Hoe ziet jullie exuviae-collectie eruit?

Gestart door AvanderHeijden, oktober 07, 2014, 12:20:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

Keurig! Mijn hele buitenlandverzameling lijkt er bij te passen: uncatus.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

AvanderHeijden

Citaat van: Weia op oktober 18, 2014, 15:19:23 PM
Keurig! Mijn hele buitenlandverzameling lijkt er bij te passen: uncatus.

Nou ik weet niet of dat er allemaal bij past hoor, er moeten ook nog een stuk of 3 jufferhuidjes bij kunnen  :rolleyes:

(wat zijn tanglibelhuidjes bizar klein trouwens, voor het beest dat er uit is gekomen  :o)

nick w


ewoudploeg

#33
Wat een leuk topic zeg! Door omstandigheden ben ik op moment weinig actief en heb dit geheel gemist.... Jammer!

@ Marcel: Die bakjes behoren voornamelijk Ewoud toe ;-). Ik heb deze huidjes allemaal geprepareerd en thuis in collectie, uiteraard wel veelal gezamenlijk verzameld. Om eerlijk te zijn, zijn dit allemaal huidjes die niet fraai genoeg waren geprepareerd om in het boek te kunnen gebruiken. Christophe heeft de beste huidjes op moment veilig thuis liggen.

@Hans: Boyeria cretensis hebben Christophe en ik zelf mogen verzamelen op Kreta. Dat werd een iets groter success dan verwacht. Van deze soort hebben we ruim 700 huidjes liggen. Das eerst wel even genoeg;-). Je kan ze gerust aan iemand anders weggeven.

@Hans: dat is een bijzonder filmpje. Ik kende m niet. Ik raad echter met klem af huidjes op alcohol te bewaren, tenzij inderdaad de wens is om het DNA uit de tracheebuisjes te isoleren. Huidjes verweren sterk in alcohol, verliezen al hun kleur en worden enorm fragiel, bijna papperig. Je kan er na enkele jaren niets meer mee. Drogen is veruit de beste conserveringsmethode voor huidjes. Larven gaan uiteraard wel in alcohol (95%).


Wijzelf hebben twee verschillende typen collecties. Enerzijds inderdaad de bakken met geprapereerde huidjes (de referentiecollectie), waarin we het beste materiaal hebben opgenomen. Dit geeft een mooi beeld, anderzijds zijn de huidjes zodanig geprepareerd dat zoveel mogelijk kenmerken zichtbaar zijn, zodat de onderzoekswaarde hoger is dan eenvoudig weggelegde huidjes die "nog in de kreukels zitten" . Van iedere soort heb ik de ambitie circa 25 exemplaren te prepareren om een volledig overzicht van de kleurvariatie en morfologische variatie in de referentiecollectie te hebben.

Daarnaast hebben we de data-collectie, die ook dient als uitdeelvoorraad/cursusmateriaal. Hiertoe pakken we na een veldbezoek een leeg bakje uit de kast, gooien de huidjes erin (na determinatie en telling) en noteren op het dekseltje de soorten en aantallen die er in zitten, alsmede de datum en vindplaats en eventuele aanvullende info. Deze huidjes worden ingevoerd in een database in Excel, waarin we eveneens de vindplaatsgegevens en aantallen per soort opslaan. Ieder bakje krijgt een nummer dat overeenkomt met het "bakjesnummer" in de database. De bakjes worden opgeslagen in corresponderend genummerde laadjes. We gebruiken hiervoor bakjes van 150 ml, waarvan er exact negen in van die A-4 archieflaadjes passen. Hier gaan al puzzelend opvallend veel huidjes in, tot wel 25 exemplaren van Anax sp. Met deze database kunnen we eenvoudig de huidjes terugvinden, zodat we niet in de duizend bakjes met elk gemiddeld 25 huidjes hoeven te gaan zoeken, maar meteen het juiste materiaal te pakken hebben door enkele muisklikken.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

AvanderHeijden

Oeh, geweldig zo'n, uitgebreide reactie! Bedankt Ewoud! Jullie werken wel wat grootschaliger dan ik  :rolleye: Maar vanaf nu ga ik natuurlijk ieder huidje meenemen dat ik tegenkom.

Citaat van: ewoudploeg op oktober 21, 2014, 10:56:45 AM

@Hans: Boyeria cretensis hebben Christophe en ik zelf mogen verzamelen op Kreta. Dat werd een iets groter success dan verwacht. Van deze soort hebben we ruim 700 huidjes liggen. Das eerst wel even genoeg;-). Je kan ze gerust aan iemand anders weggeven.

In dat geval heb ik er evt alsnog wel interesse in, Hans!  :angel: