NL- Wantsennamen - Miridae

Gestart door GerardL, oktober 10, 2014, 14:31:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

#60
Ja het gaat me meer om de lengte Ramon. Spillebeen is trouwens ook wel een mooie. Je moet ook nog 12 keer een woord ervoor bedenken, die mogen dan beslist niet lang zijn. Douwe gaf terecht kritiek dat het nu nog bij veel namen wel het geval is. Met een korte achternaam is het verzinnen van een voornaam wat makkelijker.  Je kunt er ook voor kiezen om wants weg te laten, maar mensen herkennen ze nu al zo moeilijk als wants. In het echt zie je hem makkelijk voor een mugje aan.
Moeilijk om met zoveel dingen tegelijk rekening te houden. Met spillebeen, sprinkhaan en langbeen als voornaam los je wel veel namengezoek op sprinkhaanplantwants, langbeenplantwants, spillebeenplantwants. Maar als jullie het liever als achternaam hebben doen we dat. Ik denk, dat ik dan toch voor langbeen (verwarring met langpoot?) of spillebeen zonder "wants" erachter zou kiezen. Alleen daarna die voornamen nog  >:( . Zeggen jullie het maar.  :rolleye:

Aanvulling. Ik vind dimidiatus en longipennis een grijze marmerachtige kleur hebben. Marmerspillebeen?  P dimidiatus lijkt zeer veel op Phytocoris reuteri - Eikplantwants en komt ook nog eens vaak op eik voor. P. longipennis komt op meer bomen voor.

P. longipennis - Marmerspillebeen?
P. dimidiatus  - Eikspillebeen?
P. reuteri - Valse eikspillebeen?


Kijken jullie ook  eens naar Phytocoris singeri - Singer's plantwants en Phytocoris nowickyi - Nowicky's plantwants. Want daar zijn nog minder gegevens over. Kijk nu eens! Volgens Nederlands soortenregister is het dezelfde wants!! Terwijl ze op Waarneming beide als verschillende soorten staan.  Verder kan ik nog steeds geen insectoloog Nowicky of Nowicki vinden. Wel andere mensen met die naam.

gardensafari

Ik vind "spillebeen" leuk!

Nowicky hoeft natuurlijk geen bioloog te zijn geweest. Ontdekkers vernoemden dieren ook wel naar mensen die ze bewonderden om een andere reden.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

Hallo Hans,
Ja spillebeen klinkt lekker.
  Nowicky(i) is een Poolse naam. Vaak als je achter zo'n naam "insects" intikt duikt er wel iets op. Maar nu zie ik niets. Het is toch plezierig om die naam te gebruiken, want verder is er niet veel te vinden.

Douwe van der Ploeg

#63
Spillebeen(wants) vind ik prima. Als Nederlands soortenregister aanhoudt dat het synoniemen zijn, vertrouw ik dat meer dan ons systeem. Ik zal Berend even mailen ter controle of ie als synoniem moet, als nog niemand anders dat gedaan heeft?

Ik kan ook zo even geen Nowick, Nowicki of Nowicky vinden in de entomologie die in die tijd leefde (1870!). Tegenwoordig is het inderdaad zo dat soorten ook wel naar niet-biologen worden vernoemd, maar bedenk wel dat je in die tijd nog geen Bono, Monty Python en Angelina Jolie had ;)

Edit: Gevonden! Dr. Maximilian Sita Nowicki (1826 - 1890) was professor Zoölogie aan de universiteit van Krakau.

Zie ook een beschrijving van de soort: http://research.amnh.org/pbi/library/1912-261.pdf
en een necrologie van Dr. Nowicki: http://www.landesmuseum.at/pdf_frei_remote/WEZ_10_0017-0030.pdf
Beide in het Duits.
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

Geweldig Douwe.  :duim:  Ik heb Berend in ieder geval niet gemaild. Ik zal morgen de namen aanpassen.

jck

Eerste poging:

De keuze van plantennamen berust op a) wetenschappelijke soortnaam en b) soorten die genoemd worden op Miridae.dk en Natur in NRW.

P. dimidiatus - Boomgaardspillebeen (Miridae.dk vermeldt Malus, Pyrus en Prunus)
P. insignis - Heidespillebeen (Calluna en heidegebieden)
P. intricatus - Sparrenspillebeen (Gebaseerd op Natur in NRW - spar wordt het vaakst genoemd)
P. longipennis - Marmerspillebeen/Langvleugel spillebeen
P. pini - Dennenspillebeen
P. populi - Populierenspillebeen
P. reuteri - Reuters spillebeen
P. singer/nowickyi - Nowickys spillebeen
P. tiliae - Lindespillebeen
P. ulmi - Iepenspillebeen
P. varipes - Kruidenspillebeen (Achillea, Matricaria en Festuca worden genoemd)

James

thijsdegraaf

#66
Moet jij niet aan de bodemwantsen James? Flauw grapje.
Ziet er goed uit.  :duim:

Ik had bij dimidatus voor eik gekozen, omdat volgens British Bugs hij vooral op eik voorkomt. Zo kon ik verband leggen met reuteri, die ook op eik voorkomt en er zeer veel op lijkt. Maar ik geef toch de voorkeur aan jouw lijstje.

Alleen tikt Douwe me steeds op de vingers als ik sparren, dennen enz. gebruik i.p.v. spar en den, omdat het woord ervoor meestal in het enkelfout staat. (b.v. brandnetelblindwants) Mij maakt dat allemaal niets uit. Hij wil wat eenheid in de naamgeving. Voordeel is, dat het woord wat korter is, maar soms klinkt het minder lekker. Vooral bij de korte plantennamen zie je er "en" bijkomen.
Bij de schildwantsen enz. heeft Douwe me dat advies ook gegeven, maar toen heb ik me er niet altijd aan gehouden en soms anders gekozen als het beter klonk of omdat ik daar al aan gewend was. Bijvoorbeeld Berkenkielwants.

Wel leuk om de mening van anderen daarover te horen.
Ik zou het ook op het starttopic kunnen plaatsen. Alleen denk ik dat dan dezelfde mensen zullen reageren. En hier heb je de voorbeelden bij de hand. Anders verplaatst Arp het wel.

RamonVerstraaten

Citaat van: thijsdegraaf op december 12, 2014, 09:04:44 AM

Alleen tikt Douwe me steeds op de vingers als ik sparren, dennen enz. gebruik i.p.v. spar en den, omdat het woord ervoor meestal in het enkelfout staat. (b.v. brandnetelblindwants) Mij maakt dat allemaal niets uit. Hij wil wat eenheid in de naamgeving. Voordeel is, dat het woord wat korter is, maar soms klinkt het minder lekker. Vooral bij de korte plantennamen zie je er "en" bijkomen.
Bij de schildwantsen enz. heeft Douwe me dat advies ook gegeven, maar toen heb ik me er niet altijd aan gehouden en soms anders gekozen als het beter klonk of omdat ik daar al aan gewend was. Bijvoorbeeld Berkenkielwants.

Wel leuk om de mening van anderen daarover te horen.
Ik zou het ook op het starttopic kunnen plaatsen. Alleen denk ik dat dan dezelfde mensen zullen reageren. En hier heb je de voorbeelden bij de hand. Anders verplaatst Arp het wel.

Ik stem voor: meervoud als dat beter klinkt.

Bij de zweefvliegen zie ik ook Wilgengitje naast enkelvouden als Vetplantgitje en Kruiskruidgitje.... waarschijnlijk omdat Wilggitje niet klinkt? En bij de paddenstoelen: Dennenmycena en Zeedenmycena  :blink:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Henk Soepenberg

en dennendidea en populierenwoudzwever: meervoud moet kunnen dus  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Of we gaan het beter doen.   ;)  Toch wel goed om er eens over na te denken. Voor Douwes opmerkingen realiseerde ik me niet eens, dat ik vrij willekeurig voor de ene of andere mogelijkheid koos.

Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op december 12, 2014, 12:46:49 PM
Of we gaan het beter doen.   ;)

kijk ook eens bij de nachtvlinders en micro's, bij eik bijvoorbeeld of berk  ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

jck

Probeer de volgende in de zoekbalk van Wrn:

sparren-, dennen-, eiken- enz met de optie wildcard rechts.

James

migratorius

Citaat van: thijsdegraaf op december 12, 2014, 09:04:44 AMAlleen tikt Douwe me steeds op de vingers als ik sparren, dennen enz. gebruik i.p.v. spar en den, omdat het woord ervoor meestal in het enkelvoud staat. (b.v. brandnetelblindwants) Mij maakt dat allemaal niets uit. Hij wil wat eenheid in de naamgeving. Voordeel is, dat het woord wat korter is, maar soms klinkt het minder lekker. Vooral bij de korte plantennamen zie je er "en" bijkomen.
Maar dennen- en sparren- is correct. Dat heeft eigenlijk niets met enkel- of meervoud te maken (wat de Taalunie ook beweert), maar meer met uitspreekbaarheid of "ritme" in het woord. Tot een paar jaar terug schreven we immers denne- en sparre-!
In de namen zal over het algemeen kloppen wat je gevoel je ingeeft: bij langere woorden vervalt de noodzaak om -en- in te voegen al snel.
Er zijn wel wat korte woorden waar het allebei kan, zoals "bloem": daar lijkt het afhankelijk van het vervolg wat beter klinkt. Bij een woord als "palm" zou ik zelfs geen -en- invoegen, maar ik zeg dan ook meestal "pallum"...

JanHein

thijsdegraaf

#73
Tja, die Taalunie heeft heel wat kapot gemaakt aan de Nederlandse taal. Tot voor die laatste spellingsronde was het veel duidelijker. Ik zal wat bezig zijn geweest voor de klas met het groene boekje met die nieuwe regels. Een puinhoop vond iedereen het. Ik maak me nog steeds boos als ik pannenkoek zie staan. 
Tot nu toe is iedereen er voor om in de gevallen, waar vroeger bijvoorbeeld denne- gebruikt zou worden vanwege de betere uitspraak, maar wat nu vanwege die geweldige veranderingen niet meer mag, dennen te gebruiken.



thijsdegraaf

#74
Phytocoris: Ik wacht nog even op reacties op het voorstel van James en dan zet ik ze er in zoals hij ze heeft opgeschreven.

Tot en met de graswantsen begint het er dan een beetje op te lijken. Ik heb even verder gekeken. Nu de soorten verdeeld zijn in de tribes valt me op dat ik twee nauw verwante en op elkaar lijkende springende soorten een verschillende naam heb gegeven. Namelijk vlowants en springwants (zal ik "blind"maar weglaten?) Het lijkt me mooier om ze dezelfde naam te geven (vlowants?), maar dan zijn de voornamen voor verbetering vatbaar. Wat vinden jullie?

Tribe Halticini. Onderfamilie Orthotylinae.

Halticus apterus     -                  Zwarte vlo(blind)wants
Halticus luteicollis -                 Bruinnekvlo(blind)wants
Halticus saltator   -                   Witknievlo(blind)wants     
Orthocephalus coriaceus -        Zwarte springblindwants 
Orthocephalus saltator   -          Scheenspringblindwants

Verder vrees ik dat bij het naam geven van de Halticus saltator  iets is misgegaan. Ik kan nu niets vinden. Hier staat een beschrijving, die te vertalen is, maar dan schiet je nog niet veel op. Vrije vertaling van Google. file:///C:/Users/Q8200/Downloads/Pajac.pdf   H. saltator (Geoffroy, 1785) Kleur is een soort zwarte, een deel van het oog en rostrum zwart-bruine kleur. het hoofd is roodbruin. De eerste en tweede artikel tentakels zijn bleek van kleur, en de derde en vierde ARE
Artikel zwartbruin. Dekschilden dugokrilne vorm is zwart geverfd, en het membraan is bruin. Dekschilden kratkokrilne vormen geen membraan. De poten zijn geel, en scheen- achterste poten zijn zwart, distale - gelig. Tibia met gele pinnen. lengte Body: 2,5 mm (♂ f dugokrilne.), 2,7 mm (♀ f dugokrilne.), 2,0-2,2 mm (♂ f kratkokrilne.), 2,4-2,6 mm (♀ f. Kratkokrilne). Hij leeft op: Urtica dioica L., Apium graveolens L., Origanum marjolein L., Cucumis sativus L., Artemisia absinthium L., Calendula officilalis L. Van gekweekte planten gebeurt op komkommer, selderij en marjolein. Volgens de distributie behoort tot de Euro-mediterrane-Centraal-Azië zoogeografische gebied

jck

Hoe vind je deze?

Tribe: Halticini - Vlowantsen

Halticus apterus - Zwartkop vlowants
Halticus luteicollis - Geelkop vlowants
Halticus saltator - Bruinkop vlowants

Orthocephalus coriaceus - Zwartscheen springwants
Orthocephalus saltator - Bruinscheen springwants

Als je ze allemaal vlowants wilt noemen, dan zal de Orthocephali een andere soortnaam moeten hebben.

James

thijsdegraaf

Ja ik denk, dat dit de makkelijkste en mooiste oplossing is James.   :duim:

Douwe van der Ploeg

Vooruit, nog een stukje

Citaat van: thijsdegraaf op december 08, 2014, 21:40:55 PM
     
Tribe Stenodemini. Onderfamilie Mirinae.

Leptopterna dolabrata     -        Grote bonte graswants, Valse brede graswants Ik besef me dat L. ferrugata al brede graswants heet, maar dolobrata is eerder beschreven dus ik vind het ietwat raar om die juist de valse te noemen.. Deze was er eerst ;)
Leptopterna ferrugata     -         Kleine bonte graswants, Brede Graswants  (verschil is klein)
Megaloceraea recticornis  -     Langsprietgraswants (Langhorn) recticornis zou eerder rechtspriet betekenen, of heeft ie gewoon erg lange sprieten?
Stenodema holsata   -              Brede graswants -smallijf je hebt al een brede graswants, dan liever smallijf, ook voor de rest van het genus
Stenodema virens       -            Doornlozegraswants? Roodvoelergraswants -smallijf -    Heeft de rest allemaal doorntjes? Roodspriet? Als de anderen dat niet hebben..
Trigonotylus pulchellus   -       Mooie kleine graswants -wigkopwants   Zoals m'n moeder altijd zegt: Mooi is een esthetische ervaring, om dat in namen te gebruiken is niet handig.. Prachtgraswants?
Trigonotylus ruficornis  -         Roodsprietgraswants -wigkopwants    Alleen -wigkop, bij -graswants krijg je mogelijk verwarring met S. virens.

Tribe Halticini. Onderfamilie Orthotylinae.

Pachytomella parallela -            Zwarte grasbodemblindwants grasbodemblindwants is te lang.
Strongylocoris luridus -          Gele klokjes(blind)wants, Gele campanula(blind)wants, Zandblauwtjeblindwants   Ik zou voor het -klokjes- gaan, ook voor de volgende

Tribe Orthotylini.  Onderfamilie Orthotylinae.

Blepharidopterus angulatus  -               Zwartknie blindwants     Aan elkaar
Blepharidopterus diaphanus  -              Transparantgroene blindwants  Transparant of groen? Ik besef dat het een vertaling is en het beestje groen is, maar m.i. een verwarrende naam
Cyrtorhinus caricis   -                            Spoorcicadenblindwants Lijkt me niet handig, gezien het verband voor de gemiddelde waarnemer niet duidelijk is.. Zwartstreep-?
Fieberocapsus flaveolus -                      Geelachtige rietblindwants  Ik vind "geelachtig" niet mooi en een beetje vaag.. Vind m wel erg op een bladluis lijken: bladluiswants? Of bestaat zoiets al?
Heterocordylus tumidicornis -              Sleendoornbremblindwants  Sleedoorn? Dan brem weghalen?
Malacocoris chlorizans -                     Groengevlekte blindwants Misschien groenstippel-?
Mecomma ambulans   -                        Zwarte dimorfe blindwants     Waarom dimorfe? Ik vind het wel een erg verwarrende naam..
Pseudoloxops coccineus  -                   Oranje-rood gevlekte esblindwants    Zowel oranje als rode vlekken, of oranjerood als één kleur?
Reuteria marqueti -                             Groenblauwe gevlekte blindwants     Sowieso groenblauw, zonder e, want de vlekken hebben die kleur.
         
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#78
Je maak m'n dag weer goed Douwe.  :duim:  Als ik tijd heb, ga ik er voor zitten. Alles waar ik het mee eens ben, verander ik. Bij twijfel gooi ik het in de groep  ;)

Citeer- Pachytomella parallela - Zwarte grasbodemblindwants grasbodemblindwants is te lang.
Eens. Alleen zat ik met het probleem, dat hij op de bodem tussen het gras te vinden was, maar dat hij niet behoort tot de bodemwantsen of graswantsen. Misschien moet ik de naam helemaal loslaten en iets anders verzinnen. Zwarte grondblindwants?!?!
Citeer- Blepharidopterus diaphanus - Transparantgroene blindwants Transparant of groen? Ik besef dat het een vertaling is en het beestje groen is, maar m.i. een verwarrende naam
Ja, maar het is inderdaad de vertaling van de wetenschappelijke naam. Transparante of alleen groene blindwantsen geeft weer verwarring met andere soorten. Zie hier de foto's van het beestje.
Citeer- Heterocordylus tumidicornis - Sleendoornbremblindwants Sleedoorn? Dan brem weghalen?
Dit is een beetje een spelbreker, want de andere drie soorten zitten op brem. Daardoor was het als genusnaam te gebruiken. Als ik het loslaat valt hij buiten de groep. Ik heb bij deze soort "brem" toch maar weggehaald.
Citeer- Mecomma ambulans - Zwarte dimorfe blindwants Waarom dimorfe? Ik vind het wel een erg verwarrende naam..
Ik ben er ook niet trots op , maar kon op dat moment niets beters bedenken. Mannetjes en vrouwtjes verschillen van vorm, maar dat gebeurt vaker. We denken na over een betere naam. Zie beschrijving wantsje. Aanvulling: nog steeds niet iets veel beters. Dit is misschien iets duidelijker: Zwarte tweevormige (blind)wants, Zwarte tweevormwants. De buitenlandse Mecommasoorten zijn ook dimorf.
Citeer- Pseudoloxops coccineus - Oranje-rood gevlekte esblindwants Zowel oranje als rode vlekken, of oranjerood als één kleur?
Zie deze foto's. Zeg het maar!! Zit op Es  :)

Behalve de graswantsen, heb ik de namen veranderd of hier besproken. Voor de graswantsen moet ik wat meer tijd nemen, omdat er ook namen bedacht door anderen bijzitten en omdat de ene naamsverandering ook consequenties voor andere namen kan hebben. Ik kom hier nog op terug, maar ga nu koffie drinken.  :P

thijsdegraaf

#79

-   Stenodema holsata - Brede graswants -smallijf je hebt al een brede graswants, dan liever smallijf, ook voor de rest van het genus
Alleen als er bij Leptopterna voor "brede" gekozen wordt. Anders heb je dat probleem niet. Brede smallijf is een tegenstelling.  ;) 

- Stenodema virens - Doornlozegraswants? Roodvoelergraswants -smallijf - Heeft de rest allemaal doorntjes? Roodspriet? Als de anderen dat niet hebben..
Je hebt gelijk. De soorten, die heel veel op hem lijken hebben wel doorntjes. Dan zou "roodspriet" beter zijn, maar dan zou het goed uitkomen als voor "smallijf" wordt gekozen.

- Trigonotylus pulchellus - Mooie kleine. Beter is Prachtgraswants.
Eens, maar als er voor wigkop gekozen wordt, kun je er ook alleen "kleine" of "pracht" van maken. Ik wacht af wat er gekozen wordt.

Ik zet hier een kopie van de graswanten. Dat kijkt lekkerder.

Acetropis carinata   -              Gekielde graswants                                                                            Gekielde graswants
Acetropis gimmerthali  -        Streephalsgraswants                                                                          Streephalsgraswants
Leptopterna dolabrata     -        Grote bonte graswants, Valse brede graswants                              Grote bonte graswants
Leptopterna ferrugata     -         Kleine bonte graswants, Brede Graswants  (verschil is klein)         Kleine bonte graswants
Megaloceraea recticornis  -     Langsprietgraswants (Langhorn)                                                      Langsprietgraswants
Notostira elongata        -          Bruine graswants                                                                             Bruine graswants
Pithanus maerkelii        -          Miergraswants                                                                                  Miergraswants
Stenodema calcarata   -           Tweedoorngraswants                                                                       Tweedoornsmallijf
Stenodema holsata   -              Brede graswants -smallijf                                                                  Brede smallijf
Stenodema laevigata  -            Gewone graswants, gladbeengraswants -smallijf                              Gewone smallijf
Stenodema trispinosa -            Driedoorngraswants -smallijf                                                           Driedoornsmallijf
Stenodema virens       -            Doornlozegraswants? Roodvoelergraswants -smallijf -                    Roodsprietsmallijf
Teratocoris antennatus -         Heengraswants                                                                                 Heengraswants
Teratocoris paludum     -         Moerasgraswants                                                                              Moerasgraswants
Teratocoris saundersi     -         Saunders graswants                                                                       Saunders graswants
Trigonotylus caelestialium  -    Rijstgraswants, Bleeksprietgraswants -wigkopwants                         Rijstwigkop
Trigonotylus psammaecolor -  Biestarwegraswants -wigkopwants                                                   Biestarwewigkop
Trigonotylus pulchellus   -       Mooie kleine graswants -wigkopwants                                              Prachtwigkop
Trigonotylus ruficornis  -         Roodsprietgraswants -wigkopwants                                                 Roodsprietwigkop

Wigkopwants en smallijf zijn van James. Dat geeft je meer ruimte voor het bedenken van namen. Als je wigkopwants kiest, kan het denk ik beter wigkop worden, omdat het anders erg lang is.
Aan de andere kant is graswants voor de hele groep ook wel duidelijk, maar dan moeten er wel van elkaar verschillende namen zijn.
Vraag 1: Alles graswantsen noemen of smallijf en wigkop gebruiken? 

Voor Leptopterna is door Ramon (zie pagina 2) "bonte" bedacht. Het geeft een duidelijker beeld van hoe de wants eruit ziet. Verschil in grootte is heel klein. De namen vind ik wel mooier dan "brede". Door kleine en grote te gebruiken vervalt het probleem met valse. "Brede" slaat vooral op de lichaamsvorm van het vrouwtje en wordt al gebruikt.
Vraag 2: Brede of bonte?

Megaloceraea recticornis  -  Langsprietgraswants (Langhorn) De antennes zijn extreem lang wordt in British Bugs gezegd. Ik vind ze niet rechter staan dan bij andere soorten.
Vraag 3: Langspriet of rechtspriet?

Trigonotylus caelestialum -    Rijstgraswants, Bleeksprietgraswants -wigkopwants    Ik ben ook nieuwsgierig, wat men een betere naam vindt.
Vraag 4: "Rijst", omdat hij in verre oorden een plaag is voor rijstplanten en daarom zo genoemd wordt of "bleekspriet", omdat rijst niet hier van toepassing is en omdat hij bleke sprieten heeft. (nu ik nog eens kijk, vind ik de sprieten niet heel erg bleek)

Ik zet bij enkele wantsen een link naar een plaatje. Dan is het makkelijker voor te stellen.

Douwe van der Ploeg

Ik vind groentransparante vreemd genoeg al een stuk beter klinken dan transparantgroene :P

Mecomma ambulans: lastig, ik denk erover na.

Pseudoloxops coccineus: dan lijkt oranjerood me beter, zonder streepje ;)

Brede smallijf is helemaal geen tegenstelling, maar een paradox: deze is breder dan de andere smallijven ;) Breedsmallijf zou wel een tegenstelling zijn :P

Stenodema virens: Gladde graswants ipv doornloze?

Vraag 1: Wigkop en Smallijf vind ik allebei prima, hoewel wigkopwants ook nog prima uitspreekbaar is.
Vraag 2: Kleine/grote bonte vind ik prima.
Vraag 3: Langspriet dan :)
Vraag 4: Ik heb geen bezwaar tegen rijstwants (rijstebladwants?). Bleekspriet ben ik minder fan van.

Koffie is een uitstekend plan.
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#81
Bedankt Douwe,
De eerste twee verander ik. Bij de graswantsen wacht ik nog even andere reacties af en maak dan een voorstel.

Hopelijk heeft de koffie gesmaakt.  ;)

thijsdegraaf

Graswantsen: Ik heb een voorstel in het rood bij de lijst hierboven geschreven. Stenodema laevigata en Stenodema virens hebben beide geen doorns op hun poten. Daarom heb ik doornloze, gladbeen enz. laten zitten. "Gewone" was één van de voorstellen van Hans. Roodspriet kon ik nu gebruiken omdat ik smallijf heb genomen, waardoor je het twee keer kon toepassen.
 

thijsdegraaf

#83
Ik ben niet tevreden over:

Tribe Hallodapini.   Onderfamilie Phylinae.

Cremnocephalus albolineatus -    Witgelijnde blindwants  albo = wit linea = lijn
Hallodapus rufescens   -               Verscholen blindwants  rufescens = wordt roodachtig. Roodachtig met vier witte vlekken. Leeft in mos soms met mieren. Wordt niet veel gevonden. (Glänzender Heidebill)
Systellonotus triguttatus -          (Mier)grondblindwants In droge zonnige habitats zoals zand velden, duinen. Vaak in het gezelschap van mieren. 

Het is misschien leuk om wat eenheid in onderste twee namen te krijgen, want die lijken toch wel op elkaar. Dat viel niet op toen ik ze nog in de algemene lijst had staan. En ik heb grondblindwants nu ook voor een andere wants gebruikt (wat natuurlijk weer veranderd kan worden)   

jck

Wat deze 3 gemeen hebben, is witte vlekken. Cremnocephalus heeft er 2, Hallodapus heeft er 4 en Systellonotus heeft er 6. Vervelend is dat Systellonotus heet 3-vlekkig in het Latijn (drie paar vlekken, is het eigenlijk). Misschien iets met vlekken verzinnen?

James

thijsdegraaf

#85
Bedankt James.
Ik zal er nog eens over nadenken. Nu even niet.  ::)
Witgelijnde tweevlekblindwants, Viervlekblindwants, Zesvlekblindwants.  Probleem: Dryophilocoris flavoquadrimaculatus - Gele viervlekblindwants

Witgelijnde tweevlekwants - Viervlekwants - Zesvlekwants. ?

thijsdegraaf

#86
Psallus
Als alle blindwantsen een naam krijgen, dan moeten die kleine lastige psallussoorten er ook maar een krijgen.
Hans kwam al met haarwants, haarblindwants. De meeste soorten zitten in bomen, dus boswants is misschien ook mogelijk. Zijn er nog voorkeuren, ideeën?

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Vind ik ook een mooie Harry. Alleen wat lang. Vooral voor de psallussoorten met een lange voornaam. (en daar ontkom je niet aan bij zoveel op elkaar lijkende psallussoorten, die ook nog op dezelfde soort boom zitten) Gewone esdoornpsallus = Gewone esdoornbleekhaarwants. Je zou er ook van kunnen maken: Gewone esdoornbleekhaar.  Wat vinden jullie? 

jck