Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

lupokatja

Citaat van: Jan van der Laan op november 12, 2014, 20:37:52 PM
Citaat van: lupokatja op november 12, 2014, 18:59:50 PM
..., maar ik vind het dus juist vreemd dat die is afgewezen op grond van een waarneming van een geringde vogel dagen later honderd kilometer verderop. Ik denk niet dat er iemand is die met enige precisie kan inschatten wat de kans is dat het een een dezelfde vogel betrof.
Lutzen
Voorbeelden legio: de Grote kanoet van de Oostvaardersdijk werd teruggevonden in de Putten bij Camperduin. En de Renvogel van Camperduin werd teruggevonden op Texel. De Audouins Meeuw van Zeeland in Engeland en als klap op de vuurpijl: de eerste Stejnegeri RBTapuit in NL (Texel) werd teruggevonden honderden kilometers verderop in een ander land (Portland)!

Ik zeg niet dat het onmogelijk is dat het dezelfde vogel betreft, misschien is het zelfs wel waarschijnlijk, maar je zult toch moeten toegeven dat het inschatten van die kans toch vooral natte-vinger-werk en onderbuik-gevoel is. Als je aanneemt dat hier helemaal geen wilde Azuurmezen kunnen komen is het natuurlijk al een stuk eenvoudiger....

Lutzen

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2014, 22:32:34 PM
Citaat van: HPM op november 12, 2014, 21:32:40 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2014, 20:36:21 PM

Op een inhoudelijk verhaal ga ik met liefde inhoudelijk in. Dit is gezwets.

Dan zijn er twee mogelijkheden die meer voor de hand liggen:
- Je reageert niet
- Je geeft het goede voorbeeld door iets inhoudelijks te melden.
Haha, advies van jou om niet te reageren?  ;D
Ik laat inhoudelijk zien dat Eric Jan geen coherent verhaal heeft, vervolgens heet dat 'taalspelletjes' als het Eric Jan het te moeilijk wordt.

Je zei dat je niet inhoudelijk reageerde omdat het volgens jou gezwets was.
Dat mag je natuurlijk vinden maar voor een admin lijkt het mij beter om zoiets niet te zeggen.
En er zijn wel meer dingen in je reactie(s) die je als admin beter voor je had kunnen houden.
Herman van der Meer

meeuwiss

#782
Citaat van: frankneijts op november 12, 2014, 20:12:51 PM
Citaat van: Fred Visscher op november 12, 2014, 19:32:07 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 12, 2014, 18:53:29 PM
Is het 100% zeker dat het hier een kwekersring betreft?
Denk het wel Bart, en dan dit modelletje.
Dat zou kunnen Fred maar die op jouw foto zijn zogenaamde 'knijpringen' die je ook bij volwassen vogels kunt om doen (zoals die ringers gebruiken). Deze worden bijv. gebruikt om een individueel mannetje (of vrouwtje) in een gezelschapsvolière voor een bepaalde periode snel als zodanig te kunnen herkennen. Voor een officiële registratie hebben ze echter geen enkele waarde omdat ze nu eenmaal in een vloek en een zucht om en af zijn te doen en geen inscriptie hebben. Maar vogelkwekers kennen ook gesloten ringen die alleen bij jonge vogels (tot ca. 1 week oud) kunnen worden omgedaan en waarvan het o.a. de bedoeling was dat zij fraude zouden tegengaan. Die hebben per kweekjaar een bepaalde kleur: voor 2012 was dat rood. Ze zijn voorzien van bepaalde nummers waarmee (ook) in principe de kweker achterhaald kan worden.
(Overigens heb ik zo 1-2-3 geen ringonderzoek kunnen vinden dat gebruik maakt van kleurringen bij Witkruintapuiten..)

Kan iemand een reden noemen waarom er wordt getwijfeld aan de melding van Jan de Jong dat de Witkruintapuit van Ameland is geringd met een kleurring, volgens hem lijkend op een voliere-ring. Ik meen nu ook om de linkerpoot van de vogel een rode knijpring te zien. Op de originele foto mogelijk een beter beeld.
Groeten
Guido Meeuwissen

maartenwielstra

Snel terugvinden dat beest. Misschien dezelfde als de Texelse 'Zwarte Tapuit' van weken terug? Die ring is wel erg raar van vorm. Vast door een kat bij de poot gepakt, en gaan ontsteken of iets dergelijks. En dat zeg ik niet omdat ik graag wil dattie wild zou zijn. Zou ook wel bizar zijn als er ineens een geringde opduikt nu!

gerdwichers8

't ziet er zeer slecht uit. Moeilijke cultuur met al dat blik.Misschien zou die persoon met zijn Grauwe Gorzen inderdaad gewoon excuses moeten ontvangen. Maar niet voor die gorzen.
'k Wacht eigenlijk nog op een Griel want dat begint wel te dringen nu. Niet  op excuses.

Edwin Schuller

Citaat van: lupokatja op november 12, 2014, 18:59:50 PM
Citaat van: ealblas op november 12, 2014, 18:34:53 PM
Aangezien er naar mijn weten nooit eerder een Witkruintapuit (in welke staat dan ook) in Nederland is gezien, lijkt het nu juist geen toeval dat er binnen een paar weken twee vogels worden gezien (waarvan één zeker ontsnapt). Ik zie hier ook een duidelijke parallel met de waarnemingen van Azuurmees dit voorjaar.
Maar dat is misschien wel het probleem van deze hele discussie: dezelfde feiten maar verschillende conclusie.

Natuurlijk is het geen toeval, als die eerste er niet was geweest had je nooit van die tweede geweten. Veel meer dan dat moet je er ook niet achter zoeken. Die parallel met de Azuurmees zie ik ook, maar ik vind het dus juist vreemd dat die is afgewezen op grond van een waarneming van een geringde vogel dagen later honderd kilometer verderop. Ik denk niet dat er iemand is die met enige precisie kan inschatten wat de kans is dat het een een dezelfde vogel betrof.

Lutzen

De parallel met die Azuurmees moet niet te makkelijk worden getrokken. Die Azuurmees is juist afgewezen omdat van de eerste melding niet duidelijk was of hij wel of niet geringd was, de kans dat het dezelfde vogel was is dus >0. CDNA: "Determinatie correct, maar niet aanvaard vanwege mogelijk niet wilde herkomst (cf geringde vogel een aantal dagen later)".
In het WKT-geval zijn alle poten netjes gedocumenteerd en als ik de foto van de WKT van Ameland bekijk twijfel ik er niet aan dat daar een ring om zit. Dus wat je ook van de Oegstgeest vogel vind; het is een andere vogel dan die van Ameland. Kans dat het dezelfde vogel is, is 0.

Kortom, de parallel met Azuurmees gaat eigenlijk nergens over... toch?

Het zou wel interessant zijn om te weten wat voor ring 't is, als het geen 'goede' kweekring (bijv. een knijpring) is gaat het verhaal in Oegstgeest wel erg hard wankelen... dan heb je een bewezen 'illegale' escape rondvliegen. Heeft 'ie een goede kweekring om (of nog beter... een kleurring uit Israël :rolleye:) dan lijkt het me juist niets af doen aan de WKT uit Oegstgeest. Dan bewijst 'ie alleen maar dat WKT's legaal gehouden worden en kunnen ontsnappen... en dat is geen nieuws.

Iemand die Jan de Jong kent en hem de locatie van de foto wil vragen? Dat zoekt makkelijker, mocht iemand toevallig in de buurt komen...
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op november 13, 2014, 08:26:33 AM
...
In het WKT-geval zijn alle poten netjes gedocumenteerd en als ik de foto van de WKT van Ameland bekijk twijfel ik er niet aan dat daar een ring om zit. Dus wat je ook van de Oegstgeest vogel vind; het is een andere vogel dan die van Ameland. Kans dat het dezelfde vogel is, is 0.
...

Ook als die Amelander ongeringd was zou het een andere zijn dan die van Poelgeest, want op 2 november is die tussen 8 en 15 uur door 13 mensen gezien en door 6 gefotografeerd.
Herman van der Meer

Max Berlijn

En als men dan toch op zoek gaat naar meer plaatjes; ik kom al 13 jaar op Ameland. In veel paaltjes is in het centrale gedeelte plastic verwerkt. Ik dacht dat het aan mij lag, maar op de DB site zijn er meer die graag zeker willen weten dat het een ring is. Het lijkt immers meer een soort afgezakte sok (rare vorm voor een ring) of is heteen stukje plastic waar de vogel "toevallig" zijn poot achter heeft gezet?
In Augustus zagen we ook allemaal een ring om de poot van de vrouw Koningseider, dit bleek een waterdruppel achteraf...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

JohanvantBosch

Als het geen ring is, moeten we misschien wel allemaal als een dolle naar Ameland, voor de zekerheid, voor het geval deze vogel wel goed in de veren zit en al zijn tenen nog heeft..... O0 ;D

Justin Jansen

Ik was nog op Ameland op 2 november, weet iemand waar de vogel is waargenomen......
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: JohanvantBosch op november 13, 2014, 08:53:10 AM
Als het geen ring is, moeten we misschien wel allemaal als een dolle naar Ameland, voor de zekerheid, voor het geval deze vogel wel goed in de veren zit en al zijn tenen nog heeft..... O0 ;D

En als hij tenen mist komt dat vast door die Amelander hekpalen met plastic kern.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: maartenwielstra op november 13, 2014, 00:36:07 AM
Snel terugvinden dat beest. Misschien dezelfde als de Texelse 'Zwarte Tapuit' van weken terug? Die ring is wel erg raar van vorm. Vast door een kat bij de poot gepakt, en gaan ontsteken of iets dergelijks. En dat zeg ik niet omdat ik graag wil dattie wild zou zijn. Zou ook wel bizar zijn als er ineens een geringde opduikt nu!


Die "Texelse Zwarte Tapuit" is het in elk geval niet: dat bleek een (door foto's bewezen) gewone Tapuit te zijn die door wat nattigheid er nogal donker uitzag.... En we kunnen hier wel wild blijven speculeren over wel of geen ring maar daar moet toch heel simpel achter te komen zijn?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Ik lees nu van een hoop mensen dat ze twijfelen of het wel een ring is. Wat mij verbaast is het uitblijven van reacties hierop. Mijn vraag is wie ziet hier, net als ik en heel duidelijk rode knijpring? Of ben ik een van de weinigen?
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Guus Peterse

Ik meen eigenlijk ook gewoon een ring te zien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan van der Laan

#794
Ik meen iets te zien wat het meest op een rode ring lijkt. Maar om er gelijk een knijpring van te maken gaat me te ver.
Ik kijk overigens op een 24 inch scherm (een AMVA LED Brillance van Philips) en dat is behoorlijk groot.
De foto zelf lijkt in een fotobewerkingsprogramma verscherpt te zijn en heeft een lage resolutie. Dan gaat er nogal eens detail verloren.

frankneijts

#795
Citaat van: Jan van der Laan op november 13, 2014, 12:03:23 PM
Ik meen iets te zien wat het meest op een rode ring lijkt. Maar om er gelijk een knijpring van te maken gaat me te ver.
Ik kijk overigens op een 24 inch scherm (een AMVA LED Brillance van Philips) overigens en dat is behoorlijk groot.
De foto zelf lijkt in een fotobewerkingsprogramma verscherpt te zijn en heeft een lage resolutie. Dan gaat er nogal eens detail verloren.


Ik ben er min of meer 'blind' van uitgegaan dat het een rode kweekring uit 2012 betreft omdat een knijpring eigenlijk, uit vogelhoudersoogpunt, vrijwel zinloos is. Tenzij men wellicht meerdere illegale adulte Witkruinmannen in één kooi heeft waarvan men om wat voor reden dan ook de individuen kenbaar wil maken..... Maar net als Jan kan ik op basis van de foto (en ik kijk er ook naar op een 24 inch scherm) niet met zekerheid zeggen of het inderdaad een knijp- of vaste voetring is. Je zou bij een vaste voetring misschien duidelijker de inscriptie moeten zien (en soms denk ik daar ook wat van te kunnen zien) maar anderzijds is de kwaliteit van de foto inderdaad net iets te matig om dat met zekerheid te kunnen zeggen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroenroelofsen

Denk dat je zowiezo op de orignele foto moet wachten. Facebook "doet" ook nog wel eens wat met foto's
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

frankneijts

Je mag hier van mij gerust een Duindoornbespoepje, een stukje oud-Russisch landbouwplastic, een restant van een Rood weeskind of de kont van een Kempische heidelibel van proberen te maken maar voor mij is dit een rode-kweekring-met-inscriptie-die-je-net-niet-helemaal-ziet.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan van der Laan

#798
Frank, hoe kun je van een plaatje waarbij het origineel 1280 bij 960 pixels heeft een uitvergroot detail krijgen van 600x800 pixels? Onderweg naar die conversie gaat er zeer veel informatie verloren. In ieder geval zou ik je conclusie op basis van deze conversie nooit kunnen of mogen onderschrijven. Ik geloof wel dat het een rood ringetje is, maar daar blijft het bij.

Certhia

Citaat van: frankneijts op november 13, 2014, 14:05:47 PM
Je mag hier van mij gerust een Duindoornbespoepje, een stukje oud-Russisch landbouwplastic, een restant van een Rood weeskind of de kont van een Kempische heidelibel van proberen te maken maar voor mij is dit een rode-kweekring-met-inscriptie-die-je-net-niet-helemaal-ziet.... 8)

Haha, het linkerstuk (schaduwgedeelte) lijkt mij nu juist net het lipje van een knijpring. Maar een ring hoe dan ook.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

meeuwiss

#800
Citaat van: Certhia op november 13, 2014, 15:04:35 PM
Citaat van: frankneijts op november 13, 2014, 14:05:47 PM
Je mag hier van mij gerust een Duindoornbespoepje, een stukje oud-Russisch landbouwplastic, een restant van een Rood weeskind of de kont van een Kempische heidelibel van proberen te maken maar voor mij is dit een rode-kweekring-met-inscriptie-die-je-net-niet-helemaal-ziet.... 8)

Haha, het linkerstuk (schaduwgedeelte) lijkt mij nu juist net het lipje van een knijpring. Maar een ring hoe dan ook.
Marc, het lijkt mij ook dat je nog net het lipje ziet van de knijpring. De voorgeschreven ringmaat voor Witkruintapuit is 3.4 mm.
Deze rode ring is aan de grote kant en hangt wat naar achteren. Mogelijk illegaal geringd met een metalen knijpring uit de voorraad?
Guido Meeuwissen
Groet

frankneijts

Je kunt je afvragen of de ring inderdaad iets te groot is of dat dit alleen maar lijkt omdat het harde licht (en o.a. de conversie die Jan aanhaalt) hier rare dingen doen met de pootjes. Let bijv. op de rechterpoot die uit 2 aparte delen lijkt te bestaan. Ook zie je alleen maar het bovenste deel van de ring en daardoor lijkt dat deel relatief breder.
Het lijkt me redelijk duidelijk dat er een inscriptie staat op de ring en dat zie je logischerwijs nooit bij knijpringen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Fred Visscher

Citaat van: Certhia op november 13, 2014, 15:04:35 PM
Citaat van: frankneijts op november 13, 2014, 14:05:47 PM
Je mag hier van mij gerust een Duindoornbespoepje, een stukje oud-Russisch landbouwplastic, een restant van een Rood weeskind of de kont van een Kempische heidelibel van proberen te maken maar voor mij is dit een rode-kweekring-met-inscriptie-die-je-net-niet-helemaal-ziet.... 8)

Haha, het linkerstuk (schaduwgedeelte) lijkt mij nu juist net het lipje van een knijpring. Maar een ring hoe dan ook.
Je haalt me de woorden uit de mond Marc! Overigens is de foto wel een enorme crop, wat een extra raar beeld geeft van de pootjes in dit geval. Vervolgens kom ik net ook een crop van een crop tegen in een eerdere post, en ja dan krijg je helemaal rare beelden.. In een eerdere post van mijzelf liet ik al een foto zien van de vermoedelijke ringsoort met gekromd lipje. Hieronder een foto van een knijpring om een zangkanarie met recht lipje, 1 van de twee zal het waarschijnlijk toch wel zijn. Ook plaats ik de Witkruin foto nog even in(vermoedelijk) zijn originele grootte... Dan is er in eens niet zoveel raars meer te zien aan de pootjes...(behalve die rode ring dan).  ;)
Gr Fred

Martijn Bot

Citaat van: meeuwiss op november 13, 2014, 15:21:22 PM
Deze rode ring is wat aan de grote kant en hangt wat naar achteren.
Ze schijnen daardoor ook erg makkelijk af te vallen, vooral bij vogels die ook nog eens enkele tenen missen ;-)

meeuwiss

#804
Nog een foto van een knijpring met lipje, dit keer omgelegd bij een Zwarte Tapuit. De kleurring bij de oudervogel heeft de goede maat, Ter vergelijking: de knijpring van de Witkruintapuit op Ameland is wat te ruim, de vogel kan hier problemen mee krijgen.   
Met groeten
Guido Meeuwissen

cursorius

Het lijkt me zinvol om eerst de originele foto, nagaan of er meerdere fotos beschikbaar zijn, de exacte lokatie en de fotograaf te achterhalen voordat er voorbarige conclusies worden gemaakt. Wie zegt dat t geen gemanipuleerd beeld is?

Max Berlijn

Tevens zou dat beest er nog goed kunnen zitten. Ik heb geen FB maar ik begrijp niet dat we nu al dagen aan het gissen zijn zonder meer details over plek, en meer plaatjes etc te krijgen. Kan toch niet zo moeilijk zijn?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: cursorius op november 14, 2014, 07:10:27 AM

Het lijkt me zinvol om eerst de originele foto, nagaan of er meerdere fotos beschikbaar zijn, de exacte lokatie en de fotograaf te achterhalen voordat er voorbarige conclusies worden gemaakt. Wie zegt dat t geen gemanipuleerd beeld is?

Misschien is het wel een opgezette vogel en is hij geverfd en ergens in Belgie gefotografeerd. Je weet het maar nooit.
Herman van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: Max Berlijn op november 14, 2014, 08:35:27 AM
Tevens zou dat beest er nog goed kunnen zitten. Ik heb geen FB maar ik begrijp niet dat we nu al dagen aan het gissen zijn zonder meer details over plek, en meer plaatjes etc te krijgen. Kan toch niet zo moeilijk zijn?

Max, ik heb net de Facebook pagina van Jan de Jong gelezen en er zijn nog twee foto's maar helaas van een zodanige kwaliteit dat er verder niets op te zien valt.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Schuller

Citaat van: Max Berlijn op november 14, 2014, 08:35:27 AM
Tevens zou dat beest er nog goed kunnen zitten. Ik heb geen FB maar ik begrijp niet dat we nu al dagen aan het gissen zijn zonder meer details over plek, en meer plaatjes etc te krijgen. Kan toch niet zo moeilijk zijn?

'T duurde mij ook te lang, ik heb Jan een bericht gestuurd via Facebook.
Edwin Schuller