NL- Wantsennamen - Miridae

Gestart door GerardL, oktober 10, 2014, 14:31:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Iedereen de beste wantsen gewenst voor 2015!

Een paar gedachten over je boodschappenlijst, Thijs:

1. Capsodes - betekent op Capsus lijkend. Het verschil tussen de 2 soorten schijnt de aanwezigheid van een streep over de pronotum
   te zijn. Wat vind je van Zwartschild valse capsus en Streepschild valse capsus?
2. Capsus - als je van de Latijnse naam af wilt ( en dan moet je het Capsodes-voorstel herzien), zou je iets met dikspriet kunnen   
   doen.  Dat hebben ze alle drie - Zwarte dikspriet enzo??
3. Orthops - deze doen mij altijd denken aan een kleine Lygus. Als je van de Latijnse naam af wilt, wat vind je van
   Dwergschaduwwants? Het is langer maar meer veelzeggend.
8. Mecomma - Zwartkop bosrandwants?
9. Campyloneura - Bont geelschildwants?

James

thijsdegraaf

#121
De beste wensen James en bedankt.
1. Als we die ander zo laten is het een mogelijkheid. Er zijn er wel twee met een voornaam, die ook al lang is. Pijpenstrootje valse capsus. Volgens British bugs: Capsodes species are largely black mirids with striking orange-red and whitish markings. The head is rather short and wide and the antennae are entirely dark. Als ik dat lees: kortkopje?
2. Ik heb er al twee met dikkere antennes. Heterotoma planicornis - (slanke) diksprietblindwants en ook de Atractotomus, die ik sprietwants heb genoemd.  Maar als we Capsus dikspriet noemen is er toch een klein verschil of we moeten het bij uitzondering op capsus houden.
3. Dwergschaduwwants is inderdaad wat lang, maar ik vind het wel een leuk idee.
8. Is mooier.
9. Goedgekeurd.  Bonte geelschildwants. Oei het lijkt wel veel op schildwants, bedenk ik nu. Misschien Bonte geelschild?

Bij mijn punt 5 heb ik een nieuw voorstel gezet. (kortsprietwants)

Douwe van der Ploeg

Ik ben het overzicht even kwijt, maar:

- Valse capsus als groep ben ik op tegen. Liever capsus een eigen naam geven en mogelijk daar wat mee doen. Ik vind dikspriet en bijv. nepdikspriet prima. Het probleem met "valse" is dat je dat losse woord hebt wat snel lelijke combinaties (imo) gaat vormen. Tweelingdikspriet kan bijv. ook. Eventueel kan je dan H. planicornis hernoemen, ik denk daar even over na, moet wel wat leuks te doen zijn..

- Dwergschaduwwants vind ik best mooi, zolang t voorvoegsel maar niet te lang wordt.

- Zwartkopbosrandwants aan elkaar..

- Geelschild: prima.
Douwe van der Ploeg

jck

Hoi Douwe,

Ik weet dat je Vals niets aan vindt maar er zijn veel soorten met Vals in de naam (Schijn- komt ook voor) maar niets met Nep, wat ik persoonlijk vreselijk als deel van een soortnaam vind.

James

thijsdegraaf

#124
Het gaat misschien een beetje duizelen, maar we zijn er bijna.
Ik heb niets gehoord over:
- Capsodes - kortkopje. Lekker kort en ik vind de antennes van deze soort nog minder dik.
- Capsus i.v.m. met de andere soorten met dikkere antennes toch zo laten staan.
Ik worstel alleen nog met Plagiognathus. Scheefkaak is wel leuk, maar ik kan nog steeds niet vinden, waar het op slaat. Eventueel houd ik het op blindwants met tussenhaakjes scheefkaak, scheefkaakje erachter. Misschien wil Berend er bij het controleren uitleg over geven.

Ik ga maandag alle laatste veranderingen invoeren. Dan zijn ook de blindwantsen wat mij betreft klaar.
Aanvulling: Bijna klaar. Deze ben ik vergeten: bleekpoot / bleekpootwants ?
Phylus coryli                           Hazelaarphylus     (Schwarzer Schlankel)
Phylus melanocephalus           Eikenphylus     ( Schwarzköpfige Eichenweichwanze, Schwarzkopf-Schlankel)

Ik heb het blindwantsenboek Deel III van de Verspreidingsatlas Nederlandse wantsen: Cimicomorpha II (Miridae) van B. Aukema en D.J. Hermes bij Eis besteld. http://www.eis-nederland.nl/atlassen.html Misschien brengt dat nog op ideeën. Hopelijk lukt de bestelling, want je kunt er alleen in een mail om vragen. De manier van betalen wordt niet duidelijk. Zie verder bericht onderaan http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=7619.0 De eerste twee delen heb ik natuurlijk, maar die heb ik toen niet bij Eis gekocht  :)

Douwe van der Ploeg

Citaat van: jck op januari 04, 2015, 08:42:35 AM
Hoi Douwe,

Ik weet dat je Vals niets aan vindt maar er zijn veel soorten met Vals in de naam (Schijn- komt ook voor) maar niets met Nep, wat ik persoonlijk vreselijk als deel van een soortnaam vind.

James

Dag James,

Ik heb niet per sé iets tegen Vals / Valse, maar in dit geval levert het soortnamen op die uit (minstens) drie verschillende woorden bestaan. Bijv. "Groene valse nogwat", dan zie ik liever "Groene tweelingnogwat", dat scheelt je een woord. Of valse groennogwat voor een andere soort, ook prima. Drie losse woorden vind ik echter onhandig, omdat het in zinsverbanden snel onduidelijkheid kan vormen.

Wat EIS betreft: m'n ouders hebben er mijn kerstcadeautjes vandaan, en dat lijkt prima te zijn gegaan ;)
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#126
Wat je ouders kunnen moet mij ook lukken Douwe.  ;D


thijsdegraaf

M'n boekje is verzonden. Dan kan ik ze deze week nog eens allemaal doornemen.

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf


thijsdegraaf

#130
Ik heb woensdag het Verspreidingsatlas Nederlandse wantsen ontvangen. Ik heb 's avonds alle blindwantsen doorgenomen. De wantsen, waar weinig informatie over was, kon ik een betere naam geven. Er waren ook enkele wantsen, die volgens het verspreidingsatlas op andere bomen / planten zaten. Ik heb geprobeerd alles zo goed mogelijk aan te passen. Ik heb bij de wantsen, die ik veranderd heb, de informatie van het verspreidingsatlas geschreven.
Ik was toch niet helemaal klaar.

1 Bothynotus pilosus                   Langharige blindwants - pilosus: met lange, rechte, zachte of gebogen haren

Is veranderd in:

Bothynotus pilosus                   Veenmosblindwants - pilosus: met lange, rechte, zachte of gebogen haren. Verspreidingsatlas: o.a. in veenmos. zeer zeldzaam.

2 Brachycoleus pilicornis              Geeloranje blindwants Een pilus (Latijn; meervoud : pili) is een haarachtige structuur op het oppervlak van micro-organismen. cornis = gehoornde. (Behaarte Schmuckwanze)

Is veranderd in

Brachycoleus pilicornis              Wolfsmelkblindwants Een pilus (Latijn; meervoud : pili) is een haarachtige structuur op het oppervlak van micro-organismen. cornis = gehoornde. (Behaarte Schmuckwanze) Verspreidingsatlas: Alleen op wolfmelksoorten.

3 Capsodes gothicus                   Gothisch kortkopje   (Gotischer Orn)   Opvallend korte, brede kop
Capsodes sulcatus                   Gegroefd kortkopje -  scutatis = gegroefde.

Is veranderd in

Capsodes gothicus                   Rolklaverkortkopje   (Gotischer Orn)   Opvallend korte, brede kop. Verspreidingsatlas: Vooral op gewonde rolklaver.
Capsodes sulcatus                   Duinkortkopje -  scutatis = gegroefde. Verspreidingsatlas: In Nederland vrijwel uitsluitend in de kustduinen. Vaak op duinkruiskruid.

4 Closterotomus fulvomaculatus    Hopprachtblindwants (Braune Schmuckwanze) 

Is veranderd in

Closterotomus fulvomaculatus    Bruine prachtblindwants (Braune Schmuckwanze) volgens British Bugs vooral op Hop, maar volgens verspreidingsatlas vooral op sprokehout, maar ook op veel andere planten. Ik maak er 'bruine' van.

5 Lygocoris minor                      Kleine schaduwwants - minor = tamelijk klein       lygo-, lyg- (Greek: shadow, shadowy; shade, darkness; twilight; gloomy).

Zo klein is hij niet volgens verspreidingsatlas 5,3 – 6,1 mm. Dus is veranderd in:

Lygocoris minor                      Kruipwilg-schaduwwants - minor = tamelijk klein       lygo-, lyg- (Greek: shadow, shadowy; shade, darkness; twilight; gloomy). Verspreidingsatlas: kruipwilg.

6 Lygus gemellatus                     Bijvoetschaduwwants (Beifußwanze)

Volgens verspreidingsatlas niet alleen bijvoet, maar ook andere soorten Alsem. Dus is veranderd in

Lygus gemellatus                     Alsemschaduwwants (Beifußwanze) Verspreidingsatlas: op verschillende soorten Alsem.

7 Mermitelocerus schmidtii        Schmidts blindwants (Eschen-Schmuckwanze)
Veranderde in (ook omdat hij zo mooi is en in het Duits Schmuckwanze wordt genoemd.)

Mermitelocerus schmidtii        Essenprachtblindwants (Eschen-Schmuckwanze) Verspreidingsatlas: op es. Volwassen wantsen ook op andere planten.

8 Phytocoris ulmi                       Iepenspillebeen - ulmi = denk ik olm. Maar ik las voorkeur voor meidoorn   (Rotbraune Laubwanze)

Is toch weer veranderd in

Phytocoris ulmi                       Meidoornspillebeen - ulmi = denk ik olm. Maar ik las voorkeur voor meidoorn   (Rotbraune Laubwanze). Ook verspreidingsatlas: vooral op meidoorn.

9 Tropidosteptes pacificus          Pacifische essenblindwants  Zie: http://www.mapress.com/zootaxa/2009/f/zt02135p068.pdf  pacificus = vreedzaam, maar ook: Coastal sw Alaska to California   

Is veranderd in

Tropidosteptes pacificus          Pacifische essenblindwants  Zie: http://www.mapress.com/zootaxa/2009/f/zt02135p068.pdf  pacificus = vreedzaam, maar ook: Coastal sw Alaska to California  Verspreidingsatlas: Op es.

10 Orthotylus ochrotrichus staat niet in Waarneming, maar wel in mijn Verspreidingsatlas. In 2008 Een mannetje bij Zevenbergen. Onduidelijk of er ooit een poppulatie is geweest. In Engeland vrij algemeen volgens B.B. Op loofbomen o.a. iep en eik. Licht groen.
Ik zet hem er niet bij.

11 Orthotylus bilineatus              Espsteilneus    (Streifige Steilnase)   

Is veranderd in

Orthotylus bilineatus              Ratelpopuliersteilneus    (Streifige Steilnase)  Volgens B.B. Esp en soms populier. Verspreidingsatlas: ratelpopulier.
Is hetzelfde als Esp, maar Esp schijnt een verouderde naam te zijn.

12 Pilophorus clavatus                 Wilgenmierwants     (Fünflinien Mese)

Is veranderd in

Pilophorus clavatus                 Haarmierwants     (Fünflinien Mese) Volgens B.B. in wilg, maar volgens verspreidingsatlas in veel soorten loofbomen. Hij is wat hariger.

13 Atractotomus magnicornis       Fijnsparsprietwants   (Tannen-Spindelhorn) 

Is veranderd in

Atractotomus magnicornis       Sparrensprietwants   (Tannen-Spindelhorn)  Verspreidingsatlas: spar sp.

14 Atractotomus parvulus             Pijnboomsprietwants  (Kleines Spindelhorn)

Is veranderd in

Atractotomus parvulus             Densprietwants  (Kleines Spindelhorn) Verspreidingsatlas: den pinus sp.

15 Brachyarthrum limitatum         Esppopulierblindwants -  in ratelpopulier, esp.

Is veranderd in

Brachyarthrum limitatum         Ratelpopulierblindwants -  in ratelpopulier, esp   In verspreidingsatlas alleen ratelpopulier. Is het zelfde begrijp ik nu, Esppopulier lijkt me dan niet mooi.

16 Chlamydatus pullus                   Klavermantelwants -  pullus = jong dier , kuiken (Kleiner Dolling)

Is veranderd in

Chlamydatus pullus                   Kruidenmantelwants -  pullus = jong dier , kuiken (Kleiner Dolling) Verspreidingsatlas met name composieten en vlinderbloemen. (ik had eerst vlinderbloemmantelwants, maar dat was niet zo duidelijk).

17 Europiella alpina                      Bergblindwants? ?   Alpine, alpina = berg   (Berg-Schiefkehlchen)

Is veranderd in

Europiella alpina                      Muntblindwants   Alpine, alpina = berg   (Berg-Schiefkehlchen) Verspreidingsatlas: munt

18 Phoenicocoris modestus         Schuwe blindwants  Geen informatie.   Vroeger Capsus modestus modestus = schuwe  (Kiefern-Erk)

Is veranderd in

Phoenicocoris modestus         Grove den-blindwants  Geen informatie.   Vroeger Capsus modestus modestus = schuwe  (Kiefern-Erk) Verspreidingsatlas: grove den

19 Plagiognathus vitellinus staat niet in Waarneming, maar wel in het verspreidingsatlas. Op spar en Lork incidenteel grove den. Gewoon in het binnenland, maar ook in de duinen en de waddeneilanden.

Ik denk een synoniem voor Parapsallus vitellinus.  Witte spar-blindwants -  Vooral op witte spar   (Graues Schiefkehlchen)

Ik zou de naam van deze wants nog veranderen als de naam psallus duidelijk was. James gaf het idee om de naam te verbinden aan "psallus". Ik was het helemaal vergeten. Aan de Duitse naam (Graues Schiefkehlchen) zie je ook de verbinding met Plagionathus.

Voorstel:

Parapsallus vitellinus synononiem Plagiognathus vitellinus  Naaldboomblindwants/scheefkaak. Met scheefkaak wordt het mooier.

Henk Soepenberg

Thijs, ratelpopulier en esp zijn twee namen voor dezelfde boom volgens mij.
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#132
Moet ook eens wat met bomen doen.  :-[  Dan zet ik die bij 11 weer terug, want Esp is korter. Bij 15 laat ik hem staan. Bedankt Henk.

thijsdegraaf

#133
Ik ga nog even door.

Macrolophus pygmaeus          Gewone braamblindwants     
Macrolophus rubi                     Valse braamblindwants 

Is veranderd in

Macrolophus pygmaeus          Bosandoornblindwants  Verspreidingsatlas: Bosandoorn, incidenteel op andere planten o.a. enkele distelsoorten   
Macrolophus rubi                   Braamblindwants  Verspreidingsatlas: Op braam, in Zuid Duitsland ook waargenomen op bosandoorn. Zeer zeldzaam. Macro = groot Grieks lophus = voorhoofd

Alleen is zo de soortnaam verdwenen. Wetenschappelijke naam : grootvoorhoofd. Het voorhoofd lijkt inderdaad wat bol. B.B. Macrolophus species can be recognised by the dark bar between the rather small eyes and the pronotum. Zou daar iets mee te doen zijn of gewoon blindwants laten?

RutgerB

Interessant dit! Ik heb er even vanuit het oogpunt van de planten naar gekeken en zonder veel kennis te hebben van wantsen de volgende opmerkingen;

CiteerCriocoris crassicornis - Gewone walstroramshoorn 
Criocoris sulcicornis - Echt walstroramshoorn 
Echt walstro is de oude naam voor Geel walstro. Of je moet Echte bedoelen. 'Gewone' slaat ook niet op het walstro neem ik aan?

CiteerDicyphus epilobii - Harig wilgenroosje-bochelwants   (Kurzer Schmalhans)
Zou sterk zijn als die alleen op Harig wilgenroosje zat, maar dan nog; ik neem aan dat Basterdwederikbochelwants beter is.

CiteerOrthotylus moncreaffi - Zoutmelde steilneus
Zou ik aan elkaar schrijven.

CiteerOrthotylus bilineatus  - Espsteilneus
Alles mag natuurlijk, maar ik zou de voorkeursnaam voor Esp, en dat is Ratelpopulier, gebruiken.

In zijn algemeenheid; Waarom is voor de namen soms de enkelvoudsvorm in de plantennaam (bijv. Berk-) en soms de meervoudsvorm (bijv. Berken-) gebruikt?  Voorbeeld; Berkenschaduwwants  en Populierschaduwwants.  Ik weet niet hoe het zou moeten overigens, maar ik zou het zo veel mogelijk consequent oplossen, in ieder geval binnen een genus (van de wantsen..).

thijsdegraaf

#135
Dag Rutger. Leuk, dat iemand vanuit een andere hoek reageert.
Dan maak ik er Geel walstro van. Ik had Echt walstro gekozen, omdat bij geel je misschien de verwarring oproept, dat de wants geel is, hoewel er dan gele moet staan. Gewone slaat inderdaad op de wants.
CiteerZou sterk zijn als die alleen op Harig wilgenroosje zat, maar dan nog; ik neem aan dat Basterdwederikbochelwants beter is.
Harig wilgenroosje (Epilobium hirsutum) staat in zijn eentje aangegeven in de literatuur van Berend Aukema en die durf ik niet tegen te spreken. Vaak zitten ze dan ook op andere familieleden, maar dat is niet altijd het geval. Er zijn meer voorbeelden.

CiteerZou ik aan elkaar schrijven.
Oei..Ik schaam me. Ik zal het meteen doen.

CiteerAlles mag natuurlijk, maar ik zou de voorkeursnaam voor Esp, en dat is Ratelpopulier, gebruiken.
Esp is zo lekker kort en dat is wel plezierig als het andere deel van de naam lang is. Maar ik heb het veranderd.

Meervoud - enkelvoud. Daar is in dit topic al veel over geschreven. Het heeft te maken met spellingsverandering, die enkele jaren geleden is ingevoerd. Pannekoek werd toen opeens pannenkoek. Alles moest met en, terwijl het eigenlijk een extra e is voor de uitspraak en niets met meervoud heeft te maken. Denk ook aan paddestoel, paddenstoel  - hartelust, hartenlust. Je ziet dus bij insectennamen, dat toegevoegde plantennamen in het enkelfout staan, behalve de korte, die vroeger een e hadden voor de uitspraak: denne - dennen, sparre -sparren. Ik zal er maar niet weer over gaan mopperen. Als je dit topic verder doorleest zul je het onderwerp veel vaker tegenkomen. Zo nu en dan ga ik misschien de fout in. Vooral bij twijfelgevallen. Populier, kan beter populieren worden.

Henk Soepenberg

#136
Citaat van: thijsdegraaf op januari 08, 2015, 17:13:23 PM
Harig wilgenroosje (Epilobium hirsutum) staat in zijn eentje aangegeven in de literatuur van Berend Aukema en die durf ik niet tegen te spreken. Vaak zitten ze dan ook op andere familieleden ook, maar dat is niet altijd het geval. Er zijn meer voorbeelden.

't staat ook in "Wachmann": uitsluitend aan Epilobium hirsutum  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Nou heb je m'n 'literatuur' verkeerd overgenomen Henk.  Ik had het al veranderd.  :P


Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Bedankt.  ;)  Ik moet toch ook eens achter die boeken aan.

RutgerB

Citaat van: thijsdegraaf op januari 08, 2015, 17:13:23 PM
Meervoud - enkelvoud. Daar is in dit topic al veel over geschreven. Het heeft te maken met spellingsverandering, die enkele jaren geleden is ingevoerd. Pannekoek werd toen opeens pannenkoek. Alles moest met en, terwijl het eigenlijk een extra e is voor de uitspraak en niets met meervoud heeft te maken. Denk ook aan paddestoel, paddenstoel  - hartelust, hartenlust. Je ziet dus bij insectennamen, dat toegevoegde plantennamen in het enkelfout staan, behalve de korte, die vroeger een e hadden voor de uitspraak: denne - dennen, sparre -sparren. Ik zal er maar niet weer over gaan mopperen. Als je dit topic verder doorleest zul je het onderwerp veel vaker tegenkomen. Zo nu en dan ga ik misschien de fout in. Vooral bij twijfelgevallen. Populier, kan beter populieren worden.
De namen voelen verder goed aan nu, maar het is wel opvallend dat Eikenkroondonswants wel goed klinkt maar Esdoornendonswants niet. Kennelijk is het gevoelsmatig wel Berken-, Sparren-, Dennen-, Populieren- en Eiken-  en niet Esdoornen-, Wintereiken- en Kattenstaarten- . Of Wintereiken-  toch weer wel ? Geen idee welke regel daar bij hoort.

Prima dus verder hoor.

thijsdegraaf

#141
Op bladzijde twee en drie is die regel ook besproken, maar er staat zo langzamerhand zoveel, dat het lastig te vinden is. Hier kun je meer over die regel vinden. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/paddestoel-paddenstoel (groene boekje 2005) Voor lange woorden gebruikte je geen tussen e. Dus die blijven gewoon in het enkelvoud. Wintereik blijft bijvoorbeeld ook enkelvoud. Halflange woorden als populier geven bij mij soms verwarring. Je zei vroeger wel eike(n)hout, maar niet esdoornehout of wintereikehout. Kattenstaart is ook een leuke. Voor de zekerheid nog even in mijn oude Flora van J.P. Thijse gekeken.  :)  Dat was kattestaart. Met een e voor de uitspraak.
Maar ik dwaal een beetje af van de blindwantsjes.

Menko Vlaardingerbroek

#142
CiteerGeen idee welke regel daar bij hoort.

De regel is dat je een tussenklank -e(n)- schrijft als je hem hoort of uitspreekt. Dus lorke(n)hout, denne(n)hout (met) en larikshout, esdoornhout (zonder). Meestal betekent dat inderdaad bij korte woorden wel en bij lange niet (maar bv bloemkool zonder).

De tweede vraag is of het -e- of -en- is (klinkt hetzelfde) en daar heb je de regels voor waar Thijs naar verwijst. Die regels zijn m.i. een slecht idee, maar dat is een andere discussie.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

gardensafari

#143
Grove den-blindwants
Witte spar-blindwants

Deze twee moet je aan elkaar vastschrijven.
Nu heb je een den-schildwants (whatever it may be) die grof is en een spar-blindwants die wit is.
Je zou het probleem kunnen oplossen door twee verbindingsstreepjes te gebruiken grove-den-schildwants, maar dat lijkt dan weer teveel op het koppelen van drie gelijke delen als in pim-pam-pet.
Dus gewoon grovedenblindwants en wittesparblindwats.
Die eerste ziet er raar uit: dat woord moet je twee keer lezen om het één keer te begrijpen. Dat doet zich bij wittesparblindwants niet voor. Grovedennenblindwants oogt al iets menselijker, maar niet veel...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

Hallo Hans,
Ik heb de richtlijnen voor de Nederlandse naamgeving kleine Nederlandse vlinders toegepast.  Zie http://www.microlepidoptera.nl/library/pdf/NLnamen_2009.pdf
Zie blz 5 onderwerp: verbindingsstreepjes. Daar geven ze als voorbeeld de blauwe knoop‐langsprietmot (Nemophora minimella). Vergelijkbaar probleem vind ik.

Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op januari 16, 2015, 21:30:58 PM
Daar geven ze als voorbeeld de blauwe knoop‐langsprietmot (Nemophora minimella). Vergelijkbaar probleem vind ik.

Schrijfwijze op Waarneming.nl is trouwens Blauweknooplangsprietmot en op Microlepidoptera.nl blauwe-knooplangsprietmot  :rolleye:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#146
't is treurig.  :)  Toch vind ik de regel wel duidelijk, maar blijkbaar iets minder dan ik had gedacht. Ik heb een mail naar Tymo (Muus) gestuurd.

Douwe van der Ploeg

Lekker houden zo, met 1 streepje. Dat is de enige duidelijke (kloppende) manier.
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#148
Vind ik ook Douwe, maar wie ben ik. Door het toepassen van het streepje laat je zien wat bij elkaar hoort. (Grove den)(blindwants)
De witte spar-blindwants stond voor Parapsallus vitellinus. Die heeft al een tijdje een andere naam, o.a. omdat witte spar niet in Nederland voorkomt, maar dat maakt voor deze discussie natuurlijk niets uit.
(19 Plagiognathus vitellinus staat niet in Waarneming, maar wel in het verspreidingsatlas. Op spar en Lork incidenteel grove den. Gewoon in het binnenland, maar ook in de duinen en de waddeneilanden. Ik denk een synoniem voor Parapsallus vitellinus. Witte spar-blindwants - Vooral op witte spar (Graues Schiefkehlchen) Ik zou de naam van deze wants nog veranderen als de naam psallus duidelijk was. James gaf het idee om de naam te verbinden aan "psallus". Ik was het helemaal vergeten. Aan de Duitse naam (Graues Schiefkehlchen) zie je ook de verbinding met Plagionathus. Staat nu als Naaldboomblindwants/scheefkaak. )

gardensafari

#149
Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 17, 2015, 01:43:53 AM
Lekker houden zo, met 1 streepje. Dat is de enige duidelijke (kloppende) manier.

Het is niet duidelijk èn onjuist.
Een witte spar-blindwants is een wit beest, omdat het losse bijvoeglijke naamwoord slaat op de combinatie die volgt.
In het Nederlands moet je er gewoon één woord van maken: wittesparblindwants of eventueel wittespar-blindwants, maar ik denk dat dat fout is.
Immers het woord wittesparblindwants is ook zonder streepje prima te lezen.
Bij die grovedenblindwants ligt het anders, want dat leest raar. Dat zou je kunnen schrijven als groveden-blindwants.
Maar het is en blijft één woord dat in het Nederlands nooit los van elkaar kan worden geschreven.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.