Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: laurent raty op december 21, 2014, 17:06:56 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 21, 2014, 12:19:09 PM

niet goed genoeg voor aanvaarding, ook niet voor 'tapuit spec'.

Hetzelfde geldt voor de twee Belgische gevallen op de kaart, btw--ze werden nooit aanvaard, ook niet als 'tapuit spec'.

zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1712379#msg1712379
Herman van der Meer

laurent raty

Citaat van: HPM op december 21, 2014, 17:43:29 PM
zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1712379#msg1712379
Ja--had dit niet gezien, sorry.
Ik heb de beschrijvingen niet gezien, en ken de exacte redenen niet (in de jaren '90 was ik lid van de CH--het franstalige homologatiecomité--en deze gevallen werden inderdaad door het--nederlandstalige--BAHC behandeld). Maar in het 1993 rapport zie ik toch een aanvarde vorkstaartplevier spec, en in het 1994 rapport een albatros spec. Dus zou ik de niet-aanvaarding van beide gevallen toch als "niet genoeg, ook niet voor zekere leucura/leucopyga" lezen.

laatvlieger

Citaat van: laurent raty op december 21, 2014, 20:31:05 PM
Citaat van: HPM op december 21, 2014, 17:43:29 PM
zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1712379#msg1712379
Dus zou ik de niet-aanvaarding van beide gevallen toch als "niet genoeg, ook niet voor zekere leucura/leucopyga" lezen.

Precies! Herman, deze Belgische gevallen en het Nederlandse geval zijn daarmee niet meer dan een claim. Het kunnen donkere tapuiten zijn geweest, het kunnen ook Merels (of peren) zijn geweest. Je kunt ze daarom niet gelijkwaardig opnemen met de andere claims, waarvan wel duidelijk is dat het echt een donkere tapuit is geweest. Bij vergelijking tussen de gevallen, vind ik dat je daar onderscheid in moet maken. Dat maakt jouw kaartjes een stuk sterker.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op december 21, 2014, 20:44:58 PM
Citaat van: laurent raty op december 21, 2014, 20:31:05 PM
Citaat van: HPM op december 21, 2014, 17:43:29 PM
zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1712379#msg1712379
Dus zou ik de niet-aanvaarding van beide gevallen toch als "niet genoeg, ook niet voor zekere leucura/leucopyga" lezen.

Precies! Herman, deze Belgische gevallen en het Nederlandse geval zijn daarmee niet meer dan een claim. Het kunnen donkere tapuiten zijn geweest, het kunnen ook Merels (of peren) zijn geweest. Je kunt ze daarom niet gelijkwaardig opnemen met de andere claims, waarvan wel duidelijk is dat het echt een donkere tapuit is geweest. Bij vergelijking tussen de gevallen, vind ik dat je daar onderscheid in moet maken. Dat maakt jouw kaartjes een stuk sterker.

Ik zie het nog steeds niet hoor. Allemaal ingediend als Zwarte Tapuit en als Zwarte Tapuit geaccepteerd en later alsnog afgekeurd omdat er nooit rekening was gehouden met de mogelijkheid van een andere zwarte tapuit dan Zwarte en de documentatie onvoldoende was om die andere mogelijkheden (zoals Witkruin) uit te sluiten.
Zoals in dit topic al eerder geciteerd en naar verwezen, zegt de herziening van het geval van Machelen 1973 het zo:

"11580 Zwarte Tapuit Oenanthe leucura
24 jul.1973 Machelen (0)
De uitgebreide notities wijzen eerder op Witkruintapuit Oenanthe leucopyga,
een woestijnsoort die ondermeer in Groot-Brittannie, Duitsland en Spanje
werd vastgesteld. In 1973 dacht waarschijnlijk niemand dat deze standvogel
uit de Sahara wel eens West-Europa kon bereiken. De beschrijving is
helaas dubbelzinnig
."

Geen verschil met de overwegingen en gang van zaken bij de herzieningen elders.
Herman van der Meer

laurent raty

Citaat van: HPM op december 22, 2014, 11:51:09 AMAllemaal ingediend als Zwarte Tapuit en als Zwarte Tapuit geaccepteerd en later alsnog afgekeurd omdat er nooit rekening was gehouden met de mogelijkheid van een andere zwarte tapuit dan Zwarte en de documentatie onvoldoende was om die andere mogelijkheden (zoals Witkruin) uit te sluiten.

Nee, toch.
1973 als Zwarte Tapuit ingediend en als Zwarte Tapuit NIET geaccepteerd. Later herzien, omdat er toen geen rekening was gehouden met de mogelijkheid van een andere zwarte tapuit dan Zwarte, en je weet maar nooit... Dan WEER NIET aanvaardbaar gevonden. Niet als Zwarte, niet als Witkruin, ook niet als Zwarte/Witkruin.
1993 als Zwarte Tapuit ingediend, en ongetwijfeld door het comité met de mogelijkheid van Witkruin in het achterhoofd behandeld. Hier ook, NIET geaccepteerd. Niet als Zwarte, niet als Witkruin, ook niet als Zwarte/Witkruin.

"Dubbelzinnig" is helaas dubbelzinnig--dit zegt niet waarover het comité twijfelde.

meeuwissen

Een kaartje met aanvaarde gevallen van Witkruintapuit en Zwarte Tapuit in Noord-Westeuropa lijkt mij wetenschappelijk wel verantwoord. Zwarte Tapuit spec. bestaat volgens mij niet en kan je beter niet opvoeren.
Het lijkt me ook niet verantwoord om afgewezen gevallen, zoals de Tapuit in Belgie, naar eigen inzicht te interpreteren als
Zwarte Tapuit/Witkruintapuit. Dat levert niet veel nieuwe en mogelijk onjuiste informatie op.
Desalniettemin; met een kaartje van de 4 voorlopige Witkruingevallen kan ik wel mee uit de voeten.
Groet
Guido



HPM

#1056
Hierbij het Noord-Europese kaartje zonder die multi-interpretabele zwarte gaten, dus met alleen de bekende gevallen van Witkruintapuit.
Voor een kaartje in breder verband, maar zonder escapes, zie:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1709833#msg1709833

Herman van der Meer

meeuwissen

Ja, dank je voor de moeite en nu maar Oegstgeest afwachten.
Groet
Guido

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 22, 2014, 23:32:25 PM

Nog een keer ;) .
...
De vogel van Beieren staat als Erster Nachweis voor Duitsland vermeld in het verslag over 1977-86 van het Bundesdeutscher Selteheitenausschuss in Limicola 3 (heft 4): 157-196, 1989; "9-13 mei 1986 Buchenhull, Kreis Eichstatt, Bayern; Fotos; Verh Ornithol Ges Bayern 24: 759-760."
...

Maar is opgenomen in categorie D en behoort daarmee niet tot de Duitse lijst (Barthel & Helbig 2005). Door het geval van 2010 behoort de soort ondertussen wel tot de Duitse lijst, maar dan kan het niet anders dan dat Buchenhull twijfelachtig wild blijft. Anders zou hij niet in D geplaatst zijn.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 22, 2014, 23:32:25 PM
Nog een keer ;) .

De claims van Zwarte dan wel Zwarte/Witkruin van de Benelux staan niet op de nationale lijsten van de betreffende landen en kunnen dus worden weggelaten.

Daarentegen staat er wel officieel een Zwarte/Witkruin op de Ierse lijst (Donegal, 10 juni 1964).
...

Het geval van het Belgische Machelen 1973 staat als afgewezen zowel onder Zwarte als onder Witkruintapuit in de BAHC Database, wat volgens mij betekent dat aangenomen wordt het een van beide was. Dat dt zo is blijkt ook duidelijk uit de tekst bij de herzieningspublicatie van 1996.

Dat Oenanthe leucura/Oenanthe leucopyga niet op de Belgische lijst staat en door een vergelijkbaar geval wel op die van Ierland, betekent dat die landen administratief op verschillende manieren met dat soort gevallen omgaan.
Herman van der Meer

Johan Buckens

Citaat van: HPM op december 23, 2014, 12:54:11 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 22, 2014, 23:32:25 PM
Nog een keer ;) .



Het geval van het Belgische Machelen 1973 staat als afgewezen zowel onder Zwarte als onder Witkruintapuit in de BAHC Database, wat volgens mij betekent dat aangenomen wordt het een van beide was. Dat dt zo is blijkt ook duidelijk uit de tekst bij de herzieningspublicatie van 1996.

Dat Oenanthe leucura/Oenanthe leucopyga niet op de Belgische lijst staat en door een vergelijkbaar geval wel op die van Ierland, betekent dat die landen administratief op verschillende manieren met dat soort gevallen omgaan.

In principe niet, op de Belgische lijst staan b.v. ook vorkstaartpevier spec., pterodroma spec. etc..
De uitleg die staat in het rapport van 1994 is inderdaad verwarrend, ik zoek het even uit.

Is hier, naast het kaartje, al eens een lijstje verschenen met alle (aanvaarde) gevallen van WKT in Europa, met leeftijd en verblijfsduur inbegrepen?


HPM

Citaat van: Johan Buckens op december 23, 2014, 18:01:50 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2014, 12:54:11 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 22, 2014, 23:32:25 PM
Nog een keer ;) .



Het geval van het Belgische Machelen 1973 staat als afgewezen zowel onder Zwarte als onder Witkruintapuit in de BAHC Database, wat volgens mij betekent dat aangenomen wordt het een van beide was. Dat dt zo is blijkt ook duidelijk uit de tekst bij de herzieningspublicatie van 1996.

Dat Oenanthe leucura/Oenanthe leucopyga niet op de Belgische lijst staat en door een vergelijkbaar geval wel op die van Ierland, betekent dat die landen administratief op verschillende manieren met dat soort gevallen omgaan.

In principe niet, op de Belgische lijst staan b.v. ook vorkstaartpevier spec., pterodroma spec. etc..
De uitleg die staat in het rapport van 1994 is inderdaad verwarrend, ik zoek het even uit.

Oenanthe leucura/Oenanthe leucopyga is natuurlijk van een andere orde dan Oenanthe spec.

Citeer

Is hier, naast het kaartje, al eens een lijstje verschenen met alle (aanvaarde) gevallen van WKT in Europa, met leeftijd en verblijfsduur inbegrepen?

Zie het kaartje een paar berichten hogerop. Van de niet-ontsnapte gevallen was alleen Kessingland niet uitgekleurd.
Herman van der Meer

caliprobola

Citaat van: HPM op december 23, 2014, 18:14:53 PM

Oenanthe leucura/Oenanthe leucopyga is natuurlijk van een andere orde dan Oenanthe spec.

Nee hoor, dezelfde orde, met name de orde Passeriformes.

Rob Koelman

Citaat van: HPM op december 23, 2014, 18:14:53 PMOenanthe leucura/Oenanthe leucopyga is natuurlijk van een andere orde dan Oenanthe spec.

Citaat van: caliprobola op december 23, 2014, 18:53:11 PMNee hoor, dezelfde orde, met name de orde Passeriformes.

;D
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Buckens


[/quote]

Het geval van het Belgische Machelen 1973 staat als afgewezen zowel onder Zwarte als onder Witkruintapuit in de BAHC Database, wat volgens mij betekent dat aangenomen wordt het een van beide
[/quote]

In principe niet, op de Belgische lijst staan b.v. ook vorkstaartpevier spec., pterodroma spec. etc..
De uitleg die staat in het rapport van 1994 is inderdaad verwarrend, ik zoek het even uit.
[/quote]

Oenanthe leucura/Oenanthe leucopyga is natuurlijk van een andere orde dan Oenanthe spec.

Citeer

Is hier, naast het kaartje, al eens een lijstje verschenen met alle (aanvaarde) gevallen van WKT in Europa, met leeftijd en verblijfsduur inbegrepen?

Zie het kaartje een paar berichten hogerop. Van de niet-ontsnapte gevallen was alleen Kessingland niet uitgekleurd.
[/quote]

Indien de vogel aanvaard zou geweest zijn als zwarte/witkruin zou het geval als tapuit species in de lijst moeten staan (zoals gevallen van am./az. Goudplevier als 'goudplevier species' vermeld staan).

Ik ben vooral geinteresseerd in verblijfsduur/leeftijd van alle Europese (ook zuid) gevallen. Dat staat toch niet bij de kaartjes? (Of heb ik er een gemist?)

HPM

Citaat van: Johan Buckens op december 23, 2014, 19:49:34 PM
...
Ik ben vooral geinteresseerd in verblijfsduur/leeftijd van alle Europese (ook zuid) gevallen. Dat staat toch niet bij de kaartjes? (Of heb ik er een gemist?)

Leeftijden weet ik van de meeste niet of ik heb het niet genoteerd als dat wel ergens vermeld stond. Van de meeste weet ik ook de verblijfsduur niet. Meestal is er volgens mij maar één datum bekend. Op het kaartje bij dit bericht kan je wel de maanden zien: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1713543#msg1713543
Bedenk wel dat het voor Cyprus om meerdere exemplaren gaat.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 24, 2014, 10:10:13 AM

... in sommige landen wordt geen 'D' gehanteerd maar kiest men gelijk voor 'A' of 'E' (escape), zoals in Nederland; terwijl in andere landen de definitie van 'D' niet eenduidig is en verschillend kan worden geïnterpreteerd.

Ik vind een D-categorie wel goed. Het is een soort parkeerstand voor twijfelgevallen.
Er zou eindelijk eens eenheid moeten komen in de landelijke lijsten, zodat ze allemaal dezelfde taxonomie en categorieën hanteren. Misschien moet de Europese commissie of IOU/IOC maar eens gaan ingrijpen.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 24, 2014, 13:04:49 PM

... met zoveel variatie in interpretatie van zulke 'categorieën' zal afschaffen de best kans bieden om ooit tot iets van uniformiteit te komen ...

Tja, daar heb je het al. Nederland heeft om de een of andere reden geen zin in een categorie D.

"Category D should always be published in the annual report, even if it is not a part of the national list"
Guidelines for Rarities Committees http://www.aerc.eu/guidelines.html
Om dat te kunnen doen moet er natuurlijk wel een categorie D zijn.
Dat Ierland een onderverdeling van D maakt is geen probleem. Het blijft D.
Herman van der Meer

Roland_Wantia

Interessant stuk. Vooral de introductie. Een implicatie ervan is dat iedere vogel ertoe doet. Omdat die nou eenmaal moet worden gecategoriseerd als categorie E alvorens voor altijd te kunnen worden genegeerd. Tenzij later blijkt dat het exemplaar een voorbode bleek te zijn van uitbreiding van de C-lijst.
Groet, Roland

HPM

Citaat van: Roland_Wantia op december 24, 2014, 15:57:50 PM

Interessant stuk. Vooral de introductie. Een implicatie ervan is dat iedere vogel ertoe doet. Omdat die nou eenmaal moet worden gecategoriseerd als categorie E alvorens voor altijd te kunnen worden genegeerd. Tenzij later blijkt dat het exemplaar een voorbode bleek te zijn van uitbreiding van de C-lijst.
Groet, Roland

Het zou niet moeten kunnen dat gevallen op grond van dezelfde omstandigheden door het ene land anders worden geclasseerd dan door het andere (buur-)land en dat door het afwijzen van categorie D het gevaar van schijnzekerheid bestaat. Op grond van twijfels die de Duitsers over de Witkruin van Buchenhull hadden (terecht of niet zou uit documentatie moeten kunnen blijken) hebben ze hem in categorie D geplaatst, terwijl de Nederlanders hem waarschijnlijk een A hadden gegeven omdat Nederland ervoor heeft gekozen om geen D te kennen. Als Nederland al eens twijfelt dan kiezen ze uiteindelijk dus voor de optie die het meest gunstig is voor de lengte van de landelijke lijst, waarmee dan de twijfels verdwijnen.

(Het bericht van Arnoud van vandaag over het geval Buchenhul is verdwenen maar ook het bericht van mij waar hij op reageerde?)
Herman van der Meer

arnoud.vandenberg

Er kunnen weer twee Europese gevallen worden toegevoegd aan het verspreidingskaartje, beide van vogels met (een beetje of veel) wit op de kruin: bij Montpellier in Frankrijk (vanaf 1 mei 2015) en te Winduga in Polen (op 12 mei 2015)...

Vincent Hart

Helaas zijn de tenen van de Franse vogel niet afdoende gedocumenteerd, voor de Poolse vogel is er nog wel hoop.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

meeuwissen

#1072
Winkruintapuit in Winduga, Wloclawek in Polen op 13 mei nog steeds aanwezig. Deze Witkruin ziet er erg goed uit, zelfs gave teentjes!

HPM

Citaat van: meeuwissen op mei 14, 2015, 12:38:30 PM

Winkruintapuit in Winduga, Wloclawek in Polen op 13 mei nog steeds aanwezig. Deze Witkruin ziet er erg goed uit, zelfs gave teentjes!

Voor de Poelgeester Witkruin maakt het geen verschil.
Herman van der Meer

HPM

Is er eigenlijk nog iets gedaan met de verzamelde veertjes van de Witkruintapuit om de mogelijke herkomst te bepalen?

Herman van der Meer

Edwin Schuller

#1075
Citaat van: HPM op juli 13, 2015, 11:16:16 AM
Is er eigenlijk nog iets gedaan met de verzamelde veertjes van de Witkruintapuit om de mogelijke herkomst te bepalen?

Wellicht dat Fred dat weet...? Hier nog meer.

Edit: ik zie dat deze in dit topic al eerder zijn aangehaald (vanaf pagina 37)...
Edwin Schuller

HPM

Dat er veertjes zijn verzameld is duidelijk, maar zijn ze ook onderzocht en wat heeft dat opgeleverd?

Herman van der Meer

HPM

"Determinatie correct, maar er zijn teveel onzekerheden omtrent wilde herkomst dat aanvaarding op de Nederlandse lijst niet gerechtvaardigd is."

http://www.dutchavifauna.nl/records/5?r=29845
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op december 20, 2015, 12:42:04 PM
"Determinatie correct, maar er zijn teveel onzekerheden omtrent wilde herkomst dat aanvaarding op de Nederlandse lijst niet gerechtvaardigd is."

http://www.dutchavifauna.nl/records/5?r=29845

"Knowledge speaks, but wisdom listens.."
(Jimi Hendrix)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op december 20, 2015, 13:10:31 PM
Citaat van: HPM op december 20, 2015, 12:42:04 PM
"Determinatie correct, maar er zijn teveel onzekerheden omtrent wilde herkomst dat aanvaarding op de Nederlandse lijst niet gerechtvaardigd is."

http://www.dutchavifauna.nl/records/5?r=29845

"Knowledge speaks, but wisdom listens.."
(Jimi Hendrix)

"Are you experienced?"
(idem)
Herman van der Meer