Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Het is Kruintje helemaal niet. Deze heet Calimero!  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

lesley van loo

Ik ben er die donderdag middag geweest en er liepen toen nog een aantal mensen.
Ook was de aardige meneer er die er elke dag langsfiets (van de laatste waarneming in de ochtend en waarvan ik de naam even niet meer weet).
Ik ga er vanuit dat die ook vrijdag nog wel heeft gekeken/gezocht maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Zou wel raar zijn als de tapuit ca. 2 maanden op dezelfde plaats slaapt en nu opeens een ander bedje heeft gezocht.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Rob Koelman

Toevallig is ongeveer tegelijkertijd met het verdwijnen van de witkruintapuit De Sint teruggereisd naar Spanje. Zou ons tapuitje (als verstekeling) de boot terug hebben genomen?...
Met vriendelijke groet, Rob

Fred Klootwijk

#963
Ik kreeg van Edwin de vraag of WKT niet meer ter plaatse is
Het aangepaste antwoord ook maar even hier....

Hoi Edwin en natuurlijk alle andere Kruinaanhangers,

Ja WKT is niet meer te vinden.....maar zonder hard bewijs want dat heb ik niet.
Waar hij is? Ik weet het niet..... In ieder geval: ik heb hem niet meer gezien sinds de ochtend van 4 december zie mijn laatste verhaal op waarneming.nl. Ik kom er bijna iedere dag langs en kijk dan of ie er nog is, ik zag hem op die ochtend van 4 dec. in een flits maar schonk er weinig aandacht aan. Ik wacht dan altijd af of anderen hem op die dag melden en indien dat het geval is meld ik hem zelf meestal niet meer..
Toen niemand hem op 4 december gemeld had ben ik weer gaan zoeken. Ik had het toch wel goed gezien vanmorgen? Er waren toen zeker 5 fotografen en vogelaars aan het zoeken geweest. Ik ben tot donker gebleven. Ik ken alle plekken waar hij kan zijn maar helaas niets meer....stilte op Clusiushof. Ik heb in de avond de laatste melding gedaan.

Op 5 december en de dagen erna is er door mij en vele andere locals nog regelmatig gezocht. Ook buurtbewoners die ik ken en hem iedere dag zagen hebben hem niet meer gezien op de bekende plekken. Ze zouden mij bij iedere waarneming direct bellen.
Dat er nu op Facebook iemand is die hem op 5 december heeft gezien kan natuurlijk best waar zijn....maar te bewijzen ? Is de Foto van 5 december? Vergissing? Wens is de vader van de gedachte?
Het zou echt leuk zijn en een mooi Sinterklaas cadeau....dan is WKT er een dag langer geweest.

Gisteren dinsdag 9 december ben ik samen met Sam Gobin nogmaals op alle plekken geweest inclusief slaapplaats, daar waren wel veel uitwerpselen en veertjes. Helaas ook in de bosjes in de goten was nergens een spoor (ook geen lijk) van Kruintje. We hebben toen samen besloten dat hij echt weg is.....
De laatste foto's van Roland Wantia op 2 dec. en Rob Floor op 3 dec. zijn prachtig.

In NRC een goed verhaal...zag ik net via de Facebook pagina.
Ook in de plaatselijke Oegstgeester Courant stond een artikeltje (zie foto). Ze hadden mijn tekst overgenomen van waarneming.

Natuurlijk hoop ik op terugkeer van WKT die heel veel vogelaars en omwonenden veel plezier heeft bezorgd maar ik vrees het ergste.
Dat sommige discussies op DB en forum soms te ver gingen was wat jammer....daarom schreef ik...denk niet wit, denk niet zwart...het was toch gewoon een mooi ZWART WIT vogeltje of ie nou uit een kooi kwam, uit Afrika is komen vliegen of met een bootje meegevaren is...wat maakt het uit....hij hielt in ieder geval velen lekker bezig.
Geniet gewoon van dit mooie soort in Nederland...hij had geen ringetje! Ik wens de deskundigen van CDNA veel wijsheid met hun beslissing. Afwachten maar......en we missen Kruintje, Calimero, Cluus, WKT in Oegstgeest....hij kreeg veel namen.
De buurt heeft er een goede herinnering aan, dat weet ik zeker na gesprekken met omwonenden van het Clusiushof. Ook dank voor de geweldige, spontane medewerking op velerlei manieren.....bedankt Poelgeest bewoners.

En voor iedereen: blijf opletten, altijd en overal, want dromen komen soms uit.


Vr. Groet

Fred Klootwijk

HPM

Citaat van: Fred Klootwijk op december 10, 2014, 20:55:04 PM
...
Op 5 december en de dagen erna is er door mij en vele andere locals nog regelmatig gezocht. Ook buurtbewoners die ik ken en hem iedere dag zagen hebben hem niet meer gezien op de bekende plekken. Ze zouden mij bij iedere waarneming direct bellen.
Dat er nu op Facebook iemand is die hem op 5 december heeft gezien kan natuurlijk best waar zijn....maar te bewijzen ? Is de Foto van 5 december? Vergissing? Wens is de vader van de gedachte?
...

Het was mij ook niet duidelijk of die foto op facebook van de genoemde datum is.
Herman van der Meer

Fred Klootwijk

#965

Laatste keer 5 december of een dag eerder ...... Hij is nu in ieder geval al dagen niet gezien en er is veel gezocht door locals en bewoners.

Mijn laatste waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96338566

Edwin Schuller

Citaat van: Fred Klootwijk op december 10, 2014, 21:38:11 PM
...
Mijn laatste waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96338566

Ha Fred, bedankt voor de info. Ik ben bang dat 't nu dan toch echt einde WKT is en inderdaad zoals je al schreef: afwachten maar wat het CDNA besluit.
Edwin Schuller

JRoosma

Citaat van: Jaap Denee op december 05, 2014, 22:17:55 PM

Bewerkingen met detailuitsneden van de originele foto's van de Witkruintapuit van Ameland staan achter deze link:

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=pic&gal=4


Nog 2 foto's (meer is er niet) onder dezelfde link.
Jaring Roosma

BramtK

Grappig dat er dan nog twijfel bestaat of het wel een ring is. Die lijstjes maken dat sommige mensen niet meer helemaal helder zien.  ::)
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan van der Laan

Als jij kan noemen waar dat gebeurt, wie dat zijn en wat de lijstbelangen zijn van deze mensen, dat zou heel knap zijn.

Bij mijn weten was dat alleen Marc Guyt die op de DB-site zijn twijfels hardop uitsprak en dat was naar aanleiding van de eerste foto. En Marc heeft geen lijstbelang, dat zal hem een zorg zijn. Hij is wel een uitstekende fotograaf die ook veel aan fotobewerking doet, dus beschouw het maar als beroepsmatige interesse.

HPM

#970
Citaat van: BramtK op december 16, 2014, 08:24:24 AM

Grappig dat er dan nog twijfel bestaat of het wel een ring is. Die lijstjes maken dat sommige mensen niet meer helemaal helder zien.  ::)

Het gaat erom hoe je er toch een wilde van kan maken. Een knijpring staat een wilde herkomst niet in de weg en zelfs bij een vaste voetring is er wel een mouw aan te passen. Geen ring is uiteraard het meest gunstig, dus iets om de poot niet als een ring herkennen kan een groot voordeel zijn.
Maar uiteindelijk gaat het niet om die Amelander maar om de Poelgeester. Dat is de echt belangrijke, want de eerste en wél door íedereen' gezien. De Amelander laat zien dat er mogelijkheden zijn die bij de Poelgeester hevig werden bestreden. Zoals een mogelijke herkomst uit gevangenschap.
Herman van der Meer

Jaap Denee

Je kunt hier natuurlijk op gaan happen, maar ik zou het niet doen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ted van der Knaap

Citaat van: Jaap Denee op december 16, 2014, 09:46:36 AM
Je kunt hier natuurlijk op gaan happen, maar ik zou het niet doen.

fijn om te weten....!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jan van der Laan

Herkomst uit gevangenschap wordt van de Poelgeester vogel wordt ook niet bestreden, want is niemand die dat 100% uitsluit. De argumenten echter die gebruikt worden om aan te tonen dat de vogel ontsnapt is, zoals gedrag, biotoopkeuze, leeftijd, timing van rui en de toestand van de poten, zijn elk niet uniek voor vogels uit gevangenschap.
De optelsom van deze kan wel voor een zeldzaamhedencommisse het argument zijn om de vogel het nadeel van de twijfel te geven.

Dat sommigen van jullie graag psychologie willen bedrijven en bepaalde kenmerken zien bij sommige waarnemers cq twitchers lijkt me zeer glad ijs en ik zou jullie met klem willen verzoeken dergelijke discussies aan professionele psychologen over te laten.

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op december 16, 2014, 09:56:32 AM
..
Dat sommigen van jullie graag psychologie willen bedrijven en bepaalde kenmerken zien bij sommige waarnemers cq twitchers lijkt me zeer glad ijs en ik zou jullie met klem willen verzoeken dergelijke discussies aan professionele psychologen over te laten.

Ik heb nog geen professionele psycholoog kunnen vinden die zich bezig houdt met de psychologie van sommige waarnemers cq twitchers. Ik zal eens zien of ik een student zover kan krijgen dat hij op dat onderwerp gaat afstuderen. Eentje uit Tilburg of zo.
Tot die tijd zullen we het ons moeten behelpen met psychologie van de koude grond.
Herman van der Meer

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

DuDe

Citaat van: Jaap Denee op december 16, 2014, 10:10:40 AM
Vat geen kou.

Citaat van: Jaap DeneeJe kunt hier natuurlijk op gaan happen, maar ik zou het niet doen.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Max Berlijn

Mensen, die tapuit gaat niks worden, te veel zaken met een ? aan het beest zelf en daarnaast die (raar) geringde vogel op Ameland in het zelfde jaar. Kruis erover. Echter ik blijf me verbazen over het steeds aanvoeren van "lijstbelang" bij die, die de achtergronden bij deze soort/gevallen willen blijven onderzoeken. Belang heb je alleen als je er t.o.v. van andere waarnemers er op vooruit gaat omdat jij de vogel wel hebt gezien en een ander niet. Dat is toch helemaal niet het geval bij de WKT. Iedereen er een bij of er een af heeft niets met een "belang" te maken.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jaap Denee

Citaat van: DuDe op december 16, 2014, 10:24:59 AM
Citaat van: Jaap Denee op december 16, 2014, 10:10:40 AM
Vat geen kou.

Citaat van: Jaap DeneeJe kunt hier natuurlijk op gaan happen, maar ik zou het niet doen.


Dank je, Rineke en of Axel. Het is inderdaad beter helemaal weg te blijven hier.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jan van der Laan

Citaat van: Max Berlijn op december 16, 2014, 10:31:07 AM
Mensen, die tapuit gaat niks worden, te veel zaken met een ? aan het beest zelf en daarnaast die (raar) geringde vogel op Ameland in het zelfde jaar. Kruis erover. Echter ik blijf me verbazen over het steeds aanvoeren van "lijstbelang" bij die, die de achtergronden bij deze soort/gevallen willen blijven onderzoeken. Belang heb je alleen als je er t.o.v. van andere waarnemers er op vooruit gaat omdat jij de vogel wel hebt gezien en een ander niet. Dat is toch helemaal niet het geval bij de WKT. Iedereen er een bij of er een af heeft niets met een "belang" te maken.

inderdaad Max, en ik begrijp dat psychologische mechanisme ook niet (maar ik ben dan ook niet afgestudeerd in klinische psychologie, maar in cognitieve psychologie).
Van de kouwe grond weet ik er wel een die wellicht duidelijkheid verschaft en dat is het gezegde "Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten". B)

BramtK

Ach ja, dat is mijn hypothese, dat mensen niet onder ogen willen zien dat een vogel een ring heeft omdat ze nu eenmaal een lange lijst wensen. Ik denk dat dat belang ook maakt dat dit soort discussies zo snel aanbranden. Excuus!
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan van der Laan

Het aanbranden heeft er eerder mee te maken dat er van een bepaalde groep mensen al dan niet moedwillig een verkeerd beeld wordt geschetst.

BramtK

Nee hoor, lees de topics nog maar eens na.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op december 16, 2014, 11:11:14 AM

Het aanbranden heeft er eerder mee te maken dat er van een bepaalde groep mensen al dan niet moedwillig een verkeerd beeld wordt geschetst.

De spijker op de kop!
Schreef jij net niet iets over een waard?
Herman van der Meer

Jan van der Laan

#985
Echt wel, lees dit topic en de andere topics waarin een zeldzame soort figureert er maar op na.

Jan van der Laan

Citaat van: HPM op december 16, 2014, 11:26:43 AM
Citaat van: Jan van der Laan op december 16, 2014, 11:11:14 AM

Het aanbranden heeft er eerder mee te maken dat er van een bepaalde groep mensen al dan niet moedwillig een verkeerd beeld wordt geschetst.

De spijker op de kop!
Schreef jij net niet iets over een waard?

Jij Herman, jij bent de gene die altijd voorop staat als jij iets negatiefs over twitchers kan zeggen. Je kunt er niet over uit dat er mensen zijn met andere hobby dan jij.
Maar goed dit is jouw topic, het is jouw forum, ik zou zeggen ga de geraniums eens water geven!

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Max Berlijn

#988
Nu wordt lijst belang dus uitgelegd als het hebben van een lange lijst. Volgens mij is er geen twitcher in NL die je s'nachts kan wakker maken en die je meteen zijn totaal aantal kan vertellen (nou voorruit een dan). Nee, mensen die blijven onderzoeken wat de mogelijke achtergronden van de Poelgeester en de Amelander zouden kunnen zijn kiezen ervoor om zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen. Niet voor hun lijst maar om het simpele feit dat men gefascineerd (door Herman vast uitgelegd als geobsedeerd) is door het fenomeen "dwaalgast". Zij willen, i.t.t. die, die er na twee postings vanuitgaan "dat die wel ontsnapt zal zijn", wel graag weten of de vogel toch niet op eigen kracht gekomen is. Niets mis mee denk ik. Er zijn inmiddels veel goede theorieën dat dwaalgasten een fenomeen zijn waar meer achter gezocht zou moeten worden dat een toevalligheid, daarnaast is het gewoon LEUK!(in ieder geval leuker dan de hele dag een forum volposten)

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

BramtK

Citaat van: Max Berlijn op december 16, 2014, 12:01:00 PM
...Zij willen, i.t.t. die, die er na twee postings vanuitgaan "dat die wel ontsnapt zal zijn", wel graag weten of de vogel toch niet op eigen kracht gekomen is. Niets mis mee denk ik. ...


Maar Max, dat wil ik ook graag weten! Ik denk wel dat het zinnig is om onder ogen te zien dat die Amelander een ring om heeft, nog even los van de vraag wat dat voor een ring is, al denk ik dat die ring erop duidt dat de vogel uit gevangenschap afkomstig is. Voor mij persoonlijk heeft dat niet veel betekenis voor Oegstgeester, beide gevallen vind ik zo onwaarschijnlijk dat ik niet direct een verband zie, maar jij weet natuurlijk meer dan ik van officiele aanvaardingskwesties. Ook wel weer typerend dat mensen hier worden weggezet als 'die zullen wel denken dat de vogel ontsnapt is', dat wordt zo extreem snel geroepen. Daar moet toch ook iets achter zitten.
Groeten,

Bram ter Keurs