Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Niet veel spannender nieuws dan dat het gebouw op de foto inderdaad het gebouw lijkt op de met Maps uitgevogelde locatie.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

meeuwiss

Citaat van: Jan van der Laan op november 19, 2014, 12:59:27 PM
Ik kan er met de beste wil van de wereld nog steeds geen knijpring inzien. Waarom is het niet een gewone ring uit 2012 die volgens voorschrift rood moeten zijn?

En ik beschik over de state-of-the-art hardware (24-inch scherm) en software (cs5). En de foto is maar 800x600 pixels. Je kunt uitvergroten wat je wilt, maar het zijn uiteindelijk maar een paar pixels. En daar kan ik geen knijpring van maken.
Jan de Jong beschikt over de originele foto's van de Ameland-vogel. Als hij, als ervaren ringer, meldt dat de WKT een knijpring om heeft, dan ga ik er althans vanuit dat hij dit goed gezien heeft. In mijn vroegere werkkring heb ik vele vogels in handen gehad met alle soorten ringen: vogeltrekringen, pvc splitringen, vaste pootringen, knijpringen. Op mijn beeldscherm meen ik toch een te ruime knijpring te zien, die wat naar achteren helt. Zelf zou ik bij de beoordeling altijd kiezen voor het slechtste scenario: escape met knijpring. Zit je altijd safe wat betreft deze WKT.
Terug naar Oegstgeest: al iets bekend over de ziekteverschijnselen bij de WKT?
Groet

HPM

#902

Hier is het gezwel aan de linker poot goed te zien. Er zit ontwikkeling in.
Op de meeste foto's is er niets van te zien.



Foto Aat Bender http://waarneming.nl/waarneming/view/95521970
Herman van der Meer

HPM

Sommigen vinden de vondst van een Woestijngrasmus in Alphen aan de Rijn pleiten voor de wilde herkomst van de Witkruintapuit van Poelgeest, terwijl sommigen de geringde Witkruintapuit van Ameland tegen een wilde herkomst vinden pleiten.
Heft dat elkaar dan op?
Herman van der Meer

Dorine

Een vraag:
Samen met de pelikaan in Callantsoog is deze witkruintapuit een groot vraagteken of ze nu wel of niet wild zijn. Beide vogels tonen inmiddels gebreken, de pelikaan vertoont tekenen van beginnende pokken en de witkruintapuit een gezwel boven aan de poot (ook pokken?).
Kan het zo zijn, dat ontsnapte exemplaren niet het voedsel meer eten dat ze gewend waren te eten, daardoor enigzins verzwakken en ook omdat ze in een andere omgeving leven zodoende vatbaarder zijn voor één of andere ziekte?
En de ziektes die beide vogels nu hebben meer een bewijs zijn richting ontsnapte exemplaren dan wilde exemplaren?
Of is het te ver gezocht om zoiets te denken en is het puur toeval dat beide vogels ziek zijn?
Dorine van Asten
peregrines.nl

Guus Peterse

Of kan het zo zijn dat dat ver afgedwaalde exemplaren niet het voedsel meer eten dat ze gewend waren te eten, daardoor enigszins verzwakken en ook omdat ze in een andere omgeving leven zodoende vatbaarder zijn voor één of andere ziekte?
Ofwel: nee, persoonlijk denk ik niet dat d
e ziektes die beide vogels nu hebben een gemakkelijke aanwijzing zijn voor hun herkomst.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Dorine

Citaat van: guusp op november 26, 2014, 11:03:12 AM
Of kan het zo zijn dat dat ver afgedwaalde exemplaren niet het voedsel meer eten dat ze gewend waren te eten, daardoor enigszins verzwakken en ook omdat ze in een andere omgeving leven zodoende vatbaarder zijn voor één of andere ziekte?
Ofwel: nee, persoonlijk denk ik niet dat d
e ziektes die beide vogels nu hebben een gemakkelijke aanwijzing zijn voor hun herkomst.

Dat kan natuurlijk ook.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Edwin Schuller

Citaat van: Fred Klootwijk op oktober 14, 2014, 15:49:58 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 14, 2014, 12:19:06 PM
Het is nog niet gezegd dat er voldoende materiaal is voor isotopenanalyse (en, laat ik hem vast inkoppen, dat die analyse ons veel wijzer gaat maken).

Heb wat materiaal verzameld op de slaapplek. Zijn wel donsveertjes en ook wat uitwerpselen.
WKT zat weer naar z'n olijfboompje te kijken en ging er zelfs bidden.....begint koud te worden.
Hij verlangt terug naar Marokko.....http://waarneming.nl/waarneming/view/89184765

Fred Klootwijk

Is er al iemand met de isotopenanalyse aan de gang geweest? Er zullen vast nog geen resultaten bekend zijn - dan hadden we het wel gehoord - maar het is leuk om te horen of er in ieder geval stappen gemaakt zijn?
Edwin Schuller

HPM

Herman van der Meer

Rob Koelman

 ;D

Dit is naar mijn mening een betere "Foto van de dag' dan de foto van de kleine alk...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 20:29:05 PM
;D

Dit is naar mijn mening een betere "Foto van de dag' dan de foto van de kleine alk...

Ik ook,  maar hij hoort gewoon in dit topic.
Herman van der Meer

Dorine

Dorine van Asten
peregrines.nl

HPM

Herman van der Meer

jaapbird

gaaf zeker ook de kleurstelling , beiden zwart/wit

Dorine

Citaat van: HPM op november 29, 2014, 10:46:42 AM
Citaat van: Dorine op november 29, 2014, 08:42:10 AM

Leuke foto. Einde witkruin ?

Het gaat al een hele tijd zo.
Leuk, dan hoop ik dat beide kleurgenootjes nog lang van elkaar mogen genieten.
Dorine van Asten
peregrines.nl

gardensafari

Citaat van: Dorine op november 29, 2014, 21:31:05 PM
Citaat van: HPM op november 29, 2014, 10:46:42 AM
Citaat van: Dorine op november 29, 2014, 08:42:10 AM

Leuke foto. Einde witkruin ?

Het gaat al een hele tijd zo.
Leuk, dan hoop ik dat beide kleurgenootjes nog lang van elkaar mogen genieten.

Da's wat optimistisch, want die grote verstaat onder "genieten" iets héél anders dan die kleine...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Rob Koelman

Citaat van: gardensafari op november 29, 2014, 22:47:57 PMDa's wat optimistisch, want die grote verstaat onder "genieten" iets héél anders dan die kleine...

;D
Met vriendelijke groet, Rob

HPM


"Kruintje slaapt nog steeds op zijn bekende stekkie. Hij laat er veertjes en uitwerpselen achter,
slordig beest, dat vinden de deskundigen ook. Zijn woestijnvriendje in Alphen vinden ze er veel
netter uitzien. Wie van de twee gaat het in december redden en haalt 2015?
"

Fred Klootwijk http://waarneming.nl/waarneming/view/96262608

Herman van der Meer

meeuwissen

Citaat van: Dorine op november 26, 2014, 10:18:30 AM
Een vraag:
Samen met de pelikaan in Callantsoog is deze witkruintapuit een groot vraagteken of ze nu wel of niet wild zijn. Beide vogels tonen inmiddels gebreken, de pelikaan vertoont tekenen van beginnende pokken en de witkruintapuit een gezwel boven aan de poot (ook pokken?).
Kan het zo zijn, dat ontsnapte exemplaren niet het voedsel meer eten dat ze gewend waren te eten, daardoor enigzins verzwakken en ook omdat ze in een andere omgeving leven zodoende vatbaarder zijn voor één of andere ziekte?
En de ziektes die beide vogels nu hebben meer een bewijs zijn richting ontsnapte exemplaren dan wilde exemplaren?
Of is het te ver gezocht om zoiets te denken en is het puur toeval dat beide vogels ziek zijn?
Dorine, gesteld dat de WKT niet van wilde herkomst is, dan kan het zo zijn dat hij als voliere-vogel vogelpokken heeft opgedaan.
Vogelpokken is zeer besmettelijk en dat kan een reden voor de kweker zijn geweest de besmette vogel maar de vrijheid te gunnen. Een vogel met vogelpokken is sowieso al onverkoopbaar. Maar eerst moet nog even aangetoond worden dat het beest inderdaad vogelpokken onder de leden heeft.
Groet
Guido


Guus Peterse

En vooral moet aangetoond worden dat hij het al had toen hij ontdekt werd. Want als-ie het later heeft opgelopen, zegt het natuurlijk al helemaal niets meer.
En trouwens: als-ie het al had, wat zegt dat dan? Kan een wilde vogel geen vogelpokken oplopen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op december 03, 2014, 12:00:19 PM

En vooral moet aangetoond worden dat hij het al had toen hij ontdekt werd. Want als-ie het later heeft opgelopen, zegt het natuurlijk al helemaal niets meer.
En trouwens: als-ie het al had, wat zegt dat dan? Kan een wilde vogel geen vogelpokken oplopen?

Het is wel zeker dat dat wilde vogels pokken kunnen hebben.
Dat is in dit topic ruimschoots aan de orde geweest.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Dan heeft dus inderdaad het pokkenverhaal geen betekenis m.b.t. herkomst van de vogel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op december 03, 2014, 13:32:35 PM

Dan heeft dus inderdaad het pokkenverhaal geen betekenis m.b.t. herkomst van de vogel.

Inderdaad. Waar het bij deze vogel om draait is de barslechte staat van de tenen, zoals de missende en misvormde nagels.
Ik geloof niet dat dat het het duidelijk is geworden of zoiets door pokken veroorzaakt kan worden.
Herman van der Meer

HPM

Hier een foto van gisteren waarop de poten weer eens redelijk te zien zijn. Eerder waren de buitennagels van de rechterpoot veel te lang en en de linker daarvan was omgekruld. Op de nieuwe foto lijken ze nu van normale lengte, maar de linkerteen is nog wel gedraaid. De linkerpoot heeft nog geen nieuwe buitennagels.



Sjaak Schilperoord 2 december http://waarneming.nl/waarneming/view/96306641
Herman van der Meer

joostheeremans

#924
Ik ben op een gegeven moment afgehaakt in deze discussie, en volgens mij was de consensus dat deze soort wel gehouden werd in Nederland. Maar stuitte toevallig op deze uitspraak waarin de verdachte oa een witkruintapuit heeft verhandeld waarvan de pootringen te ruim waren. Voor wat het waard is (waarschijnlijk niets)...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

carel

#925
CiteerHier een foto van gisteren waarop de poten weer eens redelijk te zien zijn. Eerder waren de buitennagels van de rechterpoot veel te lang en en de linker daarvan was omgekruld. Op de nieuwe foto lijken ze nu van normale lengte, maar de linkerteen is nog wel gedraaid. De linkerpoot heeft nog geen nieuwe buitennagels.


Ik wilde mij eigenlijk helemaal niet mengen in deze discussie.
maar wil toch reageren op deze woorden.
Ik heb 35 jaar in de kooivogel wereld rondgezworven en zeer veel vogels gezien en gehouden.
dit verschijnsel van de poten zoals op de eerdere foto getoond worden zijn heel herkenbaar in de kooivogel wereld.
Waarom?
Kooivogels die veel op de grond leven (zoals ook deze tapuit) en in te kleine vieze kooien zitten (dit is geen uitzondering) lopen veelvuldig klontjes ontlasting en ander vuil op aan hun tenen.
wanneer dit te lang blijft zitten sterven de nagels af of vervormen.
de twee buiten tenen van de linkerpoot missen de nagels en zullen niet meer aangroeien. de kromme nagels kan ook een resultaat van deze vervuiling aan de poten zijn.


gezien de vogel nu meer vrijheid heeft kunnen de nagels beter slijten en er beter uit gaan zien.


Dit is mijn bijdrage hierop, en ik kan iedereen verzekeren dat dit regelmatig voorkomt onder kooivogels.
ga maar eens naar vogeltjes markten en bekijk daar maar eens poten van vogels.
dan zul je zien hoeveel er rondhuppelen met dit soort pootjes.


voor mij zal deze vogel daardoor altijd een escape blijven.
ook al word hij goedgekeurd door wie dan ook.Ik kan jullie verzekeren dat ik veel , zelfs heel veel van dit soort pootjes gezien heb.
ook tijdens mijn keurmeesterschap bij de NBVV


Natuurlijk bewijst mijn theorie helemaal niets.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

meeuwissen

Citaat van: HPM op december 03, 2014, 14:11:19 PM
Citaat van: guusp op december 03, 2014, 13:32:35 PM

Dan heeft dus inderdaad het pokkenverhaal geen betekenis m.b.t. herkomst van de vogel.

Inderdaad. Waar het bij deze vogel om draait is de barslechte staat van de tenen, zoals de missende en misvormde nagels.
Ik geloof niet dat dat het het duidelijk is geworden of zoiets door pokken veroorzaakt kan worden.
Het draait bij deze WKT om een optelsom van mankementen. Dankzij steeds betere foto''s hebben we kunnen zien dat: teennagels ontbreken of vervormd zijn, sommige pennen niet zijn ontwikkeld, een bloedende wond in de hals, een pokdalig gezwel op de tibia en tenslotte een verfomfaaid verenpak. Het pleit voor de taaiheid van deze vogel dat hij zich nog zo goed kan handhaven in een stedelijk milieu.
Groet

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers