Wat ik wel eens mis in de discussie over de WKT in Oegstgeest is een discussie over het gedrag van de dwaalgast.
Zelf vond ik het ongelooflijk knap hoe deze vogel, al dan niet wild, ontsnapt of losgelaten, zich wist te redden.
Wanneer ik oog in oog kom te staan met een dwaalgast is het eerste waar ik op let zijn gedrag.
Ik kan dan uren, soms dagen doorbrengen, als dat tenminste mogelijk is, bij een unieke soort.
Aan de hand van vaak summiere beschrijvingen op waarneming.nl en toegevoegde foto's zijn we veel te weten gekomen over de WKT.
Over eten, slapen, poetsen, schuwheid en ontwijken van katten van de WKT.
Op het contrast tussen het verblijf van een WKT in een woonwijk en een WKT in de duinen, werd amper op ingegaan.
Als ik probeer ook maar iets te weten te komen van bijvoorbeeld de Roze Pelikaan in Callantsoog blijft het bij opmerkingen als "ter plaatse" of i.d.
Ik probeer me voor te stellen hoe deze Pelikaan, al dan niet ontsnapt, aan de kost komt. Zit dat plasje stikvol met vis of wordt ie gevoerd?
Al met al, ik denk dat we veel wijzer kunnen worden als we trachten, ook op deze site, zoveel mogelijk te documenteren over een dwaalgast. Kijken naar een zeldzame vogel, een dwaalgast, zonder een enkel waardeoordeel is best moeilijk.
Groet
Guido