Hoe ziet jullie exuviae-collectie eruit?

Gestart door AvanderHeijden, oktober 07, 2014, 12:20:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

AvanderHeijden

Ik heb me al vaak genoeg voorgenomen een larvenhuidjescollectie op te zetten maar heb me er nog nooit toe weten te zetten er eens serieus tijd aan te besteden. Maar nu moet het er eindelijk van komen! Ik heb nog een hele zak vol fotobusjes liggen met daarin larvenhuidjes en die moeten de komende tijd maar eens uitgezocht en geprepareerd worden. Waarschijnlijk zijn het voornamelijk blauwe glazenmakers en keizerlibellen, de meer interessante huidjes heb ik meestal weggegeven aan liefhebbers (graag gedaan maar beetje spijt nu toch wel). Maar goed, je moet ergens beginnen en huidjes zoeken wordt vast een leuke aanvulling aan m'n huidige beleving.

Nu ben ik me erin aan het verdiepen wat een mooie manier van bewaren is. Ik hoef geen 100 cyanea-huidjes op te prikken ofzo, een paar ter referentie is leuk genoeg. Maar wat doe je met de rest? En degenen die je opprikt, gaan die in een la of hang je een mooie set aan de muur? Kortom, ik ben -gewoon ter inspiratie en uit nieuwsgierigheid- wel heel benieuwd hoe jullie je collectie organiseren, bewaren etc.

Foto's zijn uiteraard helemaal welkom!  :duim:

jvanleeuwen

Hoi Antoine,

Ik heb deze nog ergens liggen mocht je interesse hebben
http://observado.org/waarneming/view/87199829

Gr Hans

AvanderHeijden

#2
Citaat van: jvanleeuwen op oktober 07, 2014, 14:24:22 PM
Hoi Antoine,

Ik heb deze nog ergens liggen mocht je interesse hebben
http://observado.org/waarneming/view/87199829

Gr Hans

Geweldig vriendelijk aanbod  :duim: maar check alsjeblieft of er geen mensen zijn die hier veel meer mee kunnen doen dan ik! (Ewoud / Christope, Naturalis?). Ik kan me zo voorstellen dat dit een zeldzaam huidje is, wellicht met wetenschappelijke waarde.

Ik wil nog even benadrukken dat dit geen oproep is voor huidjes, ik ben echt benieuwd naar (foto's of beschrijvingen van) collecties!

nick w

de mijne zit in potjes, ik gooi ze ook weleens gewoon weg na determinatie. Ik heb een doos met een referentieset, meer niet eigenlijk.

groet,
Nick W

Johannes Klapwijk

Ik heb een mooie insectendoos met geprepareerde huidjes van iets van 50 soorten, en dan een mooie set naast elkaar, bijv. bij de glazenmakers 1 'gewoon'geprepareerd en een met vangmasker en anale piramide 'uit geprepareerd', net als in de gids van Ewoud en Christophe.


Daarnaast heb ik een paar dozen met allemaal kleine plastic bakjes waar ik grotere aantallen van 1 soort bij elkaar heb. Die bakjes moeten deze winter nodig eens uitgezocht worden want soms zitten ook de verzamelde huidjes van 1 dag van verschillende soorten in 1 bakje.


Van de insectendoos kan ik wel eens een foto maken. Veel huidjes heb ik gekregen van Ewoud en Christophe, binnenkort ga ik nog een keertje naar Ronald van Seijen toe, daar krijg ik nog een paar huidjes van... Uiteraard probeer ik zelf ook veel te vinden, maar ik kom niet heel vaak buiten NL, dus veel soorten zijn wat dat betreft lastig te vinden als je de meeste soorten uit NL al in je collectie hebt.

AvanderHeijden

Citaat van: Johannes Klapwijk op oktober 08, 2014, 10:07:35 AM

Van de insectendoos kan ik wel eens een foto maken.

Heel graag! Lijkt me een goeie inspiratiebron. :duim:

jvanleeuwen

#6
Misschien heb je hier wat aan ?

http://www.youtube.com/watch?v=Nl_sMvyRGBs

Hans

AvanderHeijden

Citaat van: jvanleeuwen op oktober 08, 2014, 19:58:52 PM
Misschien heb je hier wat aan ?

http://www.youtube.com/watch?v=Nl_sMvyRGBs

Hans

Hmm, die raadt aan alles (larven en huidjes) in alcohol te bewaren. Misschien een nuttige tip als je DNA-onderzoek wil kunnen doen met je verzameling (kan dat überhaupt wel met exuviae?) maar voor een referentiecollectie lijkt het me overkill.

nick w

de witte draden schijnen DNA te bevatten, dus 't kan. Maar nodig? Gewoon drogen, eventueel in water even de rommel eraf weken en daarna drogen.

Groet,
Nick W

AvanderHeijden

#9
Even voor het idee; dit is mijn eigen "collectie" nu  ;D



Ongestructureerd, grotendeels ongedetermineerd  :-[ . Enige structuur die er in zit is: rechter doos = Zuid Frankrijk, onderste bakje = Turkije, grote doos (bijna 2 complete lagen busjes) = NL. Meeste huidjes zijn meer dan 10 jaar geleden al verzameld en hebben geen datum-, locatie- of soortinfo, tenzij ik de soort toen meteen wist (huidje bij uitsluiper gevonden of larve zelf opgekweekt bijvoorbeeld). In veel busjes zitten 2 of meer huidjes  :rolleye: . Wordt een feestje om dit te determineren natuurlijk maar ik ben nog steeds benieuwd naar hoe anderen hun collectie organiseren!

Weia

Mijn verzameling bestaat uit 1 zo'n busje voor Frankrijk en 1 luciferdoosje voor Nederland, beide met 1 huidje, dus dat is geen verzameling maar een "verzameling".
Tieneke heeft een bak met glazen deksel met voor elke soort een mooi huidje opgeprikt. Als die als referentie worden gebruikt bij determineren voor een bepaalde dag en plek, dan kan na determinatie de boel eventueel in een bakje, maar het kan ook weg.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

AvanderHeijden

Citaat van: Weia op oktober 10, 2014, 09:12:40 AM
Mijn verzameling bestaat uit 1 zo'n busje voor Frankrijk en 1 luciferdoosje voor Nederland, beide met 1 huidje, dus dat is geen verzameling maar een "verzameling".

Overzichtelijk  ;D Ik bedenk me net trouwens dat er 1 belangrijk deel van mijn verzameling ontbreekt op de foto; een jampotje met daarin een huidje van Macromia. Past niet in een fotobusje...

CiteerTieneke heeft een bak met glazen deksel met voor elke soort een mooi huidje opgeprikt.

Ja, dat is mijn plan ook nu (1 huidje per soort, of meerdere als er bijvoorbeeld veel variatie in pigmentatie is binnen 1 soort). Insectendoos, spelden etc. inmiddels in huis dus als het rotweer wordt kan ik aan de slag.

Bertusvr

Ik heb een gedeelte van mijn huidjes inmiddels in een showdoos zitten. Maar een bijna net zo groot gedeelte zit nog los in doosjes, bakjes en tubes. Van de winter ga ik de overige huidjes preparen en de doos weer opnieuw indelen (kleinere etiketjes en wat dichter op elkaar). Komen dan weer wat leuke soorten bij als Vuurlibel, Hoogveenglanslibel, Zuidelijke glazenmaker, Plasrombout en Kempense heidelibel.
Voorlopig ziet het er zo uit.

AvanderHeijden

Geweldig Bertusvr! Dit zijn het soort voorbeelden waar ik naar zoek.  :duim: Volgens mij heb ik dezelfde insectendoos als jij (40x30cm, van Vermandel?)

Netjes geprepareerd / geposeerd trouwens. Denk dat dat wel wat oefening vergt, met name het uitklappen van het vangmasker zonder dat er dingen breken?

Bertusvr

Valt reuze mee Avanderheijden :). Huidjes zijn best nog wel goed te bewegen (buigen) zodra ze weer een beetje vochtig zijn. Je moet ze niet te ver uittrekken uiteraard.  Klopt dat de doos bij Vermandel vandaan komt. Ik heb nog wel een leuke foto van een Glazenmaker huidje dat tussen de spelden zit om te drogen. Zal ik er vanavond even bijzoeken.




Bertusvr

Groene glazenmaker tijdens het prepareren.

AvanderHeijden

#16
Dit wordt nog wel even oefenen heb ik al door. Gisteren een Anaxhuidje (wou niet met het teerste huidje beginnen) in de week gezet, vanmorgen opgeprikt (buik tegen het schuim). Lukte me in die houding niet om het vangmasker uit te klappen dus huidje weer los en nu ligt ie op zijn zijkant tussen spelden. Maar dan moet ik hem denk ik later nogmaals zacht maken om de pootjes in een mooie houding te zetten, met het risico dat dan het vangmasker weer inklapt  :rolleye:

Edit: plaatje d'r bij.

nick w

even alleen de pootjes natmaken met een wattip  ;)

groet,
Nick W

nick w

dit is trouwens mijn referentiedoos grote libellen, er is er ook een met jufferhuidjes. Veel meer dan dit bewaar ik niet, tenzij een waarneming niet zeker gedetermineerd is. De doos sluit met een deksel met beveiligde slotjes tegen openvallen.

Groet,
Nick W

nick w

PS de paardenbijter is een dood aangetroffen beest, niet gevangen  ;)

groet,
Nick W

marcel123

Provfessionals maken oMeer fotos staan op facebookok gbruik van galzen bakken.

AvanderHeijden

Bedankt voor jullie foto's Nick en Marcel!  :duim:

@Nick, goede tip van dat wattenstaafje, ga ik proberen. Mooie sortering huidjes zo, zoiets moet ik ook eerst maar eens gaan doen om uit te zoeken wat ik allemaal heb.

@Marcel, dat is een prachtige verzameling zo, mooi doel om na te streven  ;)



Douwe van der Ploeg

Trek je met een wattenstaafje de pootjes er niet gewoon af, doordat de klauwtjes blijven haken?
Douwe van der Ploeg

AvanderHeijden

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 12, 2014, 03:43:30 AM
Trek je met een wattenstaafje de pootjes er niet gewoon af, doordat de klauwtjes blijven haken?

Tsja, ik heb al gemerkt dat die klauwtjes overal aan haken en ik ben al blij als een huidje alle tarsen nog heeft als ik er nog mee aan de slag moet. Ongelofelijk teer spul.

Douwe van der Ploeg

Daarom. Wat misschien een optie is om één klein stukje schuim uit te knippen, vangmasker goedzetten en vervolgens in droge staat met buik naar beneden daarop spelden (met vangmasker zo gespeld dat ie niet terug kan). Dan kan je dat hele stukje met half-geprepareerde beest weer opweken en de pootjes doen, zonder dat het vangmasker weer terugschiet.. Maar misschien hebben anderen betere ideeën hoor, dit was gewoon iets dat in me opkwam.
Douwe van der Ploeg

ronald

een penseel werkt heel goed om plaatselijk stukjes nat te maken en dat blijft niet zo snel hangen. en altijd zorgen dat het huidje niet te droog is als je ermee aan de slag gaat. als ze vochtig zijn dan kunnen ze heel wat hebben.
groeten, Ronald van Seijen

marcel123

Er is een speciaal apparaatje ontwikkeld voor het hanteren van exuviae.. Is het off topic om daar een foto van te posten?  Op facebook staan de drie fotos.



AvanderHeijden

Ik dacht, ik laat de tussenstand even zien  ;D 18 soorten op speld (waarvan 2 dubbel en 1 nog ongedetermineerd, is een Sympetrum sp.). De volgorde is voorlopig, daar breng ik later wel logica in.



Wordt vervolgd...