Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2014, 22:11:15 PMMaak jezelf nuttig Rob, en kijk of je daar iets over kunt vinden.

Zoals een heel eind eerder in deze discussie te lezen is er al eerder door mensen met veel meer veldervaring naar data over het voorkomen van afwijkingen aan poten bij vogels (zowel wilde vogels als kooivogels) gezocht. Onze kennis daarover blijkt - zeker als het gaat om wilde vogels - nog tegen te vallen en bovendien is er geen eenduidigheid over. Ik maak mij geen illusie dat ik daar nog nieuwe feiten aan toe zou kunnen voegen...
Met vriendelijke groet, Rob

Guus Peterse

Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2014, 22:08:15 PM
Bovendien was ik juist blij dat er al ruim 48 uur geen nieuwe punten werden opgevoerd!
Dan was jouw opmerking daarover wel de domste die je kon plaatsen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2014, 22:14:45 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 30, 2014, 22:05:54 PM
Ik zit met die huiskat in mijn maag. Die vogel vertoont geen gezonde angst voor huiskatten. (Een wilde vogel leert dat van zijn ouders).

Misschien moeten we het beestje asiel verlenen? zodat ie veilig verder kan leven. Altijd maar met de angst te moeten leven dat je ieder moment een kattensnack zou kunnen worden is natuurlijk geen doen voor zo'n vogeltje. Er zijn vast nog wel een paar Syriers (of andere - al dan niet tijdelijke - inwoners van ons land) die hem onderdak willen geven...

Euh, (om het even duidelijk te stellen) het lot van dit individu van deze onbedreigde soort interesseert me bar weinig Rob. Het gaat me erom of het een wilde is of een escape. Mijn gevoel zegt dat het een escape is maar dat is maar een gevoel (op het feit na dat angst voor huiskat ontbreekt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Ik vind het feit dat ie na (minimaal) anderhalve maand nog leeft op zich wel een aanwijzing dat ie toch enige voorzichtigheid met huiskatten betracht Bart. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2014, 22:08:15 PMBovendien was ik juist blij dat er al ruim 48 uur geen nieuwe punten werden opgevoerd!

Citaat van: guusp op oktober 30, 2014, 22:21:27 PMDan was jouw opmerking daarover wel de domste die je kon plaatsen.

Dan heb je duidelijk het doel van de opmerking niet door. Wel eens van sarcasme gehoord? Ik probeer de lezers van dit topic zo af en toe een spiegel voor te houden.

Deze hele discussie geeft vooral een interessant inzicht in de denkwereld van (fanatieke) vogelaars...

Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2014, 22:08:15 PM

...
Bovendien was ik juist blij dat er al ruim 48 uur geen nieuwe punten werden opgevoerd!
...


Ik geloof niet dat jouw blijheid hier een punt van discussie is.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#726
Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2014, 22:27:08 PM
Ik vind het feit dat ie na (minimaal) anderhalve maand nog leeft op zich wel een aanwijzing dat ie toch enige voorzichtigheid met huiskatten betracht Bart. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Ik weet het gewoon niet Vincent. Ik ken het beest uit de (wilde) praktijk en ze zijn niet schuw voor mensen. (Opvliegafstand is een meter of 5). Of ze daarmee dan ook niet schuw zijn voor hun huisdieren?

edit -> Ik heb ze overigens nog nooit gezien binnen een menselijke nederzetting, alleen in de nabijheid ervan.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij baseer je je observatie dat de WKT niet bang is voor katten op een of enkele waarnemingen van katten die wat dichtbij kwamen. Maar nogmaals, hij doet het nog. En katten jagen ook (vooral) 's nachts, als er geen vogelaars of andere mensen zijn die het vogeltje willen beschermen. Dus ik denk dat de WKT als puntje bij paaltje komt een gezonde angst voor predatoren heeft. Of dat iets zegt over zijn (niet) wild zijn, valt te bezien.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

#728
Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2014, 22:39:43 PM
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij baseer je je observatie dat de WKT niet bang is voor katten op een of enkele waarnemingen van katten die wat dichtbij kwamen. Maar nogmaals, hij doet het nog. En katten jagen ook (vooral) 's nachts, als er geen vogelaars of andere mensen zijn die het vogeltje willen beschermen. Dus ik denk dat de WKT als puntje bij paaltje komt een gezonde angst voor predatoren heeft. Of dat iets zegt over zijn (niet) wild zijn, valt te bezien.

Ik denk dat je gelijk hebt. Het is geen argument voor beoordeling dwaalgast/escape.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan van der Laan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 30, 2014, 22:32:19 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2014, 22:27:08 PM
Ik vind het feit dat ie na (minimaal) anderhalve maand nog leeft op zich wel een aanwijzing dat ie toch enige voorzichtigheid met huiskatten betracht Bart. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Ik weet het gewoon niet Vincent. Ik ken het beest uit de (wilde) praktijk en ze zijn niet schuw voor mensen. (Opvliegafstand is een meter of 5). Of ze daarmee dan ook niet schuw zijn voor hun huisdieren?

edit -> Ik heb ze overigens nog nooit gezien binnen een menselijke nederzetting, alleen in de nabijheid ervan.

Dat is gek, Bart. Maar jij hebt meer ervaring in Mauretanië e.o? Misschien dat ze zich daar anders gedragen.
Ik ben ooit met drie andere gekken van Nederland naar Marokko en Algerije (Kabylie Boomklever!) gereden (met een eigen auto, een Citroën GS) en we hadden ze vooral in het zuidoosten van Marokko (Erfoud, Rissani, Merzouga) en het aangrenzende deel van Algerije. We hadden ze altijd in nderzettingen. Op het kleinste huisje zaten ze wel en we gaven hem al snel de bijnaam Monsieur le Witkoptapuit, huisbaas in elk dorp. 6 jaar later weer gegaan naar Zuidoost Marokko en daar nog steeds hetzelfde beeld: op huisjes in en om en nabij nederzettingen.

frankneijts

The Birds of Morocco: "Also occurs around deserted and inhabited villages.."
Birds of the Middle East: ".. often around human settlements. Nests sometimes in building."
Birds of Israel: "... often in vicinity of human settlements"
Birds of the Horn of Africa: "Inhabits rocky desert areas including human habitation"
Illustrated checklist of the Birds of Western & Central Africa: ".. also near settlements."

Het lijkt dus wel dat de soort (zowel ssp leucopyga als ernesti) in zo ongeveer het hele verspreidingsgbied (ook) in of nabij menselijke bebouwing voorkomt. Misschien heeft Bart niet zo goed opgelet...? 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op oktober 31, 2014, 10:07:47 AM
The Birds of Morocco: "Also occurs around deserted and inhabited villages.."
Birds of the Middle East: ".. often around human settlements. Nests sometimes in building."
Birds of Israel: "... often in vicinity of human settlements"
Birds of the Horn of Africa: "Inhabits rocky desert areas including human habitation"
Illustrated checklist of the Birds of Western & Central Africa: ".. also near settlements."

Het lijkt dus wel dat de soort (zowel ssp leucopyga als ernesti) in zo ongeveer het hele verspreidingsgbied (ook) in of nabij menselijke bebouwing voorkomt. Misschien heeft Bart niet zo goed opgelet...? 8)

Ik heb wel goed opgelet maar ik had het niet goed onthouden. Ik was in de war met Zwarte Tapuit, die heb ik nog nooit in stad of dorp gezien. Wikrutap wel zoals deze in Icht: http://observation.org/waarneming/view/53206040 en deze in Zagora: http://observation.org/waarneming/view/73496976
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

meeuwiss

#732
Nog even over Emmen. Het dierenpark gebruikt de volgende namen in het forum en de email: Witkaptapuit, Witkoptapuit en Witkruintapuit voor het paartje Witkruinlawaaimakers. Ik neem aan dat het gaat om de laatste soort Cossypha niveicapilla. De bioloog schrijft dat alleen het mannetje zich laat zien en horen. Kennelijk maakt ie veel lawaai?
Het kan zijn dat deze vogels in de grote vliegkooi rondvliegen en dan is het moeilijk ze terug vinden tussen de planten.
Het dierenpark is volgens de laatste berichten nu druk bezig met zich voor te bereiden op de verhuizing, o.m. met het trainen van grote zoogdieren voor het transport. Ik kan me voorstellen dat ze nu wat anders aan hun hoofd hebben. Ik laat het er maar bij.
Je kunt altijd gaan kijken natuurlijk.
Met groeten
Guido Meeuwissen

HPM

#733
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 31, 2014, 10:17:35 AM
...
Ik heb wel goed opgelet maar ik had het niet goed onthouden. Ik was in de war met Zwarte Tapuit, die heb ik nog nooit in stad of dorp gezien.
...

Collalba Negra - Oenanthe leucura
"Habitat preferences
It is a bird of steep, rocky areas and sparse vegetation and river-cut cliffs marine,
gullies, slopes and canyons of arid Spain. It also occurs in buildings ruins, quarries,
dams and other humanized places that offer places to nest. May be next to inhabited
villages and farms and disdains not to use human constructions in use nesting
"
Google vertaling uit: http://www.vertebradosibericos.org/aves/pdf/oenleu.pdf

Zie ook een Zwarte op een pannendak: http://avesdebadajoz.files.wordpress.com/2012/12/dscn8690.jpg
Herman van der Meer

arnoud.vandenberg

Citaat van: meeuwiss op oktober 31, 2014, 10:23:11 AM
Nog even over Emmen. Het dierenpark gebruikt de volgende namen in het forum en de email: Witkaptapuit, Witkoptapuit en Witkruintapuit voor het paartje Witkruinlawaaimakers. Ik neem aan dat het gaat om de laatste soort Cossypha niveicapilla. De bioloog schrijft dat alleen het mannetje zich laat zien en horen. Kennelijk maakt ie veel lawaai?
Het kan zijn dat deze vogels in de grote vliegkooi rondvliegen en dan is het moeilijk ze terug vinden tussen de planten.
Het dierenpark is volgens de laatste berichten nu druk bezig met zich voor te bereiden op de verhuizing, o.m. met het trainen van grote zoogdieren voor het transport. Ik kan me voorstellen dat ze nu wat anders aan hun hoofd hebben. Ik laat het er maar bij.
Je kunt altijd gaan kijken natuurlijk.
Met groeten
Guido Meeuwissen


Alleen al op basis van het beschreven gedrag kun je tapuit uiteraard met 100% zekerheid uitsluiten.


Bij de 'vermissing' van Avifauna speelde een overeenkomstige naamsverwarring met Cossypha.


Het probleem van kooivogelnamen die lijken op officiële namen heeft vaker gespeeld rond dwaalgasten. Er waren bijvoorbeeld aardig wat personen die meenden (en misschien nog wel menen) dat de Rotskruiper, die ooit twee winters op de hoogste gebouwen van Amsterdam-Zuid verbleef, een ontsnapte kooivogel moest zijn. Dat vloeide voort uit het feit dat in die tijd uit Azie kisten met als 'rotskruiper' gelabelde vogels voor de verkoop via Schiphol het land binnenkwamen. Als ik me goed herinner betrof dat toen verwarring met Plumbeous Water-redstart [Phoenicurus (Rhyacornis) fuliginosus].

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Herman van der Meer


Vincent Hart

Daar had ik meteen maar een commentaartje bij gezet  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

#739
Citaat van: Vincent Hart op oktober 31, 2014, 11:45:19 AM
Daar had ik meteen maar een commentaartje bij gezet  ;)

Dat mag bij deze zeldzame dwaalgast zonder enige documentatie ook wel http://observado.org/waarneming/view/89400604

Overigens heb ik nog steeds geen foto's kunnen vinden van wilde tapuiten met duidelijk beschadigde tenen.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: HPM op oktober 31, 2014, 11:56:40 AMDat mag bij deze zeldzame dwaalgast zonder enige documentatie ook wel http://observado.org/waarneming/view/89400604
Dat is fideel van je.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op oktober 31, 2014, 12:02:01 PM

Citaat van: HPM op oktober 31, 2014, 11:56:40 AMDat mag bij deze zeldzame dwaalgast zonder enige documentatie ook wel http://observado.org/waarneming/view/89400604

Dat is fideel van je.

Omdat het een indiensoort betreft heb ik voor een keer met mijn hand over mijn hart gestreken.
Herman van der Meer

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

arnoud.vandenberg

#743
Citaat van: Jacob Molenaar op november 01, 2014, 20:46:54 PM
http://www.vogelmarkt.net/add_detail.asp?ber_id=606757&rub=6  ;)


Geen idee of 'With kruintapuit' hier inderdaad Oenanthe leucopyga betreft maar ik denk dat je zulke prijsopgaven niet moet verspreiden (en waarneming.nl zou ze moeten deleten): om te voorkomen dat je mensen op het idee brengt hem te vangen en voor 500 guldens te verkopen. Of zijn ongeringde exemplaren onverkoopbaar?

frankneijts

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 01, 2014, 23:17:58 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op november 01, 2014, 20:46:54 PM
http://www.vogelmarkt.net/add_detail.asp?ber_id=606757&rub=6  ;)


Geen idee of 'With kruintapuit' hier inderdaad Oenanthe leucopyga betreft maar ik denk dat je zulke prijsopgaven niet moet verspreiden (en waarneming.nl zou ze moeten deleten): om te voorkomen dat je mensen op het idee brengt hem te vangen en voor 500 guldens te verkopen. Of zijn ongeringde exemplaren onverkoopbaar?

Nee want je kunt altijd proberen ze alsnog te (laten) ringen en zeker bij zo'n beest dat een stel tenen mist (want die moeten allemaal door dat ringetje gewrongen worden..) is dat wat makkelijker.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Citaat van: Jacob Molenaar op november 01, 2014, 20:46:54 PMhttp://www.vogelmarkt.net/add_detail.asp?ber_id=606757&rub=6  ;)

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 01, 2014, 23:17:58 PMGeen idee of 'With kruintapuit' hier inderdaad Oenanthe leucopyga betreft maar ik denk dat je zulke prijsopgaven niet moet verspreiden (en waarneming.nl zou ze moeten deleten): om te voorkomen dat je mensen op het idee brengt hem te vangen en voor 500 guldens te verkopen. Of zijn ongeringde exemplaren onverkoopbaar?

Citaat van: frankneijts op november 02, 2014, 00:10:10 AMNee want je kunt altijd proberen ze alsnog te (laten) ringen en zeker bij zo'n beest dat een stel tenen mist (want die moeten allemaal door dat ringetje gewrongen worden..) is dat wat makkelijker.

Die van Oegstgeest is onverkoopbaar (in het legale circuit tenminste), want er bestaat een zeer duidelijk signalement van dit exemplaar: alle teentjes en veertjes zijn in veelvoud fotografisch vastgelegd...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Herman van der Meer

Jan van der Laan

Ik vind het wel meevallen. De slagpennen zijn nu ok en de lichaamsveren zijn nu aan de beurt. De staart is gaaf, maar die krijgt vanwege zijn manier van foerageren wel eens een optater. Het beste is als jullie zelf eens een kijkje gaat nemen om een goed oordeel te vellen.

gerdwichers8

Je zou haast zeggen dat de staart in het begin gaver was dan nu. Waar de hand-en armpennen eerst een groot zootje waren, zien die er nu gaver uit.
Wiet weet leidt ie zelf zo'n ruig leven

Yeronimo

Witkruintapuit op 2 november gezien op Ameland (geringd exemplaar) via Facebook en kreeg het binnen via Wim Nap. Foto aan dit bericht toegevoegd.
Toeval?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden