Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

RoelofdeB

Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 11:18:36 AM
Je snapt het niet Roelof. Vogels in een kooi kunnen slechte omstandigheden in hun verblijf ( bijv. verkeerde zitplaatsen, vervuiling door uitwerpselen) niet ontwijken. Wilde vogels kunnen dat dikwijls heel eenvoudig wel en daarom hebben zij veel minder last van zulke typische kooivogelkwalen. En zo wel dan leven ze meestal niet zo lang..

lijkt me alleen erg lastig een vochtige ondergrond en algeheel vochtig klimaat met bijbehorende schimmels te vermijden als je eenmaal in een natter land zit..en dan nogmaals, dit beestje gaat er behendig mee om, of heb jij dat ook anders gezien?

HPM

Citaat van: RoelofdeB op oktober 17, 2014, 11:08:49 AM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 10:48:58 AM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 17, 2014, 09:01:56 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 16, 2014, 23:20:31 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 16, 2014, 22:49:51 PM

Ik lees 1 pagina terug het volgende van Frank en zag dit al eerder voorbijkomen:

"Bij het houden van 'chats' als nachtegalen, tapuiten e.d. die veel op de grond verblijven, is extra aandacht voor de poten noodzakelijk. Dergelijke vogels moeten adequaat gehuisvest zijn: bijv. nachtegalen met vochtig mos op de bodem en 'verende' zitstokken, tapuiten in grote kooien met zand op de bodem en stenen, kiezels als zitplaatsen om te voorkomen dat ze ontstekingen krijgen aan de poten"

Zal ook wel in t wild gelden.....

Nee dat geldt niet in het wild: als het milieu voor een soort ongunstig wordt (bijv. als-ie last van zijn voetjes krijgt..) verdwijnt-ie. In een kooi is dat wat lastiger...

Hij kan wel willen verdwijnen maar dat betekent dat hij daardoor dus nog veel verder weg terecht kan komen dan aanvankelijk de bedoeling was...

Maar standvogels gaan toch niet ineens honderden tot duizenden kilometers vliegen omdat ze last van een krom teentje hebben?

Of Wkt een standvogel is, daar wordt verschillend over gedacht, ik denk dat in ieder geval zeker niet, net als de beoordeelcommissies van veel landen. Denk ook niet dat vogels in het wild die iets met hun poot hebben direct 'verdwijnen' zoals hier eerder werd gesuggereerd. Ik vraag me ook af in hoeverre (en of) je dan goed naar deze vogel hebt gekeken; vogeltje is uitermate behendig, ondanks z'n pootafwijking...

Het aantal Witkruintapuiten wat buiten het leefgebied van de soort wordt opgemerkt is nog altijd bijzonder gering. In alle landen met zulke waarnemingen is het dan ook een uiterst grote zeldzaamheid, ook in het en rond de Middellandse Zee.
Als een Witkruintapuit niet tevreden is met zijn plekje in de woestijn (omdat hij een beetje auw aan zijn voetjes krijgt?) ligt het niet voor de hand dat hij duizenden kilometers gaat vliegen om in noord-Europa zijn geluk beproeven. Woestijn genoeg in de buurt.
Ik kan me geen oorzakelijk verband voorstellen tussen de staat van de tenen en het verschijnen buiten het woongebied van de soort. Jij kan dat kennelijk wel.
Herman van der Meer

Jan van der Laan

Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 11:24:38 AM
Citaat van: Jan van der Laan op oktober 17, 2014, 11:16:53 AM
En over de lengte van de nagels: ik zie aan de overgebleven nagels nu niet echt dat ze te lang zouden zijn:
http://waarneming.nl/foto/view/7536630
Logisch: beestje zit al weer geruime tijd buiten onder relatief 'natuurlijke' standigheden en heeft tijd genoeg gehad om eventuele te lange nagels weer 'bij te slijten'. Maar wat eenmaal afgebroken/'afgerot' is geweest komt niet meer terug waarschijnlijk.
Ja? worden ze dan zo mooi puntig? Of is het juist zo dat bij wilde vogels er niets bijkomt omdat het dagelijks slijt, vergelijk het met dagelijks je nagels een beetje vijlen?

Vincent Hart

Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 11:29:09 AMIk kan me geen oorzakelijk verband voorstellen tussen de staat van de tenen en het verschijnen buiten het woongebied van de soort. Jij kan dat kennelijk wel.
Ik snap niet helemaal waar deze conclusie vandaan komt. Volgens mij is de relevante vraag 'kan een op drift geraakte (wilde) Witkruintapuit rotte poten hebben, of wijzen rotte poten eenduidig op een herkomst uit gevangenschap'. Dat een escape rotte poten kan hebben, lijkt me hierboven wel voldoende onderbouwd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op oktober 17, 2014, 11:16:53 AM

En over de lengte van de nagels: ik zie aan de overgebleven nagels nu niet echt dat ze te lang zouden zijn:
http://waarneming.nl/foto/view/7536630

Dan moet je naar goede  foto's kijken
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1709246#msg1709246
Herman van der Meer

frankneijts

Dat van het klimaat is natuurlijk je reinste flauwekul Roelof en dat-ie handig omgaat met zijn handicap is m maar geraden ook anders was-ie allang de pijp uit geweest. Maar zich voortplanten zal al een probleem worden: zonder nagels heeft-ie minder houvast immers..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan van der Laan

Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 11:33:19 AM
Citaat van: Jan van der Laan op oktober 17, 2014, 11:16:53 AM

En over de lengte van de nagels: ik zie aan de overgebleven nagels nu niet echt dat ze te lang zouden zijn:
http://waarneming.nl/foto/view/7536630

Dan moet je naar goede  foto's kijken
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1709246#msg1709246

Ik zie geen verschil in lengte van de nagels op mijn foto en die foto die je linkt. Of heb jij iets in het veld gezien wat de foto's niet tonen?

HPM

Citaat van: Vincent Hart op oktober 17, 2014, 11:32:16 AM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 11:29:09 AM

Ik kan me geen oorzakelijk verband voorstellen tussen de staat van de tenen en het verschijnen buiten het woongebied van de soort. Jij kan dat kennelijk wel.
Ik snap niet helemaal waar deze conclusie vandaan komt. Volgens mij is de relevante vraag 'kan een op drift geraakte (wilde) Witkruintapuit rotte poten hebben, of wijzen rotte poten eenduidig op een herkomst uit gevangenschap'. Dat een escape rotte poten kan hebben, lijkt me hierboven wel voldoende onderbouwd.

Het ging om slechte voetcondie als gevolg van ongunstige mileu-omstandigheden. Frank zei dat ze in het wild gewoon kunnen verdwijnen. Roelof schreef toen "Hij kan wel willen verdwijnen maar dat betekent dat hij daardoor dus nog veel verder weg terecht kan komen dan aanvankelijk de bedoeling was."
Ik zie geen reden waarom zo'n (stand-)vogel dan ineens verder weg zou gaan dan 'de bedoeling' was.
Dat er zwervers zijn is duidelijk, maar een verband met kromme tenen en nagels lijkt me onwaarschijnlijk.

Herman van der Meer

meeuwiss

#488
Citaat van: RoelofdeB op oktober 17, 2014, 11:26:18 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 11:18:36 AM
Je snapt het niet Roelof. Vogels in een kooi kunnen slechte omstandigheden in hun verblijf ( bijv. verkeerde zitplaatsen, vervuiling door uitwerpselen) niet ontwijken. Wilde vogels kunnen dat dikwijls heel eenvoudig wel en daarom hebben zij veel minder last van zulke typische kooivogelkwalen. En zo wel dan leven ze meestal niet zo lang..

lijkt me alleen erg lastig een vochtige ondergrond en algeheel vochtig klimaat met bijbehorende schimmels te vermijden als je eenmaal in een natter land zit..en dan nogmaals, dit beestje gaat er behendig mee om, of heb jij dat ook anders gezien?
Citaat van: RoelofdeB op oktober 17, 2014, 11:26:18 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 11:18:36 AM
Je snapt het niet Roelof. Vogels in een kooi kunnen slechte omstandigheden in hun verblijf ( bijv. verkeerde zitplaatsen, vervuiling door uitwerpselen) niet ontwijken. Wilde vogels kunnen dat dikwijls heel eenvoudig wel en daarom hebben zij veel minder last van zulke typische kooivogelkwalen. En zo wel dan leven ze meestal niet zo lang..

lijkt me alleen erg lastig een vochtige ondergrond en algeheel vochtig klimaat met bijbehorende schimmels te vermijden als je eenmaal in een natter land zit..en dan nogmaals, dit beestje gaat er behendig mee om, of heb jij dat ook anders gezien?


Als je ervoor kiest vogels in een kooi op te sluiten dan ben je verantwoordelijk voor hun welzijn en gezondheid. Door mijn vroegere werkervaring weet ik wat de consequenties zijn. De vereisten hiertoe zijn o.m. geschikte en schone zitplaatsen, schone en toepasselijke bodembedekking, aan de soort aangepast temperatuur-en vochtigheidsregiem, inspecteren van poten en knippen van lange nagels en dagelijkse verzorging.
In dit forum al regelmatig ook door anderen opgesomd.
Als je allemaal aan die voorwaarden voldoet zullen de vogels in gevangenschap weinig last hebben van ziektes en verwondingen.
Hoe je het niet moet doen illustreert dit plaatje met de Zwarte Tapuiten, die evenals Witkruintapuiten en andere Tapuiten een hoog verzorgingsniveau vereisen. Let op de zitplank met uitwerpselen, die smeekt om een schoonmaakbeurt met heet water of ontsmettingsmiddel.
Wel raar dat je zo'n foto op internet durft te plaatsen, zeg wel wat over je instelling als volierehouder. 
Met groeten

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op oktober 17, 2014, 11:36:28 AM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 11:33:19 AM
Citaat van: Jan van der Laan op oktober 17, 2014, 11:16:53 AM

En over de lengte van de nagels: ik zie aan de overgebleven nagels nu niet echt dat ze te lang zouden zijn:
http://waarneming.nl/foto/view/7536630

Dan moet je naar goede  foto's kijken
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1709246#msg1709246

Ik zie geen verschil in lengte van de nagels op mijn foto en die foto die je linkt. Of heb jij iets in het veld gezien wat de foto's niet tonen?

Zie jij bijvoorbeeld  die linkernagel van de rechterpoot dan niet? Je wil toch niet beweren dat dat normaal is en dat je dat ook op de foto waar jij naar linkt kan zien?


Herman van der Meer

Jan van der Laan


HPM

Citaat van: Jan van der Laan op oktober 17, 2014, 11:57:02 AM

Op deze foto is dat inderdaad beter te zien: http://waarneming.nl/foto/view/7564796

Vergelijk vooral ook met wilde vogels met normale tenen en nagels.
Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 12:01:27 PM
Citaat van: Jan van der Laan op oktober 17, 2014, 11:57:02 AM

Op deze foto is dat inderdaad beter te zien: http://waarneming.nl/foto/view/7564796

Vergelijk vooral ook met wilde vogels met normale tenen en nagels.


Lijkt me dat Jan dat verschil zo ook wel ziet. Je kunt beter vergelijkingen zoeken met wilde, gekooide en bewezen ontsnapte vogels met ook abnormale tenen en nagels. Ze komen namelijk in al die categorieën voor.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

peterlindenburg

Nederland is integraal natter dan het gebied van herkomst en dus kan ik me voorstellen dat de WKT hier last heeft van slechte omstandigheden voor zijn poten. Ik kan kan me ook voorstellen dat een gewone tapuit hiervan geen last heeft omdat zijn immuunsysteem beter is toegerust voor de schimmels en bacteriën in onze streken.
groet Peter


Citaat van: frankneijts op oktober 16, 2014, 23:20:31 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 16, 2014, 22:49:51 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 22:17:32 PM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 22:06:22 PM
Citaat van: HPM op oktober 16, 2014, 21:45:56 PM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 21:32:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 21:12:41 PM

(Wat dat betreft zijn alle vogels hetzelfde uitgerust).

dat is natuurlijk niet waar

Ik kan me niet voorstellen dat een gewone tapuit rotbestendiger is dan een Witkruin.

ik wel

Als admin moet je dan op zijn minst met meer feiten komen dan een "voorstellingsvermogen". Je kunt hier in Nederland Struisvogels fokken in de wei en in Burgers Bush hebben ze in de zomer Pinguins in het buitenverblijf. Waar haal je de informatie vandaan dat een vogel in een ander habitat last kan krijgen van "voetrot"? Dit kun je als admin zomaar niet roepen Peter... FEITEN!

Ik lees 1 pagina terug het volgende van Frank en zag dit al eerder voorbijkomen:

"Bij het houden van 'chats' als nachtegalen, tapuiten e.d. die veel op de grond verblijven, is extra aandacht voor de poten noodzakelijk. Dergelijke vogels moeten adequaat gehuisvest zijn: bijv. nachtegalen met vochtig mos op de bodem en 'verende' zitstokken, tapuiten in grote kooien met zand op de bodem en stenen, kiezels als zitplaatsen om te voorkomen dat ze ontstekingen krijgen aan de poten"

Zal ook wel in t wild gelden....snap trouwens niet wat het adminschap van Peter te maken heeft met hoe Peter zijn posts opzet.

Nee dat geldt niet in het wild: als het milieu voor een soort ongunstig wordt (bijv. als-ie last van zijn voetjes krijgt..) verdwijnt-ie. In een kooi is dat wat lastiger...

frankneijts

De pootproblemen waar het om gaat ontstaan ahw op macro-niveau binnen de setting van een relatief kleine kooi omder voor de soort ongunstie omstandigheden. Zelfs in een grotere kooi of voliere ontstaan zulke problemen minder snel of zelfs niet omdat de vogels er dan minder mee worden geconfronteerd en of ze die risicovolle omstandigheden beter kunnen vermijden. Het klimaat in NL zal met deze materie weinig van doen hebben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Ottens

Citaat van: meeuwiss op oktober 16, 2014, 13:39:17 PM

Bijgaand een foto van een geringde Witkruintapuit van Mark Easterbrook (met copyright!) van 17 maart 2011 in Amram's Pillars in Israel. Volgens mij een wilde vogel want de vogel lijkt rechts een aluminium ring van het vogeltrekstation en links een witte plastic kleurring te dragen. Zo'n geringde vogel zullen we wel niet zo gauw in Nederland aantreffen, denk ik. Ook gave poten zo te zien.
Foto te vinden op de site van BirdGuides, zie hieronder.
www.birdguides.com/iris/pictures.asp?mode=filesf=293817&tx=1650&rty=0&r=1&v=1&gallery=0&off=293817
Met groeten

Hierbij het antwoord van de ringer van deze vogel (en meerdere andere Witkruintapuiten in Israel), Noam Weiss (die bovendien tientallen jaren veldervaring heeft met woestijnvogels):
"It is very hard for me to believe that a White Crowned Wheatear will make it so far out of its normal habitat, but I don't know the African population at all.
As for the plumage, W C Wheatears are usually not worn, even after 1 year. I attached a picture of a moulting bird from Eilat mountains and the outer most primaries are 1 year old.
They do moult in Autumn, but that doesn't mean much as also captive birds would moult if they have enough food.

Missing fingernails I never saw in the wild, but you never know, it is quite common with wild birds to miss some fingernails.
It is a very attractive bird and quite easy to catch. It is also common in many desert areas so it is a potentially good to be an escape.
I can't see very well the flight feathers but cage birds have very worn flight and tail feathers usually, while the wild ones hardly have any wear on them."

HPM

Goed werk, Gert.

Dit begrijp ik niet helemaal:
"Missing fingernails I never saw in the wild, but you never know, it is quite common with wild birds to miss some fingernails."

Bedoelt hij dat missende nagels bij wilde vogels vrij normaal zijn maar dat hij dat bij Witkruintapuit nooit gezien heeft, of heeft hij een fout gemaakt en bedoelt hij dat het bij cage birds vrij normaal is en dat hij het bij wilde vogels nooit gezien heeft?
Herman van der Meer

HPM

#497
Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.




PS Plaatje vervangen omdat er iets fout was gegaan met een van de foto's
Herman van der Meer

Gert Ottens

Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:34:57 PM
Goed werk, Gert.

Dit begrijp ik niet helemaal:
"Missing fingernails I never saw in the wild, but you never know, it is quite common with wild birds to miss some fingernails."

Bedoelt hij dat missende nagels bij wilde vogels vrij normaal zijn maar dat hij dat bij Witkruintapuit nooit gezien heeft, of heeft hij een fout gemaakt en bedoelt hij dat het bij cage birds vrij normaal is en dat hij het bij wilde vogels nooit gezien heeft?

Ik interpreteer deze zin zoals die eerste optie die je aangeeft ("dat missende nagels bij wilde vogels vrij normaal zijn maar dat hij dat bij Witkruintapuit nooit gezien heeft").

Gert Ottens

Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:34:57 PM
Goed werk, Gert.

Dit begrijp ik niet helemaal:
"Missing fingernails I never saw in the wild, but you never know, it is quite common with wild birds to miss some fingernails."

Bedoelt hij dat missende nagels bij wilde vogels vrij normaal zijn maar dat hij dat bij Witkruintapuit nooit gezien heeft, of heeft hij een fout gemaakt en bedoelt hij dat het bij cage birds vrij normaal is en dat hij het bij wilde vogels nooit gezien heeft?

Overigens is het Hebreeuwse woord voor 'vingers' en 'tenen' hetzelfde, vandaar dat hij het over 'fingernails' heeft. Voordat iemand gaat opmerken dat vogels geen vingers hebben...;-)

Edwin Russer

Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:36:02 PM
Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.

Herman, ik zou de vogel van La Palma, 2005, er ook nog bijzetten om het plaatje compleet te krijgen.

http://issuu.com/dutchbirding/docs/db_27_4_2005
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

meeuwiss

#501
Fraai combiplaatje van Herman, mooi om hiermee alle mankementen aan de teennagels van de WKT van Oegstgeest eens op een rijtje te zetten, voor zover nog niet gedaan.
Rechterpoot:
linkernagel: vervormd en flink doorgegroeid
achternagel: intact, middennagel: intact.
rechternagel: deels nog aanwezig, scheef gegroeid


Linkerpoot:
linkernagel: afgebroken, mist
achternagel: intact, maar wat te lang, middennagel intact, maar vervormd
rechternagel: afgebroken, mist.

De linkernagel aan de rechterpoot is de meest interessante, deze geeft veel informatie over tijd en ruimte (dit letterlijk)!
Zijn andere linker- en rechternagels missen, waarbij alleen van 1 rechternagel nog wat rest.

Doorgroeien van de teennagel(-s) bij een vogel heeft tijd nodig. Dit wijst erop dat de WKT lange tijd niet onder, voor zijn soort
geschikte omstandigheden, heeft doorgebracht. Daar moeten weken, zo niet maanden overheen zijn gegaan.
Volgens mij wijst dit erop dat alle teenmankementen van deze WKT lange tijd nodig hebben gehad zich zo te ontwikkelen.
In ieder geval niet in het stedelijk milieu waarin hij nu verblijft.
Met groeten
Guido Meeuwissen

hiskodevries

voor een serie foto`s van in het wild levende Witkruintapuiten http://observation.org/soort/photos/76308
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:36:02 PM
Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.

Mooi werk Herman.
Hoe langer ik er naar kijk (maar dat zegt natuurlijk niks... 8) ) hoe meer het in mijn ogen erop lijkt dat die Portugese vogel misschien wel helemaal niks mankeert aan zijn poten: het zou best 's allemaal troep kunnen zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Russer

Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 15:19:24 PM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:36:02 PM
Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.

Mooi werk Herman.
Hoe langer ik er naar kijk (maar dat zegt natuurlijk niks... 8) ) hoe meer het in mijn ogen erop lijkt dat die Portugese vogel misschien wel helemaal niks mankeert aan zijn poten: het zou best 's allemaal troep kunnen zijn.

Behalve dan de twee ontbrekende teennagels aan de linkerpoot, zowel bij de rechter- als de linkerteen B)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

meeuwiss

Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 15:31:01 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 15:19:24 PM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:36:02 PM
Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.

Mooi werk Herman.
Hoe langer ik er naar kijk (maar dat zegt natuurlijk niks... 8) ) hoe meer het in mijn ogen erop lijkt dat die Portugese vogel misschien wel helemaal niks mankeert aan zijn poten: het zou best 's allemaal troep kunnen zijn.

Behalve dan de twee ontbrekende teennagels aan de linkerpoot, zowel bij de rechter- als de linkerteen 8)


De rechterteen van de linkerpoot staat wat omhoog en geeft door het opvallend zonlicht een schaduw van een teen met normale nagel. niks mis mee. De linkerteen van de linkerpoot is moeilijk te beoordelen, de nagel lijkt wat kort maar dit is misschien gezichtsbedrog.

frankneijts

Citaat van: meeuwiss op oktober 17, 2014, 15:43:21 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 15:31:01 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 15:19:24 PM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:36:02 PM
Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.

Mooi werk Herman.
Hoe langer ik er naar kijk (maar dat zegt natuurlijk niks... 8) ) hoe meer het in mijn ogen erop lijkt dat die Portugese vogel misschien wel helemaal niks mankeert aan zijn poten: het zou best 's allemaal troep kunnen zijn.

Behalve dan de twee ontbrekende teennagels aan de linkerpoot, zowel bij de rechter- als de linkerteen 8)


De rechterteen van de linkerpoot staat wat omhoog en geeft door het opvallend zonlicht een schaduw van een teen met normale nagel. niks mis mee. De linkerteen van de linkerpoot is moeilijk te beoordelen, de nagel lijkt wat kort maar dit is misschien gezichtsbedrog.

Ik zie daar ook niks geks aan inderdaad..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Overigens wordt er hier nogal eens 'ach & wee' geroepen als het gaat om beestjes achter tralies maar misschien hebben die vogels er zelf, althans de mannetjes, minder of zelfs helemaal geen moeite mee getuige deze kop in het Eindhovens Dagblad vanmorgen:  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Russer

#508
Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 15:48:39 PM
Citaat van: meeuwiss op oktober 17, 2014, 15:43:21 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 15:31:01 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2014, 15:19:24 PM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:36:02 PM
Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.

Mooi werk Herman.
Hoe langer ik er naar kijk (maar dat zegt natuurlijk niks... 8) ) hoe meer het in mijn ogen erop lijkt dat die Portugese vogel misschien wel helemaal niks mankeert aan zijn poten: het zou best 's allemaal troep kunnen zijn.

Behalve dan de twee ontbrekende teennagels aan de linkerpoot, zowel bij de rechter- als de linkerteen 8)


De rechterteen van de linkerpoot staat wat omhoog en geeft door het opvallend zonlicht een schaduw van een teen met normale nagel. niks mis mee. De linkerteen van de linkerpoot is moeilijk te beoordelen, de nagel lijkt wat kort maar dit is misschien gezichtsbedrog.

Ik zie daar ook niks geks aan inderdaad..

Heren, open de pdf en ga naar 199, klik op de pijltjes rechts onderaan om de pdf te vergroten en vervolgens op de foto om verder te vergroten en dan lekker opgeblazen in je scherm, nogmaals twee ontbrekende c.q. afgebroken teennagels aan de linkerpoot, zowel bij de linker- als de rechterteen.

Tevens heb ik op onderstaande fora verder geen negatieve reacties gehad, hooguit een paar bevestigend. Dit is het laatste woord wat ik verder eraan spendeer. Ik kan het woord teennagel niet meer zien of horen, sterker nog: ik denk dat ik nu mijn nagelschaartje maar ga pakken en mijn eigen nageltjes ga verzorgen B)

http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=956

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=11405&page=zoek

http://issuu.com/dutchbirding/docs/db_24_4_2002
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

Citaat van: Edwin Russer op oktober 17, 2014, 14:14:41 PM
Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 13:36:02 PM
Hierbij een combi-plaatje met de voeten van de Nederlandse, Deens/Duitse en Portugese Witkruintapuit.
Bij de Deen/Duitser gaat het om de rechterbuitenteen.

Herman, ik zou de vogel van La Palma, 2005, er ook nog bijzetten om het plaatje compleet te krijgen.

http://issuu.com/dutchbirding/docs/db_27_4_2005

Ach, wat is compleet?
Op die foto staan drie tenen, waarvan twee zeker goed en de derde voor mij niet te beoordelen. Ik weet niet eens welke teen dat is.
Overigens kan je die foto veel gemakklijker op http://www.rarebirdspain.net/arbsr502.htm#Oleucopyga bekijken dan op die  rampenviewer die DB gebruikt.
Herman van der Meer