Hoofdmenu

'Eureka'...

Gestart door Rien Ondersteijn, oktober 10, 2014, 21:28:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/89055772
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2014-10-09 Sint-Michielsgestel - Gemeentebos & Heidijk
Foto's:








Toelichting
Stond midden in een bos [zandgrond] in St.Mich.Gestel.Wie heeft een 'Eureka'?
Op voorhand dank- Rien Ondersteyn.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rense Haveman

Quercus rubra, Amerikaanse eik.... :rolleye: ;D
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Denk je Écht Rense? Heb't aan een bomenexpert gevraagd [die kon 't niet benoemen].Heb 'm nooit zó gezien.....

Zo ja:pilsje voor jou!

Groet.Rien.



Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

qua knoppen, vind ik het niet eens zo'n slechte optie!
Groet, Sipke.

Rense Haveman

Ik denk het echt ja. Quercus rubra maakt wel vaker van dergelijke gekke bladeren, soms half, soms in een deel van de jonge planten.... Het kan wat mij betreft ook een ander soort exotische eik zijn, maar gezien het ongelooflijk massale voorkomen van Q. rubra in het Brabantse.... Ik durf er wel een kratje om te verwedden...:D
Groet! Rense

havikskruiden!

peterv

Een eik is een goede optie, zelfs een afwijkende amerikaanse eik zou kunnen, maar er zijn toch wel aardig wat soorten eiken met dergelijk lang smal blad. Zie bijvoorbeeld
http://oaks.of.the.world.free.fr/index.htm  Iets in de sfeer van Q x leana sluit ik ook niet meteen uit.
Peter Venema

Rense Haveman

Zeker. Maar ik zal proberen eendere exemplaren te fotograferen in Q.rubra bossen. Ik kom ze bijna dagelijks tegen, tenminste als ik bezig ben met het maken van vegetatieopnamen in bossen. Nooit zo extreem als deze, maar wel tussenvormen tussen normale en deze...

Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Een eerste argument zou zijn: kijk eens naar de rand van de bladeren van foto 2: daar zie je allerlei afwijkingen die niet in een normaal blad van welke eik dan ook voorkomen, ook niet in die van leana. Het is misvormd. Dan zou ik mijn toevlucht niet nemen tot zoiets exotisch als leana, maar gewoon bij rubra blijven, die vaak dergelijke afwijkingen vertoont....
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Oh, heterophylla zou ook kunnen, maar mijn redenering uit d vorige reactie blijft staan
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Bedankt alvast iedereen !Die Quercus dat gaat er wel in.Ik probeer naar v.d. Berk te gaan -een boomkweker bij uitstek-en jullie krijgen t nog te horen.

Veul groe[n]tjes.Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Ruud v.d. Berk gaat kijken-wat vinden jullie van 'quercus phellos'?Blad was superlang en 'wilgachtig'

Nogmaals groe[n]tjes.Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rense Haveman

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 11, 2014, 12:25:23 PM
Ruud v.d. Berk gaat kijken-wat vinden jullie van 'quercus phellos'?Blad was superlang en 'wilgachtig'

Nogmaals groe[n]tjes.Rien.

Lijkt me te regelmatig. Die van jou krijgt punten, zie de latere foto's. Dat maakt me nog meer overtuigd van rubra... ;D
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Nou- vd Berk denkt ook dat 't een mutant is van 'Q.rubra'[ had 'm nog nooit zo gezien ]. Noemde trouwens ook nog ff 'Q. Phellos'....
We houden 't op 'rubra' dus:

Hulde aan Rense![ en ooit nog een pilsje!].

Veul groe[n]tjes.Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rense Haveman

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 15, 2014, 12:41:15 PM
Nou- vd Berk denkt ook dat 't een mutant is van 'Q.rubra'[ had 'm nog nooit zo gezien ]. Noemde trouwens ook nog ff 'Q. Phellos'....
We houden 't op 'rubra' dus:

Hulde aan Rense![ en ooit nog een pilsje!].

Veul groe[n]tjes.Rien.

:duim:
Groet! Rense

havikskruiden!