Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van der Laan

Ik heb even gebladerd in de link die Hisko gaf en kwam deze foto tegen:
http://observation.org/foto/view/681796

Er lijken tenen te missen, hoewel de ondergrond dat ook veroorzaakt kan hebben.

frankneijts

Citaat van: Jan van der Laan op oktober 17, 2014, 16:11:55 PM
Ik heb even gebladerd in de link die Hisko gaf en kwam deze foto tegen:
http://observation.org/foto/view/681796

Er lijken tenen te missen, hoewel de ondergrond dat ook veroorzaakt kan hebben.

Niks mis mee:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Russer

Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 16:06:37 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 14:14:41 PM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:36:02 PM
Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.

Herman, ik zou de vogel van La Palma, 2005, er ook nog bijzetten om het plaatje compleet te krijgen.

http://issuu.com/dutchbirding/docs/db_27_4_2005

Ach, wat is compleet?
Op die foto staan drie tenen, waarvan twee zeker goed en de derde voor mij niet te beoordelen. Ik weet niet eens welke teen dat is.
Overigens kan je die foto veel gemakklijker op http://www.rarebirdspain.net/arbsr502.htm#Oleucopyga bekijken dan op die  rampenviewer die DB gebruikt.

Compleet is compleet, zou ik zeggen. Oke, dan echt de laatste B) Zie mijn toelichting hierboven hoe het beste te handelen om de foto mooi vergroot te kunnen bekijken, zie de pdf hieronder en dan vervolgens kijken naar de rechterpoot met de teen naar voren waarbij de nagel volledig is afgebroken, tevens ook zichtbaar aan de linkerteen naar voren. Dit alles is prima te bekijken met de 'rampenviewer' van DB, wellicht handig om dan ook nog een leesbrilletje op te zetten B)

http://issuu.com/dutchbirding/docs/db_27_4_2005

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan van der Laan


frankneijts

#514
Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 16:01:56 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 15:48:39 PM
Citaat van: meeuwiss op oktober 17, 2014, 15:43:21 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 15:31:01 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 15:19:24 PM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:36:02 PM
Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.

Mooi werk Herman.
Hoe langer ik er naar kijk (maar dat zegt natuurlijk niks... 8) ) hoe meer het in mijn ogen erop lijkt dat die Portugese vogel misschien wel helemaal niks mankeert aan zijn poten: het zou best 's allemaal troep kunnen zijn.

Behalve dan de twee ontbrekende teennagels aan de linkerpoot, zowel bij de rechter- als de linkerteen 8)


De rechterteen van de linkerpoot staat wat omhoog en geeft door het opvallend zonlicht een schaduw van een teen met normale nagel. niks mis mee. De linkerteen van de linkerpoot is moeilijk te beoordelen, de nagel lijkt wat kort maar dit is misschien gezichtsbedrog.

Ik zie daar ook niks geks aan inderdaad..

Heren, open de pdf en ga naar 199, klik op de pijltjes rechts onderaan om de pdf te vergroten en vervolgens op de foto om verder te vergroten en dan lekker opgeblazen in je scherm, nogmaals twee ontbrekende c.q. afgebroken teennagels aan de linkerpoot, zowel bij de linker- als de rechterteen.


http://issuu.com/dutchbirding/docs/db_24_4_2002

Tja, volgens mij is nagel 'linksbinnen' niet zo goed te zien vanwege de schaduw maar de verklaring van Guido hierboven blijft ook bij ver uitvergroten plausibel. 'Linksbuiten' lijkt niet zo 'zwart' als die andere nageltjes (maar kan ook lichtval, vuiligheid enz. zijn) waardoor-ie misschien niet volledig lijkt en staat een tikje 'uit het lood' waardoor je er wat raar tegenaan kijkt misschien. Nog steeds niks alarmerends wat mij betreft en zeker geen missende nagels.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 16:17:00 PM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 16:06:37 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 14:14:41 PM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:36:02 PM

Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.

Herman, ik zou de vogel van La Palma, 2005, er ook nog bijzetten om het plaatje compleet te krijgen.

http://issuu.com/dutchbirding/docs/db_27_4_2005

Ach, wat is compleet?
Op die foto staan drie tenen, waarvan twee zeker goed en de derde voor mij niet te beoordelen. Ik weet niet eens welke teen dat is.
Overigens kan je die foto veel gemakklijker op http://www.rarebirdspain.net/arbsr502.htm#Oleucopyga bekijken dan op die  rampenviewer die DB gebruikt.

Compleet is compleet, zou ik zeggen. Oke, dan echt de laatste 8) Zie mijn toelichting hierboven hoe het beste te handelen om de foto mooi vergroot te kunnen bekijken, zie de pdf hieronder en dan vervolgens kijken naar de rechterpoot met de teen naar voren waarbij de nagel volledig is afgebroken, tevens ook zichtbaar aan de linkerteen naar voren. Dit alles is prima te bekijken met de 'rampenviewer' van DB, wellicht handig om dan ook nog een leesbrilletje op te zetten 8)

http://issuu.com/dutchbirding/docs/db_27_4_2005

Ja hoor Edwin, iemand die zegt dat hij iets niet kan beoordelen, is achterlijk, blind aan twee ogen en heeft twee linkerhanden.
Werkt altijd bij gebrek aan overtuigende argumenten.

Herman van der Meer

Jan van der Laan

Kalmeer Herman.

Lees de instructie van Edwin nog eens. Ik zie het nu ook. De nagel ontbreekt. Nu zou je kunnen zeggen dat het perspectief is, maar dan zou je de teen ook niet zien.

Jaap Denee

Het zou ook door het perspectief kunnen komen dat de nagel erg kort of afgebroken lijkt, Edwin/Jan. En wat betreft het detail van de foto van de vogel van Portugal zou Frank het wel eens bij het rechte eind kunnen hebben: de meest rechter teen (voor de kijker links) lijkt een sliert spinrag/troep aan zich te hebben waardoor de indruk ontstaat van een beschadiging (ik onderstreep niet voor niets 'lijkt').


Je kunt volgens mij rustig stellen dat het op basis van slechts 1 foto lastig kan zijn om een teen/nagel goed op kwaliteit te beoordelen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jan van der Laan

Dat van perspectief lijkt me niet helemaal te kloppen. Je ziet de teen en dan zou je verwachten dat de nagel in één lijn met de teen ligt. En de nagels zijn best groot. Maar inderdaad op grond van één foto kan je op het verkeerde been worden gezet.

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op oktober 17, 2014, 16:32:38 PM
Kalmeer Herman.

Lees de instructie van Edwin nog eens. Ik zie het nu ook. De nagel ontbreekt. Nu zou je kunnen zeggen dat het perspectief is, maar dan zou je de teen ook niet zien.

Als ik niet kalm werd van onzindelijk discussieren zou ik mijn reactie op Edwin tot twee woorden beperkt hebben.

Wat perspectief betreft: Ik dacht dat er in dit topic een foto stond of dat ernaar werd gelinkt, waarop door het perspectief(?) van een van voren geziene teen wel de nagel was te zien maar de teen zelf niet. Ik kan hem helaas niet terugvinden.
Herman van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: Jaap Denee op oktober 17, 2014, 16:48:20 PM
Het zou ook door het perspectief kunnen komen dat de nagel erg kort of afgebroken lijkt, Edwin/Jan. En wat betreft het detail van de foto van de vogel van Portugal zou Frank het wel eens bij het rechte eind kunnen hebben: de meest rechter teen (voor de kijker links) lijkt een sliert spinrag/troep aan zich te hebben waardoor de indruk ontstaat van een beschadiging (ik onderstreep niet voor niets 'lijkt').


Je kunt volgens mij rustig stellen dat het op basis van slechts 1 foto lastig kan zijn om een teen/nagel goed op kwaliteit te beoordelen.

Klopt Jaap, voor wat betreft de vogel van Portugal, maar ik heb het over de linkerpoot, voor de kijker rechts.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

Lopen er niet 2 discussies over 2 foto's/vogels door elkaar? Of lijkt dat maar ..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RoelofdeB

Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 16:01:56 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 15:48:39 PM
Citaat van: meeuwiss op oktober 17, 2014, 15:43:21 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 15:31:01 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 15:19:24 PM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:36:02 PM
Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.

Mooi werk Herman.
Hoe langer ik er naar kijk (maar dat zegt natuurlijk niks... 8) ) hoe meer het in mijn ogen erop lijkt dat die Portugese vogel misschien wel helemaal niks mankeert aan zijn poten: het zou best 's allemaal troep kunnen zijn.

Behalve dan de twee ontbrekende teennagels aan de linkerpoot, zowel bij de rechter- als de linkerteen 8)


De rechterteen van de linkerpoot staat wat omhoog en geeft door het opvallend zonlicht een schaduw van een teen met normale nagel. niks mis mee. De linkerteen van de linkerpoot is moeilijk te beoordelen, de nagel lijkt wat kort maar dit is misschien gezichtsbedrog.

Ik zie daar ook niks geks aan inderdaad..

Heren, open de pdf en ga naar 199, klik op de pijltjes rechts onderaan om de pdf te vergroten en vervolgens op de foto om verder te vergroten en dan lekker opgeblazen in je scherm, nogmaals twee ontbrekende c.q. afgebroken teennagels aan de linkerpoot, zowel bij de linker- als de rechterteen.

Tevens heb ik op onderstaande fora verder geen negatieve reacties gehad, hooguit een paar bevestigend. Dit is het laatste woord wat ik verder eraan spendeer. Ik kan het woord teennagel niet meer zien of horen, sterker nog: ik denk dat ik nu mijn nagelschaartje maar ga pakken en mijn eigen nageltjes ga verzorgen B)

http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=956

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=11405&page=zoek

http://issuu.com/dutchbirding/docs/db_24_4_2002

Ik ben ook wel klaar met het nagelstaren, volgens mij hebben ze alle 4 'wat'. Discussie is natuurlijk mijlenver afgedwaald want t komt zowel in   t wild als (meer) in de kooi voor. En t komt meer voor bij vogels in slechte conditie en maybe vochtig/afwijkend substraat. Klaar zou ik zeggen.

Overigens heb ik nooit beweerd dat een vogel zou vertrekken uit zijn normale leefgebied vanwege pootproblemen. Ik denk dat vogels vanwege natuurlijke dispersiedrang vertrekken en mogelijk onderweg, onder afwijkende of slechte omstandigheden en/of conditie pootproblemen zouden kunnen oplopen.


Edwin Russer

Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 17:48:55 PM
Lopen er niet 2 discussies over 2 foto's/vogels door elkaar? Of lijkt dat maar ..... 8)

Zou zo maar kunnen maar dan wel vanaf de post met de compilatiefoto van Herman en bedoelde ik dus de linkerpoot en voor de kijker rechts. En zoals Roelof al zegt: klaar B)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 18:01:28 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 17:48:55 PM
Lopen er niet 2 discussies over 2 foto's/vogels door elkaar? Of lijkt dat maar ..... 8)

Zou zo maar kunnen maar dan wel vanaf de post met de compilatiefoto van Herman en bedoelde ik dus de linkerpoot en voor de kijker rechts. En zoals Roelof al zegt: klaar 8)

Ik bedoel ook vanaf dat moment. Maar wat betreft de Portugese vogel heb ik prima begrepen waarover jij het steeds had Edwin en volgens mij Jaap ook. Roelof kan ik minder goed volgen in deze discussie maar dat zal ook best aan mij kunnen liggen.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: RoelofdeB op oktober 17, 2014, 17:55:38 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 16:01:56 PM

...
Dit is het laatste woord wat ik verder eraan spendeer. Ik kan het woord teennagel niet meer zien of horen, sterker nog: ik denk dat ik nu mijn nagelschaartje maar ga pakken en mijn eigen nageltjes ga verzorgen 8)
...

Ik ben ook wel klaar met het nagelstaren, volgens mij hebben ze alle 4 'wat'. Discussie is natuurlijk mijlenver afgedwaald want t komt zowel in   t wild als (meer) in de kooi voor. En t komt meer voor bij vogels in slechte conditie en maybe vochtig/afwijkend substraat. Klaar zou ik zeggen.
...

Volgens mij is deze discussie relevant. Er wordt gekeken naar het voorkomen van pootbeschadigingen bij Witkruintapuiten en hoe die zich verhouden tot die aan de voeten van de vogel van Poelgeest. In het verlengde daarvan wordt er ook gediscussieerd over wat wel en wat geen beschadigingen zijn. De relevantie lijkt me ook niet beperkt tot dit geval.

Overigens zit die mijlenver afgedwaalde Witkruintapuit nog steeds in Poelgeest, maar kijkt bijna niemand er meer naar om.
http://waarneming.nl/soort/stats/76308?year=2014&month=10
Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 18:15:16 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 17, 2014, 17:55:38 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 16:01:56 PM

...
Dit is het laatste woord wat ik verder eraan spendeer. Ik kan het woord teennagel niet meer zien of horen, sterker nog: ik denk dat ik nu mijn nagelschaartje maar ga pakken en mijn eigen nageltjes ga verzorgen 8)
...

Ik ben ook wel klaar met het nagelstaren, volgens mij hebben ze alle 4 'wat'. Discussie is natuurlijk mijlenver afgedwaald want t komt zowel in   t wild als (meer) in de kooi voor. En t komt meer voor bij vogels in slechte conditie en maybe vochtig/afwijkend substraat. Klaar zou ik zeggen.
...

Volgens mij is deze discussie relevant. Er wordt gekeken naar het voorkomen van pootbeschadigingen bij Witkruintapuiten en hoe die zich verhouden tot die aan de voeten van de vogel van Poelgeest. In het verlengde daarvan wordt er ook gediscussieerd over wat wel en wat geen beschadigingen zijn. De relevantie lijkt me ook niet beperkt tot dit geval.

Overigens zit die mijlenver afgedwaalde Witkruintapuit nog steeds in Poelgeest, maar kijkt bijna niemand er meer naar om.
http://waarneming.nl/soort/stats/76308?year=2014&month=10


Maar het zegt ons niets over het absolute aantal pootbeschadigingen bij Witkruintapuiten in zowel gevangenschap als in de vrije natuur. Dan kunnen we er toch verder weinig mee? Hoe relevant is het dus? We weten dat er pootbeschadigingen voorkomen bij wilde vogels (waarom zouden WKT'en daar een uitzondering op zijn), we weten ook dat er pootbeschadigingen voorkomen bij (vooral) slecht gehouden kooivogels (waarom zouden WKT'en daar een uitzondering op zijn), maar zolang we de absolute aantallen in die twee groepen niet kennen kunnen we er helemaal niets mee.


Ik ben gister nog even wezen kijken, Herman. Wou een plaatje schieten, niet gelukt, maar 't ging goed met ,m. Je moest de groeten hebben.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: Jaap Denee op oktober 17, 2014, 18:45:11 PM
...

Ik ben gister nog even wezen kijken, Herman. Wou een plaatje schieten, niet gelukt, maar 't ging goed met ,m. Je moest de groeten hebben.

Slijmbal. Zeker omdat hij het koud heeft. Nou, hij hoeft echt niet bij me terug te komen hoor. Voor hem een ander.
Herman van der Meer

meeuwiss

#528
Edwin,
Ik laat me graag overtuigen en heb nogmaals, vrij gemakkelijk zelfs,  de foto in DB 24(4) 2002 tot het maximum uitvergroot. Inderdaad, de binnenste teennagel aan de linkerpoot ontbreekt of is zeer kort en lijkt dan naar binnen te staan. De buitenste teennagel is naar mijn idee ook slechts een stompje, vergelijk eens met de zichtbare binnenste teennagel aan de rechter poot.

Vogels zijn geneigd ongerechtigheden aan de poten direct te verwijderen. De Portugese vogel dus niet, waardoor de buitenste teennagel aan de rechterpoot niet is te zien. Wat zou kunnen, ik zeg niet dat het waar is, dat op deze foto bij de vogel materiaal is blijven haken aan een vervormde buitenste teennagel.

De doorgegroeide teennagel van de WKT in Oegstgeest geeft mogelijk de meeste informatie over de duur van het verblijf van de vogel in gevangenschap.
Stelling: Doorgegroeide teennagels zie je niet bij vogels in het wild.
Ik ga ook maar eens teennagels knippen, je weet maar nooit.
Met groeten

August

Frank, hoe lang moet een vogel in een kooitje zitten om zulke slechte poten te krijgen denk je?  een week, een maand, een jaar? Ik vraag dit omdat als deze vogel uit het illigale komt? (want we zijn er toch uit dat serieuze vogelhouders keurig deze vogels ringen en verzorgen) dan lijkt het me niet dat deze dan lang ongeringd blijft anders raken ze de vogel toch nooit kwijt aan kopers? Lijkt me ook dat ze niet graag ongeringde vogels lang in hun bezit willen houden wegens dat de pakkans dan groter wordt.
August van Rijn

OlivierO

Ik ga heel deze discussie niet lezen, maar ik zag op wn.nl dat een aantal mensen er escape van maken en anderen dan weer manifest niet. Zijn jullie er hier nog niet uit, of gaat deze discussie over iets anders?

Ik zou er zonder verder in detail te treden (gewoon het gevoel zeg maar  B) ) een escape van maken, en daar ga ik echt niet zo ver voor rijden. Hoe dan ook zou ik pas gaan als de meeste gekke Hollanders alweer weg zijn, want die drukte bij zo'n twitch, ik begrijp er niets van ...  :rolleye: :angel: ;D ;)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

BramtK

Citaat van: OlivierO op oktober 17, 2014, 20:05:10 PM
Ik ga heel deze discussie niet lezen, maar ik zag op wn.nl dat een aantal mensen er escape van maken en anderen dan weer manifest niet. Zijn jullie er hier nog niet uit, of gaat deze discussie over iets anders?

Ik zou er zonder verder in detail te treden (gewoon het gevoel zeg maar  8) ) een escape van maken, en daar ga ik echt niet zo ver voor rijden. Hoe dan ook zou ik pas gaan als de meeste gekke Hollanders alweer weg zijn, want die drukte bij zo'n twitch, ik begrijp er niets van ...  :rolleye: :angel: ;D ;)


Olivier Olyophetvuur.
Groeten,

Bram ter Keurs

meeuwiss

Hisko, bedankt voor de serie WKT's.
Wat een verademing, veel plaatjes met puntgave poten!
Voor zover gevonden: 6 Witkruintapuiten met ringen.
In Marokko: Moroco Lac d Yasmina, Moroco Region de Merzouga, Moroco Bas Draa, Moroco Erfoud.
In Israel: Israel Negev 2x.
De meeste vogels zijn geringd met links aluminiumen en rechts kleurring wit of omgekeerd.
Groet
Guido Meeuwissen 

HPM

#533
Citaat van: BramtK op oktober 17, 2014, 20:59:42 PM
Citaat van: OlivierO op oktober 17, 2014, 20:05:10 PM

Ik ga heel deze discussie niet lezen,...


Olivier Olyophetvuur.

Grote kans om er elf keer naast te spuiten.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: meeuwiss op oktober 17, 2014, 21:14:05 PM
Hisko, bedankt voor de serie WKT's.
...
De meeste vogels zijn geringd met links aluminiumen en rechts kleurring wit of omgekeerd.


Is al aan de orde geweest en er zou of is navraag gedaan in Israel.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: August op oktober 17, 2014, 19:58:04 PM
Frank, hoe lang moet een vogel in een kooitje zitten om zulke slechte poten te krijgen denk je?  een week, een maand, een jaar? Ik vraag dit omdat als deze vogel uit het illigale komt? (want we zijn er toch uit dat serieuze vogelhouders keurig deze vogels ringen en verzorgen) dan lijkt het me niet dat deze dan lang ongeringd blijft anders raken ze de vogel toch nooit kwijt aan kopers? Lijkt me ook dat ze niet graag ongeringde vogels lang in hun bezit willen houden wegens dat de pakkans dan groter wordt.

Dat is afhankelijk van hoe groot de kooi is en hoe goed/slecht andere omstandigheden als aankleding van het verblijf, de hygiëne enz. zijn. Als de vogel een escape is, is-ie inderdaad niet (lang) verzorgd geweest door een integere, deskundige vogelhouder maar er zijn behalve die jij noemt nog wel een paar scenario's denkbaar waarom en hoe zo'n vogel in gevangenschap terecht gekomen zou zijn en met welk 'doel'.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 21:15:04 PM
Citaat van: BramtK op oktober 17, 2014, 20:59:42 PM
Citaat van: OlivierO op oktober 17, 2014, 20:05:10 PM

Ik ga heel deze discussie niet lezen,...


Olivier Olyophetvuur.

Grote kans om er elf keer naast te spuiten.

Bon, jullie zijn er dus nog niet uit.

En wat die Olyophetvuur betreft:  :-X
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

BramtK

't Was maar een geintje, Olivier.  :)


Trouwens, een bladzij terug wordt een Israëlische ringer aangehaald die nooit sleet ziet bij deze soort. Deze vogel had dat toch wel? Hebben we daar al een verklaring voor?
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

#538
Citaat van: meeuwiss op oktober 09, 2014, 12:40:38 PM

Waarnemingen bij onze zuiderburen:
Zwarte Tapuit op 24 juli 1973 Machelen: "De uitgebreide notities wijzen eerder op Witkruintapuit Oenanthe leucopyga, een woestijnsoort die ondermeer in Groot Brittannie, Duitsland en Spanje werd vastgesteld. In 1973 dacht waarschijnlijk niemand dat deze standvogel uit de Sahara wel eens West Europa kon bereiken. De beschrijving is helaas dubbelzinnig."
Te lezen in het BAHC rapport 26 uit 1994 en in Oriolus vol. 62 1996 p.37-54 Gunter De Smet et al.
Zowel Zwarte Tapuit als Witkruintapuit op 24 juli 1973 werden niet aanvaard, evenals de Zwarte tapuit in Neeroeteren op 5 augustus 1993. De redenen hiervoor heb ik niet kunnen achterhalen. Misschien kunnen onze Belgische vogelaars dit verder toelichten?


Hoewel ik geen Belgische vogelaar ben, geef ik toch een toelichting.
Deze gevallen worden behandeld in de rapporten van Belgisch Avifaunistisch Homologatiecomite in Oriolus.
Machelen in dat over 1993 en Neeroeteren in dat over 1994. Beide als 'onvoldoende gedocumenteerd.'
Machelen was overigens in het rapport over 1973 (in De Wielewaal) al afgewezen als Zwarte.

In de BAHC Database voor zeldzame vogels in België staat Machelen zowel onder Witkruin als onder Zwarte, Neeroeteren alleen onder Zwarte. In beide gevallen als 'niet aanvaard'.

De status van Machelen lijkt dus op die vijf gevallen van de Britse Eilanden (Faire Isle (2), Altichem, Greatstone-on-Sea, Portnoo): Als Zwarte gemeld, in het licht van geaccepteerde latere noordelijke waarnemingen Witkruin niet uitgesloten, maar beschrijving onvoldoende om de soort ondubbelzinnig vast te stellen.
Herman van der Meer

Jan van der Laan

Citaat van: OlivierO op oktober 17, 2014, 20:05:10 PM
Ik ga heel deze discussie niet lezen, maar ik zag op wn.nl dat een aantal mensen er escape van maken en anderen dan weer manifest niet. Zijn jullie er hier nog niet uit, of gaat deze discussie over iets anders?

Ik zou er zonder verder in detail te treden (gewoon het gevoel zeg maar  B) ) een escape van maken, en daar ga ik echt niet zo ver voor rijden. Hoe dan ook zou ik pas gaan als de meeste gekke Hollanders alweer weg zijn, want die drukte bij zo'n twitch, ik begrijp er niets van ...  :rolleye: :angel: ;D ;)

Ieder het zijne mijnheer Olivier. Ieder zijn hobby. Verwonder je je ook zo over andere hobbies als mensen die zoogdieren kijken, sigarenbandjes sparen, concerten bezoeken, bergen beklimmen, voetbal kijken, scheepsminiaturen maken, wijnproeven, fotografie, zeilen, schaatsen, wielrennen, mountainbiken, paardrijden, aquaria houden enz enz?