Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

meeuwiss

#210
Waarnemingen bij onze zuiderburen:
Zwarte Tapuit op 24 juli 1973 Machelen: "De uitgebreide notities wijzen eerder op Witkruintapuit Oenanthe leucopyga, een woestijnsoort die ondermeer in Groot Brittannie, Duitsland en Spanje werd vastgesteld. In 1973 dacht waarschijnlijk niemand dat deze standvogel uit de Sahara wel eens West Europa kon bereiken. De beschrijving is helaas dubbelzinnig."
Te lezen in het BAHC rapport 26 uit 1994 en in Oriolus vol. 62 1996 p.37-54 Gunter De Smet et al.
Zowel Zwarte Tapuit als Witkruintapuit op 24 juli 1973 werden niet aanvaard, evenals de Zwarte tapuit in Neeroeteren op 5 augustus 1993. De redenen hiervoor heb ik niet kunnen achterhalen. Misschien kunnen onze Belgische vogelaars dit verder toelichten?
Groet

HPM

Citaat van: laatvlieger op oktober 09, 2014, 11:49:57 AM
Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 09, 2014, 11:36:21 AM


De ontkenning van een aantal ringers dat afwijkingen in poten vaak voorkomen intrigeert me omdat ze naar mijn 'inschatting' wel vaak zijn te zien: bij minstens 1% van de vangsten kom je iets tegen dat, als het een dwaalgast betrof, tot vraagtekens over de herkomst zou kunnen leiden. Heb geen precieze aantallen en het blijft bij anecdotes over bijvoorbeeld een recente Sperwergrasmus (die in bovenstaand citaat is weggelaten). Ik bedoel dus afwijkingen als klompvoetjes, gezwellen, oude breuken, afgebroken nagels, necrose, 'bumblefeet' en meer van dat soort zaken. Ze komen vooral voor bij vogels die in slechte conditie zijn (oorzaak of gevolg). Misschien dat ringers de Koolmezen of Zwartkoppen die zo'n afwijking hebben gewoon een ringetje omdoen, loslaten en er verder geen aandacht aan schenken. Ik doe dat in feite ook: je gaat niet elke rare knobbel fotograferen en, als een vogel echt zwak is, laat je hem ongeringd meteen los.

In Nederland heeft Peter Lina daar ooit wel eens onderzoek naar gedaan.

Op de vinkenbaan hebben wij hebben vroeger voor Peter teken en monsters van pokkengezwellen verzameld. Ik geloof dat hij over pokken heeft gepubliceerd. Of hij in het algemeen afwijkingen heeft geregistreerd weet ik niet, want toen ik daar ging ringen was hij net weg.

Ik ben allerlei afwijkingen aan poten en snavels tegengekomen. Van misvormingen door ziekte/parasieten tot (geheelde) breuken en amputaties. Net als Vincent schreef, sprong de Veldleeuwerik (wat toen nog  een van onze bulksoorten was) er daarbij uit. (Die stonken ook nog wel eens naar mest.)
Maar eenmaal per dag of zelfs maar 1% van het totaal komt op mij erg onwaarschijnlijk over.
Hoe dan ook kun je de beschadigingen van de Witkruintapuit niet zomaar toeschrijven aan gevangenschap. Maar zoals al eerder opgemerkt is het wel opvallend dat zulke beschadigingen bij wilde vogels relatief zelden worden opgemerkt en bij de veronderstelde dwaalgasten bij (vrijwel) allemaal. In Nederland en Denemarken zelfs bij allemaal en in Duitsland bij 50%. Bij de Nederlandse is de beschadiging ook nog eens flink.
Wat het allemaal zegt over een al dan niet wilde status weet ik niet. We zullen er waarschijnlijk nooit achter komen.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 09, 2014, 12:44:39 PM

De Italiaanse gevallen vond ik vooral interessant omdat de herkomst van de dode Noord-Duitse vogel op basis van een isotopenanalyse Tunesie/Libya was, dus op de lengtegraad van de Italiaanse laars. Het maakt een route over land voor de Duitse vogel voor mij waarschijnlijker dan een komst per schip.

...

Ook als hij daarvoor de Alpen moet oversteken?
Herman van der Meer

Edwin Schuller

#213
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:43:25 PM
... Maar zoals al eerder opgemerkt is het wel opvallend dat zulke beschadigingen bij wilde vogels relatief zelden worden opgemerkt en bij de veronderstelde dwaalgasten bij (vrijwel) allemaal. In Nederland en Denemarken zelfs bij allemaal en in Duitsland bij 50%. Bij de Nederlandse is de beschadiging ook nog eens flink. ...

Statistiek op dwaalgasten (100% van de NL-vogels heeft slechte poten) heeft niet veel zin. Bij zo'n aantal wordt het % teveel beïnvloed door individuen, en dus toevalligheid (overigens zonder daarmee de rest van je post als onzin af te doen).

Ik blijf me alleen afvragen hoe een vogel in gevangenschap zijn vleugels en poten naar de knoppen helpt maar z'n staart heel houdt, terwijl het daar nou juist altijd fout gaat. Kan hij z'n staart, maar niet z'n vleugels, geruid hebben na te zijn onstnapt? Of zoiets geks?
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 09, 2014, 12:50:36 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:43:25 PM
... Maar zoals al eerder opgemerkt is het wel opvallend dat zulke beschadigingen bij wilde vogels relatief zelden worden opgemerkt en bij de veronderstelde dwaalgasten bij (vrijwel) allemaal. In Nederland en Denemarken zelfs bij allemaal en in Duitsland bij 50%. Bij de Nederlandse is de beschadiging ook nog eens flink. ...

Statistiek op dwaalgasten (100% van de NL-vogels heeft slechte poten) heeft niet veel zin. Bij zo'n aantal wordt het % teveel beïnvloed door individuen, en dus toevalligheid (overigens zonder daarmee de rest van je post als onzin af te doen).
..

Hoe groot zou de kans zijn dat juist zo'n zeldzaam beschadigd geval besluit om naar Nederland te vertrekken?
Woont er in Oegstgeest een beroemde tapuitenpodotherapuit?
Herman van der Meer

Steven Wytema

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 09, 2014, 12:50:36 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:43:25 PM
... Maar zoals al eerder opgemerkt is het wel opvallend dat zulke beschadigingen bij wilde vogels relatief zelden worden opgemerkt en bij de veronderstelde dwaalgasten bij (vrijwel) allemaal. In Nederland en Denemarken zelfs bij allemaal en in Duitsland bij 50%. Bij de Nederlandse is de beschadiging ook nog eens flink. ...

Statistiek op dwaalgasten (100% van de NL-vogels heeft slechte poten) heeft niet veel zin. Bij zo'n aantal wordt het % teveel beïnvloed door individuen, en dus toevalligheid (overigens zonder daarmee de rest van je post als onzin af te doen).

Ik blijf me alleen afvragen hoe een vogel in gevangenschap zijn vleugels en poten naar de knoppen helpt maar z'n staart heel houdt, terwijl het daar nou juist altijd fout gaat. Kan hij z'n staart, maar niet z'n vleugels, geruid hebben na te zijn onstnapt? Of zoiets geks?


Statistiek op dwaalgasten zou je op zich wel mee kunnen nemen: Als niet 1% maar laten we zeggen 0,1% (1 op de 1000) vogels een afwijking heeft, en je bekijkt de database van alle zeldzame [zangvogel]soorten (www.dutchavifauna.nl :angel: ), hoeveel daarvan zijn in slechte conditie? Vooralsnog kan ik alleen Kaspische Roodborsttapuit bedenken. Samen met deze Witkruintapuit is 2 op ca 6000 geen groot aantal.
Wat betreft datum: Als je alle gevallen van tapuiten gaat bekijken vallen alleen westelijke (deels), oostelijke blonde en een handvol bonte en woestijntapuiten in het voorjaar. Izabel, Woestijn en Bonte Tapuit zijn voor de rest allemaal najaarsgevallen.


Voor wat dat betreft mijn feitelijke bijdrage. Ik zit qua mening nog steeds in het kamp "weet het niet, zou het leuk vinden als ie aanvaard wordt maar er totaal vrede mee hebben als het geacht wordt een escape te zijn". Dergelijke tenen en beschadigingen aan verenkleed (zie ook bijdrage Lars Buckx) moet je goed onderbouwen als je zeker wil zijn van een zuiver geval.
Steven Wytema


Edwin Schuller

Citaat van: Steven Wytema op oktober 09, 2014, 13:04:10 PM
Vooralsnog kan ik alleen Kaspische Roodborsttapuit bedenken. Samen met deze Witkruintapuit is 2 op ca 6000 geen groot aantal.

Zie mijn eerdere post:

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 08, 2014, 14:52:51 PM
En om nog wat meer olie op de poten-discussie te gooien: zie http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=9&fid=3163&page=zoek en dan onder andere het 12e commentaar.  :wacko:

Ik ga hierbij meer uit van precedentwerking dan van statistieken; een slechte conditie hoeft acceptatie niet in de weg te zitten. Ik reken er ondanks dat al stilletjes op dat hij wordt afgewezen, maar zal me dan wel tot het eind der tijden afvragen waar toch die perfecte staart vandaan komt.
Edwin Schuller

Vincent Hart

Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:59:22 PM
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 09, 2014, 12:50:36 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:43:25 PM
... Maar zoals al eerder opgemerkt is het wel opvallend dat zulke beschadigingen bij wilde vogels relatief zelden worden opgemerkt en bij de veronderstelde dwaalgasten bij (vrijwel) allemaal. In Nederland en Denemarken zelfs bij allemaal en in Duitsland bij 50%. Bij de Nederlandse is de beschadiging ook nog eens flink. ...

Statistiek op dwaalgasten (100% van de NL-vogels heeft slechte poten) heeft niet veel zin. Bij zo'n aantal wordt het % teveel beïnvloed door individuen, en dus toevalligheid (overigens zonder daarmee de rest van je post als onzin af te doen).
..

Hoe groot zou de kans zijn dat juist zo'n zeldzaam beschadigd geval besluit om naar Nederland te vertrekken?
Woont er in Oegstgeest een beroemde tapuitenpodotherapuit?
Waarom zou je ervan uitgaan dat de vogel al beschadigd was toen hij zijn (eventuele) reis aanving?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 09, 2014, 12:50:36 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:43:25 PM
... Maar zoals al eerder opgemerkt is het wel opvallend dat zulke beschadigingen bij wilde vogels relatief zelden worden opgemerkt en bij de veronderstelde dwaalgasten bij (vrijwel) allemaal. In Nederland en Denemarken zelfs bij allemaal en in Duitsland bij 50%. Bij de Nederlandse is de beschadiging ook nog eens flink. ...

Ik blijf me alleen afvragen hoe een vogel in gevangenschap zijn vleugels en poten naar de knoppen helpt maar z'n staart heel houdt, terwijl het daar nou juist altijd fout gaat. Kan hij z'n staart, maar niet z'n vleugels, geruid hebben na te zijn onstnapt? Of zoiets geks?

Die stukke pootjes zijn gemakkelijk te verklaren door een ongelukkig kooiverblijf maar het feit dat het beestje "geen nagel meer heeft om aan zijn kont te krabben" (dank Herman..) tref je niet aan bij wilde vogels. OK, één, misschien 2 missende nageltjes of een half teentje en dan heb je het wel gehad maar in deze mate? Wat echter niet wil zeggen dat de beschadigingen aan de vleugelpennen óók in gevangenschap zijn ontstaan. Wie weet is daar inderdaad het 'olijfje van Jaap' voor verantwoordelijk eventueel na een close encounter met een kat of Sperwer?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Pootafwijkingen worden bij VRS Meijendel altijd geregistreerd maar het probleem is dat die registratie op zodanige manier gebeurt dat een snel overzicht niet te genereren is. Mijn eigen ervaring is dat als er een soort is waarbij regelmatig pootafwijkingen voorkomen, dat de veldleeuwerik is. Die heeft vaker dan gemiddeld gezwellen. Peter Lina heeft daarnaar in de 70er jaren onderzoek gedaan en geconcludeerd dat het vrijwel altijd vogelpokken betreft. Misschien ligt dat artikel nog bij ons in het archief. Ik zal er eens naar zoeken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Vincent Hart op oktober 09, 2014, 13:20:22 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:59:22 PM
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 09, 2014, 12:50:36 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:43:25 PM
... Maar zoals al eerder opgemerkt is het wel opvallend dat zulke beschadigingen bij wilde vogels relatief zelden worden opgemerkt en bij de veronderstelde dwaalgasten bij (vrijwel) allemaal. In Nederland en Denemarken zelfs bij allemaal en in Duitsland bij 50%. Bij de Nederlandse is de beschadiging ook nog eens flink. ...

Statistiek op dwaalgasten (100% van de NL-vogels heeft slechte poten) heeft niet veel zin. Bij zo'n aantal wordt het % teveel beïnvloed door individuen, en dus toevalligheid (overigens zonder daarmee de rest van je post als onzin af te doen).
..

Hoe groot zou de kans zijn dat juist zo'n zeldzaam beschadigd geval besluit om naar Nederland te vertrekken?
Woont er in Oegstgeest een beroemde tapuitenpodotherapuit?
Waarom zou je ervan uitgaan dat de vogel al beschadigd was toen hij zijn (eventuele) reis aanving?

Waarom zou je aannemen dat hij dergelijk hevige beschadiging hier in Nederland heeft opgelopen? Dit is niet van de ene op de andere dag ontstaan.
Het lijkt me ook niet het soort misvorming en beschadiging die is ontstaan omdat hij na zijn rondjes rond de  Kaaba uit Mekka hierheen is komen lopen
Herman van der Meer

lennartv

Ik ben toch benieuwd hoe lang deze vogel nog in leven blijft.
Wellicht kunnen toekomstige twitchers van deze vogel, de buurtbewoners zeggen
dat, indien de kat de vogel dood meeneemt, het van groot belang is dat hij niet gelijk
in een plastic zak de container in gaat...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Edwin Schuller

Citaat van: lennartv op oktober 09, 2014, 14:02:17 PM
Ik ben toch benieuwd hoe lang deze vogel nog in leven blijft.
Wellicht kunnen toekomstige twitchers van deze vogel, de buurtbewoners zeggen
dat, indien de kat de vogel dood meeneemt, het van groot belang is dat hij niet gelijk
in een plastic zak de container in gaat...

En meteen even navraag doen naar wie er veren heeft gevonden en/of foto's heeft gemaakt van de vogel vóór de 6de, want er is nog steeds niemand die weet waar dit gebleven is.
Edwin Schuller

arnoud.vandenberg

@Steven, Herman: de vogel is vast niet in dit verenkleed in september van de Sahara naar Nederland gevlogen. Steven verwijst naar het commentaar van Lars, die hier blijkbaar ook op vastzit. Als het al een wilde vogel zou zijn (volgens Frank vanwege nagelschade uitgesloten), dan moet hij eerder zijn gekomen, bijv. in het voorjaar.

Mars Muusse

CiteerKan hij z'n staart, maar niet z'n vleugels, geruid hebben na te zijn onstnapt? Of zoiets geks?
Edwin, de vogel is toch in actieve handpenrui? En gegeven het stadium van die handpenrui, is het toch heel goed verklaarbaar dat die staart heel recent geruid is, en er dus goed uitziet?

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 09, 2014, 14:11:10 PM

@Steven, Herman: de vogel is vast niet in dit verenkleed in september van de Sahara naar Nederland gevlogen. Steven verwijst naar het commentaar van Lars, die hier blijkbaar ook op vastzit. Als het al een wilde vogel zou zijn (volgens Frank vanwege nagelschade uitgesloten), dan moet hij eerder zijn gekomen, bijv. in het voorjaar.

Dat lost misschien het ruiprobleem op maar niet dat van de poten, want dan blijft staan dat juist een zwerver met een zeldzame afwijking hier verschijnt. (en eerder in Denemarken/Duitsland). 
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 09, 2014, 14:11:10 PM
Als het al een wilde vogel zou zijn (volgens Frank vanwege nagelschade uitgesloten),...


Niet flauw doen Arnoud: ik heb duidelijk gezegd "niet in die mate" met de verwijzing naar Herman z'n opmerking dat het beestje onderhand "geen nagel meer had om aan zijn kont te krabben"..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 13:54:15 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 09, 2014, 13:20:22 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:59:22 PM
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 09, 2014, 12:50:36 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:43:25 PM
... Maar zoals al eerder opgemerkt is het wel opvallend dat zulke beschadigingen bij wilde vogels relatief zelden worden opgemerkt en bij de veronderstelde dwaalgasten bij (vrijwel) allemaal. In Nederland en Denemarken zelfs bij allemaal en in Duitsland bij 50%. Bij de Nederlandse is de beschadiging ook nog eens flink. ...

Statistiek op dwaalgasten (100% van de NL-vogels heeft slechte poten) heeft niet veel zin. Bij zo'n aantal wordt het % teveel beïnvloed door individuen, en dus toevalligheid (overigens zonder daarmee de rest van je post als onzin af te doen).
..

Hoe groot zou de kans zijn dat juist zo'n zeldzaam beschadigd geval besluit om naar Nederland te vertrekken?
Woont er in Oegstgeest een beroemde tapuitenpodotherapuit?
Waarom zou je ervan uitgaan dat de vogel al beschadigd was toen hij zijn (eventuele) reis aanving?

Waarom zou je aannemen dat hij dergelijk hevige beschadiging hier in Nederland heeft opgelopen?
Dat doe ik dan ook niet, ik spreek me er niet over uit.
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 13:54:15 PMDit is niet van de ene op de andere dag ontstaan.
Ook dat heb je mij niet horen beweren.
Dus? Waarom zou je ervan uitgaan dat de vogel al beschadigd was toen hij zijn (eventuele) reis aanving?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 14:26:59 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 09, 2014, 14:11:10 PM

@Steven, Herman: de vogel is vast niet in dit verenkleed in september van de Sahara naar Nederland gevlogen. Steven verwijst naar het commentaar van Lars, die hier blijkbaar ook op vastzit. Als het al een wilde vogel zou zijn (volgens Frank vanwege nagelschade uitgesloten), dan moet hij eerder zijn gekomen, bijv. in het voorjaar.

Dat lost misschien het ruiprobleem op maar niet dat van de poten, want dan blijft staan dat juist een zwerver met een zeldzame afwijking hier verschijnt. (en eerder in Denemarken/Duitsland).
Volgens mij is al eerder aangehaald dat de vogel (aangenomen dat het een en dezelfde vogel betrof) deze beschadigingen in Denemarken nog niet had.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

#229
Een stukje analyse van de Deens/Duitse vogel: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=35873. Of was deze al langs gekomen?

Edit: gaan z'n veren er nou op vooruit (behalve de staart dan... die wordt eerder slechter)? Of gaat mijn kritisch beoordelingsvermogen erop achteruit?
Edwin Schuller

hiskodevries

Hebben we al een conclusie ? ik verbruik niet graag voor niets litertjes benzine.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Citaat van: hiskodevries op oktober 09, 2014, 15:26:52 PM
Hebben we al een conclusie ? ik verbruik niet graag voor niets litertjes benzine.

Dan koop je toch een diesel? ;)
Edwin Schuller

Guus Peterse

Ik denk dat die conclusie er wel eens pas zou kunnen zijn als het al te laat is om de vogel te gaan bekijken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Citaat van: hiskodevries op oktober 09, 2014, 15:26:52 PM
Hebben we al een conclusie ? ik verbruik niet graag voor niets litertjes benzine.

Kom op Hisko, niet zo krenterig, volgens mij zijn de benzineprijzen de laatste tijd in ieder geval wat gezakt B)

http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2014/brandstofprijzen-dalen-binnenkort/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

Citaat van: Vincent Hart op oktober 09, 2014, 14:59:18 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 14:26:59 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 09, 2014, 14:11:10 PM

@Steven, Herman: de vogel is vast niet in dit verenkleed in september van de Sahara naar Nederland gevlogen. Steven verwijst naar het commentaar van Lars, die hier blijkbaar ook op vastzit. Als het al een wilde vogel zou zijn (volgens Frank vanwege nagelschade uitgesloten), dan moet hij eerder zijn gekomen, bijv. in het voorjaar.

Dat lost misschien het ruiprobleem op maar niet dat van de poten, want dan blijft staan dat juist een zwerver met een zeldzame afwijking hier verschijnt. (en eerder in Denemarken/Duitsland).

Volgens mij is al eerder aangehaald dat de vogel (aangenomen dat het een en dezelfde vogel betrof) deze beschadigingen in Denemarken nog niet had.

Ik heb mijn Deense huiswerk gedaan, Vincent. Die teen was juist de reden om te concluderen dat het om hetzelfde exemplaar ging. Er was  wel verschil in de staat van de veren.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: Edwin Russer op oktober 09, 2014, 15:37:24 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 09, 2014, 15:26:52 PM
Hebben we al een conclusie ? ik verbruik niet graag voor niets litertjes benzine.

Kom op Hisko, niet zo krenterig, volgens mij zijn de benzineprijzen de laatste tijd in ieder geval wat gezakt B)

http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2014/brandstofprijzen-dalen-binnenkort/
als zo'n beestje in een natuurgebied zit kun je altijd nog andere vogels zoeken,maar daar midden in de nieuwbouw.....
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Vincent Hart op oktober 09, 2014, 14:58:16 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 13:54:15 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 09, 2014, 13:20:22 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:59:22 PM

Hoe groot zou de kans zijn dat juist zo'n zeldzaam beschadigd geval besluit om naar Nederland te vertrekken?
Woont er in Oegstgeest een beroemde tapuitenpodotherapuit?
Waarom zou je ervan uitgaan dat de vogel al beschadigd was toen hij zijn (eventuele) reis aanving?

Waarom zou je aannemen dat hij dergelijk hevige beschadiging hier in Nederland heeft opgelopen?

Dat doe ik dan ook niet, ik spreek me er niet over uit.


Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 13:54:15 PMDit is niet van de ene op de andere dag ontstaan.

Ook dat heb je mij niet horen beweren.
Dus? Waarom zou je ervan uitgaan dat de vogel al beschadigd was toen hij zijn (eventuele) reis aanving?

Dat heb je mij niet horen beweren. Ik spreek me er niet over uit.

Herman van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: hiskodevries op oktober 09, 2014, 16:13:32 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 09, 2014, 15:37:24 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 09, 2014, 15:26:52 PM
Hebben we al een conclusie ? ik verbruik niet graag voor niets litertjes benzine.

Kom op Hisko, niet zo krenterig, volgens mij zijn de benzineprijzen de laatste tijd in ieder geval wat gezakt B)

http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2014/brandstofprijzen-dalen-binnenkort/
als zo'n beestje in een natuurgebied zit kun je altijd nog andere vogels zoeken,maar daar midden in de nieuwbouw.....

Dan ga je toch even gezellig op de koffie bij tante Pe :wacko:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

slechtvalk07

Citaat van: hiskodevries op oktober 09, 2014, 16:13:32 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 09, 2014, 15:37:24 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 09, 2014, 15:26:52 PM
Hebben we al een conclusie ? ik verbruik niet graag voor niets litertjes benzine.

Kom op Hisko, niet zo krenterig, volgens mij zijn de benzineprijzen de laatste tijd in ieder geval wat gezakt 8)

http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2014/brandstofprijzen-dalen-binnenkort/
als zo'n beestje in een natuurgebied zit kun je altijd nog andere vogels zoeken,maar daar midden in de nieuwbouw.....


Met een klein stukje doorlopen ben je zo in de polders Poelgeest (Klaas Hennepoelpolder en Veerpolder), een klein maar fijn natuurgebied.


Groet,
Anne Sytske Keijser