3 op een rij (Zilvermeeuw jaren)

Gestart door mgieskens, oktober 06, 2014, 23:49:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgieskens

Ik kon gisteren niet ver van huis, dus een mooie gelegenheid om eens de plaatselijke meeuwen te bestuderen.
En die waren zo vriendelijk om even op een rijtje en in volgorde van leeftijd te poseren.
Tenminste, als ik het goed heb gezien.
Van rechts naar links (de Kokmeeuwen negeren): 1ste, 2de en 3de winter Zilvermeeuw
Daaronder nog wat foto's van de 1ste in vlucht.

http://waarneming.nl/waarneming/view/89025360
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2014-10-05 Leidschendam - Prinsenhof
Foto's:

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jeroen Timmermans

Heel handig en duidelijk zo'n overzicht. Ben iets dieper in de meeuwen gedoken en vindt het nog best lastig. Zou je in dit geval niet zeggen 1e, 3e en 4e winter?

Vriendelijke groet, Jeroen

mgieskens

Ik vind het ook best nog wel lastig en ben dit in het verleden dan ook een beetje uit de weg gegaan. Was al te vrede als ik de adults goed had.
Maar nu ben ik me er dus ook meer in aan het verdiepen.

Citeer1e, 3e en 4e winter?
Ik denk dat ik begrijp wat jij bedoelt.
Volgens de ANWB gids heeft de Zilvermeeuw 4 leeftijdsgroepen. Alleen is de 4de groep: jaar 4 en hoger, met zomer en winter adult kleed. Dus het subadult kleed van de 3de meeuw op de foto zou dan 3de winter moeten zijn. Het lijkt mij geen Adult winter, want onder andere de snavel is nog erg bleek i.p.v. geel met een duidelijke rode vlek.
Maar misschien zie ik dat wel verkeerd.
Michèl Gieskens

Jeroen Timmermans

Je hebt waarschijnlijk gelijk, ik haal winters en kalenderjaren door elkaar.  ;D
Ook aan de bruine vlekjes op de nek van linkermeeuw is te zien, dat deze nog niet z'n volwassen kleed heeft.

frankmeer

Ik zou net als Jeroen ook zeggen vrnl 1e, 3e en 4e winter. Zelfs 4e winters zijn bij enkele soorten nog te herkennen als onvolwassen. In dit geval zijn de winters en kalenderjaren nog hetzelfde aangezien we deze 'winter' nog voor de jaarwisseling zitten, dus die termen hoef je nu nog niet door elkaar te halen.
Frank van der Meer

mgieskens

Citaat van: frankmeer op oktober 21, 2014, 15:41:14 PM
Ik zou net als Jeroen ook zeggen vrnl 1e, 3e en 4e winter. Zelfs 4e winters zijn bij enkele soorten nog te herkennen als onvolwassen. In dit geval zijn de winters en kalenderjaren nog hetzelfde aangezien we deze 'winter' nog voor de jaarwisseling zitten, dus die termen hoef je nu nog niet door elkaar te halen.
Dan zou ik dus nog een 2e winter missen. Ik raak nu toch een beetje in de war, want volgens de ANWB-gids is er geen 4e winter (staat aangegeven als ad winter). Maar valt me nu ook op dat juv, 1e winter én 1e zomer tot jaar 1 worden gerekend. Een juv is dus eigenlijk een jaar 0(?) Dan zou de 4e winter in het najaar van jaar 3 moeten beginnen en in het voorjaar van jaar 4 overgaan in ad zomer.

Binnenkort als het zonnetje weer schijnt maar eens gaan kijken in het wijkpark of ik ook en 2e winter en een echte ad winter kan vinden.
Michèl Gieskens