Welk diertje verplaatst zó veel zand?

Gestart door Hannie Luijten, oktober 09, 2014, 17:48:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Dit uitgegraven holletje kwam ik tegen in het Bunderbos, Zuid-Limburg. De diameter van het gat is tussen de 5 en 6 cm.
Ik ben twee van dergelijke holletjes met die hoeveelheid uitgegraven aarde tegengekomen. De ingang is links boven aan het zand te zien als een halve cirkel:











Groet, Hannie

Rob Koelman

Zo'n 'storthoopje' is vrij typisch voor bosmuis. Alleen klopt de door jou vermeldde diameter van het holletje van tussen de 5 en 6 cm niet. Dat is wat aan de grote kant voor bosmuis.
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Het was ook geen hoopje. Het was echt een hoop. 8)  En inderdaad was het voor een bosmuis wel een wat erg groot gat.
Groet, Hannie

Rob Koelman

Op grond van de hoeveelheid verplaatste aarde en de diameter van het hol zou bruine rat dan wellicht een betere optie zijn.
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Citaat van: Rob Koelman op oktober 09, 2014, 18:34:03 PM
Op grond van de hoeveelheid verplaatste aarde en de diameter van het hol zou bruine rat dan wellicht een betere optie zijn.


Ik ken de bruine rat alleen als cultuurvolger. Zitten ze ook "gewoon" in het bos? Of is dat meer hun oorspronkelijke biotoop?
Groet, Hannie

Rob Koelman

Bruine ratten zitten echt overal, hoewel de dichtheden in en rond bebouwing hoger zijn dan daarbuiten.  Als dit een rat zou zijn is de plek overigens niet heel typisch. Zou de determinatie voorlopig maar open laten...
Met vriendelijke groet, Rob