Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Volgens mij moet en mag je toch accepteren dat geloven of niet deels subjectief is, een gevoelskwestie. Tenzij wordt bewezen dat de vogel ontsnapt is (of isotopen wellicht wat anders zeggen), ga je dit niet 100% hard maken. Laat iedereen geloven wat hij of zij wil, elk systeem (streng of soepel) zal nadelen kennen.

Persoonlijk voelt voor mij de vogel niet zo lekker en ga ik niet: ik wacht wel tot ik een zekere wilde zie in Marokko.  Waarom ik dan wel naar een Witstaartkievit ga, is ook gevoel. Zie in dat geloven of niet ook maar een mening is en respecteer een andere visie daarop. Jammer dat veel discussies hier zo snel verharden.
groet,
Redmar

Rob Koelman

#151
Citaat van: Vincent Hart op oktober 08, 2014, 20:02:46 PM
Ik vind het vooral opmerkelijk hoezeer de non-believers blijven steken in dat soort holle kreten. De believers gaan in elk geval met de argumenten aan de slag, of je t nu met hun conclusies eens bent of niet. De non-believers blijven grotendeels steken in een soort middeleeuws dogmatisch herhaald 'elke gek snapt toch dat dit een kooivogel is?' en voelen nauwelijks de noodzaak argumenten te geven (laat staan toetsen) om die al in steen gebeitelde conclusie mee te onderbouwen.

Citaat van: Max Berlijn op oktober 08, 2014, 20:05:58 PMSteeds weer nieuwe personen en de meeste helaas zonder enige bagage of de wil om zich in zaken te verdiepen.

Don't shoot the messengers... En als je de tegenargumenten niet leuk vind, ga je toch gewoon de personen die deze uiten afkraken (bekende taktiek)...

Als je het dan toch over dogmatisch hebt, daar laten de 'believers' toch wel heel veel voorbeelden van zien...

Kan + mogelijk + ja maar, de vogel van x op locatie y op datum z + niet onmogelijk + wederom kan is voor deze mensen gelijk aan BEWEZEN wild... Terwijl alle aanwijzingen duidelijk laten zien dat de kans op ESCAPE gewoon veel meer voor de hand ligt. Tegenargumenten voor een NIET-wilde  herkomst worden systematisch genegeerd/ontkend...

Een Jehova-getuige laat zich makkelijker bekeren...
Met vriendelijke groet, Rob

Martijn Bot

Citaat van: Vincent Hart op oktober 08, 2014, 20:02:46 PM
Ik vind het vooral opmerkelijk hoezeer de non-believers blijven steken in dat soort holle kreten. De believers gaan in elk geval met de argumenten aan de slag, of je t nu met hun conclusies eens bent of niet. De non-believers blijven grotendeels steken in een soort middeleeuws dogmatisch herhaald 'elke gek snapt toch dat dit een kooivogel is?' en voelen nauwelijks de noodzaak argumenten te geven (laat staan toetsen) om die al in steen gebeitelde conclusie mee te onderbouwen.
"Een plaatje zegt meer dan duizend woorden". Zie mijn links eerder.
Natuurlijk kan ik alles nog eens herhalen, maar de kritische punten zijn echt wel benoemd. Ze zijn individueel misschien allemaal te weerleggen, maar het feit dat ze ook (m.i.) daadwerkelijk allemaal weerlegd moeten worden, maakt het gehele plaatje VOOR MIJ ongeloofwaardig. Maar ik gun uiteraard iedereen zijn of haar mening.

HPM

Citaat van: Max Berlijn op oktober 08, 2014, 20:05:58 PM

@Vincent, Rein, dat is het "vermoeiende" van dit forum. Steeds weer nieuwe personen en de meeste helaas zonder enige bagage of de wil om zich in zaken te verdiepen. Lekker met gestrekt been binnenkomen en hoog (en veel) van de toren blazen lijkt het devies. Ze zien bijvoorbeeld wit in de staart aan voor sleet  :rolleye: ...


Of ze gebruiken een uitgesproken trekvogel als voorbeeld om te bewijzen dat een standvogel uit Verweggistan best in Nederland kan verschijnen.
Herman van der Meer

Ben Wielstra

Beetje flauw Vincent, juist de believers moeten met argumenten komen omdat er een behoorlijk luchtje aan de vogel zit. Beetje van het niveau bewijs maar eens dat god NIET bestaat.

migratorius

Citaat van: Vincent Hart op oktober 08, 2014, 20:02:46 PM
De believers gaan in elk geval met de argumenten aan de slag, of je t nu met hun conclusies eens bent of niet. De non-believers blijven grotendeels steken in een soort middeleeuws dogmatisch herhaald 'elke gek snapt toch dat dit een kooivogel is?' en voelen nauwelijks de noodzaak argumenten te geven (laat staan toetsen) om die al in steen gebeitelde conclusie mee te onderbouwen.
Valt reuze mee toch? De staat van de nieuwe veren in de vleugel, de sterk vertraagde rui, het rommelige uiterlijk ook na een langere droge periode, de vier beschadigde tenen (aan beide poten), de tijd van het jaar, de 'binnenlandlocatie' — het zijn allemaal redelijke argumenten die tegen de vogel pleiten. Dat de vogel zich wild gedraagt kan natuurlijk verklaard worden doordat het misschien wel een oorspronkelijk wilde vogel is (net zoals die Kaapverdische Mussen bijvoorbeeld).
Wat de "believers" als belangrijkste argument hebben is dat de DK/D vogel er op het eind ook zo uitzag en via isotopenanalyse als een zuidelijke vogel ontmaskerd is. Maar hoe de vogel in DK terechtgekomen is? Het track record van de CDNA is in dat soort gevallen ook niet geheel duidelijk.
En zo zijn er heel veel dingen die we niet weten. Hoe beïnvloeden langere dagen (maar minder zon) de rui? Houden Marokkanen tapuiten in kooitjes? Zo ja, zijn ze dan lid van de vogelvrienden?
Met een gave(re) Witkruintapuit in mei-juni op een duintop zou ik veel minder (maar natuurlijk niet "geen") problemen hebben, maar dat geldt denk ik ook wel voor iedereen.

JanHein

lupokatja

Citaat van: Vincent Hart op oktober 08, 2014, 20:02:46 PM
Ik vind het vooral opmerkelijk hoezeer de non-believers blijven steken in dat soort holle kreten. De believers gaan in elk geval met de argumenten aan de slag, of je t nu met hun conclusies eens bent of niet. De non-believers blijven grotendeels steken in een soort middeleeuws dogmatisch herhaald 'elke gek snapt toch dat dit een kooivogel is?' en voelen nauwelijks de noodzaak argumenten te geven (laat staan toetsen) om die al in steen gebeitelde conclusie mee te onderbouwen.

Blijkbaar moeilijk om argumenten en schijn-argumenten van elkaar te onderscheiden.

Lutzen

Martijn Bot

Jan-Hein, ik begreep dat jij de vogel ook hebt losgelaten op een Brits forum? Is er daar nog wat interessants gezegd? Ben wel benieuwd hoe buitenlandse vogelaars en (al dan niet zelf benoemde) experts deze vogel zien? Neemt men 'm überhaupt serieus? Niet dat wij ons daar ook maar iets van hoeven aan te trekken, maar een mening "van buiten" kan best verfrissend werken.

Rob Koelman

#158
Citaat van: Ben Wielstra op oktober 08, 2014, 20:31:10 PMBeetje van het niveau bewijs maar eens dat god NIET bestaat.

Waarmee je de spijker op de kop slaat. Tenminste enkele vogelsoorten op de Nederlandse lijst staan daar niet op vanwege overtuigende wetenschappelijke argumenten, maar vanwege 'geloof'... En als bepaalde mensen daar dan gelukkig van worden, ik gun het ze van harte! (Vrijheid van religie/geloof/meningsuiting/whatever...) Ik wordt er echter niet warm of koud van...
Met vriendelijke groet, Rob

Certhia

Citaat van: August op oktober 08, 2014, 16:58:10 PM
Citaat van: Certhia op oktober 08, 2014, 14:38:19 PM
Sorry maar antwoord op punt 3 geloof ik gewoon niet. Heb te vaak in volieres ongeringde vogels gezien, zij het grasparkieten of putters, goudvinken of gewone kanaries om een aantal soorten op te noemen die ik me zo kan herinneren. Op papier is t vast allemaal heel mooi maar ik zou er niks aan op willen hangen.
Sorry Marc
Maar Kanaries en Grasparkieten zijn inderdaad vogels die niet geringd hoeven worden, maar putters en Goudvinken dat geloof ik niet sorry hiervoor maar ik zou graag bewijs hier van zien. ps Als jij dat gezien zou hebben ben je waarschijnlijk getuige van een misdrijf ik zou meteen de politie bellen. Geval van stroperij.
Dat gebeurd helaas bij deze soorten op grote schaal. >:( .
ps er zijn trouwens heel veel vogels die niet geringd hoeven worden. Maar als je 1 van deze soorten zou zien zonder ring zou ik dat meteen ergens melden. http://www.nbvv.nl/download/ringen/RRBijlage_vogelsoorten.pdf
Het is je goed recht mijn waarneming hiervan in twijfel te trekken. Ik weet wat ik gezien heb en dat volstaat voor mij. Wat jij al dan wel niet wilt geloven is aan jou.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Jan van der Laan

Citaat van: Rob Koelman op oktober 08, 2014, 19:41:01 PM
Citaat van: Martijn Bot op oktober 08, 2014, 16:51:02 PMAls je maar hard genoeg zoekt en graag genoeg wilt, zijn er voor alle zaken die niet kloppen of die je graag anders zou zien wel verklaringen te vinden. Deze vogel stelt ons op dit vlak wel heel erg op de proef, maar het lukt enkelen toch wonderbaarlijk goed!

100% mee eens! Ik herhaal nog eens mijn eerdere uitspraak (al is dat voor de 'believers' tegen dovemansoren gezegd...):

Heerlijk hoe er door velen weer naar toe geredeneerd wordt dat dit exemplaar wel wild moet zijn...

Hm Rob, volgens mij was jij degene die bleef volharden dat de twee middelste staartveren afgebroken waren aan de top, ook toen je er twee keer zelfs op gewezen werd dat dat niet zo was. Dus ik zou wat zuiniger zijn met termen als believers en dovemansoren. ;)

Verder sluit ik me aan met JH in #159 zegt.

Jan van der Laan

oh, en dat de veren ook van dag tot dag van conditie wisselen lijkt één van deze foto's te onderstrepen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/89044161
Nu ziet de staart er weer uit als beschadigd en versleten. Dit maakt het oordelen nog lastiger.

snwja3

#162
Rob, ik spreek jou nu even aan vanwege wat mooie zinsnedes, maar had zomaar iemand anders (voor- of tegenstander) hier kunnen zijn  ;)
Je zegt:
Citaat van: Rob Koelman op oktober 08, 2014, 20:12:48 PM
En als je de tegenargumenten niet leuk vind, ga je toch gewoon de personen die deze uiten afkraken (bekende taktiek)...
maar in je reactie ervoor zeg je: "Heerlijk hoe er door velen weer naar toe geredeneerd wordt dat dit exemplaar wel wild moet zijn... ".
Wie kraak nou wie af?

en
"Tegenargumenten voor een NIET-wilde  herkomst worden systematisch genegeerd/ontkend...
Verwijt de pot hier niet de ketel? Keiharde argumenten waarom dit fenomeen alleen in gevangenschap kan voorkomen zijn ook nog niet genoemd. Zie ook de reactie van Jan Hein die waargenomen feiten 'redelijke argumenten' tegen noemt (feit = argument/onderbouwing?), helaas zonder enig echt argument/onderbouwing dat dit feit niet in het wild zou kunnen voorkomen te geven.
Zoals in vele 'discussies' hier (over escapes) hebben voor-/tegenstander hun conclusies al getrokken en zullen de meesten dit om de paar pagina's zonder onderbouwing alleen hun statements weer herhalen.  O0 Leve de fora!

Ofwel wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik me naar hoe verder de discussie vordert, het steeds moeilijker wordt de echte tegen-/voor argumenten eruit te filteren en non-argumenten de discussie vertroebelen, ofwel nog steeds geen beslissing kan nemen wie het nu bij het juiste eind heeft.
Wietze Janse

Vincent Hart

Citaat van: Ben Wielstra op oktober 08, 2014, 20:31:10 PM
Beetje flauw Vincent, juist de believers moeten met argumenten komen omdat er een behoorlijk luchtje aan de vogel zit. Beetje van het niveau bewijs maar eens dat god NIET bestaat.
Nou nee, tot JH's uitstekende samenvatting was het verhaal van de non-believers (waaronder het jouwe) grotendeels van het niveau 'het is toch overduidelijk dat de aarde plat is'.
@Lützen: het gaat mij meer om de argumentenloze in steen gebeitelde conclusie vs het in ieder geval bereid zijn te onderzoeken of de vogel wild kan zijn. Natuurlijk kan de conclusie na onderzoek 'nee' zijn, maar niet op voorhand.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rein Genuït

@Jan, die foto moet van net na een flinke regenbui hier zijn.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Rob Koelman

Citaat van: Jan van der Laan op oktober 08, 2014, 20:44:16 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 08, 2014, 19:41:01 PM
Citaat van: Martijn Bot op oktober 08, 2014, 16:51:02 PMAls je maar hard genoeg zoekt en graag genoeg wilt, zijn er voor alle zaken die niet kloppen of die je graag anders zou zien wel verklaringen te vinden. Deze vogel stelt ons op dit vlak wel heel erg op de proef, maar het lukt enkelen toch wonderbaarlijk goed!

100% mee eens! Ik herhaal nog eens mijn eerdere uitspraak (al is dat voor de 'believers' tegen dovemansoren gezegd...):

Heerlijk hoe er door velen weer naar toe geredeneerd wordt dat dit exemplaar wel wild moet zijn...
Hm Rob, volgens mij was jij degene die bleef volharden dat de twee middelste staartveren afgebroken waren aan de top, ook toen je er twee keer zelfs op gewezen werd dat dat niet zo was. Dus ik zou wat zuiniger zijn met termen als believers en dovemansoren. ;)

Dat van die staartpennen had ik inderdaad niet goed gezien. Maar er blijven meer dan genoeg andere argumenten over om de wilde status van dit exemplaar in twijfel te trekken...

Ik laat mij graag overtuigen door rationele argumenten, niet door 'wishfull thinking' / 'geloof'...
Met vriendelijke groet, Rob

Certhia

Citaat van: snwja3 op oktober 08, 2014, 20:55:50 PM
Rob, ik spreek jou nu even aan vanwege wat mooie zinsnedes, maar had zomaar iemand anders (voor- of tegenstander) hier kunnen zijn  ;)
Je zegt:
Citaat van: Rob Koelman op oktober 08, 2014, 20:12:48 PM
En als je de tegenargumenten niet leuk vind, ga je toch gewoon de personen die deze uiten afkraken (bekende taktiek)...
maar in je reactie ervoor zeg je:
Heerlijk hoe er door velen weer naar toe geredeneerd wordt dat dit exemplaar wel wild moet zijn...
Wie kraak nou wie af?

en
Tegenargumenten voor een NIET-wilde  herkomst worden systematisch genegeerd/ontkend...
Verwijt de pot hier niet de ketel? Keiharde argumenten waarom dit fenomeen alleen in gevangenschap kan voorkomen zijn ook nog niet genoemd. Zie ook de reactie van Jan Hein die waargenomen feiten 'redelijke argumenten' voor tegen noemt!?, helaas zonder enig echt argument/onderbouwing dat dit niet in het wild zou kunnen voorkomen te geven.

Zoals in vele 'discussies' hier (over escapes) hebben voor-/tegenstander hun conclusies al getrokken en zullen de meesten dit om de paar pagina's zonder onderbouwing weer herhalen.  O0

Lang leve de confirmation bias
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Justin Jansen

Trouwens over de Duitse/Deense vogel van Birdforum: The one from Aug-Nov in Germany was the same as the Danish bird which was found in late June. A stable isotope analysis of the remains suggested an origin in the southern Mediterranean Basin, i.e. southern Tunisia or Libya, but IIRC the general conclusion was that it was ship-assisted all the way to Denmark.
M.v.g., Justin Jansen


Rein Genuït

Kak, laat er nou een haven om de hoek liggen daar bij ons in Oegstgeest ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

RoelofdeB

Gezien de reactie van de kanariewassende directeur van de vogelbond die zegt dat "de kans is nihil is dat de vogel is ontsnapt omdat liefhebbers alleen geringde vogels mogen houden en de boetes fors en geen serieuze liefhebber er zijn vingers aan brand een ongeringd exemplaar te houden", is het wel erg toevallig dat de eerste en (naar beste weten) enige Witkruintapuit die wél verschijnt meteen een ongeringde is. Dat zie je wel anders bij Jufferkranen en Kuifzaagjes...

ArjenDrost †

Niet dat ik er heel veel verstand van heb, maar hoe zou een ship-assisted vogel eruit zien? Dan verwacht je toch ook enige slijtage, of heb ik dat verkeerd?

migratorius

Citaat van: snwja3 op oktober 08, 2014, 20:55:50 PMZie ook de reactie van Jan Hein die waargenomen feiten 'redelijke argumenten' tegen noemt (feit = argument/onderbouwing?), helaas zonder enig echt argument/onderbouwing dat dit feit niet in het wild zou kunnen voorkomen te geven.
Van DB, twee ringers:

Vincent van der Spek: "Ik val in herhaling, maar: het ontbreken van meerdere teennagels komt inderdaad voor bij wilde (wild geachte) zangvogels, maar ik zie dat echt maar zelden. Veel scheurtjes in kakelverse veren komt voor bij wilde zangvogels, maar echt niet aan de lopende band."

Arnoud van den Berg: "Over Justins 'punt 2', de 'verbouwing' aan de nagels, moet ik opmerken dat ik anders dan andere ringers in deze discussie juist wel regelmatig vogels met allerlei pootafwijkingen in handen krijg, misschien wel gemiddeld elke dag een keer. Dat is dan in het najaar langs de kust, waar verreweg de meeste vangsten eerstejaars betreffen, en de kans op zo'n afwijking dus geringer is dan wanneer je veel adulte bekijkt. Ik documenteer zulke vogels niet, soms laat ik ze zelfs direct vliegen."

Joh, komt dat even goed uit! Ik moest hier dus wel om lachen.

Hier is een uitdaging:
Ik zie mensen zeggen dat vogels best vaak tenen missen (sterker nog: als je naar pagina 1 of 2 van dit onderwerp gaat zie je dat ik als eerste naar zulke vogels verwijs).
Foto's van wilde vogels met maar twee gave tenen heb ik nog niet gezien, dus doe je best (en nou niet met een foto van een Struisvogel met afgebeten poot aankomen, of van een Vink met het geel).

JanHein

Ben Wielstra

JH vat, zoals je zelf al aangeeft Vincent, wat argumenten samen. Dat betekent niet dat die punten nog niet eerder genoemd zijn. Maar misschien heb je ze tot nu toe genegeerd?

HPM

Citaat van: ArjenDrost op oktober 08, 2014, 21:26:50 PM

Niet dat ik er heel veel verstand van heb, maar hoe zou een ship-assisted vogel eruit zien? Dan verwacht je toch ook enige slijtage, of heb ik dat verkeerd?

Misschien heeft deze de vogelvorm van zeebenen.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: migratorius op oktober 08, 2014, 21:30:32 PM
Citaat van: snwja3 op oktober 08, 2014, 20:55:50 PMZie ook de reactie van Jan Hein die waargenomen feiten 'redelijke argumenten' tegen noemt (feit = argument/onderbouwing?), helaas zonder enig echt argument/onderbouwing dat dit feit niet in het wild zou kunnen voorkomen te geven.
Van DB, twee ringers:

Vincent van der Spek: "Ik val in herhaling, maar: het ontbreken van meerdere teennagels komt inderdaad voor bij wilde (wild geachte) zangvogels, maar ik zie dat echt maar zelden. Veel scheurtjes in kakelverse veren komt voor bij wilde zangvogels, maar echt niet aan de lopende band."

Arnoud van den Berg: "Over Justins 'punt 2', de 'verbouwing' aan de nagels, moet ik opmerken dat ik anders dan andere ringers in deze discussie juist wel regelmatig vogels met allerlei pootafwijkingen in handen krijg, misschien wel gemiddeld elke dag een keer. Dat is dan in het najaar langs de kust, waar verreweg de meeste vangsten eerstejaars betreffen, en de kans op zo'n afwijking dus geringer is dan wanneer je veel adulte bekijkt. Ik documenteer zulke vogels niet, soms laat ik ze zelfs direct vliegen."

[...]


JanHein

Mijn ervaring komt overeen met die van Vincent. En ik heb het dan niet over "allerlei pootafwijkingen" als pokken, maar zelfs inclusief dat soort dingen is gemiddeld een keer per dag voor mij werkelijk onvoorstelbaar.

Bedenk ook nog dat de ervaring van Vincent en van mij ook vnl aan de kust is gedaan, dus daar kan het verschil in perceptie met Arnoud niet aan liggen.
Herman van der Meer

Sander Haak

Ik wil me niet in de discussie mengen, maar ik denk dat we onze kritische zuiderburen wel een leuke week bezorgen met een Witkruintapuit, Buffelkopeend en Roze Pelikaan op de voorpagina.  8)
Groet, Sander Haak (Woerden)

Ben Wielstra

Al had die tapuit twintig ringen om, hij steekt toch met kop en schouders boven dat soort bagger uit.

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op oktober 08, 2014, 22:16:55 PM

Al had die tapuit twintig ringen om, hij steekt toch met kop en schouders boven dat soort bagger uit.

Omdat hij geen zwemvliezen (meer) heeft?
Herman van der Meer

Mars Muusse

Fijn dat mensen iets meer over (verlate) rui willen weten nu deze tapuit in Nederland is gevonden. Mogelijk leuke artikelen om eens op te zoeken in de bieb zijn:
-   D.G. Ainley et al: Molt in Leach's and Ashy storm-petrels. The Wilson Bulletin 88-1 1976. Vergelijking tussen ruistartegieen van een trekker en een honkvaste soort.
-   P.N. Ferns: The onset of prebasic body moult during the breeding season in some high-Arctic waders. Bull. B.O.C. 98-4 1978. Over een verband tussen tijd voor rui op de broedplek en migratie.
-   J.R. King: Seasonal allocation of time and energy resources in birds. Avian Energetics 1974. Lijvig rapport over het 'energie budget' van vogels en optimale allocatie. Er wordt een indruk gegeven van energievraag van allerlei activieiten, en hoe (plus welke) exogene factoren een rol hebben.
-   S.W. Lesher & S.C. Kendeigh: Effect of photoperiod on molting of feathers. The Wilson Bulletin 53-3 1941.  Die goede oude tijd: toen kon je nog experimenteren! Witkeelmussen en Huismussen werden in kooien gezet en daglichtlengtes werden kunstmatig gewijzigd. Van blz 174: ... First experiment – All of the birds in the first experiment, both White-throated Sparrows and English Sparrows, molted as the day length was decreased.... All birds lost weight rapidly and by February 29 all were dead. (de daglichtperiode werd van 15 uur ineens teruggebracht naar 9 uur en dat konden de mussen dus niet aan).
-   I. Newton: The moult of the Bullfinch. Ibis 1966. (auteur: What's in the name?) Analyse van ruistrategie, ruisnelheid, timing en duur. En een noot over het verband tussen ruisnelheid en voedselaanbod.
-   F.A. Pitelka: Timing of molt in Steller Jays of the Queen Charlotte Islands, BC. The Condor 60 1958. Individuele verschillen in rui, ook gemeten bij vogels die in een bepaald jaar niet tot broeden kwamen.
-   G Niethammer (heruitgave o.b.v. werk van Stresemann): Journal fur Ornithologie Sonderheft Band 107 1966. Lijvig Duits werk dat ingaat op alle facetten van rui, ook bij tropische vogels.
-   Peter Berthold. Vele artikelen over endogene factoren die rui bepalen. Ook over standvogels als Kuifmees, Ringmus, etc. Gaat veelal over de genetisch basis die processen in de jaarcycli aansturen. Ook veel onderzoek gedaan naar Zwartkop. Stteds verder uitgebouwd tot een model waarin genetische basis, daglichtlengte en reproductiecycli bepalend zijn.
-   Eberhard Gwinner. Vele artikelen van de godfather (?) van de jaarcyclus, Jahresperiodik, circannual clocks. Moraal: verandering in daglichtlengte is een factor, maar genetische aanleg net zo goed. Onderzoek gedaan aan loofzangertjes en klauwieren om verschillen te zien tussen Finse en Zuifranse beesten. Ook leuk: hoe bepalen Afrikaanse roodborsttapuitjes van rond de evenaar hun jaarcyclus? Gwinner plaatste ze in kooien en varieerde de lichtintensiteit.
-   A.A. Dhondt & J.N.M. Smith: Postnuptial molt in the song sparrow on Mandarte Island in relation to breeding. Can J Zool 58 1980. Doordat exact bekend is wat broedsucces is van 69 adulte vogels wordt de ruiscore en timing hieraan gerelateerd. Er blijkt verband te bestaan tussen het vroegtijdig afbreken van het broedseizoen en vroeg startende rui.
-   V.R. Dolnik & V.M. Gavrilov: Photoperiodic control of the molt cycle in the chaffinch. The Auk 97 1980. 193 adulte vinkjes zijn in kamertjes gezet waarin de daglichtlengte kunstmatig werd veranderd. Er werd nagegaan hoe rui kon worden geinitieerd of afgebroken. Vogels die vroeg ruien zijn toch ongeveer even laat klaar als laat ruiende beesten, en dat komt omdat late ruiers een versneld proces doorlopen.
-   R. Groscolas & Y. Cherel: How to molt while fasting in the cold: the metabolic and hormonal adaptations of Emperor and King penguins. Ornis Scandinavica 23 1992. Het is waarschijnlijk thyroxine dat rui in gang zet. Er treedt zo'n 50% verlies van bodymass op. In 2002 publiceerde (co-autuer) Theunis Piersma over thyroxine in kanoeten.

PS: Ik sla alle artikelen over rui bij meeuwen en sterns maar even over, aandacht vragen voor deze boeiende (boeiendste?) groep vogels is misschien hier niet zo op z'n plaats...

meeuwiss

#179
Ik heb hier op het forum inmiddels al veel aanwijzingen gelezen waarom deze Witkruintapuit er zo beroerd uit ziet. Als je de 100-en foto's op internet bekijkt zien de Witkruintapuiten er soms ook uit als kwetsbare, ronde, opgezette bolletjes.
Maar de vogels in hun broedgebieden zijn op de foto steeds in prima conditie, gave, soms ruiende, vleugels en complete tenen en teennagels.
Hierbij moet je natuurlijk incalculeren dat vogels met mankementen, beschadigde vleugels en/of kapotte poten, het niet lang zullen redden in de natuur, in de woestijn. Ze hebben het niet gehaald en komen per definitie dus niet op de foto.
In mijn vroegere werksituatie heb ik vele honderden (kooi-)vogels in handen gehad.
Als kooivogels in goede conditie worden gehouden zien ze er perfect, strak uit. Door verkeerd hanteren van de verzorger kunnen kooivogels wel degelijk hun teennagels verliezen. Vooral als ze blijven haken achter tralies en gaas in stress-situaties.
Kooivogels gaan slecht in het verenpak zitten als ze verzwakt zijn, stokoud of ziek. Ze kunnen nog wel eten maar laten het poetsgedrag, het onderhoud van de veren, meer en meer achterwege.
De laatste fase van de Witkruintapuit in Duitsland is des te interessanter omdat er een verklaring moet zijn waarom deze vogel zijn verenpak ging verwaarlozen. Als ik goed begrijp was het verenpak van deze Deense/Duitse vogel aanvankelijk gaaf.
Het ontbreken van een aantal(!) teennagels bij deze vogel in Oegstgeest zou kunnen wijzen op een verblijf als kooivogel, nadat deze in het wild is gevangen.
Misschien kunnen beschadigingen van de vleugelveren dit idee nog versterken, als die worden aangetoond.
Ben benieuwd naar andere verklaringen voor de ontbrekende teennagels en het slechte verenpak.
Groet