Opvallende zaken zijn dat ... de staart onbeschadigd is
Hoezo is de staart onbeschadigd: http://www.dutchbirding.nl/images/fotos/fotoid11407.jpg
Heerlijk hoe er door velen weer naar toe geredeneerd wordt dat dit exemplaar wel wild moet zijn...
Volgens mij stelt niemand dat de vogel wild moet zijn (of ik moet een berichtje gemist hebben). Er wordt, even in mijn eigen woorden, aangegeven dat een wilde herkomst mogelijk is. Andersom zijn sommigen wel behoorlijk stellig in hun overtuiging dat het een ontsnapte vogel betreft. Dit mag uiteraard maar ik denk dat op basis van de huidige informatie geen van beide standpunten hard te maken is. Uiteindelijk zal de CDNA dus een knoop moeten doorhakken.
Met betrekking tot de opmerkingen over de ringplicht: in Nederland dienen beschermde 'inheemse' vogelsoorten geringd te zijn (art. 5 en 6
Besluit vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten). Een ontheffing van de ringplicht is alleen mogelijk voor bedrijfsmatig, met het oog op de productie, gefokte vogels (art. 5, tweede lid van het Besluit). Daarvan is hier geen sprake. Er geldt geen vrijstelling van de ringplicht indien de betreffende vogel een microchiptransponder heeft. De uitzondering voor 'gechipte' vogels geldt alleen voor vogels uit bijlage A van de Verordening (EG) nr. 338/97. Zie: artikel 12, tweede lid van de
Regeling vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten Flora- en faunawet. Witkruintapuit en Roze pelikaan staan hier niet op.
Groet,
Pascal