NL- Wantsennamen - Miridae

Gestart door GerardL, oktober 10, 2014, 14:31:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

#150
Jij bestrijdt dus de regels, die bij het benoemen van de kleine vlinders zijn gebruikt Hans.
Hier staan alle regels. over het gebruik van koppeltekens. Hij staat er inderdaad niet bij. Toch krijg je het hoe je het ook wendt of keert onduidelijkheid bij de uitspraak over de interpretatie van het woord.  Wittesparblindwants is prima te lezen, maar je weet niet of het gaat om een blindwants, die in een witte spar zit of een witte blindwants, die in allerlei soorten sparren voorkomt. Je hebt ook natuurlijk weer gelijk, dat we geen eigen taalregels mogen maken. Voor deze naam is het niet belangrijk, omdat we hem toch niet gebruiken, maar voor andere namen natuurlijk wel. Ik wacht de reactie van Tymo af. Het probleem komt weinig voor. Dat is misschien een reden, waarom er geen regels voor zijn bedacht.
De regel van de kleine vlinders wordt voor de eigen vlinders inderdaad niet aangehouden. Zie  ruwe-smelemineermot Elachista adscitella en Ruwesmelemineermot - Elachista adscitella
Ik heb een soortgelijk probleem voor gewone woorden proberen te bedenken, maar ik kan ze niet vinden. Vandaar dat onze neerlandici zich hier niet druk om hebben gemaakt.
Hier een probleem, dat er een beetje op lijkt: Witte kool salade, wittekoolsalade, witte-koolsalade. Deze drie moglijkheden kun je op internet vinden.
Voor de boorvliegen wordt bij twijfel ook voor een beginstreepje gekozen. http://waarneming.nl/soort/info/85748?_popup=1 en http://waarneming.nl/soort/info/85359?_popup=1



gardensafari

#151
En toch... De enige juiste is wittekoolsalade. Het is en blijft een samenstelling.
Dan mag je streepjes gebruiken als dat het kezen vergemakkelijkt, maar los schrijven is uit den boze.
Kijk maar hier: http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M086831 en scroll naar witte kool.
Overigens maak ik er geen halszaak van, want ik vind jouw werk sowieso zeer achtenswaardig, maar ik heb nu eenmaal iets met de Nederlandse taal.

Oeps, zit er nu een typo in de tekst.
Nee, de spellingscontrole slaat niet aan.

PS vind je het goed als ik het eens vraag aan het Genootschap Onze Taal?
Ik leg de twee soorten dan gewoon neutraal voor, met alle door ons bedachte varianten.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#152
Sinds het invoeren van het groene boekje is het bij mij wat gedaald. Het ene moment stond ik kinderen "zoëven" te leren en een maand later zo-even omdat het twee aparte woorden zijn. Nu kon ik hier wel begrip voor opbrengen. De e - en regeling hebben we het al uitvoerig besproken. Maar de ene keer schreef je iets met een c, dan werd het weer met een k (insekten) en daarna was het weer met een c. Aan de ander kant ik heb in mijn leven zoveel schriftjes nagekeken, dat ik het ook nooit kan laten om op fouten te letten.
Omdat dit probleem in de gewone Nederlandse taal eigenlijk niet voorkomt, is het verleidelijk een eigen oplossing te zoeken. Ik denk, dan toch maar aan het streepje vooraan in zulke gevallen, omdat dat bij de boorvliegen op die manier is opgelost. Ondanks het Kleine vlindersboekje zie ik die oplossing ook bij de nachtvlinders. Op Waarneming: Schijn-sparspanner heeft om een andere reden een streepje. Zo zie ik het ook op jouw site staan. Hoewel op waarneming daaronder weer Schijnsparspanner staat. Je had er ook een sparrespanner = sparrenspanner van kunnen maken voor de eenheid met andere sparrensoorten. Het streepje bij Open-breedbandhuismoeder is eigenlijk nog minder nodig.      ;D
Kritiek is altijd goed. Het houdt je scherper.

ps..Ik had je ps niet gelezen. Je bedoelt: wittesparblindwants, witte sparblindwants, witte-sparblindwants en witte spar-blindwants. Dan heb je er vier.
Ik zou dan wel het probleem er bij zetten. Hoe maak ik duidelijk in de naam, dat het een blindwants is, die op een witte spar leeft. (De naam 'witte spar' is los van elkaar geschreven) en voorkom ik dat mensen uit de naam opmaken, dat het een witte blindwants is, die op een spar leeft.

Je zou voor deze vraag ook blauwe knoop‐langsprietmot kunnen kiezen met uitleg van hetzelfde probleem, omdat die naam al op verschillende manieren gebruikt wordt.

Lijkt me interessant!

gardensafari

Er is nog wel een reden: je hoopt dat die namen ooit in een woordenboek terechtkomen. En dan barst de discussie weer los, dus kun je beter in één keer goed doen.
Overigens met een koppelteken aan het begin kan ik ook wel leven, fout of niet. Bovendien bestaat daar enige vrijheid. Alleen het "los schrijven" riep bij mij weerstand op.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Citaat van: thijsdegraaf op januari 17, 2015, 21:42:35 PM
Sinds het invoeren van het groene boekje is het bij mij wat gedaald. Het ene moment stond ik kinderen "zoëven" te leren en een maand later zo-even omdat het twee aparte woorden zijn. Nu kon ik hier wel begrip voor opbrengen. De e - en regeling hebben we het al uitvoerig besproken. Maar de ene keer schreef je iets met een c, dan werd het weer met een k (insekten) en daarna was het weer met een c. Aan de ander kant ik heb in mijn leven zoveel schriftjes nagekeken, dat ik het ook nooit kan laten om op fouten te letten.
Omdat dit probleem in de gewone Nederlandse taal eigenlijk niet voorkomt, is het verleidelijk een eigen oplossing te zoeken. Ik denk, dan toch maar aan het streepje vooraan in zulke gevallen, omdat dat bij de boorvliegen op die manier is opgelost. Ondanks het Kleine vlindersboekje zie ik die oplossing ook bij de nachtvlinders. Bijvoorbeeld op Waarneming: Schijn-sparspanner. Zo zie ik het ook op jouw site staan. Hoewel op waarneming daaronder weer Schijnsparspanner staat. Je had er ook een sparrespanner = sparrenspanner van kunnen maken voor de eenheid met andere sparrensoorten. Het streepje bij Open-breedbandhuismoeder is eigenlijk nog minder nodig.      ;D
Kritiek is altijd goed. Het houdt je scherper.


ps..Ik had je ps niet gelezen. Je bedoelt: wittesparblindwants, witte sparblindwants, witte-sparblindwants en witte spar-blindwants. Dan heb je er vier.
Ik zou dan wel jet probleem er bij zetten. Hoe maak ik duidelijk in de naam, dat het een blindwants is, die op een witte spar leeft. (De naam 'witte spar' is los van elkaar geschreven) en voorkom ik dat mensen uit de naam opmaken, dat het een witte blindwants is, die op een spar leeft.


Je zou voor deze vraag ook blauwe knoop‐langsprietmot kunnen kiezen met uitleg van hetzelfde probleem, omdat die naam al op verschillende manieren gebruikt wordt.


Lijkt me interessant!

Ik leg de vraag voor.
En die blauwe knoop-langsprietmot, is dat de geheelonthouder onder de langsprietmotten?  :rolleye:
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#155
Tja, dat kan ook nog, doe dan toch maar die witte spar  ;)

thijsdegraaf

#156
Ik kreeg een berichtje van Tymo over het streepjesprobleem.
Dit was inderdaad probleem 1 bij het vinden van namen, dat veel discussie opleverde. Hij heeft de Taalunie om advies gevraagd. Die zeiden, dat in dit geval een tussenstreepje correct is (scheiding waardplant-vlinder =blauwe knoop-langsprietmot)
blauwe knoop-langsprietmot stuitte echter op kritiek, omdat het niet lekker las, waardoor het als blauweknooplangprietmot op Waarneming is geplaatst.
Uiteindelijk is voor de site toch gekozen voor blauwe-knooplangsprietmot, omdat het aaneen niet klopt en een tussenstreepje te veel kritiek opleverde.

Het zelfde probleem dus. Ik wacht af wat ze bij jou zeggen Hans.
Ik denk, dat we net als de 'boorvliegmensen' ook voor het streepje vooraan moeten kiezen.

thijsdegraaf

#157
Heb je nog duidelijkheid gekregen Hans?
Ik heb intussen de volgende wantsennamen aangepast:

Criocoris sulcicornis     -          Geel-walstroramshoorn
Dicyphus epilobii     -              Harig-wilgenroosjebochelwants
Phoenicocoris modestus  -        Grove-denblindwants 

Dat zijn volgens mij de enige drie problemen in alle wantsenfamilies. Dat geeft al aan hoe weinig dit probleem voorkomt. Ik blijf het streepje in het midden duidelijker vinden, maar die Nederlandse regel is er niet.
Op deze manier sluit het aan bij de naamgeving van boorvliegen en uiteindelijk ook bij die van de vlinders.

ps.
Nog een wantsennaam over het hoofd gezien.
Psallus assimilis Spaanse-aakdonswants

jck

Het heeft wel even geduurd maar ik heb het volgende gevonden. Als je de pdf leest in deze link -

http://digitallibrary.amnh.org/dspace/handle/2246/542

dan zie je op bladzijde 9 dat een deel van de mannelijke genitalia een halve draai vertonen ( één van de Plagiognathus kenmerken). Nu blijkt (andere bron) dat gnathus ook gebruikt wordt voor een deel van de genitalia van sommige insecten. Ik neem dan aan dat de naam Plagiognathus een verwijzing naar de vorm van de mannelijke genitalia moet zijn en niet naar het gezicht. Heb zelf nul ervaring met dit soort zaken, dus blijft dit een vermoeden.

James

thijsdegraaf

#159
Ha James,
Ik had je antwoord helemaal over het hoofd gezien. Daar had ik nooit aan gedacht. Dat zou een verklaring kunnen zijn. Dan zou de Duitse vertaling ook niet kloppen. Het wordt dan lastig om een aansprekende naam te bedenken, maar blindwants kan natuurlijk ook.
Ik heb Roeland van de Vlaamse wantsenwebsite en Waarneming.be gevraagd of hij ook eens wilde kijken. (zou hij doen) Ik laat het dus even staan. Daarna kan ik het altijd nog aan Berend vragen.

marcel234

#160
Citaat van: thijsdegraaf op december 08, 2014, 21:40:55 PM

Rhabdomiris striatellus   -           Eikenprachtblindwants   


Wat is de geldige nederlandse naam voor Rhabdomiris striatellus?
Thijs noemt hem hier  nog Eikenprachtblindwants   http://www.tuin-thijs.com/wantsen-nederlandse-namen.htm

Ik denk dat de opvatting van Hans in de laatste regels https://www.gardensafari.nl/dutch/picpages/rhabdomiris_striatellus.htm de beste is?


====
Brandnetelblindwants - Liocoris tripustulatus g of Brandnetelprachtwants?