Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

RoelofdeB

De uitdaging is een Europees geval vinden met kweekring. Meeste kweekbeesten zullen nl. ring hebben. Als er geen geval is van een geringde en dus ontsnapte vogel betekent dat waarschijnlijk dat het kweekbestand heel klein is en de kans op ontsnapping daarom heel klein. De vraag is dus: is dit wel een kooivogel waar we serieus rekening mee moeten houden?

Yeronimo

#181
Hou ook in het achterhoofd dat Nederland zo goed als koploper is in de handel van illegale vogels.
Wellicht biedt dit wat voer: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:PHR:2013:871

Verder heeft Gijsbert van der Bent wellicht een foto van een Witkruintapuit in een kooitje waar we wat over kunnen zeggen? Zie onderaan dit bericht: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=934
CiteerMaar wat een geweldige foto!
Om op Marc Guyt's suggestie terug te komen. Elk jaar ga ik naar de decembertentoonstelling van de vereniging De Kananarievogel te Katwijk. December 2013 opvallend veel 'barmsijzen', en ik was toch wel een beetje verbaasd tussen de honderden kanaries een kooi met Diadeemroodstaart (man) en Witkruintapuit aan te treffen. Op de foto gezet.

Verder houd ik me op de achtergrond van deze discussie. Of het nou een wilde of een kooivogel is, het maakt mij niet zoveel uit. Het wellus nietus spelletje, wat vaker op dit forum gebeurd, kan boeiend zijn maar ook zo irritant om te lezen hoe mensen snelle conclusies trekken. Laten we gewoon vogels kijken en ervan genieten en laat dat fanatieke lijstjesgebeuren en het nodige haantjesgedrag nou maar eens op de achtergrond...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Max Berlijn

#182
Nou Jeroen een discussie zou dus juist geen "wellus nietus" spel moeten zijn. De posting van Vincent heeft in ieder geval gezorgt voor meer argumenten van de zich zelf noemende non believers. Het gaat er in mijn optiek om dat je middels een open discussie elkaar verder helpt met argumenten. Betreffende de ontbrekende teennagels zou je bijv. kunnen kijken naar de reactie van Menno van Duijn in deze discussie http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=11407&page=1 , betreffende het trachten van inbouwen van objectieviteit bij status beoordelingen voor de NL lijst zou je naar de posting van Peter Eerdmans kunnen kijken bij deze discussie http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=11405&page=zoek
"Believen" doen sommige in de kerk (en bij ontspoorde popsterretjes) maar goed als sommige hier dan toch over willen spreken; believe ik dat deze vogel toegevoegd gaat worden aan de NL avifauna als wilde vogel, nee ; believe ik dat het belangrijk is om ene koele Rob, die niet zo veel van staartveren weet, te overtuigen van het feit dat de vogel toch wild kan zijn, of ene Herman die alle gevallen van deze soort buiten het verspreidingsgebied bestempeld als escapes en daarna klaar is met zijn oordeel, nee; is het belangrijk dat ik believe dat deze vogel in ieder geval geen escape is van een kweker en toch wild zou kunnen zijn, nee ; believe ik dat dit soort discussies moeten gaan om feiten en niet om meningen; JA
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Edwin Schuller

Is het mogelijk dat een vogel die normaal gesproken in een woestijn woont en nu ineens in het natte Nederland woont daar niet op 'voorbereid' is en dat de manier waarop hij z'n veren onderhoud niet is opgewassen tegen ons klimaat? Ik kan me voorstellen dat het nogal uitmaakt of je in een droge hete zandbak woont, of in Oegstgeest in heerlijk Nederlands herfstweer. Dit zou ook de overeenkomst met de Duitse vogel kunnen verklaren.
Dat het normaliter een standvogel is helpt natuurlijk niet om 'm voor te bereiden op ons klimaat...

Edwin Schuller

Justin Jansen

@Edwin hoeveel dagen heeft het geregend sinds zijn verblijf? En regent het nooit in de woestijn dan (vergeet niet dat het klimaat hier vele malen heftiger is dan hier....)?
M.v.g., Justin Jansen


jaapbird

en zijn de stenen van de flats niet grover dan het natuurlijk gebied waardoor wellicht ook meer becshadiging kan optreden ?

Edwin Schuller

Citaat van: Justin Jansen op oktober 09, 2014, 07:39:05 AM
@Edwin hoeveel dagen heeft het geregend sinds zijn verblijf? En regent het nooit in de woestijn dan (vergeet niet dat het klimaat hier vele malen heftiger is dan hier....)?

Nogmaals... het is een theorie. Ga me nou niet vertellen dat het klimaat hier hetzelfde is als in Nederland! De laatste paar dagen was het hier ook niet echt droog, en het is hier hoe dan ook vochtiger. Als je in Marokko nat bent, ben je na vijf minuten weer droog :).
Daarbij weet niemand hoe lang hij er al zit...
Edwin Schuller

Justin Jansen

al zeker sinds 23 september zit de vogel er, en het klimaat in de woestijn is heftiger dan het klimaat in Nederland.
M.v.g., Justin Jansen


August

Citaat van: Yeronimo op oktober 09, 2014, 02:27:05 AM


Verder heeft Gijsbert van der Bent wellicht een foto van een Witkruintapuit in een kooitje waar we wat over kunnen zeggen? Zie onderaan dit bericht: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=934
CiteerMaar wat een geweldige foto!
Om op Marc Guyt's suggestie terug te komen. Elk jaar ga ik naar de decembertentoonstelling van de vereniging De Kananarievogel te Katwijk. December 2013 opvallend veel 'barmsijzen', en ik was toch wel een beetje verbaasd tussen de honderden kanaries een kooi met Diadeemroodstaart (man) en Witkruintapuit aan te treffen. Op de foto gezet.

Verder houd ik me op de achtergrond van deze discussie. Of het nou een wilde of een kooivogel is, het maakt mij niet zoveel uit. Het wellus nietus spelletje, wat vaker op dit forum gebeurd, kan boeiend zijn maar ook zo irritant om te lezen hoe mensen snelle conclusies trekken. Laten we gewoon vogels kijken en ervan genieten en laat dat fanatieke lijstjesgebeuren en het nodige haantjesgedrag nou maar eens op de achtergrond...
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=4&fid=11410&page=1
August van Rijn

Johan Helmus

#189
Citaat van: Yeronimo op oktober 09, 2014, 02:27:05 AM
Verder houd ik me op de achtergrond van deze discussie. Of het nou een wilde of een kooivogel is, het maakt mij niet zoveel uit. Het wellus nietus spelletje, wat vaker op dit forum gebeurd, kan boeiend zijn maar ook zo irritant om te lezen hoe mensen snelle conclusies trekken. Laten we gewoon vogels kijken en ervan genieten en laat dat fanatieke lijstjesgebeuren en het nodige haantjesgedrag nou maar eens op de achtergrond...
Daar hebben ze toch een mooi spreekwoord voor?  ;)

De wens is de vader van de gedachte

Groeten, Johan Helmus

Martijn Bot

Ik hoor net van FJ dat de vogel er nu wel heel treurig uit ziet (onder de spinnewebben en troep) en nog op één poot staat...

Edwin Schuller

Citaat van: Martijn Bot op oktober 09, 2014, 08:17:26 AM
Ik hoor net van FJ dat de vogel er nu wel heel treurig uit ziet (onder de spinnewebben en troep) en nog op één poot staat...

Met een complete vogel moet die isotopenanalyse toch lukken... :)
Edwin Schuller

HPM

#192
Citaat van: Martijn Bot op oktober 09, 2014, 08:17:26 AM

Ik hoor net van FJ dat de vogel er nu wel heel treurig uit ziet (onder de spinnewebben en troep) en nog op één poot staat...

Dan heeft hij helemaal geen nagel meer om zijn kont te krabben.

Overigens zegt onder spinnenwebben en troep net zo veel of weinig als over het uiterlijk van FJ als hij net uit zijn bed komt. Het beest heeft waarschijnlijk gewoon in een eerder ongebruikt hol overnacht.
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: meeuwiss op oktober 09, 2014, 00:21:56 AMMaar de vogels in hun broedgebieden zijn op de foto steeds in prima conditie, gave, soms ruiende, vleugels en complete tenen en teennagels.
Hierbij moet je natuurlijk incalculeren dat vogels met mankementen, beschadigde vleugels en/of kapotte poten, het niet lang zullen redden in de natuur, in de woestijn. Ze hebben het niet gehaald en komen per definitie dus niet op de foto.
Maar zelfs als ze er wel zitten zul je als fotograaf zo'n voddenbaal van een vogel niet (willen) fotograferen! Als je dat toevallig toch gedaan hebt, zul je die foto niet publiceren. De kans om bij een internetzoektocht zo'n lelijke Witkruintapuit aan te treffen zal kleiner zijn dan in het wild... Bovendien vergeet je sneller wat je niet gedocumenteerd hebt, dus is de opmerking "zoiets heb ik in het wild nog nooit gezien" ook niet direct betrouwbaar. Tenslotte zullen er minder foto's gemaakt worden wanneer de vogels zich in dit ruistadium bevinden, omdat de tijd van het jaar minder aantrekkelijk is voor een bezoek aan woestijngebieden. Nu maar hopen dat Gert Ottens nog iets van Yoav Perlman hoort.

JanHein

Edwin Schuller

Citaat van: migratorius op oktober 09, 2014, 09:31:41 AM
Maar zelfs als ze er wel zitten zul je als fotograaf zo'n voddenbaal van een vogel niet (willen) fotograferen! Als je dat toevallig toch gedaan hebt, zul je die foto niet publiceren. De kans om bij een internetzoektocht zo'n lelijke Witkruintapuit aan te treffen zal kleiner zijn dan in het wild... Bovendien vergeet je sneller wat je niet gedocumenteerd hebt, dus is de opmerking "zoiets heb ik in het wild nog nooit gezien" ook niet direct betrouwbaar. Tenslotte zullen er minder foto's gemaakt worden wanneer de vogels zich in dit ruistadium bevinden, omdat de tijd van het jaar minder aantrekkelijk is voor een bezoek aan woestijngebieden. Nu maar hopen dat Gert Ottens nog iets van Yoav Perlman hoort.

JanHein

Ondanks dat worden er in het wild ook rare beesten op de foto gezet (weliswaargeen Witkruintapuit, maar het scheelt niet veel :)):

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 07, 2014, 11:03:59 AM
Ik las wat commentaren over dat er een eventueel haakje aan de snavel zou zitten (vond ik zelf nog wel meevallen...) wat op gevangenschap zou wijzen. Zie dan deze foto op deze pagina (mijn Pools is wat roestig; volgens mij komen deze foto's uit Israël).
Edwin Schuller

Edwin Russer

Het is wachten totdat een kat 'm verschalkt, kunnen we meteen een gedegen onderzoek er overheen gooien ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

michielg

witkruintapuit man almelo - VogelMarkt.net
www.vogelmarkt.net/plattegrond.asp?ber_id=591346
Te koop witkruintapuit man. gelezen 16. datum 11-6-2014. te koop witkruintapuit man wegens overlijden pop of evt ruilen. Prijs, N.o.t.k.. Geplaatst door, brian ...

sam

Deze tapuit zag er nog erger uit. Daarom niet minder wild.  ;)

Gert Ottens

Citaat van: migratorius op oktober 09, 2014, 09:31:41 AM
Citaat van: meeuwiss op oktober 09, 2014, 00:21:56 AMMaar de vogels in hun broedgebieden zijn op de foto steeds in prima conditie, gave, soms ruiende, vleugels en complete tenen en teennagels.
Hierbij moet je natuurlijk incalculeren dat vogels met mankementen, beschadigde vleugels en/of kapotte poten, het niet lang zullen redden in de natuur, in de woestijn. Ze hebben het niet gehaald en komen per definitie dus niet op de foto.
Maar zelfs als ze er wel zitten zul je als fotograaf zo'n voddenbaal van een vogel niet (willen) fotograferen! Als je dat toevallig toch gedaan hebt, zul je die foto niet publiceren. De kans om bij een internetzoektocht zo'n lelijke Witkruintapuit aan te treffen zal kleiner zijn dan in het wild... Bovendien vergeet je sneller wat je niet gedocumenteerd hebt, dus is de opmerking "zoiets heb ik in het wild nog nooit gezien" ook niet direct betrouwbaar. Tenslotte zullen er minder foto's gemaakt worden wanneer de vogels zich in dit ruistadium bevinden, omdat de tijd van het jaar minder aantrekkelijk is voor een bezoek aan woestijngebieden. Nu maar hopen dat Gert Ottens nog iets van Yoav Perlman hoort.

JanHein

Yoav heeft de foto's van 'onze' Witkruintapuit doorgestuurd naar het hoofd van de ringcentrale in Israel. Die reageerde niet meteen, dus heb ik hem (en een andere ervaren vogelaar/ringer in de Negev) gisteren zelf maar even gemaild. Wordt dus nog steeds vervolgd. En ik zie ook vaak Witkruintapuiten, maar dergelijke exemplaren kan ik me niet bewust herinneren. Ze zijn me dus niet opgevallen?

Edwin Schuller

Deze mist er een aan de rechterpoot, of lijkt dat maar zo? Ik heb geen denderend beeldscherm hier...
Edwin Schuller

Justin Jansen

#200
Nu nog foto's van vogels met twee missende nagels aan 1 poot en een kapotte aan de andere, en een rui die drie maanden vertraagd is, en we zijn er...... (en nee niet de Nederlandse vogel...)
M.v.g., Justin Jansen


Edwin Schuller

Doe er dan meteen een foto van die ongeringde kooivogel met kapotte vleugels en perfecte staart bij, dan is het andere kamp ook tevreden.
Edwin Schuller

migratorius

Citaat van: FrankR op oktober 09, 2014, 11:08:54 AM
Voor wat het waard is, maar deze uit Marokko lijkt aan de linkerpoot een teennagel te missen: http://observado.org/waarneming/view/66864650
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 09, 2014, 11:15:30 AM
Deze mist er een aan de rechterpoot
Leuk dat jullie gezocht hebben: goede vondsten.

JanHein

arnoud.vandenberg

Citaat van: migratorius op oktober 08, 2014, 21:30:32 PM
Citaat van: snwja3 op oktober 08, 2014, 20:55:50 PMZie ook de reactie van Jan Hein die waargenomen feiten 'redelijke argumenten' tegen noemt (feit = argument/onderbouwing?), helaas zonder enig echt argument/onderbouwing dat dit feit niet in het wild zou kunnen voorkomen te geven.
Van DB, twee ringers:

Vincent van der Spek: "Ik val in herhaling, maar: het ontbreken van meerdere teennagels komt inderdaad voor bij wilde (wild geachte) zangvogels, maar ik zie dat echt maar zelden. Veel scheurtjes in kakelverse veren komt voor bij wilde zangvogels, maar echt niet aan de lopende band."

Arnoud van den Berg: "Over Justins 'punt 2', de 'verbouwing' aan de nagels, moet ik opmerken dat ik anders dan andere ringers in deze discussie juist wel regelmatig vogels met allerlei pootafwijkingen in handen krijg, misschien wel gemiddeld elke dag een keer. Dat is dan in het najaar langs de kust, waar verreweg de meeste vangsten eerstejaars betreffen, en de kans op zo'n afwijking dus geringer is dan wanneer je veel adulte bekijkt. Ik documenteer zulke vogels niet, soms laat ik ze zelfs direct vliegen."

Joh, komt dat even goed uit! Ik moest hier dus wel om lachen.

Hier is een uitdaging:
Ik zie mensen zeggen dat vogels best vaak tenen missen (sterker nog: als je naar pagina 1 of 2 van dit onderwerp gaat zie je dat ik als eerste naar zulke vogels verwijs).
Foto's van wilde vogels met maar twee gave tenen heb ik nog niet gezien, dus doe je best (en nou niet met een foto van een Struisvogel met afgebeten poot aankomen, of van een Vink met het geel).

JanHein


[size=78%]De ontkenning van een aantal ringers dat afwijkingen in poten vaak voorkomen intrigeert me omdat ze naar mijn 'inschatting' wel vaak zijn te zien: bij minstens 1% van de vangsten kom je iets tegen dat, als het een dwaalgast betrof, tot vraagtekens over de herkomst zou kunnen leiden. Heb geen precieze aantallen en het blijft bij anecdotes over bijvoorbeeld een recente Sperwergrasmus (die in bovenstaand citaat is weggelaten). Ik bedoel dus afwijkingen als klompvoetjes, gezwellen, oude breuken, afgebroken nagels, necrose, 'bumblefeet' en meer van dat soort zaken. Ze komen vooral voor bij vogels die in slechte conditie zijn (oorzaak of gevolg). Misschien dat ringers de Koolmezen of Zwartkoppen die zo'n afwijking hebben gewoon een ringetje omdoen, loslaten en er verder geen aandacht aan schenken. Ik doe dat in feite ook: je gaat niet elke rare knobbel fotograferen en, als een vogel echt zwak is, laat je hem ongeringd meteen los.[/size]

arnoud.vandenberg

Voor het eerst de discussie op waarneming.nl doorgescand. Een aantal leerzame bijdragen gelezen, waarvoor dank. Het kaartje van Herman van der Meer ziet er mooi uit maar er ontbreekt een behoorlijk aantal stippen (7 in Cyprus, handvol in Turkije, 3 in Italie, etc): zie onderaan het verhaal van Wietze Janse op de homepage van de dutchbirding website.

laatvlieger

Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 09, 2014, 11:36:21 AM
Citaat van: migratorius op oktober 08, 2014, 21:30:32 PM
Citaat van: snwja3 op oktober 08, 2014, 20:55:50 PMZie ook de reactie van Jan Hein die waargenomen feiten 'redelijke argumenten' tegen noemt (feit = argument/onderbouwing?), helaas zonder enig echt argument/onderbouwing dat dit feit niet in het wild zou kunnen voorkomen te geven.
Van DB, twee ringers:

Vincent van der Spek: "Ik val in herhaling, maar: het ontbreken van meerdere teennagels komt inderdaad voor bij wilde (wild geachte) zangvogels, maar ik zie dat echt maar zelden. Veel scheurtjes in kakelverse veren komt voor bij wilde zangvogels, maar echt niet aan de lopende band."

Arnoud van den Berg: "Over Justins 'punt 2', de 'verbouwing' aan de nagels, moet ik opmerken dat ik anders dan andere ringers in deze discussie juist wel regelmatig vogels met allerlei pootafwijkingen in handen krijg, misschien wel gemiddeld elke dag een keer. Dat is dan in het najaar langs de kust, waar verreweg de meeste vangsten eerstejaars betreffen, en de kans op zo'n afwijking dus geringer is dan wanneer je veel adulte bekijkt. Ik documenteer zulke vogels niet, soms laat ik ze zelfs direct vliegen."

Joh, komt dat even goed uit! Ik moest hier dus wel om lachen.

Hier is een uitdaging:
Ik zie mensen zeggen dat vogels best vaak tenen missen (sterker nog: als je naar pagina 1 of 2 van dit onderwerp gaat zie je dat ik als eerste naar zulke vogels verwijs).
Foto's van wilde vogels met maar twee gave tenen heb ik nog niet gezien, dus doe je best (en nou niet met een foto van een Struisvogel met afgebeten poot aankomen, of van een Vink met het geel).

JanHein


[size=78%]De ontkenning van een aantal ringers dat afwijkingen in poten vaak voorkomen intrigeert me omdat ze naar mijn 'inschatting' wel vaak zijn te zien: bij minstens 1% van de vangsten kom je iets tegen dat, als het een dwaalgast betrof, tot vraagtekens over de herkomst zou kunnen leiden. Heb geen precieze aantallen en het blijft bij anecdotes over bijvoorbeeld een recente Sperwergrasmus (die in bovenstaand citaat is weggelaten). Ik bedoel dus afwijkingen als klompvoetjes, gezwellen, oude breuken, afgebroken nagels, necrose, 'bumblefeet' en meer van dat soort zaken. Ze komen vooral voor bij vogels die in slechte conditie zijn (oorzaak of gevolg). Misschien dat ringers de Koolmezen of Zwartkoppen die zo'n afwijking hebben gewoon een ringetje omdoen, loslaten en er verder geen aandacht aan schenken. Ik doe dat in feite ook: je gaat niet elke rare knobbel fotograferen en, als een vogel echt zwak is, laat je hem ongeringd meteen los.[/size]

In Nederland heeft Peter Lina daar ooit wel eens onderzoek naar gedaan.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

migratorius

Citaat van: laatvlieger op oktober 09, 2014, 11:49:57 AM
Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 09, 2014, 11:36:21 AM
De ontkenning van een aantal ringers dat afwijkingen in poten vaak voorkomen intrigeert me omdat ze naar mijn 'inschatting' wel vaak zijn te zien: bij minstens 1% van de vangsten kom je iets tegen dat, als het een dwaalgast betrof, tot vraagtekens over de herkomst zou kunnen leiden. Heb geen precieze aantallen en het blijft bij anecdotes over bijvoorbeeld een recente Sperwergrasmus (die in bovenstaand citaat is weggelaten). Ik bedoel dus afwijkingen als klompvoetjes, gezwellen, oude breuken, afgebroken nagels, necrose, 'bumblefeet' en meer van dat soort zaken. Ze komen vooral voor bij vogels die in slechte conditie zijn (oorzaak of gevolg). Misschien dat ringers de Koolmezen of Zwartkoppen die zo'n afwijking hebben gewoon een ringetje omdoen, loslaten en er verder geen aandacht aan schenken. Ik doe dat in feite ook: je gaat niet elke rare knobbel fotograferen en, als een vogel echt zwak is, laat je hem ongeringd meteen los.

In Nederland heeft Peter Lina daar ooit wel eens onderzoek naar gedaan.
Arnoud, die Sperwergrasmus had je inderdaad wél gedocumenteerd (misschien vanwege de grote aantallen dit jaar, artikeltje in de maak?) maar dat past natuurlijk niet bij je uitspraak een zin eerder over de gebruikelijke afhandeling: vandaar dat ik hem heb weggelaten. Het was geen kwaadaardige opzet.

Juist ringers zouden met een objectief, kwantitatief overzicht van pootafwijkingen bij een keur van soorten moeten kunnen komen. Aan anecdotes hebben we niets (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor de beoordeling van deze tapuit).

Wouter: als je een artikel kunt vinden houd ik me aanbevolen!

JanHein

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 09, 2014, 11:38:53 AM

Voor het eerst de discussie op waarneming.nl doorgescand. Een aantal leerzame bijdragen gelezen, waarvoor dank. Het kaartje van Herman van der Meer ziet er mooi uit maar er ontbreekt een behoorlijk aantal stippen (7 in Cyprus, handvol in Turkije, 3 in Italie, etc): zie onderaan het verhaal van Wietze Janse op de homepage van de dutchbirding website.

Jouw aanvulling daar had ik over het hoofd gezien. Ik had ook nog wel andere bronnen.
Rome en Sardinie- zijn denk ik een reeele aanvulling van het beeld. Van Turkije weet ik verder niets. Zal wel aan de zuidkust zijn? Zeven op Cyprus vallen op deze schaal natuurlijk samen.
Wat mij eigenlijk verbaast is dat er niet meer rond de Middellandse Zee zijn gezien. Langs de zoudoostkusten van Spanje en Frankrijk bijvoorbeeld, en Griekenland. Dat zou ik nog kunnen begrijpen en veel eerder verwachten van een een dergelijke standvogel dan Noordwest Europa.
Ik zal zien of ik het kaartje nog bijwerk.

Herman van der Meer

Jos Welbedacht

Misschien is de vogel, net zoals van de Duitse/Deense vogel werd geopperd, ship-assisted? Er is niet een haven in de directe omgeving, maar misschien heeft 'ie in Nederland nog een stukje gevlogen? Het slechte verenkleed en de kapotte pootjes wijzen op een slechte gezondheidsconditie, en wellicht heeft hij die verkregen op een schip (door gebrek aan voedsel o.i.d.). Tja, ook maar een theorie, maar ik vind 'm wel plausibel.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

#209
Als kenner van het kooivogelmilieu weet ik (niet: ik denk, vermoed of zoiets..) dat dergelijke verwondingen aan de poten in deze mate typisch zijn voor vogels die verkeerd gehuisvest/verzorgd zijn en helaas komen mooie maar lastig(-er dan kanaries) te houden vogels nogal eens in handen van ondeskundige vogelhouders. In het bijzonder 'chats' (tapuiten, nachtegalen e.d.) zijn erg bevattelijk voor verwondingen/blessures aan tenen en nagels als hun verblijf te nat of juist te droog is, geen of onvoldoende verende takken als zitgelegenheid heeft, geen stenen indien relevant (voor woestijn/rotsbeestjes) en/of niet pijnlijk schoon wordt gehouden. Als niet aan de algemene en specifieke eisen wordt voldaan, treden vroeg of laat ontstekingen aan tenen/nagels op met het gevolg dat deze kunnen afsterven, wegrotten o.i.d. Zo'n vogel kan het nog best lang volhouden omdat het voedsel geen probleem is: levend voer in de vorm van sprinkhanen, meelwormen, buffalo's, bijen- en vliegenlarven zijn voldoende te koop in dierenwinkels en hengelsportzaken en gedroogd insectenvoedsel is weliswaar duur maar van hoge kwaliteit tegenwoordig.
De Witkruintapuit van Oegstgeest wekt in alles (ook door zijn voddige verenkleed) de indruk dat hij afkomstig is uit een dergelijke onfortuinlijke gevangenschap. Daarin kan hij bijv. terecht zijn gekomen door goedbedoelde maar illegale, min of meer toevallige import: een onverwacht vakantiecadeau van een Marokkaanse landgenoot aan een vogelhoudende collega, buurman in Nederland. Onwaarschijnlijk scenario? Het is mijn vader 2x overkomen met een Strandleeuwerik en een Chukar uit Turkije in de jaren '70.....
En oh ja Arnoud: Zeker komen veel van onze Marokkaanse landgenoten uit de Rif omdat het merendeel nu eenmaal Berbers is. Maar alleen al in Eindhoven, waar ik vanwege mijn vroegere werk de Marokkaanse gemeenschap vrij goed ken, ken ik diverse Marokkanen/Berbers die hun roots veel verder zuidelijk of oostelijk dan de Rif hebben...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'