eten te gooien. Die heeft een langer snorstreepje, toch?, en trouwens ook niet erg duidelijke kruinstreping. Is dat wel een RKP? ;)

Hier de complete foto Bram maar ik weet niet of dat veel toevoegt als het om de ID gaat. Is wel een zwaar gestreept/contrastrijk geval.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Paul van Eik

#43
Complimenten Frank, de zorgvuldigheid waarmee jij je kennis deelt. Geniet er altijd erg van (en ik hoop altijd dat er ook maar wat van blijft hangen op die HD van mij :) ).
Met vriendelijke groet,
Paul

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: Paul van Eik op oktober 31, 2014, 23:16:15 PM
Complimenten Frank, de zorgvuldigheid waarmee jij je kennis deelt. Geniet er altijd erg van (en ik hoop altijd dat er ook maar wat van blijft hangen op die HD van mij :) ).

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Roel Schwartz

Ha Frank,

Ik sluit mij er helemaal bij aan. Bedankt voor je prachtige en probleemoplossende manier van presenteren, vooral nu ook weer met die afgevlakte Graspieper-koppies :duim:
M.v.g.,

Roel Schwartz.

BramtK

Citaat van: frankneijts op oktober 31, 2014, 18:57:14 PM
Citaat van: BramtK op oktober 31, 2014, 18:39:19 PM
Die snorstreepjes zijn wel erg variabel zeg, het gros heeft weliswaar een 'half' snorstreepje, van verschillende dikte, maar nummer 11 lijkt roet in het eten te gooien. Die heeft een langer snorstreepje, toch?, en trouwens ook niet erg duidelijke kruinstreping. Is dat wel een RKP? ;)

Hier de complete foto Bram maar ik weet niet of dat veel toevoegt als het om de ID gaat. Is wel een zwaar gestreept/contrastrijk geval.

Hmmm... Daar zijn inderdaad niet veel kenmerken zichtbaar. Is die foto van jou, Frank?
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Die ene foto is dus van een Roemeense site, zoals Frank zelf ook al schreef. Ik zit toch een beetje met de snorstreep van die vogel. Ik meen dat we m.b.t. mijn Texel-vogel tot de conclusie kwamen dat die snorstreep het enige echt harde kenmerk is dat tegen Roodkeelpieper pleit, maar vogel 11 op de collage in bericht 36 van Frank, lijkt de hardheid van dat kenmerk weer onderuit te schoffelen. (N.b. Niet dat ik denk dat mijn Texel-vogel een RKP is hoor; we hebben toen een RKP gehoord en een verwarrende GP gezien. Het gaat mij vooral om de leerpunten m.b.t. herkenning.)

Hoe dan ook, verdient dit topic niet een plek waar het makkelijker is terug te vinden? Dan kunnen volgende waarnemingen makkelijker tegen het licht van deze materie worden aangehouden.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op december 02, 2014, 14:37:21 PM
Die ene foto is dus van een Roemeense site, zoals Frank zelf ook al schreef. Ik zit toch een beetje met de snorstreep van die vogel. Ik meen dat we m.b.t. mijn Texel-vogel tot de conclusie kwamen dat die snorstreep het enige echt harde kenmerk is dat tegen Roodkeelpieper pleit, maar vogel 11 op de collage in bericht 36 van Frank, lijkt de hardheid van dat kenmerk weer onderuit te schoffelen. (N.b. Niet dat ik denk dat mijn Texel-vogel een RKP is hoor; we hebben toen een RKP gehoord en een verwarrende GP gezien. Het gaat mij vooral om de leerpunten m.b.t. herkenning.)

Hoe dan ook, verdient dit topic niet een plek waar het makkelijker is terug te vinden? Dan kunnen volgende waarnemingen makkelijker tegen het licht van deze materie worden aangehouden.


Helemaal gelijk Bram en goed dat je het aankaart. We hebben inmiddels een oplossing bedacht voor dit soort ID-items: zal even de betreffende admin(s) vragen deze ook die 'behandeling' te geven (als ze het al niet zelf gezien hebben)..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Er hangt nog iets in de lucht! Misschien wel iets beslissends! Op de DB-site wordt gezinspeeld over kenmerken op de rug die van belang zouden kunnen zijn: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=5&fid=11764&page=1
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op december 08, 2014, 09:58:09 AM
Er hangt nog iets in de lucht! Misschien wel iets beslissends! Op de DB-site wordt gezinspeeld over kenmerken op de rug die van belang zouden kunnen zijn: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=5&fid=11764&page=1


Bram, ik denk eerlijk gezegd niet dat René (veel) verder zal komen dan wat we ook al voor 'jouw' vogel hebben genoemd: de duidelijke snipstrepen, contrastrijke kernen van schouder- en bovenstaartdekveren en de lichte omzoming van de 2 grootste tertials. Dacht altijd dat de combinatie hiervan diagnostisch was... Verschillend is, omdat je de vogel van Helgoland meer van boven ziet,  bijv. dat de snipstrepen, aan weerszijden 'gevat' in zware zwarte lengtestrepen, er meer uit springen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ja, ik denk dat je gelijk hebt Frank. Mijn post hier was misschien een beetje flauw. :angel: :blink:
Groeten,

Bram ter Keurs