In de kaartjes van HPM zie ik twee 'zwarte tapuiten spec' binnen de grenzen van Nederland (oa in 1969). Indien men de autoriteit van dwaalgastencommissies respecteert, dan lijkt me dat onjuist. Immers, anders dan in Britain en nog een paar landen, zijn er in Nederland geen vogels als 'zwarte tapuit spec' aanvaard. Misschien wel als zodanig ingediend maar dat zegt niet zo veel. Als ik me vergis, hoor ik het graag!
Ik begrijp de verwarring, maar op mijn kaartje staat in Nederland maar één 'zwarte' aangegeven. Die van 1976 was niet in Nederland maar in Duitsland. In Knock, een paar kilometer van Delfzijl.
Met 'zwarte' tapuit spec bedoel ik niet Zwarte Tapuit of een ondersoort daarvan maar een overwegend zwartgekleurde tapuit waarvan de soort niet met zekerheid was te bepalen.
Dat geval van Knock is wel opmerkelijk omdat het geloof ik het enige is waarvan Witkruintapuit wordt uitgesloten. Het is ook een verwarrend geval, omdat het in "
Seltene Vogelarten in der Bundesrepublik Deutschland von 1977-1986" (DSK, Limicola 3(1986)4:188) bij de geaccepteerde gevallen staat maar toch onzeker blijft omdat rekening werd gehouden met de mogelijkheid van O. picata (Picatatapuit). De zeldzaamhedencommissie van Niedersachsen was met vier tegen een niet unaniem.
"
Trauersteinschmätzer Oenanthe leucura (1) Niedersachsen: 23.6.1976 Knock,
Kreis Emden (K. Rettig, E. Voß; Vogelkedl. Ber. Nieder-sachsen 10: 56).
Die Beschreibung schließt einen immat. Sahara-steinschmätzer Oe. leucopyga
aus, jedoch nicht ganz eindeutig die im Iran und in Afghanistan lebende
schwarze Unterart opistlzoleuca des Elstersteinschmätzers Oe. picata, die
im Gegensatz zum Trauersteinschmätzer zieht. Diese Möglichkeit wurde auch
bei den meisten anderen mittel- und nordeuropäischen Meldungen nicht
eliminiert bzw. gar nicht erst berücksichtigt. Ein absolut sicherer oder
belegter Nachweis des Trauersteinschmätzers fehlt somit für die
Bundesrepublik."
Het geval wordt in de samenvatting niet als nieuwe soort vermeld maar ik ken geen andere gevallen in Duitsland. De soort staat ook niet in de Duitse meldingslijst en niet in de Duitse checklist. Of dat door die onzekerheid komt of omdat hij later nog eens is herzien en alsnog afgewezen weet ik niet.