Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Rob Koelman op oktober 26, 2014, 21:40:17 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 26, 2014, 20:22:37 PM
Stel dat de vogel nu een week eerder is gearriveerd?

Grappig, er is in deze discussie meermaals benadrukt dat men zich in deze discussie aan de feiten dient te houden. Vooral als tegenargument bij kritische kanttekeningen van 'non-believers'.

Nu zitten we opeens in een discussie die begint met 'stel dat'...

Feiten willen we zien! Geen speculaties...

Feit is dat niemand kan weten wanneer hij hier is gekomen en daarom is het ook een feit dat niemand kan weten met/door welke weersomstandigheden hij hier is gekomen.
Er is een gerucht dat hij er vorig jaar al (of ook) was.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op oktober 26, 2014, 22:07:31 PMFeit is dat niemand kan weten wanneer hij hier is gekomen en daarom is het ook een feit dat niemand kan weten met/door welke weersomstandigheden hij hier is gekomen.

Het weer op of rond de periode van verschijnen is alleen van belang indien je uitgaat van een wilde vogel die hier op eigen kracht terecht is gekomen. Bij een escape maken de weersomstandigheden helemaal niets uit...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op oktober 26, 2014, 22:22:14 PM
Citaat van: HPM op oktober 26, 2014, 22:07:31 PMFeit is dat niemand kan weten wanneer hij hier is gekomen en daarom is het ook een feit dat niemand kan weten met/door welke weersomstandigheden hij hier is gekomen.

Het weer op of rond de periode van verschijnen is alleen van belang indien je uitgaat van een wilde vogel die hier op eigen kracht terecht is gekomen. Bij een escape maken de weersomstandigheden helemaal niets uit...

Je moet dan ook aannemen dat hij hier alleen door bepaalde weersomstandigheden heeft kunnen komen en bepalen welke dat zijn. Dan zoeken wanneer die omstandigheden zich allemaal hebben voorgedaan en er een periode uitkiezen waarvan je aanneemt dat die het meest waarschijnlijk is. Omdat je niet weet wanneer hij hier verscheen kan je die keuze niet maken.
Als je veronderstelt dat hij hier vorig jaar ook al zat, kan je ook een stapje verder gaan en speculeren dat het dezelfde is als de Duitse vogel uit 2010. :-)
Herman van der Meer

meeuwiss

#693
Zojuist kreeg ik bericht van de bioloog van het Dierenpark Emmen dat hun Witkoptapuiten, is gelijk Witkruintapuit, reeds 3 x hebben gebroed met steeds 1 uitgevlogen jong. Deze jongen zijn (nog) niet weer gezien. Het mannetje is nu geregeld te horen en te zien. Ik weet niet in welke kooi de tapuiten broeden, maar ik heb vroeger met de kinderen wel geregeld de grote vliegkooi bezocht. Via een sluis kan je naar binnen en de grote collectie bekijken met steltlopers, zangvogels, rode ibis, lepelbekreiger, incasterns enz.
Zeker aan te raden!
Met groeten

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

meeuwiss

Vincent, de jongen zijn niet weer gezien. Meer informatie heb ik niet.
Met groet


Vincent Hart

Wonderlijk verhaal (maar daar kun jij niets aan doen) ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rick van der Weijde

Het verhaal van Emmen zal betrekking hebben op Cossypha niveicapilla, en niet op de soort die wij Witkruintapuit noemen.

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

meeuwiss

#698
Rick, ik begin nu ook te twijfelen aan de determinatie. Expliciet gevraagd naar de jongen van Witkruintapuit Oenanthe Leucopyga, maar ik denk dat het inderdaad gaat om de Witkruinlawaaimaker, Cossypha niveicapilla. Deze tropische soort lijkt mij ook beter te passen bij een Dierenpark. Deze Witkruinlawaaimaker wordt kennelijk ook Witkoptapuit, Witkaptapuit genoemd. Lekker verwarrend!
Met groet

Rob Koelman

Citaat van: meeuwiss op oktober 27, 2014, 22:20:47 PMRick, ik begin nu ook te twijfelen aan de determinatie. Expliciet gevraagd naar de jongen van Witkruintapuit Oenanthe Leucopyga, maar ik denk dat het inderdaad gaat om de Witkruinlawaaimaker, Cossypha niveicapilla. Deze tropische soort lijkt mij ook beter te passen bij een Dierenpark. Deze Witkruinlawaaimaker wordt kennelijk ook Witkoptapuit genoemd. Lekker verwarrend!

Je kunt voor de zekerheid even een fotootje opvragen van de vogels in Emmen. Neem aan dat ze die wel ergens paraat hebben...
Met vriendelijke groet, Rob

Edwin Schuller

Benieuwd hoe lang het nog goed gaat...
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 28, 2014, 09:00:28 AM

Benieuwd hoe lang het nog goed gaat...

Tot nu toe kan hij met recht aanspraak maken op de status 'Escape'.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Al meer dan 48 uur geen nieuwe reacties over het Oegstgeestse vogeltje...   :huh:
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

#703
Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2014, 12:24:49 PM
Al meer dan 48 uur geen nieuwe reacties over het Oegstgeestse vogeltje...   ???

Hij zit er ook bijna niet meer. Maar hij is nog niet overvliegend gezien.  :)

Herman van der Meer

Vincent Hart

Volgens mij was er in Emmen geen duidelijkheid over aldanniet geringd zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Koelman

Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2014, 16:25:44 PMVolgens mij was er in Emmen geen duidelijkheid over aldanniet geringd zijn.

En ook nog niet over welke soort het nou precies gaat: witkruinlawaaimaker (Cossypha albicapillus) of witkruintapuit...
Met vriendelijke groet, Rob

gerdwichers8

De tapuit houdt het toch aardig lang vol. Zou een onderzoek niet zinvol zijn om uit te vinden hoe voorradig zijn voedsel is? Ik kan me zo indenken dat die bouw niet het allermakkelijkste eco-systeem voor het diertje verschaft.
Als het dan toch nog zo lang lukt, kun je wellicht diens ongemak met het gemak van vogels in gevangenschap (hoeveel wordt die diertjes gevoerd?) vergelijken en mogelijk een wild vogeltje in dit diertje zien.


vergooi de status niet voor slechts een opinie.

gerdwichers8

excuus als ik die zee aan tekst had moeten door zwemmen om deze suggestie niet te herhalen.

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 30, 2014, 21:16:47 PM
De tapuit houdt het toch aardig lang vol. Zou een onderzoek niet zinvol zijn om uit te vinden hoe voorradig zijn voedsel is? Ik kan me zo indenken dat die bouw niet het allermakkelijkste eco-systeem voor het diertje verschaft.
...
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 30, 2014, 21:19:05 PM
excuus als ik die zee aan tekst had moeten door zwemmen om deze suggestie niet te herhalen.

Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1707604#msg1707604
Ondertussen is er misschien wel meer.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 20:37:22 PM
..
Zwarte Tapuit Oenanthe leucura
"Native: Algeria; France; Libya; Morocco; Portugal; Spain; Tunisia; Western Sahara"

Vagrant: Bulgaria; Greece; Israel; Italy; Liechtenstein; Malta; Mauritania; Montenegro; Norway; Serbia"
(IUCN)
...

Israel en Noorwegen kloppen dus niet (meer), maar ik kwam Zwarte ook nog als dwaalgast tegen in de checklist van Ukraine. Van voor 1950.

Herman van der Meer

Jasper Koster

Om nog even terug te komen op wilde vogels met beschadigingen aan de poten.Vandaag
ving ik op Vrs van Lennep een veldleeuwerik met behoorlijk mismaakte poten.
Aan de ene poot pist ie 2 nagels en aan de andere heeft ie 1 misvormde nagel.

http://waarneming.nl/waarneming/view/89555228
Met vriendelijke groet
Jasper Koster

gerdwichers8

Ik weet niet wat de ringers hier in Nederland zoal in de netten krijgen, maar in Eilat vingen we veel vogels met flink wat narigheid aan poten en snavels.

Rob Koelman

Aha, we gaan alle argumenten nog eens herhalen.

Ding ding, tweede ronde!!!

(Of is het eigenlijk al de derde, vierde of vijfde ronde???)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2014, 21:47:01 PM
Aha, we gaan alle argumenten nog eens herhalen.

Ding ding, tweede ronde!!!

(Of is het eigenlijk al de derde, vierde of vijfde ronde???)

Kom Rob, er is nog steeds onduidelijkheid in hoeverre (en welke) pootbeschadigingen typisch zouden zijn voor kooivogels.
Dat allerlei kwalen bij met name wilde Veldleeuwriken voorkomen (in dit geval in ieder geval ook pokken) wisten we al, maar dat wil niet zeggen dat dat een nieuw voorbeeld een ongewenste herhaling zou zijn. Bovendien begon jij er vandaag over dat er al 48 uur geen reactie was gepost. Dan moet je ook niet zeuren als dat alsnog gebeurt.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Ik zit met die huiskat in mijn maag. Die vogel vertoont geen gezonde angst voor huiskatten. (Een wilde vogel leert dat van zijn ouders).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

#716
Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2014, 21:47:01 PM
Aha, we gaan alle argumenten nog eens herhalen. Ding ding, tweede ronde!!! (Of is het eigenlijk al de derde, vierde of vijfde ronde???)

Citaat van: HPM op oktober 30, 2014, 21:56:43 PMKom Rob, er is nog steeds onduidelijkheid in hoeverre (en welke) pootbeschadigingen typisch zouden zijn voor kooivogels. Dat allerlei kwalen bij met name wilde Veldleeuwriken voorkomen (in dit geval in ieder geval ook pokken) wisten we al, maar dat wil niet zeggen dat dat een nieuw voorbeeld een ongewenste herhaling zou zijn. Bovendien begon jij er vandaag over dat er al 48 uur geen reactie was gepost. Dan moet je ook niet zeuren als dat alsnog gebeurt.


Reacties ok, maar dan wel nieuwe inzichten en geen herhaling van zetten. Bovendien was ik juist blij dat er al ruim 48 uur geen nieuwe punten werden opgevoerd!

Een foto van een veldleeuwerik met brakke tenen zegt helemaal niets. Iedereen (daar ga ik tenminste voor het gemak even van uit) accepteert al lang dat ook wilde vogels misvormingen aan de poten kunnen hebben. Wat in deze discussie wel relevant is hoe vaak dat voorkomt bij vogels in het wild. Specifiek als het gaat om witkruintapuiten zelf of tapuiten in het algemeen. Je weet namelijk niet of misvormingen aan poten bij alle groepen zangertjes even vaak voorkomen...
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2014, 22:08:15 PM
Reacties ok, maar dan wel nieuwe inzichten en geen herhaling van zetten.

Een foto van een veldleeuwerik met brakke tenen zegt helemaal niets. Iedereen (daar ga ik tenminste voor het gemak even van uit) accepteert al lang dat ook wilde vogels misvormingen aan de poten kunnen hebben. Wat in deze discussie wel relevant is hoe vaak dat voorkomt bij vogels in het wild. Specifiek als het gaat om witkruintapuiten zelf of tapuiten in het algemeen. Je weet namelijk niet of misvormingen aan poten bij alle groepen zangertjes even vaak voorkomen...

Oh, was die kwestie met ontbreken van angst voor huiskat al gepasseerd. Excuus.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Maak jezelf nuttig Rob, en kijk of je daar iets over kunt vinden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 30, 2014, 22:05:54 PM
Ik zit met die huiskat in mijn maag. Die vogel vertoont geen gezonde angst voor huiskatten. (Een wilde vogel leert dat van zijn ouders).

Misschien moeten we het beestje asiel verlenen? zodat ie veilig verder kan leven. Altijd maar met de angst te moeten leven dat je ieder moment een kattensnack zou kunnen worden is natuurlijk geen doen voor zo'n vogeltje. Er zijn vast nog wel een paar Syriers (of andere - al dan niet tijdelijke - inwoners van ons land) die hem onderdak willen geven...
Met vriendelijke groet, Rob