Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Max Berlijn op december 16, 2014, 12:01:00 PM
Nu wordt lijst belang dus uitgelegd als het hebben van een lange lijst. Volgens mij is er geen twitcher in NL die je s'nachts kan wakker maken en die je meteen zijn totaal aantal kan vertellen (nou voorruit een dan). Nee, mensen die blijven onderzoeken wat de mogelijke achtergronden van de Poelgeester en de Amelander zouden kunnen zijn kiezen ervoor om zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen. Niet voor hun lijst maar om het simpele feit dat men gefascineerd (door Herman vast uitgelegd als geobsedeerd) is door het fenomeen "dwaalgast". Zij willen, i.t.t. die, die er na twee postings vanuitgaan "dat die wel ontsnapt zal zijn", wel graag weten of de vogel toch niet op eigen kracht gekomen is. Niets mis mee denk ik. Er zijn inmiddels veel goede theorieën dat dwaalgasten een fenomeen zijn waar meer achter gezocht zou moeten worden dat een toevalligheid, daarnaast is het gewoon LEUK!(in ieder geval leuker dan de hele dag een forum volposten)

Nee  Max, het IS niet leuk. JIJ VINDT het leuk en van mij mag je dat vinden, maar kennelijk mogen mensen die het niet leuk vinden dat niet. Het vijanddenken komt niet van mijn kant.
Overigens heb ik mbt de Witkruintapuit beduidend meer tijd besteedt aan het uitzoeken en in beeld brengen van wat er over de soort als dwaalgast bekend is dan aan het posten in dit topic.

Herman van der Meer

Jan van der Laan

Je snapt het niet, ik ga toch ook niet bij de soortgroep Zakdragers zitten posten dat ik dat een stomme hobby-beoefening vind? (bij wijze van spreken dan want dat vind ik in het echt niet).

Of iemands muzieksmaak veroordelen? Ik zie geen verschil met jouw "...maar kennelijk mogen mensen die het niet leuk vinden dat niet.."

Ik vind dergelijke veroordelingen van iemands hobby hier niet thuis horen. En dat is waar ik fel op reageer. En zal blijven doen. Ieder zijn hobby en ieder zijn smaak.

En over je uitzoekwerk: een abonnement op DB en de boeken Rare Bird in Britain and Ireland van Dymond en Rare Birds where and when van Russel Slack hadden je een hoop gezoek bespaard. Lees: in 10 minuten gepiept.

BramtK

Uhm Jan, we zijn hier met een grote groep mensen, maar niet iedereen staat er hetzelfde in. Ik heb hier ook mijn plekje en dat zal ik met hand en tand verdedigen tegen andersdenkenden.  8)  Of weet je wat, ik accepteer dat die mensen er ook zijn, maar dat mag dan wel twee kanten op. Snap je!? Group hug!
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan van der Laan

Bram, ik vond het prima dat er kritiek wordt geleverd als twitchers zich misdragen of zich van hersenkronkels bedienen.
En daar zal dan de de discussie ook hoog oplopen, maar het wezenlijke van iemands hobby dient gerespecteerd te worden.

Wat dat betreft vond ik de uitzending in de Wereld Draait Door een klassieker: eerst de vogelaars die over een hobby mochten praten, daarna een stel meiden die gek waren van One Direction en tussen de bedrijven door Giel Belen die over muziek vertelde. Allemaal gepassioneerde mensen die gepassioneerd over hun hobby/passie kwamen vertellen. En dat straks weer tienduizend(en) gillende meiden hier voor mijn werk de weg naar het station blokkeren als One Direction optreedt in de Ziggo Dome neem ik voor lief. Mijn sympathie hebben ze.

Max Berlijn

CiteerNee  Max, het IS niet leuk. JIJ VINDT het leuk en van mij mag je dat vinden
deze zin zegt genoeg over hoe je in een discussie kan zitten en wat voor authoriteit je jezelf aan kan meten als je maar ruim 16.000 postings plaatst.
Zo, nu zal er wel snel een slotje aankomen en vervolgens zullen al de laatste postings verdwijnen..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op december 16, 2014, 13:17:01 PM
Je snapt het niet, ik ga toch ook niet bij de soortgroep Zakdragers zitten posten dat ik dat een stomme hobby-beoefening vind? (bij wijze van spreken dan want dat vind ik in het echt niet).

Of iemands muzieksmaak veroordelen? Ik zie geen verschil met jouw "...maar kennelijk mogen mensen die het niet leuk vinden dat niet.."
Ik vind dergelijke veroordelingen van iemands hobby hier niet thuis horen. En dat is waar ik fel op reageer. En zal blijven doen. Ieder zijn hobby en ieder zijn smaak.


Het idee dat ik iemands hobby veroordeel zit vastgeroest in jouw hoofd en is nergens op gebaseerd.
Het is mijn hobby niet om achter zeldzame vogels aan te rijden, maar dat betekent toch niet dat ik het veroordeel dat jij dat wél doet? Een paar jaar geleden heb ik in een ander topic eens tegen iemand gezegd dat hij een van die mensen is die het twitchen een slechte naam bezorgt. Dat lijkt mij een goede samenvatting van mijn opvatting, maar jij kan niet anders dan er een vijand in ontdekken.  Mensen met aan andere hobby en mening dan jij worden door jou en enkele anderen hier voortdurend belasterd en 'gecriminaliseerd'.
Niemand zal er slechter van worden als die mensen gewoon met rust worden gelaten, en velen zullen er beter van kunnen worden.



Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Max Berlijn op december 16, 2014, 14:41:27 PM
CiteerNee  Max, het IS niet leuk. JIJ VINDT het leuk en van mij mag je dat vinden
deze zin zegt genoeg over hoe je in een discussie kan zitten en wat voor authoriteit je jezelf aan kan meten als je maar ruim 16.000 postings plaatst.
Zo, nu zal er wel snel een slotje aankomen en vervolgens zullen al de laatste postings verdwijnen..

En dan heb jij weer je zin.
Je reactie is ook weer een mooi voorbeeld van een drogreden. Mijn aantal postings wordt bij lange na niet bepaald door discussies als dit, maar ik denk de jouwe wel, want veel meer doe je hier niet.

Herman van der Meer

Jan van der Laan

#997
Mensen met aan andere hobby en mening dan jij worden door jou en enkele anderen hier voortdurend belasterd en 'gecriminaliseerd'.
Niemand zal er slechter van worden als die mensen gewoon met rust worden gelaten, en velen zullen er beter van kunnen worden.


Dit vind ik echt de limit!
Zoek eens naar de betekenis van belasteren en criminaliseren en lees dan nogmaals wat je hier zegt. Wat een beschuldiging.
En dan ook nog de term voortdurend gebruikend, je moet jezelf echt eens na laten kijken.

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op december 16, 2014, 14:50:20 PM
Mensen met aan andere hobby en mening dan jij worden door jou en enkele anderen hier voortdurend belasterd en 'gecriminaliseerd'.
Niemand zal er slechter van worden als die mensen gewoon met rust worden gelaten, en velen zullen er beter van kunnen worden.


Dit vind ik echt de limit!
Zoek eens naar de betekenis van belasteren en criminaliseren en lees dan nogmaals wat je hier zegt. Wat een beschuldiging.
En dan ook nog voortdurend, je moet jezelf echt eens na laten kijken.

QED
Herman van der Meer

Jan van der Laan

Dus jij mag alles zeggen, anderen niet!

QED, Herman, QED.

BramtK

Citaat van: Jan van der Laan op december 16, 2014, 14:28:38 PM
Bram, ik vond het prima dat er kritiek wordt geleverd als twitchers zich misdragen of zich van hersenkronkels bedienen.
En daar zal dan de de discussie ook hoog oplopen, maar het wezenlijke van iemands hobby dient gerespecteerd te worden.
...


Doen we Jan, dat respecteren, maar (sorry dat ik erop terug kom) ik vind wel dat we op enig moment elkaar moeten kunnen vinden in bepaalde essentiele vragen, zoals die ring om die poot van die Amelander. Als we het daar niet over eens worden, dan komen we ook niet verder in ons denken over deze gevallen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan van der Laan

Mee eens Bram. Voor mij is die ring essentieel in die zin om te bepalen of het een illegale vogel is of een legale ontsnapte kooivogel. Maar er is echt niemand meer die twijfelt of het een ring is.

Rob Koelman

Citaat van: gerdwichers8 op december 16, 2014, 17:45:07 PM..of diezelfde persoon heeft hier in NL een wilde gevangen; een rotte uit de kooi ontringd, en, om het lijstbelang of weet ik veel wat dwars te zitten, heeft ie de wilde geknijpringd.

Alleen, denk ik dat dat waar is.

:duim:

Zo zie je maar weer, discussies kunnen wel degelijk leuk zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

meeuwissen

#1003
Wat ik wel eens mis in de discussie over de WKT in Oegstgeest is een discussie over het gedrag van de dwaalgast.
Zelf vond ik het ongelooflijk knap hoe deze vogel, al dan niet wild, ontsnapt of losgelaten, zich wist te redden.
Wanneer ik oog in oog kom te staan met een dwaalgast is het eerste waar ik op let zijn gedrag.
Ik kan dan uren, soms dagen doorbrengen, als dat tenminste mogelijk is,  bij een unieke soort.

Aan de hand van vaak summiere beschrijvingen op waarneming.nl en toegevoegde foto's zijn we veel te weten gekomen over de WKT.
Over eten, slapen, poetsen, schuwheid en ontwijken van katten van de WKT.
Op het contrast tussen het verblijf van een WKT in een woonwijk en een WKT in de duinen, werd amper op ingegaan.
Als ik probeer ook maar iets te weten te komen van bijvoorbeeld de Roze Pelikaan in Callantsoog blijft het bij opmerkingen als "ter plaatse" of i.d.
Ik probeer me voor te stellen hoe deze Pelikaan, al dan niet ontsnapt, aan de kost komt. Zit dat plasje stikvol met vis of wordt ie gevoerd?
Al met al, ik denk dat we veel wijzer kunnen worden als we trachten, ook op deze site, zoveel mogelijk te documenteren over een dwaalgast. Kijken naar een zeldzame vogel, een dwaalgast, zonder een enkel waardeoordeel is best moeilijk.
Groet
Guido

Yeronimo

Citaat van: Jaap Denee op december 16, 2014, 09:46:36 AM
Je kunt hier natuurlijk op gaan happen, maar ik zou het niet doen.

'Daar gaan we weer...' had ook een zin geweest die er had kunnen staan  :rolleyes:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

cursorius

Kan er niet een speciaal topic worden gemaakt voor Herman, Bram, Max, Jan, Rob en andere vrijwilligers waar ze hun continue bullshit kunnen spuien en de gewone lezer weer normaal de topics kan gaan volgen want ik weet zeker dat 90% door deze mensen afhaakt. Jan en Max, ik ken jullie goed en persoonlijk maar hou toch eens de eer aan jezelf.

Jan van der Laan

Citaat van: cursorius op december 17, 2014, 15:18:03 PM
Kan er niet een speciaal topic worden gemaakt voor Herman, Bram, Max, Jan, Rob en andere vrijwilligers waar ze hun continue bullshit kunnen spuien en de gewone lezer weer normaal de topics kan gaan volgen want ik weet zeker dat 90% door deze mensen afhaakt. Jan en Max, ik ken jullie goed en persoonlijk maar hou toch eens de eer aan jezelf.
Ik moet je gelijk geven. Ik zal mijn leven beteren.

HPM

Ook ik zou heel graag op een normale manier topics willen kunnen volgen en aan de discussies kunnen meedoen. Dus zonder telkens te worden onderbroken door dat gesodemieter van persoonlijke aanvallen door telkens diezelfde paar mensen.
Als ik in een discussie ineens persoonlijk word aangevallen, zal ik reageren als er niemand anders is die het probleem wenst op te lossen.

Als iedereen gewoon accepteert dat niet iedereen hetzelfde doet en denkt als jij, is er niets aan de hand.
Als jij denkt dat jouw geloof het enige ware is en je alles wat daarvan afwijkt onderuitschoffelt, zal je nooit een stap verder komen.
In een discussie als deze over de Witkruintapuiten weet iedereen in principe hetzelfde en niemand weet hoe het zit. De een belicht het van de ene kant en de ander van een andere kant. Iedereen kan daarvan leren en er zijn conclusies uit trekken.
Dicussieren doe je om er wijzer van te worden.
Herman van der Meer

Steven Wytema

geinig, dat verschil tussen de opmerking van Jan ( :duim: ) en HPM ( :-\ )
Steven Wytema


laatvlieger

Citaat van: HPM op december 17, 2014, 16:38:58 PM
Ook ik zou heel graag op een normale manier topics willen kunnen volgen en aan de discussies kunnen meedoen. Dus zonder telkens te worden onderbroken door dat gesodemieter van persoonlijke aanvallen door telkens diezelfde paar mensen.
Als ik in een discussie ineens persoonlijk word aangevallen, zal ik reageren als er niemand anders is die het probleem wenst op te lossen.

Als iedereen gewoon accepteert dat niet iedereen hetzelfde doet en denkt als jij, is er niets aan de hand.
Als jij denkt dat jouw geloof het enige ware is en je alles wat daarvan afwijkt onderuitschoffelt, zal je nooit een stap verder komen.
In een discussie als deze over de Witkruintapuiten weet iedereen in principe hetzelfde en niemand weet hoe het zit. De een belicht het van de ene kant en de ander van een andere kant. Iedereen kan daarvan leren en er zijn conclusies uit trekken.
Dicussieren doe je om er wijzer van te worden.

Zonder al de bovenstaande reacties te lezen, denk ik dat je gelijk hebt (misschien niet met alles, maar ongetwijfeld voor een deel). Maar dat hebben de anderen ongetwijfeld ook!

Daar gaat geen "winnaar" of "verliezer" uit komen, geen gelijk hebben, of gelijk krijgen... dus zonde van alle energie!

Dus wat mij betreft gaan we gewoon weer lekker over vogels ouwehoeren. Ook op het scherpste van de snede, dat mag best, iedereen hoeft het zeker niet met elkaar eens te zijn of te worden! En dat daarbij af en toe mensen zich bij aangevallen voelen hoort er blijkbaar bij. Ook daar moeten we niet al te moeilijk over doen en zeker geen pagina's mee gaan vullen. Even thuis hardop vloeken, een schop op de vloer, en hop.. weer door! Lekker de ander met argumenten neersabelen!

Herman en Jan en alle anderen, jullie inhoudelijke bijdragen worden zeer gewaardeerd! Steek daar ajb al je energie in! Schrijf eventueel eens samen een artikeltje met bijvoorbeeld voors en tegens! Leuk!

En nu terug naar de Tapuit!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rick van der Weijde

Citaat van: laatvlieger op december 17, 2014, 17:08:32 PM
En nu terug naar de Tapuit!

Uhm, dat gaat dus niet meer Wouter. Hij is kwijt...  ;)
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

cursorius

Citaat van: HPM op december 17, 2014, 16:38:58 PM
Ook ik zou heel graag op een normale manier topics willen kunnen volgen en aan de discussies kunnen meedoen. Dus zonder telkens te worden onderbroken door dat gesodemieter van persoonlijke aanvallen door telkens diezelfde paar mensen.
Als ik in een discussie ineens persoonlijk word aangevallen, zal ik reageren als er niemand anders is die het probleem wenst op te lossen.

Als iedereen gewoon accepteert dat niet iedereen hetzelfde doet en denkt als jij, is er niets aan de hand.
Als jij denkt dat jouw geloof het enige ware is en je alles wat daarvan afwijkt onderuitschoffelt, zal je nooit een stap verder komen.
In een discussie als deze over de Witkruintapuiten weet iedereen in principe hetzelfde en niemand weet hoe het zit. De een belicht het van de ene kant en de ander van een andere kant. Iedereen kan daarvan leren en er zijn conclusies uit trekken.
Dicussieren doe je om er wijzer van te worden.

Naar anderen wijzen van HIJ begon heeft geen zin. Als mijn kinderen ruzie maken zeggen ze dat ook. Mijn reactie daarop is: kan me niet schelen WIE er begon maar IK eindig hem!

BramtK

Heel goed Leo, de storm was al lang en breed over, ik had 'm min of meer veroorzaakt (excuus nogmaals), maar gelukkig werden we het wel eens over het feit dat die Amelander een ring draagt, en nu kom jij de boel even nieuw leven in blazen.  ;)  Je hebt vast het idee dat je boven de rest staat. Ik zou zeggen, houd de eer aan jezelf.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Herman van der Meer

Max Berlijn

Leo, ik wil er niet debet aan zijn dat men dit forum niet leest. Ik ga me tot feitelijkheden beperken en probeer me niet meer te laten verleiden tot andere discussies.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

#1015
Ik heb maar eens een tenencompilatie gemaakt met de staat aan het begin en aan het eind van het verblijf in Poelgeest en met normale tenen van exemplaren uit Marokko.
Zoek de verschillen.

Herman van der Meer

meeuwissen

Citaat van: HPM op december 18, 2014, 12:53:05 PM
Ik heb maar eens een tenencompilatie gemaakt met de staat aan het begin en aan het eind van het verblijf in Poelgeest en met normale tenen van exemplaren uit Marokko.
Zoek de verschillen.
Fraaie compilatie Herman, als toevoeging ook een tenenplaatje van de aanvaarde WKT in september 2010 in Wremen Duitsland.
Groet Guido

meeuwissen

#1017
en hoe tam kan een WKT zijn.  Foto van september 2010 Wremen Duitsland
Groet

HPM

Citaat van: meeuwissen op december 18, 2014, 15:48:20 PM
Citaat van: HPM op december 18, 2014, 12:53:05 PM

Ik heb maar eens een tenencompilatie gemaakt met de staat aan het begin en aan het eind van het verblijf in Poelgeest en met normale tenen van exemplaren uit Marokko.
Zoek de verschillen.
Fraaie compilatie Herman, als toevoeging ook een tenenplaatje van de aanvaarde WKT in september 2010 in Wremen Duitsland.
Groet Guido

De Deense, Duitse en Portugese heb ik al eerder in een compilatie gezet.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1711999#msg1711999
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: meeuwissen op december 18, 2014, 16:21:44 PM
en hoe tam kan een WKT zijn.  Foto van september 2010 Wremen Duitsland
Groet


Ik geloof niet dat dit veel zegt over de tamheid Guido: tapuiten (ook gewone) zitten graag op verhogingen in het landschap. Bijv. op de telpost Loozerheide zijn dat behalve statieven ook vaak stoeltjes en auto's.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'