Roodkeelpieper of toch Graspieper?

Gestart door Roel Schwartz, oktober 06, 2014, 23:01:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roel Schwartz


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://azewijn.waarneming.nl/waarneming/view/89023614
onzeker Roodkeelpieper - Anthus cervinus gezien op 2014-10-06 Netterden - Netterdensche Broek
Foto's:
















Toelichting:
Helaas geen geluid producerend. Foeragerend met Graspiepers, echter viel op door erg veel contrast op de mantel vergeleken met omringende Graspiepers. Dus veel lichtere indruk van boven. Lichte randen aan tertials, lichte teugel en wenkbrauwstreep. Gelig ogende snavel, wittige lengtestrepen op mantel. Als geheel zeer contrastrijk vergeleken met Graspiepers. Foerageerde op een andere wijze, trager en meer tot de aarde aangetrokken. Niet opgetrapt, dus mogelijk is het beest morgen nog aanwezig.
bij voorbaat dank Roel Schwartz
M.v.g.,

Roel Schwartz.

frankneijts

#1
Lastig Roel! Een paar kenmerken lijken heel aardig voor een onv. Roodkeel zoals de zware borst-/flanktekening en de opvallende 'zwarte' snorstreep maar andere zijn/lijken minder sterk/niet goed. Zo hadden de snipstrepen nog wel opvallender gemogen (Graspieper heeft ze soms ook zo als bij deze vogel) evenals de donkere vlek in de hals. Tekening op wat zichtbaar is van bovenstaartdekveren lijkt grijzig i.p.v. zwart, evenals de tekening op de schouderveren en de kruin/zijkruin. Geelachtige snavelbasis staat volgens mij ten onrechte hier en daar als kenmerk genoemd: veel (onv.?) Graspiepers in herfst/winter hebben dat ook. Helaas is de tekening op de tertials (bij Roodkeel kenmerkend)niet goed te beoordelen maar dat is helaas meestal op foto's tenzij ze pontificaal van achteren zijn gemaakt, evenals de eventuele zware streping/vlekking van de stuit. Het feit dat de vogel niet heeft geroepen (beter: er is geen Roodkeelpieper-geluid gehoord..) zegt misschien ook wel wat omdat ze dat toch meestal (veel) doen...
Al met al zou ik proberen morgen geluid op te nemen en/of betere foto's proberen te maken waarbij vooral aandacht voor o.a. de tertials (veel foto's van achteren of schuin van boven maken!), rug/mantel en de stuit/bovenstaartdekveren.
EDIT: Voor wat het waard is gezien de kwaliteit van de foto's, lijkt me de vogel ook iets te 'groenig' en dat is typisch Graspieper (Roodkeel meer aardbruin). Na nog 's goed gekeken te hebben neig ik meer en meer naar Graspieper maar wellicht laten betere foto's (prints?) een andere vogel zien?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roel Schwartz

Dag Frank,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg en beoordeling van deze vogel. Goede les voor de volgende keer om vooral foto's van de rug en stuit te maken. Misschien gaat er vandaag nog iemand kijken en neemt dan geluiden op van de aanwezige Piepers. Ik heb de waarneming afgeroomd.

Groetjes Roel.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

Roel Schwartz

Ha Frank,

Ik heb je nog een persoonlijk mailtje gestuurd.

Groetjes Roel.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

frankneijts

Citaat van: r.schwartz2 op oktober 07, 2014, 21:40:49 PM
Ha Frank,

Ik heb je nog een persoonlijk mailtje gestuurd.

Groetjes Roel.

Krijg het bestand niet geopend Roel...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roel Schwartz

M.v.g.,

Roel Schwartz.

Roel Schwartz

M.v.g.,

Roel Schwartz.

Roel Schwartz

#7
Met het linkje in je PM moet je het nu kunnen openen.

Groetjes Roel.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

frankneijts

Citaat van: r.schwartz2 op oktober 08, 2014, 09:40:51 AM
Met het linkje in je PM moet je het nu kunnen openen.

Groetjes Roel.


Ga t straks proberen Roel, dank alvast voor alle moeite.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roel Schwartz

Ha Frank,

Had je toevallig nog gekeken naar het linkje in je postvak naar album met originelen betreffende de Pieper?

Groetjes.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

Roel Schwartz

Ha Frank,

Ik heb nu een linkje (http://waarneming.nl/waarneming/view/89023614?_popup=1) bij de waarneming geplaatst met de originele foto's. Ik heb er voor het gemak ff zekere Roodkeelpieper van gemaakt, maar dat is meer om er ff de aandacht op te vestigen. Ik hoor van je. De foto's kun je dan uitvergroten. :duim:
M.v.g.,

Roel Schwartz.

frankneijts

Citaat van: r.schwartz2 op oktober 14, 2014, 15:58:28 PM
Ha Frank,

Ik heb nu een linkje (http://waarneming.nl/waarneming/view/89023614?_popup=1) bij de waarneming geplaatst met de originele foto's. Ik heb er voor het gemak ff zekere Roodkeelpieper van gemaakt, maar dat is meer om er ff de aandacht op te vestigen. Ik hoor van je. De foto's kun je dan uitvergroten. :duim:

Sorry Roel maar er komt steeds wat tussen. Heb nog even snel naar je foto's gekeken met de opgefriste kennis van het item met de 'Roodkeelpieper' van BramtK en dan valt op dat bij jouw vogel de snorstreep in elk geval niet goed lijkt voor Roodkeelpieper: te lang (begrenst a.h.w. bijna de hele wang) en te breed. Bij Roodkeelpieper is de snorstreep kort(tot ca. onder het oog), smal maar scherp getekend. Maar ik kom er nog op terug!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'