Hulp bij determinatie

Gestart door Rthebirdwatcher, oktober 09, 2014, 14:01:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rthebirdwatcher

Hallo iedereen,

Kunnen jullie mij helpen bij het determineren van deze vlinder?
De foto is niet heel erg duidelijk maar misschien dat jullie de soort of familie kunnen herkennen aan het vleugelpatroon? Dat lukt mij namelijk niet echt goed..


jack_windig

Beste Rthe...
Tja, moeilijk te zeggen zo. Zou je erbij kunnen zeggen waar en wanneer je deze gefotografeerd hebt, dat zou een stuk kunnen helpen. Het heeft bijv. wel iets weg van een trompetmotje, maar die komt op de meeste plekken in Nederland niet voor en vliegt nu al lang niet meer. Misschien dat een iets minder gecropte foto erbij ook zal helpen, ik heb eerst een tijd zitten staren voor ik ontdekte dat dit een insect in een vogelsnavel is. Tot slot is het gebruikelijk op dit forum dat je met je echte naam ondertekent.
Groet
Jack Windig

Rthebirdwatcher

Hallo Jack,

Bedankt voor je antwoord! Ik zie inderdaad de vergelijking met de trompetmot, dus het zou een vlinder van dezelfde familie kunnen zijn misschien. Ik heb deze foto gemaakt in mei bij het Dwingerveldpark, in Drenthe.

Groetjes,
Renate

Elachista

De overeenkomsten met het trompetmotja, Alabonia geofrella, zijn groot; toch is het deze niet. De soort komt bovendien uitsluitend voor in Zuid-Limburg.

Het lijkt mij een bijzonder fraai gekleurde sluipwesp te zijn. Of iets in de zin van een vlieg...ander insect (geen vlinder?). Nu ben ik zelf ook érg nieuwsgierig, het zou mooi zijn als een deskundige hier op het forum een verlossend antwoord kan geven!
Groet,
Tymo

Rthebirdwatcher

Als het een sluipwesp is dan kan ik deze post beter in een ander topic plaatsen!

Douwe van der Ploeg

Ik denk ook dat het iets in de wespengroep is.. Als je even wacht zal een admin het topic voor je verplaatsen, een nieuw topic is niet nodig.
Douwe van der Ploeg

Arp

#6
De vogel heeft meer dan één beest in de snavel - misschien wel drie?

Rechts van de snavel (voor de kijker) zie ik vleugels en achterlijf van een wants/miridae, maar ook het dikke lijf van iets anders larve/emelt?

P.S. Voor de wants is Rhabdomiris striatellus wellicht een optie?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Elachista

Ik denk dat dit de soort is die we zoeken, Arp!  :rolleye: :duim:
Groet,
Tymo