anamorf en teleomorf

Gestart door trautels, oktober 07, 2014, 19:07:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

trautels

Mijn vraag is of het anamorfe stadium waar een vruchtlichaam zich bevindt kan over gaan in het teleomorfe stadium. Is dit niet het geval met het geweizwammetje dat dan eerst ongeslachtelijke, witte sporen produceert waardoor de zwammetjes met een wit poeder overdekt worden en dat dan later in het jaar geslachtelijke sporen gaat voorbrengen? ( en wat voor kleur hebben de sporen van deze teleomorf eigenlijk?) Of is er eigenlijk nooit sprake van stadia, maar van twee aparte vormen die dus dan alleen bij verschillende vruchtlichamen voorkomen. Bij de paarse knoopzwam ziet de anamorf en de teleomorf er zeer verschillend uit. Ik kan mij niet voorstellen dat de teleomorf hier uit de anamorf voortkomt. Is het mycelium waaruit een anamorf komt verschillend als die waaruit een teleomorf komt, en hangt het dan van bv de weersomstandigheden af wat er te voorschijn komt.Ik zou dit graag willen weten. Bvd dank!

Melchior van Tweel

Hallo Trautels (is dat je echte naam?),
Volgens mij anamorf en teleomorf inderdaad in elkaar overgaan. Ze kunnen in ieder geval uit hetzelfde mycelium ontstaan. Dat zie je vaak genoeg bij bijvoorbeeld Nectria cinnabarina en Xylaria hypoxylon.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

trautels

Ha Melchior, sorry mijn naam vergeten er onder te zetten. Els Trautwein, samengevoegd en omgedraaid en afgekort trautels. Bedankt voor je antwoord! Ben weer wat wijzer geworden. Het blijft intrigerend!
Met vriendelijke groet, Els

Melchior van Tweel

Hallo Els,
In je profiel (zie bovenin je scherm) kan je een handtekening aanmaken. Als je wilt kan je daar standaard je naam laten zien.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl