Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

meeuwiss

#450

Bijgaand een foto van een geringde Witkruintapuit van Mark Easterbrook (met copyright!) van 17 maart 2011 in Amram's Pillars in Israel. Volgens mij een wilde vogel want de vogel lijkt rechts een aluminium ring van het vogeltrekstation en links een witte plastic kleurring te dragen. Zo'n geringde vogel zullen we wel niet zo gauw in Nederland aantreffen, denk ik. Ook gave poten zo te zien.
Foto te vinden op de site van BirdGuides, zie hieronder.
www.birdguides.com/iris/pictures.asp?mode=filesf=293817&tx=1650&rty=0&r=1&v=1&gallery=0&off=293817
Met groeten

Jan van der Laan

De kans dat het een wilde vogel is, lijkt me zeer groot daar het een broedvogel is in Israel. De Amram Pillars is een bekende plek. En er worden vogels geringd daar voor onderzoek. De witte kleurring lijkt me om de vogel in het veld te kunnen herkennen.

Gert Ottens

#452
Citaat van: Jan van der Laan op oktober 16, 2014, 13:53:16 PM
De kans dat het een wilde vogel is, lijkt me zeer groot daar het een broedvogel is in Israel. De Amram Pillars is een bekende plek. En er worden vogels geringd daar voor onderzoek. De witte kleurring lijkt me om de vogel in het veld te kunnen herkennen.

Inderdaad. Blijkbaar loopt er één of ander project/onderzoek met Witkruintapuiten aldaar (?).
Die mensen kunnen misschien meer zeggen over tenen en veren van de vogels. Ik ga weer eens informeren.

Maar het lijkt alsof er aan de 'linkerbinnenteen' van deze vogel een [edit] nagel ontbreekt?

HPM

Citaat van: Gert Ottens op oktober 16, 2014, 14:10:21 PM
...
Maar het lijkt alsof er aan de 'linkerbinnenteen' van deze vogel een teen ontbreekt?

Een nagel bedoel je waarschijnlijk. Volgens mij niet.
Deze juveniel lijkt zijn hele rechterbuitenteen te missen, maar ik denk toch dat het gezichtsbedrog is
http://www.birdguides.com/picture?f=265750
Herman van der Meer

MarcelHaas

Citaat van: HPM op oktober 16, 2014, 10:00:02 AM
Er is natuurlijk ook nog de Beierse vogel uit 1986 die in categorie D is geplaatst omdat er getwijfeld werd aan de wildheid. Of dat op grond van het uiterlijk was weet ik niet.


Voordat de Duitse commissie zijn huidige vorm kreeg (voorheen Deutschen Seltenheitenkommission nu Deutsche Avifaunistische Kommission), werden gevallen met name behandeld door een persoon (althans deze persoon drukte een ongelofelijke stempel op de beoordelingen). Het heeft even geduurd, maar ik geloof dat Koereiger nu eindelijk als wild aanvaard is! Met andere woorden: elke vogel waarvan ook maar een beetje twijfel was of deze wild zou kunnen zijn, werd in categorie D of E gestopt... Het verbaast mij dus niets dat de Beierse vogel als ontsnapt beschouwd is. Gelukkig snappen de huidige commissieleden het wel :angel:

HPM

#455
Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 16, 2014, 16:28:37 PM

belangrijke punten die iets over een herkomst uit gevangenschap zeggen zijn de staat waarin staartpennen, tertials en kruinveren zich bevinden (de veerpartijen die in een ringerskooi het snelst beschadigd raken) en of er sprake is van misvorming of beschadiging van de snavel door pogingen de kop door het gaas te steken; kan iemand nog eens uitleggen waarom een tapuit in gevangenschap een vergrote kans zou hebben zijn nagels te verliezen?

Gebrek aan slijtage, door een verkeerde ondergrond bijvoorbeeld. Dat geldt niet alleen voor bodemvogels, maar zeker bij zand/rotsvogels als zo'n tapuit zal het misschien wel een groter effect hebben. Kooivogels hebben de neiging om te lange nagels te krijgen. Ik heb vroeger heel wat vogelnageltjes geknipt.
De Nederlandse vogel heeft minstens een veel te lange nagel, die is omgekruld. Daar kan hij natuurlijk niet normaal meer op te staan. Ik kan me zo voorstellen dat de afgebroken nagels eerst ook te lang zijn geweest. Helemaal of gedeeltelijk afgebroken door de rare houding of omdat ze er aan zijn blijven haken.
Maar misschien zijn er meer ervaren (ex-)vogelhouders die het beter kunnen verklaren.

http://communities.zeelandnet.nl/data/mop/upload/images/nagels.gif
Herman van der Meer

frankneijts

#456
Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 16, 2014, 16:28:37 PM
Citaat van: HPM op oktober 16, 2014, 14:28:45 PM
Citaat van: Gert Ottens op oktober 16, 2014, 14:10:21 PM
...
Maar het lijkt alsof er aan de 'linkerbinnenteen' van deze vogel een teen ontbreekt?

Een nagel bedoel je waarschijnlijk. Volgens mij niet.
Deze juveniel lijkt zijn hele rechterbuitenteen te missen, maar ik denk toch dat het gezichtsbedrog is
http://www.birdguides.com/picture?f=265750


[size=78%]belangrijke punten die iets over een herkomst uit gevangenschap zeggen zijn [/size][size=78%]de staat waarin staartpennen, tertials en kruinveren zich bevinden (de veerpartijen die in een ringerskooi het snelst beschadigd raken) en of er sprake is van misvorming of beschadiging van de snavel door pogingen de kop door het gaas te steken; kan iemand nog eens uitleggen waarom een tapuit in gevangenschap een vergrote kans zou hebben zijn nagels te verliezen? [/size]

Vooropgesteld: ik ben geen lid van de Fantasy League en wat ik zeg over vogels in gevangenschap is gebaseerd op eigen ervaring, eigen observatie in mijn omgeving en veel lezen in vooral (vroegere) Duitse 'vakliteratuur' voor kooivogels zoals 'Die Gefiederte Welt'.
* Niet elke ontsnapte vogel heeft beschadigde veren: veel vogelhouders zijn liefhebbers die hun vogels ook graag onbeschadigd willen zien en niet elke escape ontsnapt door zich met geweld door het gaas te wringen ...
* Een vogel die plotseling (wordt) verplaatst vanuit een verwarmde omgeving naar een koude(re) omgeving, kan in een geheel of partiële rui vallen.
* Partiële rui kun je sterk bespoedigen door beschadigde veren uit te trekken (met staarten gebeurt dat vaak)
* Bij het houden van 'chats' als nachtegalen, tapuiten e.d. die veel op de grond verblijven, is extra aandacht voor de poten noodzakelijk. Dergelijke vogels moeten adequaat gehuisvest zijn: bijv. nachtegalen met vochtig mos op de bodem en 'verende' zitstokken, tapuiten in grote kooien met zand op de bodem en stenen, kiezels als zitplaatsen om te voorkomen dat ze ontstekingen krijgen aan de poten. Robiller (Dass grosse Lexicon der Vogelplege, 2003) zegt bijv. over het houden van Oenanthe-soorten in het algemeen: "Sorgfältige Fusspflege, vorbeugend raue Sitzsteine verwenden, häufig säubern oder auswechseln." Waarom en hoe pootontstekingen of -verwondingen nu precies tot verlies van nagels (kunnen) leiden weet ik niet, ik ben geen dierenarts, maar ik kan me er wel e.e.a. bij voorstellen (zie ook wat Herman daar van zegt hierboven). Zelf heb ik het niet meegemaakt omdat ik dergelijke vogels juist extra zorgvuldig behandelde en misschien ook wel omdat ik ze nooit lang genoeg heb gehad...
* Geringde tapuiten op tentoonstellingen of via Marktplaats te koop aangeboden, zullen in de meeste gevallen afkomstig zijn van mensen die er adequaat voor (proberen te) zorgen en die er verstand van hebben. Helaas belanden er altijd weer moeilijk te verzorgen vogels (en Robiller benadrukt in zijn boek herhaalde malen dat tapuiten "nicht leicht zu pflegen sind") in handen van, soms goed bedoelende, 'amateurs' die hun saaie kanariepiet wel 's willen vervangen door zo'n 'exotisch' bont beest. Overigens zou volgens Robiller pas in 1990 ("Welterstzucht O. leucopyga von Heinzmann in Deutschland") de eerste WKT überhaupt in gevangenschap gekweekt zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#457
Overigens is in relatie tot het 'houden van tapuiten in gevangenschap' dit een aardige advertentie:
http://www.birdsandbirds.com/de-vediannuncio.asp?idrichiesta=5368
Ik begrijp daaruit dat van Roodstuittapuit (O. moesta) zelfs al mutaties gekweekt worden en (o.a.) hybriden tussen WKT en Rouwtapuit: 't is wel in Italië vermoed ik maar 't moet toch nie gekker worre .... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mhoekstein

http://waarneming.nl/waarneming/view/89072408
Deze foto laat zien dat de vogel niet bepaald voorzichtig met z'n verenpak omspringt. De rechtervleugel schuurt bij het vliegen tegen de muur. Nu zie ik wel eens meeuwen met hun vleugeltip het water raken als ze er overheen scheren, maar dit is toch andere koek.
vr.groet
Mark Hoekstein

peterlindenburg

Frank Neijts schreef: "tapuiten in grote kooien met zand op de bodem en stenen, kiezels als zitplaatsen om te voorkomen dat ze ontstekingen krijgen aan de poten. "

is het niet gewoon veel te nat voor het beestje hier in NL? Hij is gewend aan woestijn, en zit nu in het vochtige Nederland.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 20:56:57 PM
Frank Neijts schreef: "tapuiten in grote kooien met zand op de bodem en stenen, kiezels als zitplaatsen om te voorkomen dat ze ontstekingen krijgen aan de poten. "

is het niet gewoon veel te nat voor het beestje hier in NL? Hij is gewend aan woestijn, en zit nu in het vochtige Nederland.

Nee, dat maakt hem niets uit. (Wat dat betreft zijn alle vogels hetzelfde uitgerust). Maar hij is niet in de omgeving waar hij thuishoort (kooi).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peterlindenburg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 21:12:41 PM

(Wat dat betreft zijn alle vogels hetzelfde uitgerust).


dat is natuurlijk niet waar

Bart van Hoogstraten

Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 21:32:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 21:12:41 PM

(Wat dat betreft zijn alle vogels hetzelfde uitgerust).


dat is natuurlijk niet waar

Welles! Je kunt een pinguïn makkelijk in de Sahara houden. (je moet hem alleen niet aan zijn lot overlaten als hij ontsnapt in een habitat wat ie niet gewend is).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 21:32:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 21:12:41 PM

(Wat dat betreft zijn alle vogels hetzelfde uitgerust).

dat is natuurlijk niet waar

Ik kan me niet voorstellen dat een gewone tapuit rotbestendiger is dan een Witkruin.
Herman van der Meer

Rick van der Weijde

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Wat maakt het overigens uit of dit beest nou een escape is of een dwaalgast?

Ooit vond iemand een klapschaats uit en scoorde daarmee in een schaatsseizoen een overwinning. Het jaar erna had iedereen klapschaatsen en was zijn record al totaal aan flarden...

Competitievogelaars in Nederland... ik zal ze nooit begrijpen.  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peterlindenburg

Citaat van: HPM op oktober 16, 2014, 21:45:56 PM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 21:32:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 21:12:41 PM

(Wat dat betreft zijn alle vogels hetzelfde uitgerust).

dat is natuurlijk niet waar

Ik kan me niet voorstellen dat een gewone tapuit rotbestendiger is dan een Witkruin.

ik wel

Bart van Hoogstraten

#469
Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 22:06:22 PM
Citaat van: HPM op oktober 16, 2014, 21:45:56 PM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 21:32:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 21:12:41 PM

(Wat dat betreft zijn alle vogels hetzelfde uitgerust).

dat is natuurlijk niet waar

Ik kan me niet voorstellen dat een gewone tapuit rotbestendiger is dan een Witkruin.

ik wel

Als admin moet je dan op zijn minst met meer feiten komen dan een "voorstellingsvermogen". Je kunt hier in Nederland Struisvogels fokken in de wei en in Burgers Bush hebben ze in de zomer Pinguins in het buitenverblijf. Waar haal je de informatie vandaan dat een vogel in een ander habitat last kan krijgen van "voetrot"? Dit kun je als admin zomaar niet roepen Peter... FEITEN!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Thijs Fijen

Hoho, jij komt als 'Natuurstudent' ook niet met feiten aanzetten ;)
Thijs Fijen

RoelofdeB

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 22:17:32 PM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 22:06:22 PM
Citaat van: HPM op oktober 16, 2014, 21:45:56 PM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 21:32:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 21:12:41 PM

(Wat dat betreft zijn alle vogels hetzelfde uitgerust).

dat is natuurlijk niet waar

Ik kan me niet voorstellen dat een gewone tapuit rotbestendiger is dan een Witkruin.

ik wel

Als admin moet je dan op zijn minst met meer feiten komen dan een "voorstellingsvermogen". Je kunt hier in Nederland Struisvogels fokken in de wei en in Burgers Bush hebben ze in de zomer Pinguins in het buitenverblijf. Waar haal je de informatie vandaan dat een vogel in een ander habitat last kan krijgen van "voetrot"? Dit kun je als admin zomaar niet roepen Peter... FEITEN!

Ik lees 1 pagina terug het volgende van Frank en zag dit al eerder voorbijkomen:

"Bij het houden van 'chats' als nachtegalen, tapuiten e.d. die veel op de grond verblijven, is extra aandacht voor de poten noodzakelijk. Dergelijke vogels moeten adequaat gehuisvest zijn: bijv. nachtegalen met vochtig mos op de bodem en 'verende' zitstokken, tapuiten in grote kooien met zand op de bodem en stenen, kiezels als zitplaatsen om te voorkomen dat ze ontstekingen krijgen aan de poten"

Zal ook wel in t wild gelden....snap trouwens niet wat het adminschap van Peter te maken heeft met hoe Peter zijn posts opzet.

frankneijts

Citaat van: RoelofdeB op oktober 16, 2014, 22:49:51 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 22:17:32 PM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 22:06:22 PM
Citaat van: HPM op oktober 16, 2014, 21:45:56 PM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 21:32:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 21:12:41 PM

(Wat dat betreft zijn alle vogels hetzelfde uitgerust).

dat is natuurlijk niet waar

Ik kan me niet voorstellen dat een gewone tapuit rotbestendiger is dan een Witkruin.

ik wel

Als admin moet je dan op zijn minst met meer feiten komen dan een "voorstellingsvermogen". Je kunt hier in Nederland Struisvogels fokken in de wei en in Burgers Bush hebben ze in de zomer Pinguins in het buitenverblijf. Waar haal je de informatie vandaan dat een vogel in een ander habitat last kan krijgen van "voetrot"? Dit kun je als admin zomaar niet roepen Peter... FEITEN!

Ik lees 1 pagina terug het volgende van Frank en zag dit al eerder voorbijkomen:

"Bij het houden van 'chats' als nachtegalen, tapuiten e.d. die veel op de grond verblijven, is extra aandacht voor de poten noodzakelijk. Dergelijke vogels moeten adequaat gehuisvest zijn: bijv. nachtegalen met vochtig mos op de bodem en 'verende' zitstokken, tapuiten in grote kooien met zand op de bodem en stenen, kiezels als zitplaatsen om te voorkomen dat ze ontstekingen krijgen aan de poten"

Zal ook wel in t wild gelden....snap trouwens niet wat het adminschap van Peter te maken heeft met hoe Peter zijn posts opzet.

Nee dat geldt niet in het wild: als het milieu voor een soort ongunstig wordt (bijv. als-ie last van zijn voetjes krijgt..) verdwijnt-ie. In een kooi is dat wat lastiger...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Ottens

#473
Citaat van: meeuwiss op oktober 16, 2014, 13:39:17 PM

Bijgaand een foto van een geringde Witkruintapuit van Mark Easterbrook (met copyright!) van 17 maart 2011 in Amram's Pillars in Israel. Volgens mij een wilde vogel want de vogel lijkt rechts een aluminium ring van het vogeltrekstation en links een witte plastic kleurring te dragen. Zo'n geringde vogel zullen we wel niet zo gauw in Nederland aantreffen, denk ik. Ook gave poten zo te zien.
Foto te vinden op de site van BirdGuides, zie hieronder.
www.birdguides.com/iris/pictures.asp?mode=filesf=293817&tx=1650&rty=0&r=1&v=1&gallery=0&off=293817
Met groeten

Inmiddels weet ik wie deze (en waarschijnlijk meerdere andere) Witkruintapuit(en) heeft geringd, dus die zal ik benaderen.
Van de Israelische ringcentrale trouwens het volgende: "The moult pattern can be seen as regular, as needs to be seen in this time, maybe slightly later than expected in our area. But I don't think I can say whether it is an escape or not...".

RoelofdeB

Citaat van: frankneijts op oktober 16, 2014, 23:20:31 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 16, 2014, 22:49:51 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 22:17:32 PM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 22:06:22 PM
Citaat van: HPM op oktober 16, 2014, 21:45:56 PM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 16, 2014, 21:32:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2014, 21:12:41 PM

(Wat dat betreft zijn alle vogels hetzelfde uitgerust).

dat is natuurlijk niet waar

Ik kan me niet voorstellen dat een gewone tapuit rotbestendiger is dan een Witkruin.

ik wel

Als admin moet je dan op zijn minst met meer feiten komen dan een "voorstellingsvermogen". Je kunt hier in Nederland Struisvogels fokken in de wei en in Burgers Bush hebben ze in de zomer Pinguins in het buitenverblijf. Waar haal je de informatie vandaan dat een vogel in een ander habitat last kan krijgen van "voetrot"? Dit kun je als admin zomaar niet roepen Peter... FEITEN!

Ik lees 1 pagina terug het volgende van Frank en zag dit al eerder voorbijkomen:

"Bij het houden van 'chats' als nachtegalen, tapuiten e.d. die veel op de grond verblijven, is extra aandacht voor de poten noodzakelijk. Dergelijke vogels moeten adequaat gehuisvest zijn: bijv. nachtegalen met vochtig mos op de bodem en 'verende' zitstokken, tapuiten in grote kooien met zand op de bodem en stenen, kiezels als zitplaatsen om te voorkomen dat ze ontstekingen krijgen aan de poten"

Zal ook wel in t wild gelden....snap trouwens niet wat het adminschap van Peter te maken heeft met hoe Peter zijn posts opzet.

Nee dat geldt niet in het wild: als het milieu voor een soort ongunstig wordt (bijv. als-ie last van zijn voetjes krijgt..) verdwijnt-ie. In een kooi is dat wat lastiger...

Hij kan wel willen verdwijnen maar dat betekent dat hij daardoor dus nog veel verder weg terecht kan komen dan aanvankelijk de bedoeling was...

HPM

Citaat van: RoelofdeB op oktober 17, 2014, 09:01:56 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 16, 2014, 23:20:31 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 16, 2014, 22:49:51 PM

Ik lees 1 pagina terug het volgende van Frank en zag dit al eerder voorbijkomen:

"Bij het houden van 'chats' als nachtegalen, tapuiten e.d. die veel op de grond verblijven, is extra aandacht voor de poten noodzakelijk. Dergelijke vogels moeten adequaat gehuisvest zijn: bijv. nachtegalen met vochtig mos op de bodem en 'verende' zitstokken, tapuiten in grote kooien met zand op de bodem en stenen, kiezels als zitplaatsen om te voorkomen dat ze ontstekingen krijgen aan de poten"

Zal ook wel in t wild gelden.....

Nee dat geldt niet in het wild: als het milieu voor een soort ongunstig wordt (bijv. als-ie last van zijn voetjes krijgt..) verdwijnt-ie. In een kooi is dat wat lastiger...

Hij kan wel willen verdwijnen maar dat betekent dat hij daardoor dus nog veel verder weg terecht kan komen dan aanvankelijk de bedoeling was...

Maar standvogels gaan toch niet ineens honderden tot duizenden kilometers vliegen omdat ze last van een krom teentje hebben?
Herman van der Meer

RoelofdeB

Citaat van: HPM op oktober 17, 2014, 10:48:58 AM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 17, 2014, 09:01:56 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 16, 2014, 23:20:31 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 16, 2014, 22:49:51 PM

Ik lees 1 pagina terug het volgende van Frank en zag dit al eerder voorbijkomen:

"Bij het houden van 'chats' als nachtegalen, tapuiten e.d. die veel op de grond verblijven, is extra aandacht voor de poten noodzakelijk. Dergelijke vogels moeten adequaat gehuisvest zijn: bijv. nachtegalen met vochtig mos op de bodem en 'verende' zitstokken, tapuiten in grote kooien met zand op de bodem en stenen, kiezels als zitplaatsen om te voorkomen dat ze ontstekingen krijgen aan de poten"

Zal ook wel in t wild gelden.....

Nee dat geldt niet in het wild: als het milieu voor een soort ongunstig wordt (bijv. als-ie last van zijn voetjes krijgt..) verdwijnt-ie. In een kooi is dat wat lastiger...

Hij kan wel willen verdwijnen maar dat betekent dat hij daardoor dus nog veel verder weg terecht kan komen dan aanvankelijk de bedoeling was...

Maar standvogels gaan toch niet ineens honderden tot duizenden kilometers vliegen omdat ze last van een krom teentje hebben?

Of Wkt een standvogel is, daar wordt verschillend over gedacht, ik denk dat in ieder geval zeker niet, net als de beoordeelcommissies van veel landen. Denk ook niet dat vogels in het wild die iets met hun poot hebben direct 'verdwijnen' zoals hier eerder werd gesuggereerd. Ik vraag me ook af in hoeverre (en of) je dan goed naar deze vogel hebt gekeken; vogeltje is uitermate behendig, ondanks z'n pootafwijking...

Jan van der Laan

En over de lengte van de nagels: ik zie aan de overgebleven nagels nu niet echt dat ze te lang zouden zijn:
http://waarneming.nl/foto/view/7536630

frankneijts

Je snapt het niet Roelof. Vogels in een kooi kunnen slechte omstandigheden in hun verblijf ( bijv. verkeerde zitplaatsen, vervuiling door uitwerpselen) niet ontwijken. Wilde vogels kunnen dat dikwijls heel eenvoudig wel en daarom hebben zij veel minder last van zulke typische kooivogelkwalen. En zo wel dan leven ze meestal niet zo lang..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#479
Citaat van: Jan van der Laan op oktober 17, 2014, 11:16:53 AM
En over de lengte van de nagels: ik zie aan de overgebleven nagels nu niet echt dat ze te lang zouden zijn:
http://waarneming.nl/foto/view/7536630
Logisch: beestje zit al weer geruime tijd buiten onder relatief 'natuurlijke' standigheden en heeft tijd genoeg gehad om eventuele te lange nagels weer 'bij te slijten'. Maar wat eenmaal afgebroken/'afgerot' is geweest komt niet meer terug waarschijnlijk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'