Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Huh? CDNA oordeelt toch niet over planten?
Edwin Schuller

Rob Koelman

Dus had een D-lijst uitkomst geboden: soort aanvaard, maar precieze status (wild/escape) niet te bewijzen...
Met vriendelijke groet, Rob

hiskodevries

En die heeft de CDna niet, dus ....
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: FrankR op december 22, 2015, 16:47:27 PM
Citaat van: HPM op december 22, 2015, 16:39:28 PM
Citaat van: FrankR op december 22, 2015, 16:06:01 PM

Deze neuzelaar heeft n.a.v. de mailronde van Hisko meteen braaf "Esc" aangevinkt, maar vindt dit raar omdat zulks niet het oordeel van de CDNA weerspiegelt ....

Dat doet het wel. Het beest had teveel escapepunten om als wild aangemerkt te kunnen worden, dus ...

... is het niet ipso facto een escape.

Wat voor mogelijkheden zijn er dan nog meer als hij niet wild is?

Herman van der Meer

arnoud.vandenberg

Witkruintapuit = escape. Iets anders valt er van de CDNA-beslissing niet te maken, want de determinatie staat niet ter discussie en de komst van wilde exemplaren van deze soort wordt niet uitgesloten geacht.



HPM

Citaat van: FrankR op december 22, 2015, 17:11:11 PM
Citaat van: HPM op december 22, 2015, 17:00:51 PM
Citaat van: FrankR op december 22, 2015, 16:47:27 PM
Citaat van: HPM op december 22, 2015, 16:39:28 PM
Citaat van: FrankR op december 22, 2015, 16:06:01 PM

Deze neuzelaar heeft n.a.v. de mailronde van Hisko meteen braaf "Esc" aangevinkt, maar vindt dit raar omdat zulks niet het oordeel van de CDNA weerspiegelt ....

Dat doet het wel. Het beest had teveel escapepunten om als wild aangemerkt te kunnen worden, dus ...

... is het niet ipso facto een escape.

Wat voor mogelijkheden zijn er dan nog meer als hij niet wild is?

"Determinatie correct, maar er zijn teveel onzekerheden omtrent wilde herkomst dat aanvaarding op de Nederlandse lijst niet gerechtvaardigd is."

Niet wild dus. Wat voor mogelijkheden dan escape zijn er dan nog meer als hij niet wild is?
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: FrankR op december 22, 2015, 16:50:32 PM
Citaat van: Edwin Schuller op december 22, 2015, 16:47:17 PM
Huh? CDNA oordeelt toch niet over planten?

Inderdaad. Als dit veld een Boolean "True" heeft, afvoeren van lijst. Heeft geen effect op welke andere soort dan ook

Hisko, is dit haalbaar?
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: FrankR op december 22, 2015, 17:21:15 PM
Citaat van: HPM op december 22, 2015, 17:15:56 PM
Citaat van: FrankR op december 22, 2015, 17:11:11 PM

"Determinatie correct, maar er zijn teveel onzekerheden omtrent wilde herkomst dat aanvaarding op de Nederlandse lijst niet gerechtvaardigd is."

Niet wild dus. Wat voor mogelijkheden dan escape zijn er dan nog meer als hij niet wild is?

Er staat niet dat ie "niet-wild" is. Waar haal je dat toch steeds vandaan? De status is onbepaald. Men kan niet met zekerheid vaststellen, dat hij niet-wild is. Dus: is hij wellicht wild, of wellicht ook niet.

"er zijn teveel onzekerheden omtrent wilde herkomst dat aanvaarding op de Nederlandse lijst niet gerechtvaardigd is" Wat is daar onduidelijk aan? Als de commissie vond dat hij wild was zou hij nu op de Nederlandse lijst staan. Niet wild, dus escape.
Herman van der Meer

lupokatja

Citaat van: FrankR op december 22, 2015, 17:21:15 PM
Er staat niet dat ie "niet-wild" is. Waar haal je dat toch steeds vandaan? De status is onbepaald. Men kan niet met zekerheid vaststellen, dat hij niet-wild is. Dus: is hij wellicht wild, of wellicht ook niet.

Ergens tussen "vermoedelijk escape" en "waarschijnlijk escape" in dus, en dan eerder "waarschijnlijk" dan "vermoedelijk" schat ik in :)

Maar inderdaad nog geen "bewezen escape".

Lutzen

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op december 22, 2015, 16:51:22 PM
Dus had een D-lijst uitkomst geboden: soort aanvaard, maar precieze status (wild/escape) niet te bewijzen...
http://www.bou.org.uk/british-list/category-d-species/
CiteerSpecies that would otherwise appear in Category A except that there is reasonable doubt that they have ever occurred in a natural state.

Category D is a holding category and is not intended to be a long-term assignment of any species. These species are reviewed regularly with a view to assign them to either A or E.
JanHein

joostdejong

Citaat van: HPM op december 22, 2015, 17:39:03 PM
"er zijn teveel onzekerheden omtrent wilde herkomst dat aanvaarding op de Nederlandse lijst niet gerechtvaardigd is" Wat is daar onduidelijk aan? Als de commissie vond dat hij wild was zou hij nu op de Nederlandse lijst staan. Niet wild, dus escape.
Nope, de CDNA zegt dat er (grote) twijfels zijn, en bij twijfels niet op de lijst. Ik stel grijs voor, nou nog een optie of query die het mogelijk maakt dat te parsen.

Joost de Jong

Max Berlijn

Even over de invoering van een D categorie. Het is jammer dat mensen geen oude postings lezen. Er al vaker gezegd dat dit niks oplost, immers je gaat de discussie verschuiven naar welke soort in D moet en welke niet (gelijk aan nu, wel of niet op de NL lijst). Hierom hebben we gelukkig al jaren geleden deze categorie en systematiek niet doorgevoerd. Ik begrijp dat men inmiddels in de UK ook hiervan overtuigd raakt.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: Max Berlijn op december 22, 2015, 19:57:47 PM

Even over de invoering van een D categorie. Het is jammer dat mensen geen oude postings lezen. Er al vaker gezegd dat dit niks oplost, immers je gaat de discussie verschuiven naar welke soort in D moet en welke niet (gelijk aan nu, wel of niet op de NL lijst). Hierom hebben we gelukkig al jaren geleden deze categorie en systematiek niet doorgevoerd. Ik begrijp dat men inmiddels in de UK ook hiervan overtuigd raakt.

Kennelijk leest de Association Of European Rarities Committees ook geen oude postings.
Er zijn ook nog wel meer landen dan de UK met een D-lijst. Veel meer zelfs.
Je kan nu wel zeggen dat een D-lijst niets oplost, maar dat doet het natuurlijk wel. Het zou juist een heleboel duidelijkheid verschaffen.
Dat er net dan als nu ook een keuze moet worden gemaakt kan je niet als bezwaar tegen een d-lijst aanvoeren.

In dit topic en elders is er al eerder over gediscussieerd. Misschien heb je dat niet gelezen.
Herman van der Meer

Max Berlijn

#1153
"maar dat doet het natuurlijk wel", goede onderbouwing..., wat lost het dan op? en welke duidelijkheid geeft het? Welke soorten moeten dan op die D lijst en welke niet? (elke vogelaar heeft immers zijn/haar eigen stokpaartjes/kruistochtjes). Begin er niet aan, het is veel gecompilceerder dan het systeem wat we in NL nu hebben en steeds meer wordt overgenomen.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Ben Wielstra

Eigenlijk moet je natuurlijk voor elk geval een aparte categorie aanmaken...

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op december 23, 2015, 01:22:40 AM

Eigenlijk moet je natuurlijk voor elk geval een aparte categorie aanmaken...

Eentje is veel gemakkelijker en daar dan de vogelaars over laten stemmen. Ieder jaar een groots stemfestijn met zang en dans. De CDNA kan dan gaan fungeren als stem- en feestcommissie (SFCNA).
Herman van der Meer

Fred Klootwijk

#1156
Voor mij was het op 4 december 2014 duidelijk Witkruin was gevangen door de één van de vele buurtpoezen.......http://waarneming.nl/waarneming/view/96338566......
Er was geen 'ESCAPE' mogelijk. Tja...sneu als je dan toch als 'ESCAPE' wordt aangemerkt.
Maar....wanneer met zoveel belangstelling je leven eindigt, dan is 'niet geaccepteerd' worden bijzaak.

lupokatja

Citaat van: Max Berlijn op december 22, 2015, 22:55:46 PM
"maar dat doet het natuurlijk wel", goede onderbouwing..., wat lost het dan op? en welke duidelijkheid geeft het? Welke soorten moeten dan op die D lijst en welke niet? (elke vogelaar heeft immers zijn/haar eigen stokpaartjes/kruistochtjes). Begin er niet aan, het is veel gecompilceerder dan het systeem wat we in NL nu hebben en steeds meer wordt overgenomen.

Ligt toch voor de hand Max (en is ook al eerder betoogd)? Meer categorieën is meer informatie, tenminste zolang de indeling niet volkomen lukraak gebeurt. Met meer categorieën is er vernoedelijk ook meer discussie, maar de inzet van die discussie wordt dan ook wel steeds minder belangrijk (verschil tussen vermoedelijk escape & zeker escape is wat minder groot dan tussen vermoedelijk wild en escape).
Helemaal geen categorieën kan natuurlijk ook (dus alleen beoordelen of de vogel correct gedetermineerd is), maar dat heeft natuurlijk wel consequenties voor hoe je het resultaat (de lijst) moet interpreteren/waarderen. Je zou natuurlijk kunnen kiezen voor het huidige systeem met 2 categorieën maar dan alleen op basis van meer feitelijk bewijs, bijv. of er al dan niet (niet-wetenschappelijke) ringen om heen zit. Nog minder discussie, maar de vraag is of je nog tevreden bent met het resultaat.
Zoals wel vaker draait het uiteindelijk om een afweging, in dit geval tussen de hoeveelheid werk (discussie, mogelijk verzamelen van aanvullende gegevens) en de (mogelijke) opbrengst (een indeling die meer recht doet aan de werkelijkheid). Dia afweging kan voor iedereen anders uitvallen. Ik zelf vind dat er door jou (en sommige anderen) wel erg veel nadruk wordt gelegd op de nadelen (meer discussie), en dat er weinig oog lijkt te zijn voor mogelijk gunstige effecten op de kwaliteit van de lijst. Ik moet echter bekennen dat ik eigenlijk niet zou kunnen formuleren welk nut die lijst nu eigenlijk heeft (afgezien van de wie-heeft-de-langste vraag), dus wellicht ligt de populariteit van de Nederlandse aanpak er wel in dat er ook weinig behoefte is aan een meer informatieve indeling.
Lützen




HPM

Citaat van: Fred Klootwijk op december 23, 2015, 11:29:25 AM

Voor mij was het op 4 december 2014 duidelijk Witkruin was gevangen door de één van de vele buurtpoezen.......http://waarneming.nl/waarneming/view/96338566......
Er was geen 'ESCAPE' mogelijk. Tja...sneu als je dan toch als 'ESCAPE' wordt aangemerkt.
Maar....wanneer met zoveel belangstelling je leven eindigt, dan is 'niet geaccepteerd' worden bijzaak.

Maar je hebt wel potentieel bewijsmateriaal (een zakje stoffige overschotten) verdonkeremaand.
Herman van der Meer

Max Berlijn

#1159
Maar Lutzen, het blijft allemaal arbitrair. Ik zie niet waarom meer categorien voor meer info gaat zorgen. "Pleur maar in de D lijst, we komen er toch niet uit" zou ook zo maar eens de aanpak kunnen worden. De CD/SNA doen nu moeite om bij elke soort vast te stellen of de soort hier kan komen en wat de waarschijlijkheid is, zoveel mogelijk op basis van wat ze zien in NL en in de landen om ons heen en de aanwezigheid in collectied (zie de uitkomsten hiervan o.a. in het nieuwe wilfowl boek van Reeber). Per discussie soort ligt hierover een verslagje bij de CDNA. Pas wanneer de leden van mening zijn dat er een waarschijnlijkheid is dat een soort hier wild kan komen worden de gevallen beoordeeld en dan zo objectief mogelijk bekenen en toegelaten op de A lijst of niet. Ik vind dit geen "niet informatieve aanpak" toch?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Edwin Schuller

Citaat van: Edwin Schuller op december 22, 2015, 16:03:37 PM
Citaat van: guusp op december 21, 2015, 22:52:57 PM
En dat betreft overigens niet alleen de eigen soortenlijst maar ook alle andere lijsten. Als één iemand zijn witkruintapuit als zeker en wild laat staan en die wordt niet afgekeurd, staat witkruintapuit volgens de statistiek van Waarneming op de Nederlandse lijst, op de Zuid-Hollandlijst, op de Leidenlijst, de oktoberlijst, de novemberlijst en noem maar op.

Is het niet net zo makkelijk om een soort die de status "CDNA: ingediend, niet geaccepteerd" heeft in ieder geval automatisch uit al die lijstjes te weren? De aprillijst kent nog steeds een Azuurmees :). Dan kan hij nog steeds meetellen voor iemand z'n eigen lijst, mocht iemand dat echt willen, maar hoeft de rest van de wereld daar geen last van te hebben.

De status van CDNA wordt nu volgens mij helemaal niet gebruikt, maar zou dat niet een hoop oplossen? Dan kan je gewoon je Witkruintapuit invoeren zonder '?' en 'ESC', en staat alles verder helemaal goed op het moment dat de status op "ingediend, niet geaccepteerd" wordt gezet. Scheelt je ook nog eens 1200 commentaartjes :).

En een paar berichtjes later:

Citaat van: Edwin Schuller op december 22, 2015, 17:18:55 PM
Citaat van: FrankR op december 22, 2015, 16:50:32 PM

Inderdaad. Als dit veld een Boolean "True" heeft, afvoeren van lijst. Heeft geen effect op welke andere soort dan ook

Hisko, is dit haalbaar?

Mijn vraag sneeuwt een beetje onder hier, en ik kan er verder prima mee leven als mijn idee het niet haalt maar ik ben nieuwsgierig naar het waarom. Ik vraag me af waarom er zo weinig respons op komt. Is het technisch niet haalbaar? Wil niemand eraan? Of zie ik iets anders over het hoofd?
Edwin Schuller

hiskodevries

#1161
Edwin, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg1906494#msg1906494 het probleem is dat nog een stuk of honderd lijst schermen bestaan.
Dus uiteindelijk gaan daar veel uren in zitten. https://waarneming.nl/donate.php
Maar dit staat los van het feit dat individuele waarnemingen ook aangepast moeten worden. Dit laatste blijft een aktie van de gebruiker. In dit geval kiezen sommige voor  escape de ander voor onzeker weer een andere groep voor onzekere escape en een paar die hards voor afkeuren. Allemaal prima.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Citaat van: hiskodevries op december 23, 2015, 16:59:52 PM
Edwin, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg1906494#msg1906494 het probleem is dat nog een stuk of honderd lijst schermen bestaan.
Dus uiteindelijk gaan daar veel uren in zitten. https://waarneming.nl/donate.php
Maar dit staat los van het feit dat individuele waarnemingen ook aangepast moeten worden.

Ah, kijk. Dat klinkt goed! Ik snap ook je bezwaar meteen. Er is niet iets in de code rommelen dat die CDNA status automagisch wordt gezien als "determinatie = onzeker" of "escape = ja" (beetje rommelige formulering maar je snapt denk ik wat ik bedoel)?

@Frank: excuses aanvaard maar help me even... waarvoor precies? Ik weet 't echt niet meer... :)
Edwin Schuller

lupokatja

Citaat van: FrankR op december 23, 2015, 16:08:16 PM
Edwin, men wil blijkbaar de procedure van de CDNA veranderen om het wrn.nl mogelijk te maken een "misschien"-uitspraak van de CDNA, die dus niet binair is, correct op te nemen in de database. ;-)

Dat klopt natuurlijk niet helemaal Frank, de uitspraak zelf is zo binair als wat (zou je zomaar een boolean veld voor kunnen gebruiken), dat er een inhoudelijke motivering bij wordt gegeven verandert daar verder niet zo gek veel aan. Ik denk overigens dat je de uitspraak van het CDNA wel heel optimistisch uitlegt. Aangezien een geval als dit alleen wordt afgewezen als er gegronde redenen zijn om te twijfelen aan een wilde herkomst zou je m.i. beter kunnen spreken van een "waarschijnlijk" uitspraak.

Lützen

Sjaak Schilperoort

Simpel toch? De waarnemer noteert wat hij/zij heeft waargenomen, Waarneming.nl besluit of de waarneming aannemelijk genoeg is om in overzichten te verschijnen. Waarneming.nl neemt de CDNA status automatisch over, dus die wordt voor deze tapuit "door CDNA niet aanvaard". Klaar.

De vraag aan de waarnemers om door het zetten van de ongerelateerd vinkjes voor onzeker of escape de waarneming uit overzichten laten verdwijnen is krom. De term "Afgekeurd" moet verdwijnen, die is lelijk en dekt de lading niet. Voor soorten die de CDNA niet beoordeelt of die niet zijn ingediend kan Waarneming.nl de status "Door Waarneming.nl niet aanvaard" of simpelweg "niet aanvaard" gebruiken.

hiskodevries

CiteerDe waarnemer noteert wat hij/zij heeft waargenomen, Waarneming.nl besluit of de waarneming aannemelijk genoeg is om in overzichten te verschijnen
Dat is precies waar het hele valideren op drijft, ook van soorten die niet door een commissie worden beoordeeld.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Citaat van: Sjaak Schilperoort op december 24, 2015, 09:40:17 AM
Simpel toch? De waarnemer noteert wat hij/zij heeft waargenomen, Waarneming.nl besluit of de waarneming aannemelijk genoeg is om in overzichten te verschijnen. Waarneming.nl neemt de CDNA status automatisch over, dus die wordt voor deze tapuit "door CDNA niet aanvaard". Klaar.

De vraag aan de waarnemers om door het zetten van de ongerelateerd vinkjes voor onzeker of escape de waarneming uit overzichten laten verdwijnen is krom. De term "Afgekeurd" moet verdwijnen, die is lelijk en dekt de lading niet. Voor soorten die de CDNA niet beoordeelt of die niet zijn ingediend kan Waarneming.nl de status "Door Waarneming.nl niet aanvaard" of simpelweg "niet aanvaard" gebruiken.
Niet eens

Voorbeeld;
Op de foto staat bijv een Heggemus, maar jij blijft volharden in bijv Spreeuw. Zelfs na meermalen aanspreken etc. Dan moet zo'n waarneming toch afgekeurd worden? Er staat immers niet op de foto/beschrijving wat je zelf aangeeft dat het is.
Daarom moet afgekeurd zeker blijven bestaan.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

snwja3

Citaat van: Sjaak Schilperoort op december 24, 2015, 09:40:17 AM
Simpel toch? De waarnemer noteert wat hij/zij heeft waargenomen, Waarneming.nl besluit of de waarneming aannemelijk genoeg is om in overzichten te verschijnen. Waarneming.nl neemt de CDNA status automatisch over, dus die wordt voor deze tapuit "door CDNA niet aanvaard". Klaar.

De vraag aan de waarnemers om door het zetten van de ongerelateerd vinkjes voor onzeker of escape de waarneming uit overzichten laten verdwijnen is krom. De term "Afgekeurd" moet verdwijnen, die is lelijk en dekt de lading niet. Voor soorten die de CDNA niet beoordeelt of die niet zijn ingediend kan Waarneming.nl de status "Door Waarneming.nl niet aanvaard" of simpelweg "niet aanvaard" gebruiken.

Eens, iets wat ik in wat andere bewoording ook probeerde aan te geven, maar werd toen af gedaan als geneuzel?
Wietze Janse

Sjaak Schilperoort

Citaat van: jeroenroelofsen op december 24, 2015, 10:42:45 AM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op december 24, 2015, 09:40:17 AM
De term "Afgekeurd" moet verdwijnen, die is lelijk en dekt de lading niet. Voor soorten die de CDNA niet beoordeelt of die niet zijn ingediend kan Waarneming.nl de status "Door Waarneming.nl niet aanvaard" of simpelweg "niet aanvaard" gebruiken.
Niet eens

Voorbeeld;
Op de foto staat bijv een Heggemus, maar jij blijft volharden in bijv Spreeuw. Zelfs na meermalen aanspreken etc. Dan moet zo'n waarneming toch afgekeurd worden? Er staat immers niet op de foto/beschrijving wat je zelf aangeeft dat het is.
Daarom moet afgekeurd zeker blijven bestaan.


"Aanspreken"? Want een niet overtuigende determinatie is wangedrag waar je op moet worden aangesproken?

Niet aanvaarden doe je vanuit de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de overzichten. Afkeuren is een waarde-oordeel over de waarneming en daarmee over de waarnemer. Zo'n confrontatie is niet nodig, en ook niet wenselijk.

jeroenroelofsen

Ja als je je database correct wilt houden, dus met correcte waarnemingen dan moet je mensen aanspreken op mogelijke fouten. Wellicht is aanspreken hierin een beetje verkeerd gekozen, maar je gaat zeker met die persoon het gesprek aan. Daar is het hele comment gebeuren voor bedoeld. Vragen om extra info, aangeven dat een determinatie niet klopt etc.
En blijft de foto/beschrijving, dan wel het geluid niet kloppen met de aangegeven soort, dan kun je er voor kiezen om zo'n waarneming af te keuren.

Heeft niets met een waarde oordeel over de waarnemer te maken, maar puur op basis van de gepresenteerde gegevens.

Dwaalt trouwens nu allemaal wel erg ver af van de Witkruintapuit waar het hier in dit topic over zou moeten gaan.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)