NL- Wantsennamen - Coreidae, Rhopalidae. Lygaeidae, Nabidae, Reduviidae enz

Gestart door thijsdegraaf, oktober 08, 2014, 11:15:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf


Ik heb een opzetje gemaakt voor randwantsen, glasvleugelwantsen. Ik zet hem op een nieuwe pagina.
Andere pagina's zijn:
Blindwantsen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300243.0
Schildwantsen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=299825.0
Familienamen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=299816.0
Startpunt: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=291907.0
Overzicht alle namen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=309945.0

Familie Randwantsen Coreidae     Randwanzen, Lederwanzen - leaf-footed bugs - coréidés
                                                           

Fallens randwants, Fallens reigersbekrandwants - Arenocoris fallenii  -   Fallén's Leatherbug
Waltls randwants. Waltls reigersbekrandwants - Arenocoris waltlii -   Breckland Leatherbug
Rupsklaverrandwants - Bathysolen nubilus -  Cryptic Leatherbug
Oogstreeprandwants - Ceraleptus lividus -  Slender-horned Leatherbug
Zuring randwants, fluweelbruine randwants - Coreus marginatus - Lederwanze, Große -  corée marginée - Randwanze, Saumwanze
Bruine getande randwants - Coriomeris denticulatus   -  Denticulate Leatherbug
Grijsbruine getande randwants - Coriomeris scabricornis   
Ruwbladigenrandwants, bootrandwants - Enoplops scapha - Boat Bug   
Slanke randwants - Gonocerus acuteangulatus - Box Bug
Jeneverbesrandwants - Gonocerus juniperi   
Bladpootrandwants (probleem? in het buitenland zijn er veel soorten met bladpoten) - Leptoglossus occidentalis - Amerikanische Kiefern, Zapfenwanze  - western conifer seed bug - Punaise américaine du pin
Dalmans randwants - Spathocera dalmanii    - Dalman's Leatherbug -
Ruitrandwants, Ruitvormige randwants, Brede randwants - Syromastus rhombeus - Rhombenwanze  - Rhombic Leatherbug


Familie kromvoelerwantsen - Alydidae – Krummfühlerwanzen  - broad-headed bugs

Breedkopwants, Mierkromvoelerwants - Alydus calcaratus


Familie wolfsmelkwantsen - Stenocephalidae

Grote wolfsmelkwants - Dicranocephalus agilis
Kleine wolfsmelkwants - Dicranocephalus medius


Familie vuurwantsen Pyrrhocoridae 
Vuurwants - Pyrrhocoris apterus


Familie  Knotswantsen, Glasvleugelwantsen  (wel een lange naam... misschien als soortnaam glaswants?)- Rhopalidae -  Glasflügelwanzen - Rhopalid bugs, scentless plant bugs
   
Zwartgespikkelde knotswants  - Brachycarenus tigrinus
Grote slanke knotswants, Slanke strokleurige glasvleugelwants  - Chorosoma schillingii - Grasgespenst   
Kaneelknotswants - Corizus hyoscyami – Zimtwanze   
Langvleugelige knotswants - Liorhyssus hyalinus
Kleine slanke knotswants, Slanke glasvleugelwants - Myrmus miriformis   
gestippelde knotswants,   Stippelig gerande knotswants - Rhopalus maculatus    
Bruinrode knotswants,  Rood gerande knotswants - Rhopalus parumpunctatus   
Geblokte knotswants,  Wit-rood gerande knotswants - Rhopalus subrufus    
Tweeling brilknotswants
, Bruine kale glasvleugelwants - Stictopleurus abutilon     
Grijze brilknotswants, Brilknotswants, Grijze kale glasvleugelwants - Stictopleurus punctatonervosus   



Familie Schaduwwantsen, bodemwantsen, grondwantsen Lygaeidae Bodenwanzen, Langwanzen

Valeriaanbodemwants - Acompus rufipes
Slangenkruidbodemwants – Echiumgrondwants - Aellopus atratus - Borretsch-Wanze   
Oranje vlek bodemwants - Aphanus rolandri    
Plataanridderwants, Rode plantaanbodemwants - Arocatus longiceps -   plane tree bug
Iepenridderwants, Iepbodemwants - Arocatus melanocephalus - Elm Seed Bug
Rösels ridderwants, Rösels plantaanbodemwants, Helderrode plantaanbodemwants - Arocatus roeselii   
Wit gevlekte bodemwants, witte cuneus bodemwants - Beosus maritimus   
Lisdoddebodemwants - Chilacis typhae – bulrush, reedmace bug   
Gouden cymus - Cymus aurescens   aureus = goud -- gouden Volgens mij verschilt de kleur niet veel tussen deze wantsjes.
Droge cymus -  Cymus claviculus   clavi = sleutel claviculus is gebroken sleutelbeen!!!! Komt in drogere gebieden voor.
Eikelkleurige cymus, Zeggecymus - Cymus glandicolor   Glandicolor = met de kleur van een eikel.
zwartkopcymus - Cymus melanocephalus  melanocephalus = met zwarte kop
Bruine bosjes(bodem)wants - Bruine drymus- Drymus brunneus    Drymus = bosje
Brede bosjes(bodem)wants, Brede drymus- Drymus latus    
Behaarde antennebosjes(bodem)wants, Behaarde antennedrymus (geen fraai woord)- Drymus pilicornis      Iets met haar denk ik. Een pilus (Latijn; meervoud : pili) is een haarachtige structuur op het oppervlak van micro-organismen. cornis = gehoornde. Ik denk behaarde antenne.
Dwergbosjes(bodem)wants, Dwergdrymus- Drymus pumilio   
Reyes bosjes(bodem)wants, Ryes Drymus - Drymus ryeii
Bosbosjes(bodem)wants, Bosdrymus - Drymus sylvaticus   Sylvaticus means 'of' or 'from the forest' in Latin.
Gewone strokleurige grondwants - Emblethis denticollis      denti =tand collis= heuvel
Grijze strokleurige bodemwants - Emblethis griseus          griseus = grijsToorts strokleurige grondwants - Emblethis verbasci   
Dennenstipvleugel(bodem)wants, Dennenheremiet(grond)wants, Dennenkluizenaars(bodem)wants - Eremocoris abietis   Eremo + Grieks kluizenaar coris = wants abietis = dennenhout
Gewone stipvleugel(bodem)wants, Gewone heremie(bodem)wants, Gewone kluizenaars(bodem)wants - Eremocoris plebejus    plebejus = gewone mens
Jichtstipvleugel(bodem)wants, Jicht heremiet(bodem)wants, Jichtkluizenaars(bodem)wants - Eremocoris podagricus  podagricus = met jicht, gezwel aan poten
Sparrensapbodemwants - Gastrodes abietum   
Dennensapbodemwants - Gastrodes grossipes – Kiefernzapfenwanze - Pine-cone bug
Zwarte boloog bodemwants - Geocoris ater   
Krekel boloog bodemwants -  Krekelbodemwants - Geocoris grylloides   
Lichte boloog bodemwants - Geocoris megacephalus
Beschilderde bodemwants - Ruwbladigenbodemwants - Graptopeltus lynceus Graptopeltus = beschilderd schild
Netelbodemwants - Heterogaster urticae
Rietwilgbodemwants - Holcocranum saturejae   
Horvaths ridderwants, Horvaths bodemwants, Vingerhoedskruidbodemwants - Horvathiolus superbus   
Bruinpoot heidebodemwants, Bruinpoot kortvleugel heidebodemwants - Ischnocoris angustulus Probleem in naamgeving is de er op lijkende Macrodema microptera
Langlijfbodemwants - Ischnodemus sabuleti
Kleine heidewants, Kleine heidebodemwants - Kleidocerys ericae    
Kleine elswants. Kleine elsbodemwants - Kleidocerys privignus
Kleine berkenwants, Kleine berkenbodemwants - Kleidocerys resedae – Birkenwnze
Donkere glansbodemwants - Lamproplax picea   
Harige bodemwants - Lasiosomus enervis
................... Lygaeus equestris      zeldzaam
................... Lygaeus simulans      zeldzaam
Zwartpoot heidebodemwants -Zwartpoot kortvleugel heidebodemwants - Macrodema microptera Probleem in naamgeving is de er op lijkende Ischnocoris angustulus
Antennegrootrug - Megalonotus antennatus  Notus = rug Megalo = groot antennatus = met antenne Naam vanwege de gedeeltelijk lichte antenne denk ik.
Gewone grootrug - Megalonotus chiragra    chiragra = pijn in de hand  In Engeland het meest voorkomend, ook hier de meeste waarnemingen al zijn het er niet veel.
Brede grootrug - Megalonotus dilatatus    dilatatus = utgezet, breed
Geknikte grootrug - Megalonotus emarginatus  emarginatus = gekerfde, getande Het pronotum is bij de zijkant scherp gebogen, geknikt. Zouden ze dat bedoelen?
Togagrootrug - Megalonotus praetextatus  Vettius Agorius Praetextatus (ca. 315-384) was een rijke heidense aristocraat in 4de-eeuwse Romeinse Rijk en een hogepriester in de cultus van de vele goden. of Saint Prætextatus (died 25 February 586), also spelled Praetextatus, Pretextat(us), and known as Saint Prix, was the bishop of Rouen Tja...wat moet ik ermee? Ahhhh....gekleed in toga.
Zandgrootrug - Megalonotus sabulicola Sabulum - grof zand cola = bewoner van
Zwartkopridderwants, Rode stipbodemwants - Melanocoryphus albomaculatus
................... zwartaderwants - Metopoplax ditomoides Metopoplax = breed en plat (-plax) voorhoofd (Metopo-)
................... zwartaderwants - Metopoplax fuscinervis fusci - fuscus = zwart nervis = zenuw. Zwarte zenuw? ??? ?  zwarte ader denk ik, maar zo ziet die ander er ook uit.
Koolzaad nysius - Nysius cymoides   Volgens internet op Canola.  Weet niet wat cymoides betekent.
Heidenysius - Nysius ericae   
Compositennysius - Nysius graminicola  Lijkt veel op N. senecionis
Zwitserse nysius, Kielnysius - Nysius helveticus    leeft ook op heide.
Tarwenysius, Nieuw Zeelandse nysius - Nysius huttoni (komt uit Nieuw Zeeland) Wheat bug a pest.
Kruiskruidnysius - Nysius senecionis     Senecio is botanische naam van kruiskruid, maar hij zit ook op andere composieten las ik.
Tijmnysius - Nysius thymi   
Cypresbodemwants - Orsillus depressus Cypresgrondwants - Orsillus depressus
................. - Ortholomus punctipennis    Geen enkele informatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bescheiden elsbodemwants - Oxycarenus modestus
Gewone ingesnoerde bodemwants, ........ dikarmpje, ..........armbodemwants - Pachybrachius fracticollis Pachybrachus = dikke armen (dat zijn natuurlijk de voordijen)
Ingesnoerde bodemwants, ........ dikarmpje, ..........armbodemwants - Pachybrachius luridus    Lurdius = licht geel (vind ik hier niet kloppen)
................... dartel(bodem)wants, ......... heenenweertje - Peritrechus angusticollis    Peritrechus = heen en weer rennend. angusticollis = met versmalde nek.
................... dartel(bodem)wants, ......... heenenweertje - Peritrechus geniculatus    geniculatus = met gebogen knie
Lunds dartel(bodem)wants, ......... heenenweertje - Peritrechus lundii   
................... dartel(bodem)wants, ......... heenenweertje - Peritrechus nubilus   nubilus = bewolkt, donker, somber, maar de P. geniculatus is juist minder glanzend en donkerder.
Kleine zandbodemwants - Pionosomus varius   
Glanzend kleinkopje, Glanzende kleinkopbodemwants  - Plinthisus brevipennis   
Dof kleinkopje, doffe kleinkopbodemwants - Plinthisus pusillus
rood vleugelige bodemwants - Pterotmetus staphyliniformis   
Ballotebodemwants - Raglius alboacuminatus
valse gewone langpootbodemwants - Rhyparochromus phoenicius fout op waarneming? Rhyparochromus phoeniceus  phoeniceus  = diep rood. Dat klopt niet Hij lijkt veel op de gewone.
denlangpootbodemwants- Rhyparochromus pini   
gewone langpootbodemwants- Rhyparochromus vulgaris  vulgaris = gewone
Verwante scolopostethus, Verwante dijbodemwants - Scolopostethus affinis                                                                
Versierde scolopostethus, Versierde dijbodemwants - Scolopostethus decoratus   
Grote scolopostethus, Grote dijbodemwants - Scolopostethus grandis   
Geschilderde scolopostethus, Geschilderde bodemwants - Scolopostethus pictus           
Behaarde scolopostethus, Behaarde dijbodemwants - Scolopostethus pilosus   
Dunbehaarde scolopostethus, Dunbehaarde dijbodemwants - Scolopostethus puberulus
Thomsons scolopostethus, Thomsons dijbodemwants - Scolopostethus thomsoni - Sphragisticus nebulosus
Gewone vlekschildridderwants, Rode rotsbodemwants - Spilostethus crudelis        Exoot. 
Rotsvlekschildridderwants, Helderrode rotsbodemwants - Spilostethus saxatilis    Exoot.  Zont op rotsen.
Dofbruine behaarde bodemwants - Stygnocoris fuligineus
Dofzwarte behaarde bodemwants - Stygnocoris rusticus
Glanzendbruine behaarde bodemwants - Stygnocoris sabulosus   
Gewone greppelschild - Taphropeltus contractus  peltus = schild taphro = greppel Contractus = samengetrokken, gefronst (volgens mij slaat dat op beide soorten)
Donkere greppelschild - Taphropeltus hamulatus   hamulatus - haakje (geen idee wat er mee bedoeld wordt)
Zand trapeziumrug - Trapezonotus arenarius notus = rug trapezo = trapeziumvormig arenarius = zandminnend
Solitaire trapeziumrug - Trapezonotus desertus   desertus =  desert / afval verlaten, onbewoond, zonder mensen verlaten solitaire / eenzaam dus of afval.... of solitaire....
Afwijkende trapeziumrug - Trapezonotus dispar  dipar = afwijkend
................... - Tropidophlebia costalis costalis = ribben Geen afbeelding op waarneming, geen informatie op internet.
................... - Tropistethus holosericeus  Geen afbeeldingen op waarneming. Enkele op internet, maar geen beschrijving.
Ruitvlekbodemwants - Xanthochilus quadratus   quadratus = vierkant

Familie Sikkelwantsen, Slankhalswantsen. Nabidae (Roofwantsen) Sichelwanzen damsel bugs

Boomsikkelwants - Himacerus apterus – Baumsichelwanze - tree damsel bug
Oogsikkelwants, Gestreepte sikkelwants - Himacerus boops    
Grijze sikkelwants, grote sikkelwants - Himacerus major  - Grey Damsel Bug
Miersikkelwants - Himacerus mirmicoides   
Korte sikkelwants - Nabis brevis   
Heidesikkelwants - Nabis ericetorum -    Heath Damsel Bug
Veldsikkelwants - Damselfly Bug - Nabis ferus  -   Field Damsel Bug
Brede sikkelwants - Nabis flavomarginatus - Broad Damsel Bug   
Moerassikkelwants - Nabis limbatus - Marsh Damsel Bug   
Rietsikkelwants - Nabis lineatus - Reed Damsel Bug
Valse veldsikkelwants, Pseudoveldsikkelwants - Nabis pseudoferus   
Gewone sikkelwants - Nabis rugosus - Common Damsel Bug
Rood-zwarte sikkelwants - Prostemma guttula

Familie RoofwantsenReduviidae - Raubwanzen - Assassin Bugs - réduviidés

Kortvleugelige roofwants, Heideroofwants - Coranus subapterus - Heath Assassin Bug
Valse kortvleugelige roofwants, Valse heideroofwants - Coranus woodroffei
Valse breed geringde muggenwants - Empicoris baerensprungi     
Breed geringde muggenwants - Empicoris culiciformis  - Mückenwanze - Thread-legged bug 
Gewone Muggenwants - Empicoris vagabundus    
Randroofwants - Phymata crassipes    
Tweetandige roofwants??? - Pygolampis bidentata  Weinig afbeeldingen / informatie. Vertaling Latijnse naam opgeschreven.   
Maskerroofwants, Vermomde roofwants - Reduvius personatus    - masked hunter
Geringde Roofwants - Rhynocoris annulatus - Geringelte Mordwanze   


Familie Steltwantsen - Berytidae – Stelzenwanzen - stilt bugs
   
Stalkruidsteltwants? ??? Berytinus clavipes    Clavipes= club footed Maar verdikte plekken op de poten hebben er meer. Heel weinig informatie.
Hoornbloemsteltwants - Berytinus crassipes   
Behaarde voeler steltwants, Behaarde antennesegment steltwants - Behaarde antennesteltwants - Berytinus hirticornis   
Gewone steltwants - Berytinus minor
Bergsteltwants??? - Berytinus montivagus    Geen informatie...vrije vertaling van Latijn.
Signorets steltwants - Kort achterbeen steltwants - Berytinus signoreti    
Groenbuiksteltwants, kruipend stalkruid steltwants - Gampsocoris punctipes
Heksenkruidsteltwants - Metatropis rufescens - Hexenkrautwanze
Lange steltwants - Neides tipularius

De uiteindelijke lijst staat op pagina 2!!

jck

Rhopalidae: rhopalon betekent een knots (verwijzing naar de voelsprieten, neem ik aan). Knotswantsen?

Stictopleurus punctatonervosus - Brilknotswants?
Stictopleurus abutilon - Tweeling brilknotswants?

James


thijsdegraaf

Dat is een stuk korter James.  :)  Thanks.

jck

Sommige van deze namen vind ik een beetje aan de lange kant - een paar suggesties:

Fallens reigersbekrandwants - Fallens randwants?
Waltls enz - Waltls randwants?

Alydus calcaratus - Breedkopwants?

Ben verder nog aan het denken.

James

thijsdegraaf

#4

Nieuwe denkstof. De namen worden inderdaad snel te lang James. Vooral bij een grote groep.

Ik zet de bodemwantsen er ook bij. Er zijn zeer veel op elkaar lijkende wantsen zonder voedingsplant. Of de voedingsplant geldt ook voor een andere bodemwants. Misschien is het naam geven te doen door het Latijn te vertalen. Je kunt je ook afvragen of de zeer kleine, onbekende, zeldzame wantsjes koste wat het kost een Nederlandse naam moeten krijgen. Of bij sommige wantsen de naam "bodemwants"weglaten. Er zijn ook heel weinig buitenlandse namen.
Een beetje haastwerk, maar er staat in ieder geval iets.
Op de Duitse Wikipedia werden regelmatig andere families dan de bodemwantsen genoemd. Daar heb ik maar niet op gelet. Over enkele soorten is niets te vinden.

jck

Hoi Thijs,

Je hebt mijn suggesties voor de Stictopleurus soorten omgekeerd in het familie-overzicht toegevoegd. Verder zijn er inderdaad een paar groepen waar de vertaling van de wetenschappelijke namen gaat helpen.

James

thijsdegraaf


thijsdegraaf

Ik heb de familie Nabidae er bijgezet. Ik kon vaak gebruik maken van de Engelse naam. Ik heb Gerards (uit het Duits) sikkelwants als familienaam gebruikt. Dit was niet zo'n moeilijke familie Hans.  ;)

DeHaas

Citaat van: jck op oktober 08, 2014, 20:53:20 PM
Rhopalidae: rhopalon betekent een knots (verwijzing naar de voelsprieten, neem ik aan). Knotswantsen?

Stictopleurus punctatonervosus - Brilknotswants?
Stictopleurus abutilon - Tweeling brilknotswants?

James
Dit topic lees ik een beetje mee en heb groot respect voor wat jullie doen. Zelf weet ik heel weinig van wantsen en taal ik ook niet echt mijn ding. Desondanks vielen deze 2 suggesties mij op en dacht ik een kleine suggestie te doen. Als je alleen naar deze Nederlandse namen kijkt dan lijkt de Tweeling brilknotswants iets van een ondersoort\onderverdeling van de Brilknotswants te wat het niet is (toch?). Om dit te ondervangen zou ik bij beiden een voorvoegsel doen. Een korte naam is mooi, maar een iets langere naam geeft dan iets meer duidelijkheid over onderlinge "verhoudingen". Als ik kijk naar de eerdere namen zou het misschien zoiets kunnen worden als:

Stictopleurus punctatonervosus - Gewone of Grijze brilknotswants o.i.d.?
Stictopleurus abutilon - Tweeling brilknotswants?

Groeten,
Nanny de Haas

thijsdegraaf

#9
Bedankt Nanny. Daar zit wel wat in. Eens kijken wat James er van zegt. Ik zet je suggestie (grijze) erbij.

jck

Ik vind het prima.

Wat de Sikkelwantsen betreft: wat vind je van Veldsikkelwants en Valse veldsikkelwants voor N. ferus en N. pseudoferus? Vals wordt nl. vrij vaak gebruikt in Nederlandse namen. Misschien een interessante optie als er meer van die moeilijke dubbelgangers voorbij komen.

James

thijsdegraaf


thijsdegraaf

Roofwantsen toegevoegd. Ik heb meteen twee keer "valse" gebruikt James.  :)

thijsdegraaf

Familie steltwantsen toegevoegd. Een lastige groep om een naam te geven.
Wanten uit bijvoorbeeld de familie bloemwantsen lijken me niet zo zinvol om een naam te geven. Misschien enkele soorten. :-\

jck

Berytinus signoreti - Signoret was een entomoloog - Signorets steltwants?

Ik zou geen families meer aan dit topic toevoegen, Thijs. Misschien een nieuw topic voor de volgende? Eind volgende week heb ik meer tijd om langer na te denken. Deze dagen is het helaas een kwestie van af en toe een naam roepen.

James

Frank van de Putte

Citaat van: thijsdegraaf op oktober 08, 2014, 23:21:08 PM
Je kunt je ook afvragen of de zeer kleine, onbekende, zeldzame wantsjes koste wat het kost een Nederlandse naam moeten krijgen. Er zijn ook heel weinig buitenlandse namen.

Ik weet niet veel van wantsen maar ik denk dat je hier wel een belangrijk punt hebt!
Nederlandse namen moeten volgens mij in eerste instantie makkelijk te onthouden zijn, dus niet te lang of complex.

Voorbeeld, de hierboven suggestie "Wit-rood gerande glasvleugelwants" voor Rhopalus subrufus   
Dan wordt de Nederlandse naam bijna 2x zo lang als de wetenschappelijke...dat kan niet de bedoeling zijn.

Ik ben zeker vóór het toekennen van Nederlandse namen aan wantsen, maar het lijkt me ondoenlijk, en bovendien onnodig om alle soorten een Nederlandse naam te geven. Ik zou eerder een lijst (top 100 oid ?) maken van algemene en herkenbare soorten, en daar passende namen aan geven, als die nog niet bestaan.

Maar het lijkt me onzinnig om bv alle Miridae een naam te geven, want de gemiddelde waarnemer kent er toch maar een paar, ik ook  :blink:

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

#16
Nee dit is zo'n beetje het laatste James. "Waterwantsen" wilde ik laten zitten. (of aan anderen overlaten  :P ) De enige echt belangrijke groep zijn de blindwantsen. Die kan je niet op deze manier namen geven denk ik. Of je geeft de belangrijkste een naam. Dan kan het misschien met blindwants. Of je geeft per tribe of genus een naam los van de naam blindwants als bijvoorbeeld bij de zweefvliegen. Daar staat ook niet overal zweefvlieg achter. Het lijkt me verstandiger om wat we nu hebben goed te bekijken, kijken of namen duidelijker, beter en korter kunnen. Misschien moeten sommige bodemwantsen ook naamloos door het leven gaan. Ik ben blij met je hulp James. Het heeft nu niet meer zo'n haast. Een kwestie van zo nu en dan omhoog halen. Hopelijk horen we ook van Arp nog iets. Misschien hebben onze Vlaamse buren suggesties.
Het verschil tussen de drie Rophalussoorten kun je goed aan de rand zien Frank. Door die rand in de naam zie je ook dat die drie soorten bij elkaar horen (het zelfde genus) en je ziet het verschil tussen de drie soorten op een makkelijke manier. Maar.... het is te lang. Ik heb me al suf gepiekerd, hoe ik dat beter kan krijgen, maar zie het nu niet. Hopelijk breng ik mensen zo op betere ideeën.
Ik ben het dus met je eens. Een top 100 lijkt me niet nodig. Als je bij de microvlinders kijkt, zie je dat alles een naam heeft gekregen. http://www.microlepidoptera.nl/soorten/thumbnails.php Tymo is daar goed in. Klik maar eens een familie aan. Zelfs de 281 bladrollers hebben allemaal een naam. Daar is nu ook veel meer belangstelling voor dan vroeger. Maar nogmaals dat hoeft van mij bij de wantsen niet.

jck

Goede morgen,

Ik denk dat het belangrijk is dat de namen makkelijk te gebruiken/onthouden zijn en dan moeten we echt op de lengte gaan letten. Sommige voorgestelde namen zijn goed als beschrijving maar moeilijk te onthouden. Dat heb je soms ook met de wetenschappelijke namen - Dryophilocoris flavoquadrimaculatus is een prachtige naam maar een onding om te zeggen of typen.

Wat we zouden kunnen doen is een beetje spieken bij andere groepen. Zo heb je bij de paddenstoelen de Stropharia's. Dat is de wetenschappelijke geslachtsnaam maar ook de Nederlandse naam. Stel je voor dat je geen groepsnaam voor de Nysius soorten hoeft te bedenken: die worden Huttons Nysius, Tijm Nysius, Heide Nysius enz. De vogelaars kennen dit ook - er zijn 40+ soorten Cisticola's.

Tot slot, de Rhopalussen. Hoe vind je deze?
-Rhopalus maculatus - Gevlekte/gestippelde knotswants
-Rhopalus subrufus - Geblokte knotswants
-Rhopalus parumpunctatus - Bruinrode knotswants

Moet nu naar mijn werk :blink:

James

thijsdegraaf

#18
Werk ze James. Ik voel me schuldig als pensioenado.  :)
Tja... dan zal een ander zeggen, dat je nu niet meer ziet dat het om hetzelfde genus gaat. Het is gelukkig een kleine familie. Ik heb in ieder geval alle glasvleugelwantsen veranderd in knotswantsen. Dat maakt het al veel korter.

RamonVerstraaten

Citaat van: thijsdegraaf op oktober 10, 2014, 00:29:57 AM
Het verschil tussen de drie Rophalussoorten kun je goed aan de rand zien Frank. Door die rand in de naam zie je ook dat die drie soorten bij elkaar horen (het zelfde genus) en je ziet het verschil tussen de drie soorten op een makkelijke manier. Maar.... het is te lang. Ik heb me al suf gepiekerd, hoe ik dat beter kan krijgen, maar zie het nu niet. Hopelijk breng ik mensen zo op betere ideeën.

Zijn die Rhopalus-soorten de enige met duidelijk roodachtige vleugels? Dan zou je ze ook Roodvleugelwants kunnen noemen. Bijv:
Rh. subrufus: Geblokte Roodvleugelwants
Rh. maculatus: Stiproodvleugelwants
Rh. parumpunctatus: Donkere Roodvleugelwants

Dan behoudt je i.i.g. de samenhang en heb je voor de andere knotswantsen wat meer de ruimte.

In het algemeen zou ik bij soorten of genera die echt opvallend zijn of die zich duidelijk van de overige familieleden onderscheiden de familienaam weglaten. Bij andere soortgroepen wordt dat ook veel gedaan, bijv. Oranjetipje waarbij je in de naam niet meer ziet dat het een witje is. Aphanus rolandri lijkt me een aangewezen kandidaat om wat mee te experimenteren.... Oranje Lantaarntje?

Bij de drie Kleidoceryssen kun je m.i. 'bodem' wel weglaten, dat wordt dan Kleine Berkenwants, Kleine Elzenwants en Kleine Heidewants. Ik ken alleen K. resedae, maar die heb ik nog nooit op de grond gezien dus dan is bodem misschien wat verwarrend.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

thijsdegraaf

#20
Deze bijvoorbeeld als donkere roodvleugelwants.  :)   Omdat het zo'n kleine familie is, lijken de namen van James wel mogelijk. Bij de bodemwantsen is dat een ander verhaal. De namen van de kleidoceryssen zet ik erbij. Daar heb je gelijk in, maar wat ik vind, is natuurlijk niet het belangrijkst. Uiteindelijk zal iemand de knoop moeten doorhakken. Het lijkt me wel wat om dat Arp op zijn bordje te schuiven.  ;D  Berend zou ook heel mooi zijn, maar of die daar zin in heeft...  :-\

RamonVerstraaten

Citaat van: thijsdegraaf op oktober 10, 2014, 09:21:55 AM
Deze bijvoorbeeld als donkere roodvleugelwants.  :)   

Wat een spelbreker zeg... dan valt Roodvleugelwants inderdaad af  :blink:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

DeHaas


Over de lange namen:
Bruinpoot kortvleugel heidebodemwants - Ischnocoris angustulus. Probleem in naamgeving is de er op lijkende Macrodema microptera
Zwartpoot kortvleugel heidebodemwants - Macrodema microptera Probleem in naamgeving is de er op lijkende Ischnocoris angustulus

Vraagje: moet 'kortvleugel' er per se tussen of is het een optie om dat er tussenuit te laten?
Bruinpoot heidebodemwants - Ischnocoris angustulus

Zwartpoot heidebodemwants - Macrodema microptera
Of zijn die namen al aan andere wantsen toegekend?

Groeten,
Nanny de Haas

thijsdegraaf

Ja dat is een mogelijkheid. Het probleem is een beetje, dat lang niet alle bodemwantsen al een naam hebben. Ik weet dus niet zeker of het andere namen in de weg gaat zitten. Ik zet hem erbij.

thijsdegraaf

#24
Ik heb eens gekeken of het vertalen van Latijn helpt. Daar heb ik totaal geen kaas van gegeten. Ik was net klaar toen ik een woordenboek van mijn zoon vond, dat nog steeds in huis lag. Scola is school, maar van scolopostethus kan ik niets maken. Ik denk, dat het in ieder geval geen grondwants moet worden. Ik heb lang gezocht naar puberulus, tot ik het bij planten uitgelegd zag. En ik maar aan puberachtig denken.
glabrus: glad (onbehaard)
pubescens: behaard. fijn behaard!
hirtus: ruw behaard
hispidus: borstelige beharing
pubens: korte, wolachtige beharing
pilosus: met lange, rechte, zachte of gebogen haren
puberulus: dun behaard met korte, gewoonlijk gekromde haren
strigillosus: met stijve, rechte, platliggende haren
strigosus: met rechte haren, die allemaal min of meer in dezelfde richting liggen langs een rand of middennerf.
villosulus: dichtbehaard met lange, zachte haren
villosus: dun behaard met lange, zachte, vaak gekromde haren

Ik zet hier mijn poging. Kun jij er iets mee James als gevorderde Latijnkenner?

Verwante Scolopostethus - Scolopostethus affinis                                                               
Versierde Scolopostethus - Scolopostethus decoratus   
Grote Scolopostethus - Scolopostethus grandis    
Geschilderde Scolopostethus - Scolopostethus pictus           
Behaarde Scolopostethus - Scolopostethus pilosus   
Dunbehaarde Scolopostethus - Scolopostethus puberulus
Thomsons Scolopostethus - Scolopostethus thomsoni   

Ook met Drymus geprobeerd. Ik weet niet wat drymus betekent.

Bruine drymus- Drymus brunneus   
Brede drymus- Drymus latus    
Behaarde antennedrymus (geen fraai woord)- Drymus pilicornis      Iets met haar denk ik. Een pilus (Latijn; meervoud : pili) is een haarachtige structuur op het oppervlak van micro-organismen. cornis = gehoornde. Ik denk behaarde antenne.
Dwergdrymus- Drymus pumilio   
Ryes Drymus - Drymus ryeii
Bosdrymus - Drymus sylvaticus    Sylvaticu wordt vaker gebruikt....maar wat het is.  :-\  Ah!!! Sylvaticus means 'of' or 'from the forest' in Latin.


Ik realiseer me nu wel dat ik vaak de wetenschappelijke naam voor een dier gebruik, terwijl ik geen idee heb wat het betekent. Jammer eigenlijk.

jck

Hoi Thijs,

1. Pubescens is fijn behaard of donzig. Als je de soortbeschrijvingen op thewcg leest bijvoorbeeld, kom je wel eens pubescent voor bij
    soorten met een fijne haarlaag op de dekschilden. Heeft wel met pubers te maken omdat het een verwijzing is naar de eerste
    zachte haargroei voordat de echte baard verschijnt (als ik me niet vergis!).

2. Scolopostethus - deze naam is afgeleid van het Grieks en niet van Latijn. Scolops betekent puntig en stethos is de borst. Dit lijkt
   een beetje vreemd omdat de doorns aan de dij zitten - ik zal de komende dagen verder naar kijken.

James


thijsdegraaf

#27
Bedankt James. Ik heb de afgelopen dagen toch heel wat bijgeleerd. Inderdaad een heel handige link Douwe  :duim:  Bedankt. Ik mis alleen wat pagina's.

jck

Drymus - het Griekse drymos betekent een bosje. Voor zover ik het kan zien, is dit in de richting van een jongere, kortere begroeiing waar de planten dicht op elkaar staan en niet een goed ontwikkeld bos met oude, hoge bomen.

James

thijsdegraaf

#29
Die wetenschapsmensen hebben niet iets van de gewone man moet er ook nog wat van begrijpen. Dat betekent dus dat deze namen zijn samengesteld uit Grieks en Latijn. Ik heb het Griekse woorden boek van mijn zoon (20 jaar geleden gekocht  ::) ) er ook maar bijgepakt, maar daar heb ik niets aan want het zijn Griekse letters. Een paar online woordenboeken willen het woord niet vertalen. Het lijkt me niet duidelijk waarom ze het woord hebben gekozen. Je zou gewoon drymus kunnen laten staan. Dwergdrymus verduidelijkt toch meer dan drymus pumilio. Dwerggrondwants zou niets verduidelijken, want daar zijn er veel meer van.
Voor scolopostethus is dat lastiger. Gemeenschappelijk hebben ze de witte vlek op de zijkant van het ponotum en de dikke voorpoten, maar om dat kort in een soortnaam te verwerken....  :-\   voordijbodemwants???  dijbodemwants???  :rolleye:   Probleem is dat Eremocoris, Melagonotus en Trapenozotussoorten ook dikke voordijen met doorns hebben. We kunnen het ook laten zitten en geen Nederlandse naam bedenken. Ik hink een beetje op twee gedachten. Het is toch wel heel interessant om uit te zoeken, maar ik vrees dat het niet te doen is. Vooral omdat bij bodemwantsen zo weinig waardplanten zijn. Wat dat betreft zijn blindwantsen iets makkelijker.
Ik denk, dat ik afwacht of er nog voorstellen komen en anders moet men maar kijken welke namen bruikbaar zijn en de rest wetenschappelijk houden.