Hoofdmenu

Obsmapp op PC,

Gestart door diedhert, juni 25, 2014, 20:10:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

diedhert


Beste

Ik word nogal eens geconfronteerd met het feit dat ik aan mijn PC kan werken, maar niet over internet beschik.
Soms zijn dat ideale momenten om data in te voeren (vogelwaarnemingen/nachtvlinderwaarnemingen uit het notaboekje)...


Via de Obsmapp (smartphone) zou dat wel lukken, aangezien je waarnemingen kunt invoeren zonder verbonden te zijn met het internet, en die waarnemingen achteraf kan uploaden.
Heel leuk voor in het veld, maar als je een groot aantal (honderden) waarnemingen wil invoeren, vind ik dat verre van handig, al was het maar omwille van het kleine scherm/toetsenbord van de smartphone.


Ik heb even uitgezocht of het mogelijk zou zijn om waarnemingen in te voeren op waarnemingen.be/waarneming.nl, zonder dat je verbonden met het internet.
Dat blijkt te kunnen ... via een omweg. En die omweg is: Obsmapp installeren op je PC.


Voor zij die geïnteresseerd zijn, zo ga je te werk:

- Download App player van Bluestacks.
- Installeer dit programma
- App Store Access en App Notification aanvinken
- als geïnstalleerd, ga dan zoeken naar de app Obsmapp en installeer die
- aangezien een normale PC/laptop geen GPS heeft, moet je offline kaarten installeren (http://download.mapsforge.org/maps/)
- bij Instellingen, Locatie-instellingen, OSm-bestanden moet je dan gaan zoeken naar het gedownloade locatiebestand. Kies de map windows en vervolgens documents. Ik had het kaartbestand in aanvankelijk in een aparte folder geplaatst, maar het programma toonde de folder niet. Daarom plaatste ik het gewoon in de folder 'Mijn documenten'.

Als je waarnemingen gaat ingeven, zoekt hij aanvankelijk wel naar een GPS-signaal, maar door op het icoontje te klikken onderbreek je dit en kan je een locatie via de kaart kiezen .
Voor de rest werkt het (althans bij mij) net zoals Obsmapp op de gsm (en het werk).

Mvg
Diederik

Thijs Fijen

Thijs Fijen

SlechtValk

1 nadeel met de door jou genoemde methode... hij neemt de huidige tijd, dus als dat waarnemingen "uit je notaboekje" zijn dan wordt de tijd wel verkeerd ingevoerd...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Thijs Fijen

Menu --> divers --> laat tijd zien. Voeg waarneming toe --> klik op 'agenda' icoontje --> voila, je kan het aanpassen.
Thijs Fijen

hiskodevries

wie is tegenwoordig nog zonder internet ? dan moet je wel een ambtenaar op een te erg beschermde werkplek zijn. in alle gevallen heb je een smartphone bij je met een prima app.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op juli 01, 2014, 15:52:12 PM
wie is tegenwoordig nog zonder internet ? dan moet je wel een ambtenaar op een te erg beschermde werkplek zijn. in alle gevallen heb je een smartphone bij je met een prima app.

Dat zeg je nou zo makkelijk, maar ik had zelf tot afgelopen maand ook geen internet op mijn mobiel... en kan me alleszins de wens voorstellen om offline in te kunnen voeren. En ik ben het zeker ééns met eerste poster dat het typen op een mobiel verre van ideaal is, waardoor een offline invoermethode via PC de voorkeur geniet.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

de apps zijn offline !
dus dat geleuter hoe je obsmapp op een pc draait is werkelijk zonde van je tijd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op juli 01, 2014, 15:52:12 PM

wie is tegenwoordig nog zonder internet ? dan moet je wel een ambtenaar op een te erg beschermde werkplek zijn. in alle gevallen heb je een smartphone bij je met een prima app.

Volgens het CBS (2013) heeft 95 procent van de Nederlandse huishoudens internettoegang. Van hen gebruikt 78 procent een laptop, 69 procent een desktop en eveneens 69 procent een smartphone om internet te bezoeken.
Er zijn ruim 7,6 miljoen huishoudens in Nederland, gemiddeld bestaande uit 2.2 personen.
5% dus geen internet en 31% geen smartphone.

Herman van der Meer

Slimke

Maar dan vraag ik me dus af, ja je kunt ze offline invoeren, maar je hebt toch internet nodig om ze dan naar waarneming.nl te uploaden?

hiskodevries

Citaat van: Slimke op augustus 11, 2014, 14:30:26 PM
Maar dan vraag ik me dus af, ja je kunt ze offline invoeren, maar je hebt toch internet nodig om ze dan naar waarneming.nl te uploaden?
uiteraard.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Slimke

Citaat van: hiskodevries op augustus 11, 2014, 16:32:30 PM
Citaat van: Slimke op augustus 11, 2014, 14:30:26 PM
Maar dan vraag ik me dus af, ja je kunt ze offline invoeren, maar je hebt toch internet nodig om ze dan naar waarneming.nl te uploaden?
uiteraard.

Dan snap ik dus het nut niet van offline invoeren op je PC.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

diedhert

#12
Citeerwie is tegenwoordig nog zonder internet ? dan moet je wel een ambtenaar op een te erg beschermde werkplek zijn. in alle gevallen heb je een smartphone bij je met een prima app.

Bon, even uitleggen dus (sorry voor late reactie lange tijd op reis geweest).

Als ik nachtvlinders inventariseer, heb ik soms 100+ soorten. Als ik dan alles via mijn mobiel moet ingeven, ben ik uuuren bezig.
Alles in een nota-boekje ingeven (opschrijven) gaat veel sneller. Ik geef dan een paar keer per jaar data van voorbije maanden/weken in.
(Ook als je in het veld altijd alles ingeeft, ben je meer met je mobiel bezig dan wat anders. Een notaboekje heeft dus wel zijn voordelen.)

Invoeren van gegevens offline, is zeer handig (of toch voor mij ). Je kan het doen wanneer je niet over een internetverbinding beschikt:

- op de trein (sorry, in België is er geen WIFI, en als ik 6h op de trein zit, kan ik aardig wat gegevens ingeven)
- als ik ergens een uur in een gebouw zit te wachten, waar er geen WIFI beschikbaar is
- als ik op reis ben heb ik soms een paar uur tijd ... maar
                1)  dan heb ik weinig behoefte om honderden euro's aan dataroaming te betalen of
                2)  bevind ik mij soms in gebieden waar er geen internetverbinding is. Ik zat in juli een maand op een ijsbreker ter hoogte van 83°N, en daar was geen internetverbinding.

Aangezien ik liefst data invoer op momenten waar ik weinig andere zaken kan doen, is het offline invoeren van data zeer handig (voor mij).

Citeer

Citaat van: hiskodevries op augustus 11, 2014, 16:32:30 pm

Citaat van: Slimke op augustus 11, 2014, 14:30:26 pm
Maar dan vraag ik me dus af, ja je kunt ze offline invoeren, maar je hebt toch internet nodig om ze dan naar waarneming.nl te uploaden?


uiteraard.

Dan snap ik dus het nut niet van offline invoeren op je PC.


Wel, als je thuiskomt (of op een locatie met internet bent) duw je op een knopje, worden al je gegevens verzonden ...
Je kan dus grote hoeveelheden data invoeren op PC (gaat veel sneller dan via smartphone) wanneer je geen internetverbinding hebt (om welke reden dan ook) en uploaden zodra je weer verbinding hebt.

Nu... blijkbaar ben ik een van de weinigen die 'grote hoeveelheden' waarnemingen probeer in te voeren op 'dode momenten' (waar ik me dan soms in een situatie bevind zonder internet)...


Aangezien Bluestacks betalend is geworden (of gratis maar dan met een aantal advertisments-apps te installeren), ben ik quasi terug bij af (tenzij de webobs.org goed werkt).


Mvg
Diederik

hiskodevries

diederik,
veel oefenen met obsmapp en je voert sneller in dan je schrijft, echt dat is een feit.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

diedhert

Hisko


Met alle respect... maar als je 200+ soorten moet ingeven op een klein toestelletje (zeker als het om wetenschappelijke namen gaat), dan is opschrijven net iets sneller (want je kan dan nog met persoonlijke afkortingen en codes werken).
Met een grote tablet gaat het misschien makkelijker, maar op een smartphone typen is voor mij ellendig. Ik moet de ganse tijd corrigeren, mijn vingers zijn misschien te dik.

Los van het feit dat je van sommige soorten ook de aantallen wilt noteren... dat kan je maar doen als je klaar bent en alle individuen hebt gezien.
Allemaal goed en wel als je maar 5 soorten hebt, maar als je van 200 soorten wilt invoeren hoeveel stuks je van elk hebt gevangen, dan vrees ik dat je eerst alles op een papiertje moet opschrijven.
Tenzij je natuurlijk elk individu apart gaat invoeren, maar dan pas ik zeker.



(Momenteel wordt 3/4 van mijn data niet meer ingegeven, omdat ik het niet kan ingeven op de momenten dat ik tijd heb (en dat zijn momenten waar ik niet over een internetverbinding beschik). Alles blijft dus in boekjes opgeborgen)

hiskodevries

#15
nogmaals, ik denk echt dat je met obsmapp sneller bent
voorbeeld :
je hebt deze soort gezien http://waarneming.nl/soort/view/1798?from=2014-08-22&to=2014-08-22&prov=0
je hebt ingesteld dat je op wet. naam wilt zoeken
tik in t[spatie]s
klik op soort
je wilt 101 individuen opgeven, druk twee keer lang op + en 1 keer kort. of stel je volumeknop in als teller
[opslaan]
daar kan ik niet tegenop schrijven.

Het enige wat ik natuurlijk vergeten ben is dat je gedurende de nacht dezelfde soort vaker ziet. Tsja you beats me

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Diederik, je hebt het telkens over het feit dat je geen internetverbinding hebt. Ik kan niet voldoende benadrukken dat je GEEN internetverbinding nodig hebt om ObsMapp te gebruiken.
Stappenplan:
- Thuis mét internetverbinding ObsMapp installeren en soortenlijsten downloaden
- In het veld, in Timboektoe, midden op de IJszee of midden in de woestijn voer je al je waarnemingen in
- Thuis of bij de McDonalds of waar je ook maar even internetverbinding hebt upload je je waarnemingen.

En zoals Hisko al zei: invoer gaat echt supersnel. Net zo snel of sneller dan opschrijven. En invoeren op waarnming.nl/waarnemingen.be gaat 100% sneller  :lol:

Alex.

PS. Mocht je heel toevallig zaterdag op de BirdFair zijn kan ik het je laten zien...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op augustus 22, 2014, 10:34:58 AM
Het enige wat ik natuurlijk vergeten ben is dat je gedurende de nacht dezelfde soort vaker ziet.

Wordt het nog makkelijker van: sorteren op laatst gebruikte soort , en dan staat 'ie meteen bovenaan  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Alex, ik bedoel meer dit :
om 23.00 heb je drie exx van soort y en om 24:30 nog een keer 5 exx. dan wil je dat vast optellen per nachtvlindersessie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

diedhert

#19
Hoi mensen


Ik wil zeker niet in een welles-nietes discussie eindigen omdat ik dan vrees dat men er van uitgaat dat de een per se gelijk wil krijgen en chagrijnig wordt of is.


Citeerje wilt 101 individuen opgeven, druk twee keer lang op + en 1 keer kort. of stel je volumeknop in als teller
Op het moment dat ik mijn eerste zie, weet ik bij lange nog niet hoeveel er in mijn andere bakken zitten.
Ik weet pas het eind totaal als ik alles heb nagekeken.
Vermits ik geen 200 soorten met bijhorend (oplopend) aantal kan onthouden, moet ik wel in een boekje opschrijven en naast elke soort streepjes zetten.

Alle waarnemingen invoeren, is dus een werkje voor als alles is afgerond.

CiteerDiederik, je hebt het telkens over het feit dat je geen internetverbinding hebt. Ik kan niet voldoende benadrukken dat je GEEN internetverbinding nodig hebt om ObsMapp te gebruiken.
Stappenplan:
Reeds in mijn eerste post schreef ik...
CiteerVia de Obsmapp (smartphone) zou dat wel lukken, aangezien je waarnemingen kunt invoeren zonder verbonden te zijn met het internet, en die waarnemingen achteraf kan uploaden.


Alleen: invoeren op PC gaat simpelweg 10x sneller dan op een smartphone.
Misschien is dat niet voor jullie het geval - ik twijfel daar niet aan - maar IK kan nu eenmaal 10x sneller typen op een PC/laptop. En ik kan niet geloven dat ik de enige ben op deze planeet. Op een smartphone moet ik na drie tekens al eenmaal een teken wissen omdat ik iets verkeerd ingeef, de 'toetsen' zijn te klein en staan te dicht bij elkaar. En vele mensen die ik ken, geven om dezelfde reden zaken altijd in via PC, en niet via Obsmapp.
Op een PC/laptop daarentegen kan ik moeiteloos 10000 tekens blind typen zonder een fout te typen.
Ik twijfel er niet aan dat heel wat jongeren en sommige 'ouderen' veel sneller werken op een smartphone, maar voor mij (en het zou mij verwonderen dat ik de enige ben) is dat niet het geval.


En als ik op de trein of op reis wat data wil ingeven, dan werk ik liever op een laptop dan op mijn smartphone (los van het feit dat het sneller gaat), omdat het veel aangenamer werken is.  De ganse tijd op een schermpje van hooguit 9 bij 5cm turen is voor mij veel vermoeiender dan naar een laptopscherm turen.


Voor alle duidelijkheid dus: er is helemaal niets verkeerd met Obsmapp ... dat is ronduit een schitterende applicatie.
Maar het zou handig zijn als je offline data kan invoeren van PC/laptop, en zodra je verbinding hebt de data kan uploaden.
Mijn oplossing (met Bluestacks) werkt wel nog (waarbij je dus smartphones apps op je PC/laptop kan draaien), maar nu moet je ervoor betalen of zit je met een massa vervelende reclame.
Het zou dus handig zijn als er een offline-console voor PC/laptop bestaat vanuit waarneming.nl/waarnemingen.be zelf (dus iets analoogs als Obsmapp, maar voor op laptop/PC) ...


Alex Kwak

Citaat van: diedhert op augustus 22, 2014, 12:28:38 PM
CiteerDiederik, je hebt het telkens over het feit dat je geen internetverbinding hebt. Ik kan niet voldoende benadrukken dat je GEEN internetverbinding nodig hebt om ObsMapp te gebruiken.
Stappenplan:
Reeds in mijn eerste post schreef ik...
CiteerVia de Obsmapp (smartphone) zou dat wel lukken, aangezien je waarnemingen kunt invoeren zonder verbonden te zijn met het internet, en die waarnemingen achteraf kan uploaden.

Ok, duidelijk, excuses.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Taka

Het schijnt mogelijk te zijn om Android apps in Chrome Browser te draaien.
How to Run Android Apps Inside Chrome on Any Desktop Operating System

In elk geval kan je Android in een VM (Virtual Machine) installeren en daarin kan je dan weer apps installeren.
How to Install Android in VirtualBox

(Sybe)