Kronkelheidestaartje

Gestart door Corryabbink, oktober 11, 2005, 00:05:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

My Webpage

Kronkelheidestaartje kan het niet zijn. Deze soort is nl. soredieus dwz melig aan de buitenkant.
Ik denk in de richting van Girafje.

Corry
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hoi Corry,

Ik zie inderdaad op de foto in mijn handboek dat de soort melig is.
Het lijkt verder inderdaad op Girafje. Op de foto in mijn boek zijn de toppen breder met kleine vertakkingen.  Zie echter staan dat ze vaak gesloten oksels hebben. Ik neem aan dat ze bedoelen dat de toppen van de podetiĆ«ns spits zijn.

Waarneming is aangepast. Hartelijk bedankt!

Arno

Corryabbink

Hallo Arno,

Met open of gesloten oksels bedoelen ze daar waar de beker(staaf) een vertakking heeft. Soms kun je zo bij de vertakking in de beker(staaf) kijken. Jij hebt de originele foto dus als je hem vergroot bekijkt moet je kunnen zien of ze ergens een holte heeft. Het kan dus altijd nog een andere soort zijn maar ze deed me het meest aan Cladonia furcata of gracilis denken. Sorry voor de wetenschappelijke namen maar ik maak met de ned. naam altijd fouten.
Ik vind het leuk dat je er plezier aan hebt en ik denk dat ik ook niet alles goed heb. Van een foto is het dubbel moeilijk. In ieder geval kan ik je een beetje op weg helpen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hoi Corry,

Heb de foto nog een goed bekeken, de oksels zijn gesloten. Weer wat geleerd!
Hoe meer ik de foto bekijk, hoe meer ik denk dat het Cladonia furcata is.
Vooral de kleur van de bekerstaaf lijkt hier erg op. Echter als ik dan kijk naar de foto van deze soort die ik als op waarneming.nl heb gezet, dan zijn deze bekerstaven veel rechter. Maar als ik dan de beschrijving van deze soort lees, dan zijn er inderdaad erg veel variaties.

Bedankt!

Arno